Tampere
03 May, Friday
16° C

Proakatemian esseepankki

Edestä käsin johtaja



Kirjoittanut: Pyry Paaso - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
EXIT
Anssi Kiviranta
Matias Mäenpää
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Edestä käsin johtaja

 

Kimmo Riihimäki on hullu visionääri ja katoilla itse kannuksensa ansainnut, jonka asiantuntemusta ja paloa on tasapainottanut toisten parempi liiketoimintaosaaminen. Hänen yrityksensä Hämeen Laaturemontti on kattobisneksessä menestyneimpiä, ja tämä ei olisi ollutkaan mahdollista ilman värikkään johtohahmon tinkimättömyyttä. Hänen persoonansa on myös ajanut haasteisiin, mutta niistä saatu näkökulma elämään antanut älyttömästi perspektiiviä myöskin.

 

Hämeen laaturemontti alkuaikoina Kimmon kulki työmaita läpi veljeltään lainaamallaan Hiacella, jolla alkoi tehdä yhden miehen yrityksenä kattoremontteja. 1990 luvun läpi luotsattiin ja saatiin yritystä kannattavaksi, mutta viina alkoi viedä miestä ja työntekijöitä lähti omasta aloitteestaan. vuonna 2002 yrityksellä ei ollut yhtään työntekijää ja raitistumisen myötä Kimmo pääsi aloittamaan homman niin ikään puhtaalta pöydältä. Nämä olivat pysäyttäviä oppeja, jotka ovat kantaneet sittemmin yli vaikeiden aikojen.

 

Mä olen aina ollut työntekijöiden kanssa töissä ja tehnyt ne paskaisimmatkin hommat. uskon että työntekijöitäkin motivoi, että minä en vain käske vaan näytän esimerkillä, että näin tehdään. kasvun vuosina mä näin oikeasti sen porukan kasvoilta, että ne ovat tyytyväisiä ja nauraa viikon jälkeen, kun toimitusjohtaja tulee mukaan purkamaan kattoa. ajattelen, että et sä voi vaatia työntekijöiltä mitään, jos ne ei tee hyvällä mielellä töitä niin ei synny tuloksia. haluan olla edelleen kaikkien meidän työntekijöiden kanssa vähintään kasvotuttu. Kimmon johtamismalli onkin hyvä malliesimerkki edestä johtamisesta. Ja hyvin yrityksen kulttuuria kuvastaa myös se, että heillä on aina ollut tasa-arvo, ketään ei tarvitse kumartaa.

 

Työtapojen kehittäminen on ollut suuressa roolissa menestystä ja tehokkuutta. Hämeen laaturemontti alkoikin ensimmäisenä suomessa tehdä nosturiavusteisia kattoremontteja. Työtapojen kehittäminen näkyy myös työntekijöiden hyvinvoinnissa, työergonomiassa, jonka ansioista myös väki pysyy pidempään työkuntoisena. Asiakaslupaukseen kuului läpi kasvun, että asiakas sai kattoremontin valmiiksi ilman katkoksia ja prosessi on mahdollisimman selkeä ja vaivaton. Nämä yhdistettynä Hämeen laaturemontin näyttäviin, mutta sisällöltään konstailemattomiin ulkomainoskampanjoihin sekä mieleen jääviin mainoslauseisiin, kuten katossa reikä, eikä. Ennen kaikkea kuitenkin Riihimäen mielestä parasmainoskanava on kuitenkin puskaradio. voimakas laajentuminen tuli hänestä ennen kaikkea sen takia, että puskaradio toimi. Nämä ovat olleet muutamia asioita mitä alettiin tehdä markkinassa toisin kuin kilpailijat ja ovatkin olleet edesauttamassa Kimmoa kasvamaa kattoremontti bisneksen Suomen kovimpaan kaartiin.

 

Yksikin isännöitsijä sanoi, että ei ole ikinä kuullut, että kukaan tekee puolen miljoonan urakan ilman laskua. hänen ei tarvitse pitää ylimääräisiä yhtiökokouksia eikä hakea väliaikaisia rahoituksia. Me ajatellaan, että se on meistä itsestä kiinni maksaako asiakas laskun Kimmo Riihimäki napauttaa. Me emme halua riidellä asiakkaan kanssa, mieluimmin kannattaa painaa tippa nenänpäässä vähän ylimääräistä hommaa kuin alkaa väittelemään pikku asioista. Kun sä saat asiakkaalle hyvän mielen niin sinulle tulee väistämättä itsellekin hyvä mieli. Hämeen Laaturemontin tyyliin, kun on kuulunut, että ikinä ei laskuteta asiakkaalta mitään etukäteen, se on yksi asia, jolla me on haluttu erottautua, Kimmo kertoo.

2010-2011 eräs asiakas soitti Kimmolle tyytymättömänä kilpailijan toimintaan lauantaina, kun Kimmo oli muuraamassa takkaa kotiinsa. Kimmo lupasi mennä käymään, kun takka olisi valmis ja kävikin jo samana iltana asiakkaalla. Tästä alkoi semmoinen tapahtuma ketju, että kyseinen kaveri lupasi auttaa, mikäli Kimmo ikinä tarvitsisi apua pääomasijoittajien tai rahoituksen suhteen. Tuo tilanne tulikin kahden vuoden päästä ajankohtaiseksi ja Kimmo otti vuorostaan puhelimen käteensä.

Sentico Partners ostikin enemmistön Hämeen laaturemontin osakkeista ja Kimmolle jäi 30% omistajuus. kauppa on mullistanut Kimmon ajatuksen pääomasijoitus yhtiöistä. Oli siinä luopumisen tuskaa, mutta oli se valtavan hyvä juttu, kun näin jälkeenpäin ajattelee. Ei meillä ollut ammattimaista hallitustyökentely osaamista ollenkaan ennekuin Sentico Partners tuli mukaan kuvioihin.

 

Raha ei ole motivoinut Kimmoa enää kymmeneen vuoteen vaan se, kuinka moni perhe heidän liiketoiminnastaan saa tienattua leipänsä. Kimmolla on niin negatiivisia kokemuksia ihmisistä, jotka on saanut paljon rahaa yhdeltä istumalta, että hän ei halua, että rahaa sekoittaa päätä tai muuttaa persoonaa. Kaikki ympärillä olevat ihmiset ja tutut ovat nähneet, miten hän on painanut koko elämänsä töitä yötä päivää. Ei se raha ole tullut ilmaiseksi ja varmaan sen takia hän ei ole aistinut kateuttakaan.

 

Kimmo Riihimäki aloitti työuransa vesivekissä 15-vuotiaana. Uusi sivu kääntyi myös Vesivekin historiassa vuonna 2018 kun yhtiö tuli Nesco konsernin kaupassa osaksi Hämeen laaturemonttia. Vihreän-sininen brändi muuttui vuonna 2018 vesivekiksi. Riihimäelle toiminnan tuominen kokonaisuudessa uusvanhan nimen alle oli paitsi strateginen valinta myös tunne asia. Vesivek oli hänen koulunsa kattoremontti alalle ja esimerkkinsä hyvin hoidetusta yhtiöstä, hän on kuljettanut oppeja johtamisesta ja kaikki tekijät huomioivasta kulttuurista. Silloin kun hänellä ja yrityksellä on ollut haasteellinen aika, katseli hän ihaillen vesivekin toimintaa ja sanoi haluavansa vielä takaisin sinne sillä, se oli niin hyvä työpaikka. Nyt ympyrä on sulkeutunut ja ehkä eri tavalla kuin Kimmo Riihimäki osasi ajatellakaan.

Kommentoi