Tampere
26 May, Sunday
21° C

Proakatemian esseepankki

UGC – markkinoinnin uusi villitys



Kirjoittanut: Roosa Haaka - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

Tämän esseen on kirjoittanut Roosa Haaka ja Sade Elo  

 

Johdanto 

UGC- tuo sosiaalisessa mediassa vilahteleva sana, mikä se on? UGC eli user generated content (käyttäjien luoma sisältö) oli markkinoinnin isoin villitys vuonna 2023. Yhdysvalloissa ja Australiassa UGC on valtavassa nosteessa ollut jo edellisvuonnakin, ja alalla pyörivät palkkiot ovat suuria, Suomeen ja Eurooppaan UGC on vasta rantautumassa.  

Suomessa UGC saattaa olla monelle hieman epäselvä kokonaisuus, ellei ole ottanut asiasta tarkemmin selvää. UGC on herättänyt kiinnostusta myös meissä ja haluamme syventyä aiheeseen esseen kautta. Tässä esseessä pureudummekin UGC:n maailmaan tarkemmin ja tutkimme, mitä kaikkea UGC pitää sisällään ja miten päästä alkuun sen kanssa.  

 

UGC:n määritelmä ja sanasto  

UGC eli User Generated Content tarkoittaa yksinkertaisuudessaan käyttäjien luomaa sisältöä. Käyttäjästä voidaan käyttää myös sanaa kuluttaja, sillä nimenomaan kuluttajat tuottavat sisältöä sosiaaliseen mediaan. Kyseinen termi ja koko markkinointisuuntaus on saanut alkunsa tämän hetken suosituimmasta somealustasta TikTokista. TikTokin suuren suosion salaisuus on kiilloittamattomuus, aitous ja autenttisuus, joka on toiminut virkistävänä vastapainona täydellisyyttä tavoittelevalle Instagramille. TikTok tuntuu olevan Instagramin täysi peilikuva; ei lavastettuja mainoskuvia vaan todellista elämää, ei tarkkaan mietittyjä mainostekstejä vaan aitoja suosituksia, ei maksettuja malleja vaan tavallisia ihmisiä ja persoonia, eikä suunnitelmallisuutta vaan yllätyksiä. Tämän vuoksi tyypillinen mainossisältö ei myöskään ota tuulta alleen TikTokissa. (Volonte 2023). Sisältöä tuotetaan tuotteista tai palveluista, jossa kuluttaja tuo esiin omaa näkemystään ja kokemustaan. (Meltwater 2022.)  

Peppi Kärki kirjoittaa blogissaan UGC:sta seuraavasti: UGC oli alun perin sisältöä, jota yritysten asiakkaat lisäilivät sometileilleen pyytämättä omien hyvien kokemustensa pohjalta. Ihmisethän kertovat luontaisesti eteenpäin siitä, mitä he voivat suositella muillekin esimerkiksi kuvien, videoiden, blogijulkaisujen tai tuotearvostelujen muodossa. Moni ei siis ehkä olekaan huomannut tuottaneensa UGC-sisältöä vähän vahingossa. (Kärki n.d) Kuitenkin vasta viimevuosina kuluttajat ovat alkaneet myydä tätä sisältöä yrityksille ja luoneet uuden suuntauksen markkinoinnille. 

“Sisällöt voivat periaatteessa olla mitä tahansa, mutta näinä päivinä ne ovat useimmiten lyhytvideoita, joita yritykset hyödyntävät esimerkiksi omassa Instagramissaan tai Tiktokissaan joko orgaanisena tai maksettuna mainontana. 

Sisällöt ovat visuaalisia, koukuttavia ja laadukkaita, mutta periaatteessa kuitenkin älypuhelimella kuvattavissa olevia aitoja ja samaistuttavia videoita. Usein sisällöissä sanoitetaan kuluttajan mahdollista ongelmaa, joka ratkeaa kyseisen tuotteen avulla, ja havainnollistetaan tuotteen käyttöä aidossa ympäristössä”. (Kärki n.d.) 

UGCn yksi hyvä puoli on myös se, että videon tekijän ei tarvitse postata mitään omalle kanavalleen, vaan tehdyt videot päätyvät useimmiten vain yrityksen sosiaalisen median kanaviin. Ollaksesi UGC- tekijä sinun ei siis tarvitse omata isoa seuraajamäärää tai olla vaikuttaja. 

UGC on siis vallan simppeli kokonaisuus näin puheen tasolla, mutta aiheeseen enemmän syventyessä on alan sisällä paljon omaa ammattisanastoa, joka tavalliselle ihmiselle saattaa aiheuttaa harmaita hiuksia ja tuntua haastavalta ymmärtää. 

Avaammekin yleisintä UGC sanastoa seuraavasti: 

UGC content creator – käyttäjälähtöinen sisällöntuottaja 

Hook – Videon alussa oleva koukuttava tekijä, jolla henkilö saadaan katsomaan video “Hei ootsä kuullut tästä tuotteesta? Onko sulla sama ongelma, kun mulla?” 

CTA – Call to action, videon lopussa oleva kehotus ostamaan tuote, klikkaamaan nettisivuille tms. 

Inbound – Markkinointimalli, jossa asiakas/ yritys lähestyy sisällön tekijää. 

Outbound – Markkinointimalli, jossa itse tavoitellaan asiakkaita lähestymällä heitä puhelimitse tai esimerkiksi sähköpostilla 

B- rulla – raakarulla, eli kaikki kuvaamasi materiaali ennen minkäänlaista editointia. Mikäli asiakas toivoo tätä (tai saat sen myytyä) kannattaa hintaan lisätä 30–50% sillä tällä materiaalilla asiakas on kykenevä tekemään videoita kuvaamastasi materiaalista, vaikka kuinka paljon. Käytännössä tämä on arvokkainta, mitä voit asiakkaalle antaa. 

Voice over – Kuvaamiesi leikkeiden päälle puhut ja kerrot videolla tapahtuvat asiat, etkä puhu suoraan kuvaamillasi vidoilla 

Niche – Pääasiallinen aihealue, josta sinulta löytyy paljon tietoa ja mielenkiintoa. Nichenä voi olla esim. muoti ja kauneus, matkailu, lemmikit.  

Portfolio – Näyte työstäsi ja esittely itsestäsi. Tähän on hyvä tehdä erilaisia esimerkkejä eri tyyleistä ja mm. voiceovereita sekä kameralle puhumista. 

 

Miksi yritysten kannattaa luoda UGC sisältöä? 

Riikka Lavaste on kirjoittanut opinnäytetyön ”Käyttäjien luoma sisältö markkinointiviestinnässä” (2016) ja hän kirjoittaakin, että ”Opinnäytetyön tärkeimmäksi johtopäätökseksi muodostui, että kuluttajien luottaessa käyttäjien luomaan sisältöön enemmän kuin muihin markkinointimuotoihin, sen käyttäminen markkinointiviestinnässä lisää yrityksen tunnettavuutta ja luotettavuutta huomattavasti. Käyttäjäsisällön hyödyntäminen on yrityksille kustannustehokas ja monipuolinen lisä markkinointistrategiaan. Monet yritykset eivät vielä osaa tai pysty kuitenkaan hyödyntämään sitä resurssien takia. Suurimmaksi haasteeksi tässä sisällössä muodostuu sen kuratoiminen eri kanavissa, sekä tekijänoikeudelliset kysymykset.” (2016, 2) 

 

Brändiuskollisuus ja sen vahvistaminen 

Asiakkaiden sitouttaminen liittyy vahvasti brändin uskollisuuteen. Kun asiakkaat ovat aktiivisesti vuorovaikutuksessa brändin kanssa, he muistavat todennäköisemmin brändin, kun he tarvitsevat palveluitasi. Tämä strategia on sovellettavissa käytännössä kaikilla aloilla ja tilanteissa, olipa kyse sitten esimerkiksi korkeakoulutuksesta, vähittäiskaupasta, verkkokaupasta, vieraanvaraisuudesta tai sosiaalisen median markkinoinnista. (Meltwater 2022.) 

Erilaisen ja kiinnostavan sisällön luominen tarjoaa vaivattoman ja tehokkaan keinon sitouttaa asiakkaasi mielenkiintoisella tavalla. Heistä tulee käytännössä brändisi yhteisö, jolloin he voivat aktiivisesti osallistua brändin menestykseen. Tämä ei ole pelkästään hauskaa vaan myös kannattavaa, sillä sitoutuneet asiakkaat ovat taipuvaisempia käyttämään enemmän rahaa brändiisi ja valitsemaan sen todennäköisemmin kilpailijoiden joukosta. (Meltwater 2022.) 

 

Ostajan luottamus 

Vuonna 2015 American Association of Advertising Agencies teki huolestuttavan huomion: 96 % kuluttajista ei luota mainoksiin. Tämä epäluottamus ei ole sattumaa. Mainosmaailma, joka on täynnä väärää tietoa, tekee vaikeaksi erottaa faktat fiktiosta. Tämän seurauksena yhä useammat kuluttajat kyseenalaistavat markkinointiväittämät. (Meltwater 2022.) Tunnistamme myös itsessämme tämän saman kyseenalaistamisen, sillä kun kerran törmää virheelliseen tietoon, niin alkaa sitä kyseenalaistamaan kaikkea muutakin. Toisaalta on erittäin hyvä, että asioita kyseenalaistetaan, jotta valheellinen tieto voidaan korjata eikä se leviä.  

UGC-markkinointi nousee ratkaisevaan asemaan, kun tavoitteena on ansaita ostajien luottamus pitkällä aikavälillä. Sisältö tulee suoraan asiakkailta eikä itse brändiltä, jolloin tulkitaan automaattisesti rehellisemmäksi ja totuudenmukaisemmaksi. Yksinkertaisesti sanottuna: jos asiakkaalla on negatiivinen kokemus, hän ei todennäköisesti ole valmis puolustamaan brändiä tai sen tuotteita. Tämän vuoksi monet markkinoijat näkevät käyttäjien luoman sisällön markkinoinnissa samana kuin suusanallisena markkinointina. Se vastaa saamista rehellisestä suosituksesta perheenjäseneltä tai ystävältä, tarjoten välitöntä bränditietoisuutta. (Meltwater 2022.) 

 

UGC:n kustannustehokkuus 

Yksi merkittävimmistä eduista, jota UGC eli käyttäjien luoma sisältö tarjoaa, liittyy sen kustannustehokkuuteen. Onhan se melkein käytännössä mainostamista ilmaiseksi! Näin ollen orgaaninen käyttäjien luoma sisältö on äärimmäisen kustannustehokasta, sillä investoithan käytännössä vain aikaasi – aikaa, jonka käytät sisällön löytämiseen, tarkistamiseen ja julkaisemiseen omilla kanavillasi. Tämä on valtava etu, erityisesti kun otetaan huomioon, että sisältömarkkinoinnin kustannukset jatkavat nousuaan. Tällä hetkellä klikkauskohtaisten mainosten hinnat ovat nousseet 50 % vuositasolla ja odotettavissa on lisää nousupainetta. (Meltwater 2022.)  

 

Näin simppelisti aloitat UGC:n 

Mikäli UGCn tekeminen kiinnostaa, alkuun pääsee helposti etsimällä netistä muita UGCn tekijöitä ja tarkastelemalla heidän portfolioitaan, heidän tekemiään videoita ja seuraamalla sosiaalisessa mediassa yrityksiä, jotka selvästi käyttävät UGC- markkinointia. Koska UGC on todellakin aitoa ja käyttäjien luomaa sisältöä, jonka pitää olla vakuuttavaa ja ”ei täydellistä” niin helposti alkuun pääsee kuvaamalla videoita kotona löytyvillä asioilla.  

Kameralle luontaisesti puhumista voi opetella puhumalla itselleen peilin kautta ja kuvaamalla videoita itsestään. 

Moni UGC:ta aloitteleva tekijä helposti hairahtaa ”liikaan markkinallisuuteen” ja varsinkin esteettisiin videoihin. Faktahan on, että esteettisiä videoita yritykset pystyvät tekemään itse, mutta se mitä halutaan, on se tietynalinen kotikutoisuus ja rosoisuus – sitä aitoutta.  

On sitten tarkoituksena tehdä UGCta vain “harrastuksena” tai ammattimaisesti, kannattaa alussa perustaa sosiaalisen median tilit omalle UGC- profiilille. Parhaat kanavat ovat TikTok, Instagram sekä X (entinen Twitter). Varsinkin TikTokissa näkyvyyttä tulee helposti ja varsin nopeasti ja videot, joissa kertoo oman UGC- matkan aloittamisesta saavat useita seuraajia.  

Portfolio on helppo tehdä Canvalla. Portfolioon on hyvä tehdä erityylisiä videoita, joilla voi näyttää omaa tyyliään ja mitä voi tarjota. 

Hinnoittelu lähtee yleensä noin 150€ paikkeilla per video ja omaa hinnoitteluaan voi nostaa kokemuksen karttuessa sekä muita lisäpalveluja kuten extra hookkeja, cta:ta tai pidempiä käyttöoikeuksia myymällä.  

 

Pohdinta – omia kokemuksia ja ajatuksia 

 

Sade: Itse kiinnostuessani aiheesta pyörittelin ajatusta videoiden teosta päässäni ties, kuinka pitkään. Mielenkiintoa aiheeseen löytyi, mutta rohkeutta ei kuitenkaan. Suomi on myös suhteellisen pieni paikka, joten sosiaaliseen mediaan hyppääminen ”työasioissa” omalla naamalla tuntui isolta asialta ja näin ajatus vain muhi pitkään päässäni. Kuitenkin ajattelin, että enemmän ikuinen jossittelu harmittaisi, kuin kokeileminen ja jos jotain videoni naurattaisivat, niin siinähän nauraisivat. Moni asia tuntuu olevan ihmisten ajatuksissa isompi, kuin mitä se on todellisuudessa ja tämä oli varmasti sellainen. 

Syksyn edetessä muut kiireet veivät mennessään enkä enää samalla tavalla panostanut UGC:hen tai lähestynyt yrityksiä. Kuitenkin edelleen minua kontaktoidaan yritysten toimesta, kun profiilini on nähty TikTokissa. Uskonkin, että vaikka UGC ei ole suomessa iso juttu niin potentiaalia siinä on ja moni ulkomaalainen yritys haluaa videoitaan suomeksi suomen markkinoille.  

 

Roosa: Kaikki markkinointiin liittyvä on kiehtonut minua jo pidemmän aikaa ja näin myös UGC on herättänyt kiinnostustani koko ajan enemmän ja enemmän. Nyt kiinnostus myös UGC:ta kohtaan kasvanut niin isoksi, että seuraavaksi olisikin itse tarkoitus lähteä tuottamaan sisältöä ja näin ollen lähteä mukaan UGC:n maailmaan. Innolla odotan, mitä kaikkea mielenkiintoista ja innovatiivista se tuo tullessaan!  

Sade kirjoitti omassa pohdinnassaan siitä, kuinka omalla naamalla sosiaalisessa mediassa oleminen saattaa mietityttää. Myös minulla on paljon samankaltaisia ajatuksia. Kuitenkin täällä eletään vain kerran, joten miksi miettisi liikaa, vaan tekisi vain niitä asioita, jotka kiinnostavat ja innostavat!  

 

Lähdeluettelo 

Kärki, n.d. Mitä on UGC sisällöntuotanto? Blogi. Viitattu 29.1.2024 https://www.pitkatossula.fi/ugc_sisallontuotto/ 

Lavaste. 2016. Käyttäjien luoma sisältö markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyö. Viitattu 18.1.2024 https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701151374 

Meltwater. 2022. Opas käyttäjien luomaan sisältöön: Mitä UGC tarkoittaa? Blogi 19.5.2022. Viitattu 22.1.2024 https://www.meltwater.com/fi/blog/kayttajien-luoma-sisalto-mita-ugc-tarkoittaa  

Volonte. 2023. UGC on suurin markkinoinnin trendi vuonna 2023. Artikkeli. Viitattu 31.1.2024 https://www.volonte.fi/artikkelit/ugc-on-suurin-markkinoinnin-trendi-vuonna-2023/ 

 

 

Kommentit
  • Lauriina Matilainen

    Essee oli mielenkiintoinen. Olen törmännyt vastaaviin videoihin paljon Tiktokissa ja olen ihmetellyt mikä on ugc ja miten se eroaa ns normaalista markkinoinnista?

    Toitte hyvin esille ugc:n puolia ja eroja normaaliin markkinointiin liittyen. Nykyään etenkin Tiktokissa trendaa esimerkiksi erilaiset kosmetiikkatuotteiden testailuvideot, jolloin kuluttaja pääsee näkemään ns aidomman reaktion sekä lopputuloksen, kun se ei ole vartavasti ollut maksettu mainos. Monesti vaikuttajat, jolla on suurempi seuraajakunta mainostaa tuotteita vain rahasta.

    Esseen alussa avasitte hyvin sanastoa. Ainakin minulle osa niistä tuli ihan uutena tietona, joten tämä helpotti kokonaisuuden ymmärtämistä!

    Essee oli helppolukuinen ja pääsin oppimaan uutta!

    27.2.2024
Kommentoi