Tampere
21 May, Tuesday
18° C

Proakatemian esseepankki

Uusi projekti, uusia rutiineja



Kirjoittanut: Jasmi Koskela - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Meillä on rojekti!

Tänä syksynä olen aloittanut uuden projektin Annin (Roimasta niin kuin minäkin) kanssa. Projektimme idea alkoi kehkeytyä, kun työskentelimme viime vuonna yhdessä Proakatemian Mavi-tiimissä ja huomasimme, että yhteistyömme sujui varsin mukavasti yhdessä puuhastellen. Tämä syksy onkin ollut siitä innostava, että yhteistyömme sai jatkumoa uuden projektin merkeissä, jossa pääsemme pureutumaan paremmin kiinnostuksen aiheeseemme ja tulevaisuuden unelmatyön hahmottamiseen. Alamme tekemään yhdessä sisältömarkkinointia!

 

Työn ja vapaa-ajan erottaminen

Uusi projekti tarkoittaa myös uudenlaisen toimintaympäristön rakentamista. Millaiset käytänteet haluamme luoda jo heti alussa, että ne olisivat kantavana voimana myös jatkossa ja silloin, kun tuntuu, että ei oikein etene? Tähän mennessä olemme jutelleet siitä, millaista työskentelykulttuuria haluamme rakentaa, jotta se olisi pidemmällä aikavälillä kestävää. Olemme esimerkiksi jutelleet siitä, että missä menee pöhinän raja toimistoajan ulkopuolella, jotta molemmille suodaan aika palautumiselle ja vapaa-ajalle. Olemme molemmat luovia ihmisiä ja luovuus korostuu myös vapaa-ajalla niin harrastuksissa, kuin myös siinä, että luovasta päästä ei vain pääse eroon. Ideoinnille ja mielikuvituksen tuotoksille on vaikea saada stoppia, sillä ne vain tulevat mieleen. Ja kun ideat tulevat mieleen, tulee myös suuri halu päästä kertomaan niistä jollekkin. Tässä kohtaa tullaankin siihen, minkä koen olevan myös akatemian haaste: Miten yhdistetään ystävyys ja työnteko?

 

Tulimme siihen tulokseen vapaa-ajan suhteen, että haluamme jakaa ideoita yhdessä myös vapaa-ajalla. Inspiraatiota on kuitenkin monenlaista. Mikäli asia on suoraan sidonnainen projektiimme ja vaatii toiselta ylimääräistä ajatustyötä, silloin säästämme ajatukset toimistoajalle. Sellaiset ideat, jotka vain innostavat, mutta eivät ole suurta aivokapasiteettia vaativia, voi jakaa toiselle. Näinhän tekisimme silloinkin, jos ystävyyteemme ei liittyisi yhteistä yrittäjyyttä. Joskus tuntuu, että akatemialla menee sekaisin se, mitä normaalistikin jakaisi vapaa-ajalla ja se, mikä on työasia. Saa nähdä miten tämä toimintamalli tulee toimimaan. Olen toiveikas ja parasta on se, kun ei liikaa rajoiteta, mutta kuitenkin sen verran, ettei molemmat ole kuolleita projektin ensimmäisen kuukauden jälkeen. (Anteeksi raskasmielinen vitsi.)

 

Tavoitteiden käytäntöön vieminen

Projektimme ensimmäisessä palaverissa Anni sai loistoidean, jossa ideoimme post-it lappujen avulla. Ensimmäiseen kasaan erittelimme palvelut, joita olemme valmiita tarjoamaan ja myymään heti. Sitten erittelimme aiheet, jotka vaativat vielä opettelua, mutta haluaisimme ne oppia. Kolmantena meillä oli Ei nyt -kasa, johon laitoimme ne asiat, joita emme halunneet tässä kohtaa elämää oppia tai myydä. Näiden lappujen perusteella lähdimme kasaamaan ja kiteyttämään sitä, mikä on projektimme ydinajatus ja mitä haluamme lähteä työstämään.

 

Projektia kohtaan laatimiemme tavoitteiden/toiveiden pohjalta siirryimme miettimään sitä, miten saamme pyörät pyörimään. Ensimmäisenä mieleen juolahti oma kalenteri. Määrittelimme kalenteriimme mahdollisimman kiinteitä aikoja projektimme työstämiselle, sillä rutiinit selkeyttävät heti arkea. Itse halusin kiinteät työajat kalenteriin siksi, että tuntuu kuin aivoista vapautuisi tilaa ajattelulle, kun tietää, että on varannut tärkeille asioille oman aikansa joka viikolta, jolloin taas projektin ulkopuolinen aika vapautuu muiden asioiden työstämiselle ja miettimiselle.

 

Tällä hetkellä työn alla on se, että miten rytmitämme työn teon ja oppimiseen tarkoitetun ajan. Olisiko esim. yhtenä päivänä viikossa opittavaa asiaa ja toisena päivänä työstettäisiin omaa brändiä ja pian myös asiakastöitä kun saadaan pohja kuntoon?

 

Post-it lappujen opetellaan-osiossa mainitsimme kiinnostuksen logojen tekemiseen, jonka osaamme jo jossain määrin, mutta tätä taitoa olisi kiinnostavaa kehittää. Lisäksi itselläni on kiinnostusta nettisivujen suunnittelua kohtaan ja haluaisinkin osata rakentaa sivut alusta loppuun. Tartuimme opeteltaviin asioihin heti ja sovimme, että nyt kun työstämme omaa brändiämme, niin annamme toisillemme tilaa niillä alueilla joissa haluamme kehittyä. Anni osaa tehdä nettisivut, mutta minä en. Siksipä siis minä laitan ne nyt alulle. Annia kiinnostaa puolestaan Adobe Illustratorin haltuun ottaminen ja itse osaan sitä. Siispä Anni ottaa työn alle meidän logon, jolloin samalla hän saa oppia Illustratoria.

 

Huomenna meillä on ensimmäinen virallinen työpäivä. Minun loistoideani tuli viime palaverissa, kun yritin miettiä, miten työpäivästä saisi mahdollisimman tehokkaan. Ehdotin Annille, että alustaisimme työpäiviä kotitehtävällä, joka edesauttaa työpäivän käynnistymistä ja olemme jo jollain tasolla valmistautuneet tulevaan tekemiseen. Huomiselle työpäivälle keksimmekin siis kotitehtävät, joilla saamme työpäivän jo aluilleen. Annin kotiläksynä oli piirtää projektimme logo valmiiksi, jotta työ voisi alkaa suoraan jo Illustratorissa, kun ajatustyötä olisi jo tehty. Minä puolestani sain Annilta tehtäväksi perehtyä nettisivujen ostopolun toimintaan.

 

Kotitehtävän ajatusjuoksua

Oman kotiläksyni innoittamana Katsoin Jouni Koistisen pitämän MARK webinaarin (2021), jossa käsiteltiin ostopolun rakentamista. Webinaarissa oli mielenkiintoisia asioita ja paljon sanoja, joita en ollut ikinä kuullutkaan. Yksi sellainen oli esimerkiksi Konversiopiste. Konversiopiste, eli arkisemmin liidimagneetti tarkoittaa sellaista sisältöä, joka saa asiakkaan jättämään sinulle yhteystietonsa, jolloin voit tavoitella häntä myöhemmin esim. sähköpostimarkkinoinnissa. (Koistinen 2021.)

 

Lisäksi kirjoitin muistiinpanoja siitä, kuinka sisältö täytyy käsikirjoittaa etukäteen. Meillä pitää olla tarina ja jokin arvo asiakkaalle, jotta hän luottaa meihin ja ostaa tuotteemme. Myöskin monikanavaisuus on tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa. Tulosta tuovaan digitaaliseen ostopolkuun ei riitä vain yksi kanava. (Koistinen 2021.) Kun kanavien välillä saadaan synnytettyä liikettä, se toimii parhaiten. Ihmiset klikkaavat sivustolta toiselle ja siihen liittyy myös CTA eli Call To Action. CTA:n avulla asiakasta ohjataan ostamaan.

 

Tärkeintä on kuitenkin oman toiminnan perusta. Ensin on oltava perusta kunnossa, jolloin ostopolun luonti on selkeämpää. Sen jälkeen huolehditaan, että sisällöt ja eri alustojen liikenteen lähteet ovat kunnossa. (Koistinen 2021.)  Webinaari antoi paljon lyhyessä ajassa ja tuli innostunut olo siitä, kun saa asioita oikeasti aikaiseksi. Nyt on taas innokas olo tulevasta. Parasta projekteissa ja myös Proakatemiassa on se, että saa tehdä juuri sitä mikä inspiroi ja innostaa.

 

LÄHTEET:

Koistinen, J. 2021. Miten digitaalinen ostopolku rakennetaan? MARK Webinaari. Julkaistu 28.10.2021. Katsottu 9.11.2022.

MARK webinaari: Miten digitaalinen ostopolku rakennetaan?

 

 

Kommentoi