Tampere
02 May, Thursday
16° C

Proakatemian esseepankki

Vaikuttajat ja arvovaikuttajat



Kirjoittanut: Anni Minkkinen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Näin vuoden käydessä vähitellen loppuun, on hyvä alkaa kääntää katsetta ensi vuoteen ja uudelle vuosikymmenelle. On mielenkiintoista koittaa miettiä ja vähän ennustaa, minkälaiseen suuntaan somemarkkinointi tulevan 20-luvun alkupuolella siirtyy.

 

Vaikuttajamarkkinoinnista on puhuttu todella paljon viimeiset vuodet ja se onkin todettu tehokkaaksi markkinointikeinoksi somessa. Vaikuttajamarkkinoinnin paras terä alkaa kuitenkin pian tylsyä ja kuluttajat eivät enää miellä vaikuttajien jakamaa sanomaa niin aidoksi, sillä vaikuttajamarkkinointi on alkanut kaupallistua ja muuttua liian mainosmaiseksi.

 

Vaikuttajamarkkinoinnissa tärkeää tulevaisuudessa onkin hyvät ”brand matchit” sillä kuluttajat huomaavat kyllä epäaidon sanoman. Vaikuttajan on oikeasti oltava yritykselle sopiva viestinviejä ja aidosti oltava suosituksensa takana.

 

Yhteiskunnallisten kysymysten sekä ilmastonmuutoksen tultua enemmän osaksi jokaisen ihmisen elämää, tulee myös nämä seikat enemmän osaksi markkinointia. Nyt jo puhutaan somevaikuttajien lisäksi arvovaikuttajista, jotka eivät pyri myymään meille mitään tuotetta, vaan vaikuttamaan esimerkiksi tekoihimme ympäristön suhteen.

 

Tunnetuin tämän hetken arvovaikuttaja on ruotsalainen Greta Thunberg, joka on aloittanut omalla esimerkillään maailmanlaajuisen ilmastotempauksen ”Fridays for Future”, jossa varsinkin nuoret lakkoilevat ilmaston puolesta perjantaisin. Thunberg on myös antanut kasvonsa monille eri kampanjoille ilmaston hyväksi ja tekee tärkeää työtä viestiessään omassa somessaan ilmastonmuutokseen liittyvistä ongelmista.

 

Ilmastonmuutoksen lisäksi on monia muita yhteiskunnallisia ongelmia, joiden puolesta uudet arvovaikuttajat puhuvat. Esimerkiksi Pehmee-kollektiivi puhuu kehopositiivisuuden, kulttuurillisen monimuotoisuuden ja tasa-arvon puolesta ja tekee erilaisia kampanjoita myös yhdessä yritysten kanssa asiansa eteenpäin viemiseksi.

 

Kemikaalicocktail-blogin Noora Shingler on puhunut jo useamman vuoden ajan arkielämässä kohtaamiemme kemikaalien vaaroista, sekä nykyään hän käsittelee myös laajemmin ekologista ja tiedostavaa elämää. Bloginsa kautta hän tekee yhteistyötä eri yritysten kanssa, joita ja joiden tuotteita hän voi suositella ympäristöystävällistä ja tiedostavaa elämää eläville seuraajilleen. Niinpä hän toimii myös ”perinteisenä” vaikuttajana, mutta omalla tavallaan myös arvovaikuttajana. Uskonkin, että tulevaisuudessa vaikuttajan omat arvot tulevat merkitsemään paljon, siinä miten onnistuneita kaupalliset yhteistyöt ovat.

 

Se miksi vaikuttajamarkkinointi on aiemmin tehonnut niin hyvin, on se, että ihmisen on helppo samaistua vaikuttajaan ja kokea hänet vertaisenaan. Uskomme ja luotamme paremmin tahoon, joka tuntuu olevan samalla tasolla meidän kanssamme. Siksi myös yritysten kannattaa muistaa aito vuorovaikutus ja ihmisläheisyys somessa. On edelleen tärkeä vastata seuraajien kommentteihin ja käydä suoraa keskustelua heidän kanssaan aidolla ja välittävällä otteella.

 

Olen sitä mieltä, että myös yritysten on hyvä kertoa omasta arvopohjastaan avoimesti seuraajille, sillä se voi tällä hetkellä määritellä suuresti asiakkaan sitoutuneisuutta yritykseen ja toimii hyvänä kilpailuvalttina. Esimerkiksi me Mielassa haluamme tarjota ihmisille parempia vaihtoehtoja vaateostoksille ja kannustaa ostamaan mieluummin yhden kestävän ja ehkä hieman arvokkaamman vaatteen usean halvan ja heikkolaatuisen sijaan. Kannustamme myös ostamaan vain tarpeeseen, eikä vain huvin vuoksi. Tarjoamme myös vaateharjoja ja muita välineitä sekä neuvoja vaatteiden huoltoa varten ja meidän kauttamme voi kierrättää omat jo rakastetut aarteet eteenpäin second hand -osasto Miela Prelovedin avulla.

 

Uskon, että nämä seikat ovat yksiä kilpailuvalttejamme alallamme ja aion nostaa niitä enemmän esille Mielan markkinoinnissa. Voisimme myös vielä enemmän kertoa arvoistamme ja pyrkiä etsimään vielä paremmin arvoihimme sopivia vaikuttajia yhteistyöhön kanssamme. Voisimme olla myös enemmän arvovaikuttajana Mielan kanssa ja antaa seuraajillemme vinkkejä vastuullisempaan ja tiedostavaan elämään. Yritykset ovat suuria vaikuttajia, sillä juuri ne tarjoavat ihmisille vaihtoehtoja siihen, miten elämänsä elävät ja rahansa käyttävät. Tarjoamalla parempia vaihtoehtoja kuluttajille, tarjoamme myös vaihtoehdon parempaan tulevaisuuteen.

 

LÄHTEET

https://www.kemikaalicocktail.fi/tekijat/

https://www.ruskeattytot.fi/rtmedia/pehmeepodcast

Kuukauden Digilluusio: Sosiaalisen median trendit 2020

Kommentoi