Tampere
21 May, Tuesday
3° C

Proakatemian esseepankki

Vuokratorin OKR



Kirjoittanut: Rasmus Janakka - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kuulin ensimmäisen kerran OKR-mallista tiimiyrityksemme Samoan pajassa. OKR-malli on loistava yrityksen työkalu tavoitteiden luontiin, jonka avulla voi viedä strategian käytäntöön ja asettaa konkreettiset, mutta haastavat tavoitteet. OKR-malli on tullut tunnetuksi esimerkiksi googlen käyttämänä. OKR on lyhenne seuraavista sanoista (Objectives and Key results). Ensimmäinen osa objectives kuvastaa tavoitteita ja jälkimmäinen osa key results kuvastaa taas konkreettisia tuloksista, jotka ovat mitattavissa. Malli perustuu avoimuuteen, helppouteen ja edellä mainittuun mitattavuuteen. Näistä syistä malli sopii hyvin isommallekin organisaatiolle ja jokaisen työntekijän on helppo sisäistää tavoitteet. (Salo ja kolunsarka 2022.) Tyypillinen aikaväli tavoitteille on kvartaali, mutta itse olen asettanut tavoitteet tertiilin ajalle, koska oma mahdollinen työpanokseni kulkee käsikädessä opintojeni kanssa. Alta näet Vuokratorin 1. tertiilin (1.1.-30.4.2023) tavoitteet ja avaintulokset.

 

O1                 Liikevaihdon ja -toiminnan kasvattaminen kannattavaksi.

 

KR1: Ensimmäisen tertiilin liikevaihto on vähintään 15,000 €.

KR2: Investoimme uusia tuotteita yli 10,000 €:lla.

KR3: Saamme tuloja lahjakorteista ja/sekä liikunta seteleistä yli 1000 €

KR4: Ostamme vähintään yhden uuden tuotteen, johon voi hyödyntää liikuntaseteleitä.

KR5: Otamme käyttöön vähintään 2 eri liikuntaseteli palvelua.

 

O2                 Liiketoiminnan ja asiakkuuksien kasvattaminen markkinoinnin avulla.

 

KR1: TikTok tilillämme on yli 100,000 näyttökertaa.

KR2: Nettisivujen löydettävyyden ja kävijämäärän kasvatus 15 % hakukoneoptimointia parantamalla. (vertaus edelliseen tertiiliin)

KR3: Vuokratorista tehdään yksi artikkeli tai uutinen valtamediaan.

KR4: Vuokratorille on perustettu LinkedIn tili ja tehty vähintään yksi julkaisu.

KR5: Tuotamme sisältöä vähintään kerran viikossa jokaiselle pää-markkinointikanavalle.

 

O3                 Liiketoiminnan tehostaminen tuottavammaksi

 

KR1: Teemme kannattavuutta lisäävää yhteistyötä vähintään 1 uuden toimijan kanssa.

KR2: Saamme vähintään 1 uuden taloyhtiön asiakkaakseen.

KR3: Nettisivujamme päivitetään asiakaslähtöisemmiksi hyödyntäen palvelumuotoilun keinoja, jonka onnistuminen mitataan kyselyn avulla.

KR4: Keräämme ja hyödynnämme uutta dataa vähintään yhdellä uudella tavalla.

KR5: Kaikista tuotteista sekä palveluista on tehty tarkat kannattavuuslaskelmat ja hinnat päivitetään niiden perusteella.

 

Tavoitteita tulisi seurata säännöllisesti, jotta nähdään kuinka hyvin ne ovat toteutumassa. Hyvä tarkasteluväli on vähintään muutaman kerran kuukaudessa. Mikäli tarkasteluväli on pidempi voi olla jo myöhäistä tehdä muutoksia tavoitteiden toteutumisen eteen. Tavoitteille tulisi antaa niitä tarkastellessa luottavaisuusarvot, jotka kuvastavat kuinka todennäköistä on, että tavoite toteutuu. Luottavaisuus arvot voit määrittää esimerkiksi 1-4 asteikolla, jolloin ääripäät voivat merkitä 1=En usko, että tavoite toteutuu ja 4=On hyvin todennäköistä, että tavoite toteutuu. Mikäli luottamusarvo on matala, onkin hyvä pysähtymään pohtimaan mistä tämä johtuu sekä mitä sen eteen voi tehdä, jotta tavoite toteutuu. Tällä hetkellä olen asettanut itselleni haastavat, mutta täysin mahdolliset tavoitteet. Oma luottamusarvoni onkin täysi 4. Odotan innolla uutta tilikautta sekä tavoitteiden seuraamista.

 

Kuinka teillä on asetettu tavoitteet?

 

 

Lähde:

Salo, M ja Kolunsarka, A. 2022. YRITYS KASVUUN OKR-MALLILLA. Essee. Luettu 6.12.2022. https://esseepankki.proakatemia.fi/yritys-kasvuun-okr-mallilla/

Kommentoi