Tampere
03 May, Friday
18° C

Proakatemian esseepankki

Älä jätä brändäystä väliin



Kirjoittanut: Juho-Petteri Urhemaa - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Brändikäsikirja
Pekka Ruokolainen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Älä jätä brändäsyä väliin

 

Apple on mahtava esimerkki brändäyksen onnistumisesta. Mielikuvat, tunteet, käsityksen ja oletukset koetaan suurella intensiteetillä Applesta puhuttaessa monen kuluttajan kohdalla. Todetessaan Applen olevan aivan paska kokonaisuudessaan saattaa keskustelukumppani suuttua. Tässä olemme brändin ytimessä. Asiakkaat ovat valmiit taistelemaan asetuttuaan tämän brändin taakse yrityksen maineesta. He ovat ottaneet sen osaksi itseään. Käyttämällä Applen tuotteita kategorisoituu monen silmäparin alla tiettyyn imagolliseen asemaan, minkä alle moni haluaa asettua. Emme pysty omistamaan näitä brändimielikuvia konkreettisesti, mutta niiden arvo on tähtitieteellinen parhaassa tapauksessa. Niin kuin Apple, brändiä on luotu kauan ja sitä tullaan aina luomaan. Se vaatii rahaa ja uhrauksia. Kaikki tietävät Coca-Colan, väittäisin myynnin tippuvan kuitenkin, jos he lopettavan nyt brändin jatkuvan työstämisen kokonaan. Onnistuessaan brändäys ylittää moninkertaisesti uhraukset. Mutta sen onnistuminen ei olekaan helppoa. Kuluttajat tekevät loppupeleissä sen arvon brändille mitä tavoitellaan. Yritys voi vain yrittää ohjailla tämän suuntaan, ilman ratissa olemista. Tiedätkö kuinka paljon sinuun pystytään vaikuttamaan tiedostomattasi, kannataa selvittää, jos alkoi kiinnostaa.

 

Kirja Brändikäsikirja on oiva eepos tutustua helposti brändin maailmaan. Kirjan kirjoittaja Pekka Ruokolainen tiivistää brändin osuvasti lauseeseen ” Brändi on yhteenlaskettu käsitys kaikista asioista, jotka ihminen on yrityksestä tavalla tai toisella kokenut.” (Ruokolainen 2020, 11). Tyhjentävä lause mielestäni kuvaamaan tiivistetysti brändiä ja sen luonnetta. Kirja on helposti luettava ja tiivistetty osuvasti aiheen piiriin tutustuvalle. Kirja käy läpi kattavan kokonaisuuden hahmottamiseksi brändiin vaikuttavista asioista ja tämä lista on moninainen. Kirja ei syvenny sen suurempiin merkityksiin missään kohtaa, mutta käsikirjana se toimii älyttömän hyvin. Starttaava yrittäjä tulee pääsemään tällä pitkälle liikkeelle lähtiessään. Itselle tämä sopisi hyvin ohjekirjana. Kun perusta on kunnossa voisi lähteä hakemaan syvempää ymmärrystä, ennen sitä tämä kirja on hyvä kahlata läpi ajatuksella.

 

Vaikka kirja oli suurelta osin tietämiäni asioita tajusin kirjan loputtua, etten ole siellä missä pitäisi olla oman liiketoimintani kanssa. Kokonaisuus ja järjestelmällisyys puuttuu. Brändi nivoutuu käytännössä kaikkeen ja kokonaisuus tulisi lienee olla kohtuullinen paketti. Tietenkin asiat kehittyvät ajan saatossa ja yrityksestä hiotaan hetki hetkellä parempaa kokonaisuutta. Tuli kuitenkin tunne, että meiltä puuttuu oleellisia asioita, joten tämä sai minut pohtimaan ”onko kohtuullinen kokonaisuus tärkeämpi kuin pienempien asioiden kunnossa oleminen brändin kannalta”. Nooh, tähän en täysin saa vastausta. Tulkitsisin ymmärtämiäni asioita niin, että kokonaisuuden oleminen kohtuullinen olisi järkevämpää.

 

Mitä lähtisin muuttamaan kirjan luettuani?

 

Kuten totesin lähtisin muuttamaan ajatusmaailmaani katsomaan isompia kokonaisuuksia. Siinä missä vain hetkellisesti ollaan panostettu markkinointiin, haluaisin tehdä siitä järjestelmällisempää. Asettaa sille tavoitteet ja opiskella siihen vaadittavat taidot. Ruveta luomaan aktiivisesti mielikuvia ihmisille yrityksestämme ja tehdä erilaisia kokeiluja.

 

Pohtisin asiakkaan kokemusta koko prosessin läpi ensimmäisestä yhteydenotosta laskun maksamiseen. Haluaisin ottaa hieman takapakkia asiakkaidemme määrässä ja tehdä selkeät prosessit, miten asiakkaamme kulkeutuu tässä prosessissa ja miten asiakkaasta pidetään huolta koko matkan. Tunne huomioidusta asiakkaasta kasvattaa luottamusta yritystämme kohtaa, joka kiirii puskaradion kautta uusina asiakkaina. Ennen kaikkea tämä helpottaisi arkeamme ja asioiden hoitumista säntillisemmin.

 

Haluaisin kirkastaa arvot, mission ja tavoitteet uudelleen. Tuntuu, kun ne olisivat hukkuneet kaiken hälinän ja kasvun myötä. Ne eivät toimi enää ohjenuorana päätöksille ja muistutuksena suunnalle. Haluaisin antaa näiden läpikäyntiin aikaa ja rauhaa, jotta sekin pohja olisi tukevasti kunnossa. Tiedostamalla nuo asiat hyvin, tulisin tekemään asioita niiden pohjalta ja etenemisen suunta muuttuu tarkemmaksi. Järjestelmällinen noudattaminen näiden parissa helpottaa ajallaan asiakkaiden samaistumista toimintaamme. On vaikea innostua ja hypätä poukkoilevan laivan kyytiin. Sitä vain ihmettelee vierestä, että mitä nyt taas ja lähtee pois katsomasta tuota outoa meininkiä.

 

Haluan kertoa yrityksemme tarinan, mistä olemme tulleet. Taustalla on 6 vuoden tarina, jota monet asiakkaamme eivät tiedä. Tiedän tarinoiden olevan nykypäivää ja kiinnostavan olevan ihmisiä. Täten potentiaaliset asiakkaat saisivat syvyyttä yritykseen, joka helpottaisi yhteydenottoa ja kauppojen syntymistä. Ostopäätöksen ja kiinnostuksen pystyy ankkuroimaan johonkin ja kenties olla tukena yrityksen tarinassa. Nyt he ostavat vain palveluita yritykseltämme, ellemme satu juttelemaan taustastamme.

 

Haluan olla luomassa työntekijöidemme kanssa me-henkeä. Haluan, että työntekijät tekevät töitä yrityksemme alla kunnialla ja mielekkyydellä. Haluan olla luomassa ilmapiiriä, joka luo iloa ja merkityksellisyyden tunnetta arkeen. Tiedän tämän tulevan näkymään ulospäin merkittävänä vakuuttavuutena ja euroina tuloksessa. Haluan käytännössä jokaisen tekijä olevan brändilähettiläs, joka työskentelee yrityksemme alla. En kuitenkaan hae luennointia miten pitäisi olla ja käyttäytyä. Tämä pitäisi saada kumpuamaan itsestään.

 

Pohtisin uudelleen brändivärikartastoa. En koe, että siinä on mitään vikaa tällä hetkellä, mutta sen uudelleen pohtiminen saattaisi saada pieniä muutoksia aikaa. Skaalaisin värejämme uudestaan hieman mielikuvien avulla väreistä. Vihreän haluan yhdistyvän yrityksemme toimialaan, se meillä onkin vahvasti nytkin näkyvillä. Harmaalla ja mustalla voisi pohtia luotettavuuden ja eksklusiivisuuden tunnetta ja sen luomista. Valkoisella puhtautta ja kontrastia muuhun värimaailmaan, sekin meillä näkyy osittain. Saisiko mahdollisesti näillä pohdinnoilla ja toteutuksilla rakennettua yhden askeleen kohti parempaa brändimielikuvaa?

 

Lähteet:

 

Ruokolainen, P. 2020. Brändikäsikirja – Näin teet yritysbrändistä vetovoimaisen! Helsinki, Kauppakamari.

 

WTFdesing. Väripsykologiaa brändinäkökulmasta. Luettu 21.8.2021. https://www.wtfdesign.fi/blogi/varipsykologiaa-brandinakokulmasta

 

 

 

 

 

 

Aihetunnisteet:
Kommentoi