Tampere
02 May, Thursday
3° C

Proakatemian esseepankki

Vaikuttajamarkkinointi



Kirjoittanut: Sofia Lang - tiimistä Flyyna.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

Johdanto

Vaikuttajamarkkinoinnilla tarkoitetaan sitä, että yritykset hyödyntävät markkinoinnissaan erilaisia vaikuttajia erityisesti sosiaalisessa mediassa, kuten Instagramissa, Facebookissa, Youtubessa ja muissa sosiaalisen median kanavissa. Vaikuttajat esittelevät, testaavat ja mainostavat yritysten tuotteita ja palveluita. Tämä on tehokas tapa markkinoida oikealle kohderyhmälle, sillä yritykset pystyvät itse vaikuttamaan kohderyhmällensä sopivan vaikuttajan, joilla taas on näkyvyyttä ja vaikutusta haluttuun kohderyhmään. (Digimarkkinointi.fi n.d.)

Tutkimuksen mukaan sosiaalisen median suosittelut johtavat jopa 71 % varmemmin ostopäätökseen, kuin yritysten oman brändimarkkinoinnin kautta. Vaikuttajamarkkinointiin panostamalla yritykset pääsevät parempiin myynti- ja markkinointituloksiin, mutta vaikuttajamarkkinoinnissa on tärkeää huomioida oikeanlaiset vaikuttajat. Vaikuttaja pitäisi valita sen mukaan, kuinka hyvin se pystyy vaikuttamaan kohderyhmään. Kuten kaikessa markkinoinnissa, myös vaikuttajamarkkinoinnissa pitäisi pyrkiä pitkäaikaisiin kumppanuuksiin. (Digimarkkinointi.fi n.d.)

Vaikuttajamarkkinointi on noussut merkittäväksi markkinointikanavaksi digitaalisen aikakauden myötä. Sosiaalisen median vaikuttajat, joilla on suuri seuraajakunta ja vahva sitoutuneisuus, tarjoavat brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa kohdeyleisöä uskottavasti ja tehokkaasti. Vaikuttajamarkkinointi perustuu ihmisten luottamukseen ja suosituksiin, mikä tekee siitä voimakkaan työkalun brändin rakentamiseen ja markkinoinnin tehokkuuden parantamiseen.

Vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteena on luoda yritykselle ja sen tuotteille sekä palveluille näkyvyyttä, jonka kautta pyritään kasvattamaan myyntiä. Tässä tekstissä tavoitteena onkin käydä läpi vaikuttajamarkkinoinnin perusteet, miten sitä tehdään, miksi sitä tehdään ja millaisia vaikutuksia sillä on yritysten markkinoinnin kannalta. Myös tarkastellaan mitä asioita pitäisi ottaa huomioon vaikuttajamarkkinointia tehdessä, niin vaikuttajien, yritysten ja omasta näkökulmasta katsottuna.

 

Vaikuttajamarkkinoinnin perusteet

Vaikuttajamarkkinoinnin perusteena toimii brändiyhteistyön rakentaminen. Brändin tulisi etsiä vaikuttajia, joiden arvot ja kohdeyleisö sopivat yhteen sen omien tavoitteiden kanssa. Tämä varmistaa viestinnän ja sitoutumisen tehokkuuden. Avoimuus ja aitous ovat keskeisiä vaikuttajamarkkinoinnissa. Sekä vaikuttajan että brändin tulisi olla avoimia yhteistyön luonteesta ja merkitä selkeästi, kun sisältö on mainos, jotta voidaan välttää negatiivista mielikuvaa mm. Piilomainnon luomisesta. Aitous taas on tärkeää ylläpitää vaikuttajan ja hänen seuraajiensa välistä luottamussuhdetta. (Tähkäpää 2017.)

Vaikuttajamarkkinointikampanjoiden tulee olla luovia ja innovatiivisia. Sisällön tulisi vaikuttaa sen kohdeyleisöä ja tarjota arvoa heille. Monipuolinen sisältöformaattien käyttö, kuten kuvat, videot ja tarinat, lisäävät kampanjan vaikuttavuutta. Jos vaikuttajan ja yrityksen yhteistyö toimii mutkattomasti ja molempien brändit sopivat yhteen, on todennäköisimmin tiedossa yhteistyö, joka tuottaa toivottuja tuloksia. Yritys voi itse lähestyä vaikuttajaa, tai vaihtoehtoisesti vaikuttaja voi myös itse lähestyä yrityksiä, jonka kokee mielenkiintoiseksi ja hyödylliseksi itselleen. (Tähkäpää 2017.)

Vaikuttajamarkkinointi voidaan tulkita myyntiä pitkävaikutteisempana toimintana, sillä se toimii vahvasti myös brändin imagon muokkaajana ja vahvistajana. Vaikuttajamarkkinointi on tehokas keino rakentaa vahvoja asiakassuhteita ja toisin kuin monet muut markkinointitaktiikat, vaikuttajamarkkinointi ei keskity vain massoihin, vaan yksittäisiin mielipidevaikuttajiin ja yhteistyöhön heidän kanssaan. Yhteistyön kautta tavoitetaan vaikuttajan välityksellä tämän seuraajat ja muut sosiaalisessa mediassa liikkuvat massat. Näiden periaatteiden noudattaminen auttaa brändejä rakentamaan pitkäaikaisia suhteita ja saavuttamaan kestävää menestystä markkinoilla. (Tähkäpää 2017.)

 

Vaikuttajamarkkinoinnin toteutumisen mittaaminen

Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen toteutumista voidaan mitata kolmen pääpiirteen mukaan, joita ovat tavoitettavuus, yleisösuhde ja konversio. Tavoitettavuutta mitataan tarkastelemalla, kuinka hyvin julkaisu tavoittaa yleisön, eikä niinkään sitä, kuinka monta seuraajaa vaikuttajalla on. Esimerkiksi reach rate menetelmä kertoo, kuinka monta prosenttia seuraajista vaikuttajan julkaisu tavoittaa hänen seuraajiaan. Julkaisutyypistä riippuen tavoitettavuutta voi pystyä mittaamaan lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. (Weckström 2020.)

Toinen vaikuttajamarkkinoinnin mittaamisessa oleva pääpiirre on yleisösuhde. Yleisösuhteella tarkoitetaan sitä, kuinka hyvin kaupallinen yhteistyö sitouttaa vaikuttajan seuraajia. Esimerkkejä tästä ovat tekstien lukuaika, videoiden katselujen kesto tai kuunneltavien asioiden mm. Podcastien kuuntelukertojen kesto. Sitoutuneisuuden mittaamisessa on kuitenkin tärkeää huomioida se, että vaikka julkaisu saavuttaisi tykkäyksiä ja kommentteja, ei se automaattisesti johda ostopäätökseen, jolloin sitoutuneisuuden mittaamiselle tarvitaan vertauskohde. (Weckström 2020.)

Kolmas vaikuttajamarkkinoinnin mittaamisessa oleva pääpiirre on konversio. Konversio vaikuttajamarkkinoinnin kontekstissa tarkoittaa toimintaa, jonka brändi haluaa seuraajiensa suorittavan vaikuttajamarkkinointikampanjan tuloksena. Tämä toiminta voi vaihdella riippuen kampanjan tavoitteista ja brändin liiketoiminnallisista tavoitteista. Se auttaa brändiä ymmärtämään, kuinka hyvin kampanja onnistui tavoittamaan ja sitouttamaan kohdeyleisöään sekä kuinka suuri osa seuraajista suoritti halutun toiminnon. (Weckström 2020.)

Muita vaikuttajamarkkinoinnin mittareita ovat kohderyhmädata, kampanjadata ja bränditutkimukset. Kohderyhmädata kertoo, keitä vaikuttajan seuraajat ovat ja mistä he pitävät. Kampanjadata taas toimii tukena suunnitteluvaiheessa, kun arvioida kampanjan tavoitteita ja sen suorittamista. Bränditutkimuksella taas selvitetään, millaisia vaikutuksia vaikuttajamarkkinoinnilla oli brändin tunnettavuuteen ja mielikuvaan. (Weckström 2020.)

Kuvio 1. Vaikuttaja markkinoinnin mittaaminen.

 

Vaikuttajan ja yrityksen rooli vaikuttajamarkkinoinnissa

Vaikuttajan ja yrityksen roolit vaikuttajamarkkinoinnissa eroavat toisistaan, mutta ne täydentävät toisiaan tehokkaan yhteistyön kautta. Yhteistyössä vaikuttajan ja yrityksen välillä nämä roolit yhdistyvät luomaan tehokkaan vaikuttajamarkkinointikampanjan, joka hyödyttää molempia osapuolia. Avoimuus, yhteistyö ja keskinäinen kunnioitus ovat avainasemassa tämän yhteistyön onnistumisessa.

Vaikuttajien rooli vaikuttajamarkkinointia tehdessä koostuu useista eri tehtävistä ja osa-alueista. Vaikuttajan ensisijainen rooli on sisällöntuottajana luoda houkuttelevaa sisältöä, joka resonoi hänen seuraajiensa kanssa. Tämä voi olla valokuvia, videoita, tekstejä tai muita sisältömuotoja, jotka hän jakaa omilla sosiaalisen median kanavillaan. Vaikuttajan yksi tehtävistä vaikuttajamarkkinoinnissa on hänen kykynsä vaikuttaa ja sitouttaa seuraajiaan markkinoitaviin tuotteisiin tai palveluihin. Hänen uskottavuutensa ja suhde seuraajiinsa ovat niitä tekijöitä, jotka voivat tehdä vaikuttajamarkkinointikampanjasta onnistuneen. (Tähkäpää 2017.)

Vaikuttaja toimii myös brändin edustajana yhteistyön aikana. Yritys odottaa vaikuttajan jakavan brändin viestiä ja arvoja yleensä omalla tavallaan, joka näkyy ja vaikuttaa hänen yleisöönsä. Vaikuttaja on myös yhteistyökumppani brändille kampanjan aikana. Vaikuttaja voi tarjoutua antamaan palautetta ja ideoita kampanjan aikana esimerkiksi suunnitteluun ja toteutukseen sekä auttaa brändiä luomaan paremman käsityksen hänen yleisöstään ja heidän tarpeistaan. (Tähkäpää 2017.)

Yrityksen roolit vaikuttajamarkkinoinnissa voidaan jakaa neljään eri tehtävään. Näitä tehtäviä ovat tekijänoikeudet, tavaramerkin käytöstä ja kilpailukiellosta huolehtiminen, varmistaa mainonnan tunnistettavuus sekä brändihallinnasta huolehtiminen. Yrityksen rooli tekijänoikeuksien kohdalla tarkoittaa sitä, että kuka omistaa tuotetun sisällön oikeudet. Tämä koskee erityisesti vaikuttajan luomaa sisältöä, kuten kuvia, videoita tai tekstejä. Yrityksen tulee varmistaa, että sopimuksessa määritellään selvästi, kuinka sisältöä voidaan käyttää ja jakaa markkinointitarkoituksiin, sekä mahdolliset rajoitukset tai lisenssimaksut, jotka liittyvät sisällön käyttöön. (Nyström 2022.)

Toinen tärkeä rooli yrityksille vaikuttajamarkkinoinnissa on määritellä tavaramerkin käyttö ja kilpailukielto selkeästi. Brändin tulee varmistaa, että vaikuttajat ymmärtävät, miten he voivat käyttää brändin nimeä, logoa tai muita tunnisteita markkinointimateriaalissaan. Samalla on tärkeää asettaa kilpailukieltolauseke, joka estää vaikuttajaa mainostamasta kilpailevia tuotteita tai palveluita kampanjan aikana tai sen jälkeen. (Nyström 2022.)

Kolmantena yritysten tulee varmistaa, että vaikuttajamarkkinointiin liittyvä mainonta erottuu selkeästi muusta sisällöstä. Tämä edellyttää, että vaikuttajat käyttävät asianmukaisia merkintöjä tai tunnisteita, jotka ilmoittavat seuraajille, että kyseessä on maksettu mainos tai yhteistyö. Tällainen läpinäkyvyys ja avoimuus ovat tärkeitä, jotta seuraajat voivat tunnistaa markkinoinnin ja tehdä informoituja päätöksiä sisällön kuluttamisesta. (Nyström 2022.)

Yritysten on huolehdittava myös brändinhallinnasta vaikuttajamarkkinoinnissa. Tämä voi sisältää vaatimuksen siitä, että vaikuttajat noudattavat brändin arvoja, tyyliä ja viestintälinjaa kampanjan aikana. Yrityksen tulee tarvittaessa antaa ohjeita ja palautetta vaikuttajille varmistaakseen, että heidän luomansa sisältö on linjassa brändin kanssa ja edistää brändin positiivista kuvaa. Brändinhallinnan avulla yritykset voivat varmistaa, että vaikuttajamarkkinointi tukee niiden pitkän aikavälin tavoitteita ja vahvistaa brändin asemaa markkinoilla. (Nyström 2022.)

 

Vaikuttajamarkkinoinnin uhat ja mahdollisuudet

Yksi suurimmista uhista vaikuttajamarkkinoinnissa on luottamuksen väärinkäyttö. Joissakin tapauksissa vaikuttajat voivat markkinoida tuotteita tai palveluita, joita he eivät itse käytä tai joiden laatu on kyseenalainen. Tämä voi johtaa seuraajien pettymykseen ja luottamuksen menettämiseen. (Pekkala 2019.)

Toinen uhkakuva liittyy siihen, että sosiaalisen median alustat ovat täynnä markkinointiviestejä, mikä voi johtaa vaikuttajamarkkinoinnin sisällön ylikuormitukseen. Kun seuraajat altistuvat jatkuvasti mainoksille, he saattavat tulla immuuniksi markkinointiviesteille tai menettää kiinnostuksensa vaikuttajien tuottamaan sisältöön. (Pekkala 2019.)

Kolmas uhka liittyy haamuseuraajiin ja seuraajien sitoutuvuuteen. Monet vaikuttajat ja brändit kohtaavat haasteita feikkiseuraajien ja -sitoutumisen kanssa. Vaikuttajilla saattaa olla ostettuja seuraajia tai sitoutumista, mikä vääristää kampanjan todellista tehokkuutta. (Pekkala 2019.)

Mahdollisuuksia taas vaikuttajamarkkinoinnissa on saavuttaa erittäin kohdennettuja yleisöjä, mikä voi johtaa korkeaan sitoutumiseen ja konversioihin. Kun brändi valitsee oikeanlaisen vaikuttajan, jolla on samankaltainen yleisö, se voi saavuttaa paremman tuloksen kuin perinteisemmillä markkinointikanavilla. Toisen lisämahdollisuuden vaikuttajamarkkinointiin tuo luovuuden ja innovaatioon käyttö sisällöntuotannossa. Vaikuttajat voivat luoda ainutlaatuisia ja houkuttelevia sisältöjä, jotka näkyvät heidän seuraajiensa kanssa, ja samalla esitellä brändin tuotteita tai palveluita luonnollisella ja houkuttelevalla tavalla. (Pekkala 2019.)

Kolmas mahdollisuus vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamisessa ovat pitkäaikaiset luottamussuhteet. Kun vaikuttajat ovat aitoja ja läpinäkyviä seuraajiensa kanssa, vaikuttajamarkkinointi voi auttaa brändejä rakentamaan luottamusta ja uskollisuutta yleisöönsä. Hyvin suunniteltu ja toteutettu vaikuttajamarkkinointikampanja voi vahvistaa brändin mainetta ja positiivista mielikuvaa. (Pekkala 2019.)

 

Pohdinta

Vaikuttajamarkkinoinnin peruspilarina on brändiyhteistyön rakentaminen. On olennaista, että brändi valitsee vaikuttajia, joiden arvot ja kohdeyleisö sopivat yhteen sen omien tavoitteiden kanssa. Aitous ja avoimuus ovat keskeisiä tekijöitä tässä yhteistyössä, sillä ne edistävät luottamuksen säilymistä sekä vaikuttajan että brändin välillä. Luovuus ja innovatiivisuus ovat olennaisia vaikuttajamarkkinointikampanjoiden menestykselle, sillä ne auttavat sisällön resonointia kohdeyleisön kanssa ja tarjoavat heille arvoa monipuolisten sisältömuotojen avulla.

Vaikuttajamarkkinointia voidaan pitää tehokkaana markkinointi keinona sekä työkaluna brändin rakentamiseen. Vaikuttajamarkkinointi ei kuitenkaan itsessään riitä yritysten markkinoinnin kattamiseen, vaan sitä tulisi miettiä osana laajempaa kokonaisuutta, joka on itse markkinointi. Mielestämme vaikuttajamarkkinointi pitäisi näkyä selvemmin ja useammin osana proakatemian tiimiyritysten markkinointia. Tiimiyritysten markkinointi yleensä seuraa perinteisiä ja trendikästä markkinointia, mutta harvemmin näkee vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämistä.

 

Lähteet

Nyström, A. 2022. Neljä vinkkiä yritysten vaikuttajamarkkinointiin. Blogi. Viitattu 1.3.2024.https://www.kolster.fi/blog/4-vinkki%C3%A4-vaikuttajamarkkinointiin

Weckström, V. 2020. Mitä on vaikuttajamarkkinoinnin mittaaminen vuonna 2020. Artikkeli. Viitattu 1.3.2024. https://www.indieplace.fi/vaikuttajamarkkinoinnin-mittaaminen/

Pekkala, L. 2019. Vaikuttajamarkkinoinnin uhat ja mahdollisuudet. Viestinnän tutkinto-ohjelma. Oulun Ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö. Viitattu 1.3.2024. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/166232/Pekkala_Lotta.pdf?sequence=2

Tähkäpää, E. 2017. Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa. Media-alan koulutus. Turun Ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö. Viitattu 29.2.2024. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/127057/Opinnaytetyo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Digimarkkinointi.fi. N.d. Vaikuttajamarkkinointi haltuun. Blogi. Viitattu 29.2.2024.  https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/vaikuttajamarkkinointi

Liitteet

Kuvio 1. Vaikuttajamarkkinoinnin mittaaminen.  https://www.indieplace.fi/vaikuttajamarkkinoinnin-mittaaminen/

Kommentoi