Tampere
02 May, Thursday
10° C

Proakatemian esseepankki

Tunteilla on väliä



Kirjoittanut: Rasmus Janakka - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Vaikuta tunteisiin! Lisää voimaa tekemiseen
Jarkko Rantanen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Liike-elämässä tunteet vaikuttavat paljon enemmän kuin voisi kuvitella. Vaikka työpaikat usein nähdään paikkoina, joissa tehdään päätöksiä vain järjen ja kaiken kerätyn datan avulla, tunteet vaikuttavat voimakkaasti siihen, miten asiat loppupelissä sujuvat. Miksi tunteet ovat tärkeitä yritysmaailmassa ja ihmisten kanssa toimiessa ja miten ne vaikuttavat työntekoon?

 

Ensinnäkin päätöksenteko työpaikoilla ei ole aina pelkästään järkevää punnitsemista. Tunteet, kuten stressi tai ilo, voivat vaikuttaa siihen, miten ja milloin päätökset tehdään. Joskus positiiviset tunteet voivat kannustaa kokeiluihin ja uusiin ideoihin sekä nopeuttaa päätöksen tekoa, kun taas negatiiviset voivat vaikeuttaa päätöksentekoa huomattavastikin. Tämän ymmärtäminen auttaa yrityksiä tekemään viisaampia päätöksiä. Oletko siis miettinyt, että vaikuttamalla päätöksiä tekevien henkilöiden tunteisiin on mahdollista, että esittämäsi asia saa huomattavasti paremman vastaanoton ja sillä on suurempi mahdollisuus menestyä. Olen itsekin joskus tehnyt päätöksiä hetken huumassa, kun olen saattanut innostua esimerkiksi jotain uudesta investoinnista.

 

Toiseksi hyvä johtaja ei ole vain tehokas pomo, vaan myös aito läsnä oleva henkilö, joka ymmärtää muiden tunteita sekä niiden syy seuraus suhteita. Johtajan tehtävänä on luoda ilmapiiri, jossa työntekijät voivat tuntea olonsa hyväksi. Tämä edesauttaa tiimityötä ja saa ihmiset työskentelemään paremmin sekä tehokkaammin yhdessä toisiaan kannustaen entistäkin parempiin suorituksiin. Nykyajan johtajan ehkä yksi oleellisimpia taitoja on myös osata käsitellä haastavia negatiivisia tunteita konfliktien välttämiseksi. tämä ei kuitenkaan ole helppoa. Tähän on kuitenkin olemassa hyvä toiminta malli, jota kannattaa hyödyntää. ensimmäisenä pyri tunnistamaan eri osapuolten tunteet sekä tahtotilat niiden takana. Toiseksi nosta kissa pöydälle. Tämä tarkoittaa, että sanoita molempien osapuolten tunteet ja tahtotilat selkeästi, jotta molempien ymmärrys toisiaan kohtaan ja tahtotilat ovat kaikille selkeää. Kolmanneksi etsikää ratkaisu, joka tyydyttää molempia osapuolia ja he kokevat tulleensa kuulluiksi. (Rantanen 2013, 120) Mikäli työntekijät pystyvät luottamaan sinuun ja avautumaan heidän tunteistaan on heidänkin monesti paljon helpompi olla töissä. Tämä taas vaikuttaa kaikkien työilmapiiriin ja fiiliksiin ja sitä kautta suorituksiin ja se myös sitouttaa työntekijää kyseiseen työpaikkaan.

 

Kolmanneksi tiimityössä tunteet voivat todellakin tehostaa tai haitata merkittävästi tuloksia. Positiiviset tunteet, kuten innostus, voivat tehdä ryhmästä tehokkaamman sekä jopa rohkeamman uusien innovatiivisten ajatusten kanssa, kun taas negatiiviset voivat hidastaa työtä ja luoda suljetumman sekä varovaisemman ilmapiirin. Siksi on tärkeää hallita tiimin tunteita ja ratkaista ongelmat, jotka voivat häiritä työskentelyä. Hyvänä esimerkkinä on Proakatemian 12 h ja 24 h haasteet, kun opiskelijat laitetaan kovan paineen alle ja heidän tehtävänä on ratkaista toimeksiantajan esittämä haaste määräajassa. Välillä jos tunteet alkavat kuumeta ja turhautuminen iskeä on parempi poistua tilasta vaikkapa lyhyelle happihyppelylle sen sijaan, että purkaa tunteensa muihin, joka voi vaikuttaa heidän työskentelyynsä. Yhtä lailla on mahdollista saada porukan kanssa erittäin positiivinen tunteiden kehä, ja sen ansiosta päästä flow-tilaan, jossa kaikki vaan tuntuu loksahtavan paikoilleen.

 

Neljänneksi asiakassuhteet ovat myös vahvasti tunteisiin sidottuja. Asiakkaat palaavat yrityksiin, joissa he tuntevat olonsa hyväksi. Ystävällisyys ja hyvä henkilökohtainen palvelu herättävät positiivisia tunteita, mikä voi vahvistaa yrityksen mainetta ja saada asiakkaat palaamaan uudelleen. Tämän lisäksi asiakkailla on taipumus suositella yritystä muille läheisilleen ja parhaimmassa tapauksessa asiakas jättää yritykselle positiivisen palautteen esimerkiksi googleen, joka voi vaikuttaa muiden asiakkaiden ostopäätökseen positiivisesti. Tämän lisäksi google arvostelut nostattavat yrityksen näkyvyyttä verkossa. Monesti asiakkaat eivät pitkän ajan jälkeen välttämättä muista mitä he ovat edes ostaneet yritykseltä tai paljon se on maksanut, mutta asiakkaille jää voimakas tunnejälki ja he muistavat pitkään, kuinka he kokivat asioinnin yrityksen kanssa. Tärkeimpiä tunne kokemuksen kohtia, joihin voit keskittyä on ensivaikutelma, ns. huippu kohta sekä viimeisenä loppu kokemus. Vähän kuin elokuvissakin on alku, kliimaksi sekä loppuratkaisu.

 

Yhteenvetona, tunteet ovat erittäin tärkeitä liike-elämässä, ja niiden sekä tunteiden syy seurausten ymmärtäminen auttaa yrittäjiä sekä yrityksiä menestymään. Tunneälykkäät yritykset ja ihmiset niiden taustalla voivat tehdä parempia päätöksiä, luoda vahvempia tiimejä ja houkutella sekä sitouttaa asiakkaita. Vaikka liike-elämässä korostetaan usein järkevää laskelmoitua toimintaa, tunteet sekä niiden ymmärtäminen ovat voimavara, joka voi johtaa parempiin tuloksiin ja menestykseen.

Kommentoi