Tampere
02 May, Thursday
2° C

Proakatemian esseepankki

Et taida kuunnella



Kirjoittanut: Johanna Kinnunen - tiimistä Motive.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Et taida kuunnella
Kate Murphy
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Istut kauppakeskuksen kahvilassa ystäväsi kanssa ja kuulet puheensorinaa ympärilläsi. Vilkaiset älypuhelintasi viestiäänen keskeyttäessä kuulumisten vaihdon ystäväsi kanssa. Kauppakeskuksen kuulutus viikon alennusmyynneistä saa ystäväsi kanssa käydyn keskusteluaiheen siirtymään alennusmyynteihin ja markkinointiin. Aikaa on kulunut pari minuuttia ja keskittyminen kuulumisten vaihdosta on keskeytynyt jo useaan kertaan. Ympärillämme on paljon ääniä, mutta kuuntelemmeko todella, mitä ihmisillä on sanottavana. Osaammeko kuunnella toisiamme?

Yhdysvaltalaisjournalistin Kate Murphyn palkittu kirja Et taida kuunnella kertoo esimerkein ja tarinoin, miksi nykyaikana olemme menettämässä kuuntelemisen taidon, ja mitä siitä pahimmillaan seuraa. Murphy tuo kirjassaan esille, että ilman toisen ihmisen aitoa läsnä olevaa kuuntelemista, menetämme ymmärrystä, yhteyttä ja mahdollisuuksia. Kuuntelemisen taidon hyödyt näkyvät ihmissuhteissa kotona, koulussa, työpaikalla tai ihan tuntemattomienkin ihmisten kanssa. Kuunteleminen on tärkeää hyvinvoinnin kannalta. Jokainen ihminen haluaa tulla kuulluksi. Oli hän sitten oppilas koulussa, lapsi kotona, kumppani parisuhteessa, työntekijä tiimiyrityksessä tai asiakas kahvilassa. Oli ympäristö mikä tahansa, ihminen haluaa tulla kuulluksi. Koska kuuntelun merkitys on niin tärkeä, mitä voimme tehdä oppiaksemme paremmiksi kuuntelijoiksi?

Kirja sai pohtimaan sitä, milloin ihminen todella kuuntelee toista, eikä ajatellut samalla, että mitä sanoisi seuraavaksi, vilkaissut älypuhelinta tai keskeyttänyt toisen lausetta ilmaistakseen vain oman mielipiteensä. Sosiaalinen media on alusta, jossa voi pyyhkäistä ohi omista mielipiteistä eriävät mielipiteet, sen sijaan, että paneuduttaisi eriäviin mielipiteisiin, kuunneltaisiin, opittaisi ja avarrettaisi omaa näkemystä. Kuunteleminen ei tarkoitakaan pelkästään sanojen kuulemista. Kuunteleminen on todellakin taito. Kuunnellessa huomioitavaa on muun muassa, miten puhutaan, mitä puhuja tekee ja millaisia tunteita puhe herättää. Kuuntelussa kyse ei ole siitä, että on hiljaa, kun toinen puhuu. Kuuntelussa on kyse reagoinnista.

Tiimiyrityksessä toimiessa kuuntelun taito korostuu. Kuunnellessa ja ajattelemalla kuulemaansa pystyy huomioimaan ja hyödyntämään kannattavia ideoita. Tarkastelemalla eri kantilta kuulemaansa ja keskustelemalla niistä, voi nähdä ideassa jotain kehitettävää, jotain, mikä ei sellaisenaan toimi. Kaikki tämä kehittää itseä ihmisenä, mutta myös lopputulosta palvelun tai tuotteen kehittämisessä sekä tiimityöskentelyä. Kuuntelemalla asiakkaiden tarpeita, pystymme kehittämään heille parempia ja hyödyllisempiä tuotteita ja palveluita.

Aloittaessani lukemaan kirjaa Et taida kuunnella olin innoissani, kuinka hienoja nostoja kirjan kirjoittaja oli tuonut esille. Loppua kohden kirjan aihe kuitenkin hieman alkoi toistaa itseään. Kirjaa lukiessani koin paljonkin syyllisyyttä siitä, kuinka huono kuuntelija sitä välillä on. Ehkä se olikin kirjan tarkoituksena herättää lukijaa pohtimaan omaa kuuntelemisen taitoaan. Kuuntelemisen taidon kehittämisessä on jokaisella opittavaa ja ikinä siinä ei ole täysin valmis. Päätös siitä kuunteleeko vai jättääkö kuuntelematta on valinta, jonka ihminen tekee päivittäin monta kertaa.

Aihetunnisteet:
Kommentit
  • Caroliina Sievers

    Kiitos esseestä! Olen kuunnellut saman kirjan äänikirjana ja oli mukava palata ajatuksiin, joita kirja tuolloin herätti. Kohtasi: “Kirja sai pohtimaan sitä, milloin ihminen todella kuuntelee toista, eikä ajatellut samalla, että mitä sanoisi seuraavaksi.”, toi minulle mieleen ajatukseni, jonka joskus nostin tiimissänikin esille. “Kuuntele ymmärtääksesi – älä vastataksesi”. Usein monilla kuuntelu on sillä tasolla, että mietitään ja odotetaan omaa puheenvuoroa siten, että henkilön viimeisimmät sanat ja lauseet eivät vaikuta enää keskusteluun. Keskustelussa ei olla aidosti läsnä kuuntelemassa toista, vaan tärkeää on päästä itse vaikuttamaan ja jakamaan mietteitä. Hiljaisuus on siten myös erittäin arvokasta! Vaali tiimissä siten niitäkin, jotka ovat hiljaisempia, sillä he osaavat tämän taidon. Ne, jotka ovat eniten äänessä oppivat heiltä kuuntelua ja samoin oppi toimii toistepäin! 🙂

    11.12.2021
Kommentoi