Tampere
02 May, Thursday
17° C

Proakatemian esseepankki

Visuaalisuus kilpailukeinona – Mitä jokaisen yrittäjän tulisi tietää valokuvista



Kirjoittanut: Anni Tapio - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.
  1. Alkusanat

Ihmiset ovat käyttäneet kuvia tarinankerronnan välineenä kymmeniä tuhansia vuosia. Esihistoriallisina aikoina metsästäjät maalasivat luolastojen seinille maalauksia muisteloina hurjista metsästysretkistään sekä saaliistaan. Öljyvärimaalaukset ovat kertonet henkilöiden olemassaolon historiaa ja tuoneet kunniaa edesmenneille. Valokuvan keksiminen mahdollisti meille ennennäkemättömän aikamatkan historiaan sekä kurkistuksen tapahtumiin joissa emme fyysisesti kyenneet olemaan paikalla.  Tähän tietoon rinnastaen on tärkeää mainita, että kirjallinen viestintä on ollut käytössämme vasta noin 4000 vuotta (Luotola, 2008)  Historiamme kuvakerronnan parissa selittänee sen, miksi aivomme prosessoivat kuvan välittömästi, kun taas tekstin lukeminen vaatii aikaa ja aivotyötä. Kautta aikain kuvat ovat herättäneet meissä tunteita jokaisella osa-alueella: Hämmennystä, innostusta, kateutta, uteliaisuutta ja iloa. Hyvä kuva varastaa huomion, herättää tunteita ja jää mieleen. Hyvä kuva vaikuttaa, vakuuttaa ja vakauttaa.

Olen valokuvannut liki 12 vuotta, joten lienee sanomatta selvää että olen käyttänyt lukemattomia tunteja elämäni aikana niin hyviä kuin huonoja kuvia tarkastellen. Valokuvaajista käytetään myös toista nimitystä Kuvan ammattilainen joka tarkoittaa sitä, että teknisten seikkojen lisäksi valokuvaaja osaa perustella ja analysoida, miksi kuva on kuin on – Toisin sanoen miksi kuva on otettu ja mitä sillä halutaan viestiä. Idea tälle esseelle syntyi puhtaasta ammatillisesta intohimosta kertoa muille yrittäjille, miksi kuvalla on väliä ja miksi valokuviin satsaaminen liiketoiminnassa maksaa itsensä usein moninkertaisesti takaisin.

Toivon, että teksti herättää lukijan pohtimaan syvällisesti myös omaa rooliaan kuvan tulkitsijana. Uskon nimittäin, että kuvilla on meihin isompi vaikutus kuin mitä osaisimme kuvitella.

  1. Valokuva internetin aikakaudella

Voitko uskoa, että koko ihmiskunnan aikana otetuista kuvista 10 % otettiin viimeisen 12 kuukauden aikana? (Solve, 2020)  Valokuvan ottaminen ei ole koskaan ollut niin helppoa kuin nykypäivänä. Jokaisen taskusta löytyvät älypuhelimet sekä niiden laadukkaat kamerat takaavat upeat tallenteet elämän jokaisesta hetkestä ja internet on mahdollistanut sen, että otetut kuvat pystytään lataamaan koko maailman saataville vain muutaman klikkauksen avulla. Pelkästään Instagramilla, kuvien sekä lyhytvideoiden 1# platformilla, on vuonna 2022 globaalisti jo yli miljardi käyttäjää.  Mikä tulee valokuviin, Instagramiin ladataan joka sekunti 1,074 uutta kuvaa (Omnicore, 2022). Tähän esseeseen käyttämäsi ajan aikana Instagramiin ladattiin siis noin 45 108 uutta kuvaa. Se on valtava määrä.

Valokuvien sekä videoiden aikakaudella eletään yltäkylläisyyden aikaa ja materiaalin määrä on kieltämättä uuvuttava. Kuvavirta on loputon ja kuluttajat elävät jatkuvassa tiedon tulvassa. Yritykset taistelevat käyttäjien huomiosta jolloin laatu ja osuvuus nousee ensiarvioisen tärkeään asemaan: Kuvien pitää olla laadukkaita ja ennen kaikkea katsojan mieltymyksiin sopivia, ihmisillä kun on keskenään eriäviä preferenssejä. Toiset nauttivat tasapainoisista visuaalisista elementeistä, toisille tärkeämpää on kuvan sisältö. Onnistunut kuva kaappaa huomion ja saa käyttäjän kiinnostuksen heräämään. (Call to action, 2018) Oikein valitut kuvat herättävät luottamusta, positiivisia tunteita, mielenkiintoa ja sitoutuneisuutta. Kaiken sen kuvavirran keskellä katsoja päättää, tästä minä pidän, tätä minä haluan nähdä lisää. Informaatioähkyssä hyvällä kuvalla todella on väliä.

  1. Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa – Kuva ja tunteet

Analysoidaanpa lyhyesti Pinterestia ja sen menestystä. Pinterest, 478 miljoonalla käyttäjällään (2022) on suosittu sosiaalisen median alusta, jossa käyttäjät voivat selata miljoonia muiden käyttäjien lataamia kuvia ja kerätä niitä mieleisikseen kokonaisuuksiksi henkilökohtaisiin kansioihin, boardeihin. (Muurinen, 2018) Suosituimmat aihealueet joista käyttäjät tallentavat kuvia ja ideoita ovat omiin mielenkiinnonkohteisiin, harrastuksiin sekä intohimoihin liittyvät sisällöt. Pinterestin suuri suosio perustuu pitkälti kuviin: Katsomalla ja tallentamalla mieltymystensä mukaisia kuvia käyttäjät inspiroituvat ja kokevat yhteenkuuluvuuden tunteita muiden samoista asioista kiinnostuneiden kanssa. Pinterest on hyvä esimerkki kuvien voimasta – Jos käyttäjä näkee sivuilla jotain voimakkaasti inspiroivaa, se saa aikaan toimintaa: Kekseliäät DIY-projektit inspiroivat aloittamaan uuden projektin ja motivoiva ennen-jälkeen kuva tuo uutta puhtia urheiluharrastukseen. (Folse, 2018) Vahva kuva luo liikettä. Sama periaate toimii myös markkinoinnissa.

Vanha ja kulunut lausahdus kuuluu: ”Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.” Lause perustuu kaikille niille tuntemuksille ja ajatuksille, joita kuvan katsominen herättää. Laadukkaiden ja hyvien kuvien salaisuus piilee siinä, että ne toimivat markkinoinnissa sanattomana tarinankertojana. Hyvä kuva maalaa silmänräpäyksessä mielikuvan siitä millainen kyseinen yritys tai sen tarjoama tuote on, oli se sitten laadukas tai kehno. Mielikuvat ovat avainasemassa yrityksen menestystekijöinä: Harvardin yliopiston professorin Gerald Zaltmanin mukaan kuluttajien ostopäätöksistä jopa 95 % tapahtuu tiedostamatta (Menestystarinat, 2018) – Mielikuvien sekä tunteiden vaikutus myyntiin on siis suurempi mitä itse haluaisimme kuluttajina myöntää. Yritys voi luetella palveluidensa ja tuotteidensa faktatietoja vakuuttamisen välineenä, mutta se harvoin yksittäin riittää. Menestyäkseen yrityksen tulisi siirtyä alitajuisen vaikuttamisen maailmaan: Kertomukset ja tarinankerronta yrityksen markkinoinnissa herättää kuluttajissa tunteita sekä toimintaa. Mikä olisikaan voimakkaampi keino siihen kuin osuvat kuvat?

Case: Markkinointikuvat: Hotelli Beana Laponia – Aikuisille suunnattu Boutique-hotelli Lapissa. © Anni Tapio

  1. Valokuva digimarkkinoinnin välineenä – Miksi kuviin kannattaa panostaa

Valokuva on globaali tuote, joka tarkoittaa sitä että valokuvan ottaminen ja kuvien tarkoitus on sama kaikkialla – Yleisesti sanottuna kaikki ihmiset siis kykenevät katsomaan kuvia ja luomaan niistä käsityksiä.

Valokuva toimii kuten yhteinen kieli (Eng. Language). Kuvia näyttämällä voimme kertoa asioita, jotka ulottuvat kielellisten taitojen ulkopuolelle. Kuva ei tunne kielimuuria.

Toisinaan kuvaajana mietin sitä, miksi palveluntarjoaja panostaa enemmän tekstiin kuin kuviin. Kotisivuilta löytyy kattavat tekstit mitä tehdään ja millä hinnalla, mutta kuvat ovat suoraan kuvapankista. Kenties olen liian tarkka kuvituksen suhteen, mutta itseäni vastaava sisältö ei vakuuta yhtään – Haluan nähdä monologin takaa yrityksen sydämen, saada ensimakua tiloista, henkilökunnasta ja toiminnoista ennen kuin sijoitan yritykseen rahojani. Haluan kokea luottamusta ja turvaa. Ostaisitko sinä luottavaisesti netistä käytettyä macbookkia, jonka ilmoituksen kuva on kopioitu googlesta? Epäilen.

Mieti hetki ensivaikutelman määritelmää. Tiesitkö, että yrityksellä on 0,3 sekuntia aikaa tehdä ensivaikutelma asiakkaan silmissä? (Mansikkamäki, 2021) Potentiaalinen asiakas päättää silmänräpäyksessä, onko esimerkiksi verkkosivusto ajan tuhlaamisen arvoinen. Kehnot kuvat ja epäselvä ulkoasu on jo itsessään tekijöitä, jotka ohjaavat kävijävirtaa poispäin sivustolta. (Call to action, 2018) Huonolaatuiset kuvat antavat yrityksen brändistä halvan ensivaikutelman ja kertovat kuluttajalle, että yrityksesi on epäluotettava ja hukkuu massaan. Yritys voi nähdä valtavasti vaivaa maksimoidakseen toimintonsa, mutta pilata mahdollisuutensa kehnolla visuaalisella ilmeellä. Sama pätee myös tuotteisiin; Huonot tuotekuvat eivät luo mielikuvaa laadukkuudesta, vaikka tuote olisi oikeasti hyvä ja toimiva. Varsinkin verkkokaupan maailmassa, jossa asiakas ei pääse koskemaan tuotetta itse, huono kuva johtaa helposti kauppojen ohittamiseen. Jos yritys haluaa antaa ensivaikutelman joka vie jalat alta, tarvitsee yritys laadukkaat valokuvat. Tutkimuksen mukaan 67 % asiakkaista kokeekin, että hyvälaatuinen kuva on erittäin tärkeä tekijä kun tehdään valintoja verkkokaupassa (Bullas, 2018).

Siinä missä valokuvat lisäävät välillisesti tuotteiden myyntiä, on kuvilla merkittävä rooli myös yrityksen yrityskuvan rakentamisessa. Kuten aikaisemmin mainitsin, huonolaatuiset kuvat antavat kuluttajalle viestin siitä, että yritys on kehno ja persoonaton. Sama toimii myös päinvastoin: Laadukkaat, viihdyttävät ja hauskat kuvat, kuten kurkistuskuvat yrityksen toimitiloihin tai henkilökunnan päivään herättävät asiakaskunnassa empatiaa ja turvallisuuden tunteita: Aidot kuvat antavat brändille elämän ja ovat helppo tapa luoda yritykselle persoonaa joka jää ihmisten mieleen. Samaistuttava yrityskuva rohkaisee asiakkaita ottamaan yhteyttä ja rakentaa luottamusta yrityksen sekä asiakkaiden välille. Panostamalla yrityksen kuviin yritys luo täysin ainutlaatuisen ja persoonallisen tunnelman – Valokuva on osa brändin rakentamista ja parhaimmillaan yritys erottuu muista kilpailijoista edukseen.

Case: Brändi/Markkinointikuvat: Huumorimiehet Oy © Anni Tapio

  1. Pohdinta

Mikä on huono kuva ja mikä taas on hyvä kuva, siinäpä kysymys. Lähtökohtaisesti hyvän kuvan määrittelee katsoja, toisin sanoen kauneus on katsojan silmässä. Kaikkia ei voi miellyttää ja hyvä niin – Tärkeintä liiketoiminnassa on oppia miellyttämään niitä keitä haluat miellyttää.

Kuvat ovat helppo ja lopulta melko vaivaton tapa kehittää yrityksen imagoa parempaan suuntaan. Ensi kerralla tuotteita tai palveluita markkinoidessa onkin hyvä pohtia sijoittaisiko rahat myös parempiin kuviin – Mainiot ja osuvat kuvat kun maksavat itsensä usein monikerroin takaisin.  Kuva kerrallaan siis kohti vahvempaa brändiä ja parempaa myyntiä!

 

Lähteet:

Bullas, J. 2017. 6 Powerful Reasons Why You Should include Images in your Marketing. Blogiteksti. Viitattu 7.2.2022 https://www.jeffbullas.com/6-powerful-reasons-why-you-should-include-images-in-your-marketing-infographic/

Call to action. 2018. Kuvien merkitys verkkosivuilla. Blogiteksti. Viitattu 7.2.2022 https://calltoaction.fi/markkinointi/kuvien-merkitys-verkkosivuilla/

Folse, M. 2011. The psychology behind pinterest. Blogiteksti. Viitattu 7.2.2022 https://luckierethinktank.com/2011/12/the-psychology-behind-pinterest/

Mansikkamäki, M. 2021. 2 Syytä miksi valokuviin kannattaa panostaa digimarkkinoinnissa. Blogiteksti. Viitattu 7.2.2022 https://visualfriday.fi/3-syyta-miksi-valokuviin-kannattaa-panostaa-digimarkkinoinnissa/

Menestystarinat. 2018. Miksi tunteet ratkaisevat markkinoinnissa? Blogiteksti. Viitattu 7.2.2022 https://menestystarinat.fi/miksi-tunteet-ratkaisevat-markkinoinnissa/

Muurinen, J. 2018. Mikä on pinterest? Blogiteksti. Viitattu 7.2.2022 https://www.kuulu.fi/blogi/mika-on-pinterest/

Omnicoreagency. 2022. Instagram by the Numbers: Stats, Demographics & Fun Facts. Verkkosivu. Viitattu 7.2.2021. https://www.omnicoreagency.com/instagram-statistics/

Luotola, T. 2008. Luku- ja kirjoitustaito on tärkeä perusihmisoikeus. Kolumni. Viitattu 7.2.2022. https://www.ksml.fi/paikalliset/2710117

Solve. 2020. The Importance of Images in Marketing – Why a Picture is Worth 1000 Words. Artikkeli. Viitattu 7.2.2022 https://solve.co.uk/seo-tips/importance-of-images-in-marketing/

Kommentoi