Tampere
03 May, Friday
17° C

Proakatemian esseepankki

Yritysblogi



Kirjoittanut: Miisa Hiltunen - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Teemme tällä hetkellä startup yrityksellemme nettisivuja, joiden yhteyteen haluamme liittää blogin. Blogillamme haluamme inspiroida mukaan kestävyysmurrokseen. Jaamme tietoa ja konkreettisia keinoja, joilla voi pienentää omaa ympäristöjalanjälkeäsi ja ottaa käyttöön uusia toimintamalleja omassa lähipiirissä. Blogistamme löytyy myös erilaisia näkökulmia ja esimerkkejä kestävästä arjesta, liiketoiminnasta ja yrittäjyydestä. Ennen kuin blogia ryhdytään päätä pahkaa kirjoittamaan, tulee sille kuitenkin suoda muutama suunnitteluhetki, sillä sisällön suunnittelu on tärkeimpiä osa-alueita Salmisen (2018) mukaan. Näin sisällöstä saadaan varmasti laadukasta ja asiakasta palvelevaa.  

Yritysblogin pääasiallinen tavoite on tuoda yrityksen nettisivuille kävijöitä, eli potentiaalisia asiakkaita. Blogissa tulee siis keskittyä asiakkaan ongelmien ratkaisuun, omien tuotteiden mainostamisen sijaan. (Sales communications 2019.) Tärkeää on, että sivustolla vieraileva tuntee sisällön arvokkaaksi, jolloin hän myös palaa sisällön pariin (Salminen 2018). 

Lähdetään liikkeelle kysymyksestä, miksi edes perustaa yritysblogi? 

Potentiaalisten asiakkaiden lisäksi yritysblogi parhaimmillaan kirkasta yrityksen brändiä. Lisäksi hakukonenäkyvyys paranee, kun sivustolle tuotetaan sisältöä, jolla asiakkaat viihtyvät. Kirsikkana kakun päälle yritys myös pysyy asiakkaiden mielessä säännöllisesti tulevien postauksien puolesta. (Salminen 2018.) Blogia on turha päivittää vain päivittämisen ilosta, tai niin, että sinne lisätään kerran vuoteen hutaisten kirjoitettu teksti. Parhaimmillaan blogi on väylä luoda luottamusta, kiinnostusta ja siten mahdollisia asiakassuhteita. Kokonaisuudessaan blogi siis kasvattaa luottamusta asiakkaiden ja yrityksen välillä. 

Meillä blogi liittyy olennaisesti myös kestävästä kehityksestä viestimiseen, sillä nettisivujen teon tueksi olemme saaneet Ilmastonmuutosvoimaa –hankkeelta projektirahaa. Hankkeen tavoitteena on kannustaa nuoria ilmastotekoihin sekä käynnistää vaikuttavia ilmastotekoja. (Ilmastonmuutosvoima). Hankkeesta saadun rahan avulla pystymme tuottamaan laadukkaat nettisivut (kiitos vain Esa!) ja inspiroimaan blogillamme pieniin ja suuriin ilmastotekoihin. Tavoitteenamme on julkaista blogissa tekstejä vähintään kaksi kertaa kuukaudessa. Näin lukijat tietävät odottaa tekstejä, jotka vielä jaamme erilaisiin teemoihin, kuten jakamistalouteen ja kestävään yrittäjyyteen. 

Mutta mistä löytää aiheita blogiin? 

Hyvä vinkki blogiaiheiden keksimiseen on niiden tekeminen avainsanojen pohjalta. Kerää siis ensin yrityksellesi merkityksellisiä avainsanoja. Näiden pohjalta on helppo lähteä keräämään avainsanayhdistelmiä ja –lauseita, joiden ympärille koota blogikirjoitus. Avainsanoja voi tämän jälkeen syöttää Googlen hakukoneeseen ja tutkia, millaisia ehdotuksia Google antaa tämän pohjalta. Toinen oikein hyvä vinkki on selata sivun alareunaan, johon ilmestyy “aiheeseen liittyvät haut” -palkki. Palkista löytyy hakusanoja, jotka ovat olleet muiden käyttäjien keskuudessa suosittuja. Google siis melkeinpä ohjaa sinut avainsana-apajille. Tämän myötä saat myös lisätietoa siitä, mitkä ovat ne sanat, joilla asiakkaat etsivät tietoa. (Sales communications 2019.) 

Minä kokeilin esimerkiksi hakea sanan “Kestävä kehitys”. Aiheeseen liittyviä hakuja olivat mm. “mitä on kestävä kehitys”, “sosiaalinen kestävä kehitys arjessa” ja “miksi kestävä kehitys on tärkeää”. Siinäpä jo muutama vaihtoehto yhden blogipostauksen aiheeksi. Sitten ei muuta kuin kirjoittamaan. 

 

Lähteet:  

Sales communications. 2019. Mistä aiheita yritysblogiin? Luettu 19.7.2021. https://www.salescommunications.fi/blog/mista-aiheita-yritysblogiin 

Salminen, T. 2018. Yritysblogi, sen perustaminen ja kasvattaminen – oman median haasteita ja ilon aiheita. Luettu 19.7.2021. https://www.karhuhelsinki.fi/blogi/yritysblogi-sen-perustaminen-ja-kasvattaminen-oman-median-haasteita-ja-ilon-aiheita 

Ilmastonmuutosvoima. Luettu 27.8.2021. https://ilmastonmuutosvoima.fi/ 

 

Kommentoi