Tampere
03 May, Friday
6° C

Proakatemian esseepankki

Suomen siistein kahvila -maine



Kirjoittanut: Irina Klimova - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Lilya Nilova
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Ennen minkä tahansa markkinoinnin aloittamista, ensin täytyy saada tietynlainen mindsetti, johon markkinointi pohjautuu. Esimerkiksi se voi olla tavoite saada muille sellainen kokemus, että he haluaisivat itse markkinoida meitä. Sillä säästäisimme resursseja sekä saisimme paljon enemmän takaisin kuin ostamalla kalliita mainospaikkoja sanomalehdistä, jotka eivät loppujen lopuksi tuo mitään. Hyvin moni yritys käyttää vastaavaa markkinointitapaa, ja yleensä se on ollut heidän tärkein keinonsa. Vaikuttamalla asiakkaiden psykologiaan, voi saada aikaan isojakin asioita.

Erilaiset muotituotteet sekä yleiset paikat, kuten kahvilat tai ravintolat hyötyvät sellaisesta markkinointitavasta eniten. Mitä, jos testaamme kyseistä strategiaa käyttäen esimerkkinä pientä yksittäistä kahvilaa? Miten sellaisesta voisi kasvaa Suomen tunnetuin kahvila?

 

“Suomen siistein kahvila” -maine

Tehokkain sekä edullisin tapa markkinoida kahvilaa on saada asiakkaat itse markkinoimaan sitä. Se on kaiken markkinoinnin perusta, josta täytyy aloittaa, sillä muut mainostustavat eivät toimi, jos asiakkaan kokemusta ei oteta huomioon. Tästä syystä on hyvin tärkeää luoda kaikista parhaimmat olosuhteet sekä kokemukset asiakkaille, jotta hän haluaisi levittää tietoa eteenpäin suosittelemalla kahvilaa omille kavereille tai jakamalla kuvia someen. Varsinkin suosittujen ihmisten houkuttelu kannattaa, koska heidän ansiosta näkyvyys tulee suuremmalle joukolle ihmisiä. Näin kahvilalle kertyy tietynlainen maine, että kahvittelu siellä on astetta siistimpää kuin toisessa kahvilassa.

  1. “Instaystävällinen” sisustus

Kahvilat ovat suosittuja paikkoja kuvien ottamiseen, sillä niissä on aina sopiva rekvisiitta ja hieno tunnelma. Kuitenkin ei läheskään kaikissa kahviloissa voi ottaa hienoja kuvia, sillä niissä on otettu huomioon ainoastaan ns. “livetunnelma”, joka näyttää kivalta, kun olet siellä, mutta kuvien ottamiseen se ei sovellu. Mitä täytyy huomioida, jotta ihmiset haluaisivat ottaa kuvia siellä?

Valoitus on yleensä ratkaiseva tekijä, sillä huono valoitus voi pilata minkä tahansa sisustuksen. Yleensä päivänvalo on paras kuvien ottamiseen, ja sen takia isot ikkunat ovat iso plussa. Paikat ikkunoiden lähistöllä pitääkin sisustaa niin, että ne olisivat sopivia kuvien ottamista varten.

Tyypillisimmät asiakkaiden kuvat ovat: ruoka pöydällä (usein ylhäältä otettu), kahvikuppi kädessä (taustana ikkuna tai kahvila), ihminen pöydän äärellä, kuva hienosta leivoksesta, yleiskuva kahvilasta. Sellaisia kuvia varten on pakko luoda tietynlainen “kuvauksellisuus“, jotta jokainen vastaava kuva olisi onnistunut riippumatta kuvaajasta sekä editointitaidoista. Tässä täytyy panostaa sellaisiin yksityiskohtiin kuten pöydän pinta (tekstuuri), astioiden ulkonäkö sekä tausta.

 

  1. Ainutlaatuinen saatavuus

Yksi parhaimmista tavoista saada ihmisiä kertomaan omille ystävilleen jostakin paikasta, on saada heitä aloittamaan lausetta sanoilla ”Se on se kahvila, jossa…”. Tähän kohtaan tulisi se asia, josta kuka tahansa heti tunnistaisi mistä paikasta on kyse eikä sekoittaisi sitä mihinkään muuhun. Eli kahvilassa on oltava jokin asia, joka erottaa sen kaikista muista niin, että asiakaskin huomaisi sen. Tässä kohdassa täytyy olla myös erittäin tarkkana, sillä asiakkaan odotus tästä paikasta ei saa muuttua pettymykseksi.

Kaiken lisäksi kahvilan valikoima voi erottua omista kilpailijoista sillä, että tuttujen sämpylöiden ja voisilmäpullien sijaan siellä olisi sellaisia leivoksia, joita ei kovinkaan monesta paikasta löydä. Kyseinen asia saa ihmisiä tulemaan kahvilaan vaikka toiselta puolelta kaupunkia, koska lähikahviloista ei saa sitä samaa.

 

  1. Take away -mainokset

Mukaan vietävät asiat voivat olla myös sellaisia, jotka luovat omanlaista mainosta. Esimerkiksi hieno take away -muki tai kestopilli voivat olla sellaisia asioita, joita saa ottaa mukaan. Näin meidän piilomainos kulkeutuu työpaikkoihin, asiakkaiden koteihin, kavereiden luokse, puiston penkille jne. Se on asia, josta meitä tunnistaa. Tavaroiden on myös oltava sellaisia, jotta ihmiset, jotka huomaavat niitä, haluaisivat ehdottomasti käydä hakemassa omansa.

Seuraamalla nykyajan trendejä voi tarjota asiakkaille juuri sellaisia asioita, joita muilla ei vielä ole, mutta he haluavat ehdottomasti hankkia niitä. Juuri sitä syystä kestopilli voisi olla hyvä vaihtoehto. Sillä tekisimme lisämyyntiä, mainostaisimme kahvilamme sekä säästäisimme luontoa. Vähän aikaa sitten kangaskassit olivat sellainen tuote, mutta nykyään niitä on ihan liikaa joka paikassa, joten pääpaino ei saisi mennä niihin (ellei se ole joku todella erikoinen ja hieno kangaskassi).

 

  1. Mieltä hemmottelevat kokemukset

Saamalla kahvilalle ”Suomen siistein kahvila” -maine, markkinointi alkaa toimimaan itsenäisesti. Esimerkiksi suosittujen ihmisten houkuttelu kahvilaan on yksi tapa saada muita haluamaan päästä samaan paikkaan. Suositut ihmiset usein tulevatkin joko erikoisen tunnelman tai sitten todella kuvauksellisten paikkojen perään. Näin heiltä ei ole pakko ostaa mainosta, sillä he voivat tehdä sen itse. Heidän fanit alkavat matkimaan heitä ja tekevät samanlaisia mainoksia omiin sometileihin. Näin tieto meistä leviää.

 

Sellaiset tarinat kuin ”Löysin oman elämänkumppanin siinä kahvilassa, jossa iltaisin soi livemusiikki ja kaikki ihmiset juttelevat keskenään” voi houkutella muitakin ihmisiä pääsemään samaan paikkaan kokeilemaan omaa onnea. Muiden positiiviset kokemukset antavat sellaisen kuvan, että tietyissä paikoissa aina tapahtuu jotakin taikoja, mutta todellisuudessa se on harha, jonka ihmisille luodaan juuri markkinoinnin avulla. He itse alkavat huomaamaan sellaisia asioita, joita haluavat huomata. Ei tarvitse edes järjestää sen kummempia erikoisiltoja, kunhan oma mysteeri maine paikasta olisi sellainen, joihin ihmiset uskoisivat. Suurin esimerkki tästä on Bali, jota kutsutaan taikasaareksi juuri sen takia, että siellä tapahtuu kummia asioita ja toiveet toteutuvat todella nopeasti. Onko se totta vai tarua: päätä itse, mutta tämä ajatus tuo saarelle vuosi vuodelta yhä enemmän uusia turisteja.

 

Vähän pienempi asia voisi olla erikoisnimitykset tavallisille asioille, kuten esimerkiksi ”Rakkaustunti”, kun joku tietty sydänleivos voi ostaa kyseisen tunnin sisällä puolihintaan tai ”Iskän aamiainen”, jolloin paikan päällä on ihan tavallinen aamiainen, mutta sen nimitys kuulostaa niin kivalta, että sitä tekee mieli jakaa. Tavoitteena on saada ihmisiä miettimään, että se on jotenkin siistiä käydä ”Iskän aamiaisella”.

 

Rajana on vain mielikuvitus

Kahvilaesimerkkiä käyttäen voi huomata sen periaatteen, että miten oikein mietitty markkinointi vaikuttaa asiakkaiden ostopäätökseen. Sama pätee myös tuotteiden kehittämiseen ja niiden markkinoille tuomisen. Tehokas markkinointi ei aina tarkoita suuria summia. Se riippuu vain omasta mielikuvituksesta sekä oman asiakkaan tarpeiden ymmärtämisestä.

 

 

Lähteet:

Useat venäläisen markkinointiammattilaisen Lilya Nilova:n webinaarit

Kommentoi