Tampere
02 May, Thursday
17° C

Proakatemian esseepankki

Yrityksen kestävä kehitys



Kirjoittanut: Minna Järvinen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Kolme kestävän kehityksen polkua yrityksen liiketoimintaan
Tuuli Kaskinen
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Halusin pohtia sitä, mikä erottaa yrityselämässä jyvät akanoista. Mikä on se tiukan paikan tullen kantava voimavara, minkä jokaisen yrityksen tulisi miettiä heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Promisia järjestää Ahlmanin opiskelijoille yrittäjyysopintoja workshop muodossa. Seuraavan kerran aihe on Yrityksen arvot ja kestävä kehitys. Myös tästä syystä aloin etsimään tietoa enemmän ja päädyin Sitran nettisivuille selaamaan artikkeleita.

Uskon, että jokaisella yrityksellä on arvot toiminnan takana. Jollain ne vain näkyvät paremmin jokapäiväisessä toiminnassa kuin toisilla. Arvot ja kestävä kehitys on saanut viime vuosina ihan uuden merkityksen, kun ihmiset ovat halunneet ottaa selvää asioista. Tästä skannauksesta ei selviä kuin yritys, jolla on perusta kunnossa. Sitran julkaisemassa artikkelissa (18.6.2013) otsikoilla: ” Kolme kestävän kehityksen polkua yrityksen menestykseen”. Kerrotaan esimerkkien kautta mitä arvot ja kestävä kehitys tarkoittaa eri yrityksille. Artikkelissa kiteytetään hyvin, että joillekin yrityksille arvo tulee taloudellisena tuottona ja yhteiskunnalle erilaisten ongelmien ratkaisuna. Sitra on tehnyt kestävän hyvinvoinnin mallin:


(kuva: sitra.fi)

 

 

Tämän kuvan avulla, kun jokainen yritys pohtii omat arvot ja työstää jokaiselle laatikolle oman näkemyksen, että miten toteuttaa kestävää kehitystä niin silloin liiketoiminta on vakaalla pohjalla. Sitran kuvassa on myös loistavasti jaoteltu pyramidi kolmen isomman kokonaisuuden alle: taloudellinen, ekologinen ja sosiaalinen kestävyys. Kuvassa upeasti luodaan koko liiketoiminnalle pohja ekologisen kestävyyden ja luonto kokonaisuuden päälle. Nämä ovat tärkeitä teemoja, mitä jokaisessa liiketoiminnassa tulisi pohtia, etenkin kun samaan aikaan puhutaan ilmastonlämpenemisestä ja meitä uhkaavista pandemioista.

 

Kuvan perusteella yrityksen on hyvä myös kasvattaa omaa liiketoimintaa. Sitran artikkelissa kerrotaan esimerkkinä, kuinka Nanso oli laajentanut toimintaansa ja pystynyt tutkimaan omia riskejään kuvan kautta laajemmin. Nykyään Nanso on erittäin tarkka puuvillan tuotantoketjusta, jolloin se on yhteiskunnan kannalta hieno asia, sekä myös heille taloudellisen kestävyyden näkökulman kannalta fiksu veto, sillä tuotteen korkea hinta on helposti perusteltavissa.

Lappset niminen yritys oli laittanut samalle pöydälle yrityksensä arvot ja tarkastellut samalla yhteiskunnallisia haasteita. Näin he olivat keksineet yritykselleen uuden liiketoimintamallin ja laajentaneet lasten ulkoilu ja urheilutelineistä myös vanhemmalle ikäryhmälle sopiville tuotteille.

Aina, kun huomaa pysähtyä ja pohtia asioita rohkeasti eri näkökulmista, voi se antaa jotain mitä ei edes osaisi odottaa. Uskon, että jokaiselle liike-elämässä toimivalle se on haastava löytää sopiva aika ja paikka. Mutta pieni pysähdys maksaa itsensä takaisin pitkällä aikavälillä.

Kolme kestävän kehityksen polkua yrityksen menestykseen

Kommentoi