Suden moraali ja kuminen maksa

Kirjoittanut: Salla Nieminen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

“Ai myyjä? Jaa mää vai? Ei kai… Emmää oikein oo sellane.” Ja kuitenkin olen.

Proakatemialla järjestettiin ensimmäisen vuoden opiskelijoiden myyntipäivä 15.3.2018. Kun myyntipäivä alkoi lähestyä, minua alkoi hirvittää. En ole pitänyt itseäni järin myyntihenkisenä ihmisenä, ja aloin pohtia riittäisivätkö taitoni Promisian edeauttamiseen. Entä jos olisin tiimilleni riippakivi, joka ei saisi päivän aikana myytyä mitään? Entä jos myyntitulokseni olisi niin huono, että tuottaisin tiimille pettymyksen? En ollut pitkään aikaan tuntenut olevani niin kaukana omista vahvuuksistani.

Eero Kukkola toimii johtamisen ja esimiestyön opettajana koulutuskeskus Salpauksessa ja on kirjoittanut blogia myynnin johtamisesta (Kukkola 2016a). Kukkolan (2016b) mukaan myyntityössä ratkaisee aina asenne. Ei tarvitse olla psykologi huomatakseen, että myyntipäivän lähestyessä asenteeni ei ollut kohdallaan. Kukkola (2016b) huomauttaa kuitenkin, että myynti on taitolaji, ja taidon voi myös oppia. Tämän huomasin itsekin myyntipäivän aikana, sillä asenteeni muuttui huomattavasti päivän vaihtuessa illaksi.

Olin maaliskuun myyntipäivänä vastuussa Promisian myyntitapahtumien kirjaamisesta Excel-taulukkoon. Tämän vuoksi aloitin päivän hoitamalla kirjaamista koskevat asiat kuntoon, auttamalla myyntipäivien some-tiimiämme ja myymällä Portaalin lahjakortteja puhelimitse. Kävin ensin läpi sukulaiset ja ystävät. Olin ihan vastikään pyytänyt monilta tuttavilta vastauksia Promisian teettämiin kyselyihin, ja täytyy myöntää että minua hiukan nolotti myydä niin pian kyselyiden teettämisen jälkeen näille samoille ihmisille jotakin.

Päivän edetessä seurasin Promisialaisten myyntitykkien toimintaa ja, huomasin että aloin muotoilla myyntispiikkejäni uudelleen. Ihailin kokeneiden myyjien innostunutta asennetta, ja yritin imeä itseeni kaiken tiedon ja taidon, mitä muista irti sain. Vielä aamulla myynnistäni heijastui anteeksipyytely ja pelkuruus, mutta iltapäivällä aloin rentoutua ja luottaa itseeni. Kukkola (2016b) huomauttaakin, että yksi syy siihen, että myyntityö tai palvelu epäonnistuu, on se että myyjä pelkää asiakasta tai mahdollista torjuntaa.

Kun myyntipäivä alkoi, olin huolissani omasta pärjäämisestäni, koska ajattelin ettei minulla ole yhtä paljon kokemusta myyntityöstä kuin muilla. Iltapäivän tuodessa mukanaan rentoa ja rohkeaa asennetta, huomasin että minähän olen tehnyt tätä aikaisemminkin ja paljon! Olen myynyt hampurilaisia: “Siitä herralle Bic Mac, rouvalle Kanawrap ja lapsille Happy Mealit! Hyvää ruokahalua!” Olen myynyt puhelimitse luontaistuotteita, kanavapaketteja ja jopa rivejä puhelinluetteloon: “Löytyyköhän teidän tiedot jo puhelinluettelosta? No, sopiikohan kysyä asutteko antenni- vai kaapelitaloudessa?” Luulen että minun oli kuitenkin vaikea ammentaa itseluottamusta näistä kokemuksista, koska tein näitä myyntitöitä pakon vuoksi eikä minulla ollut järin korkeaa motivaatiota menestyä ravintolatyöntekijänä tai puhelinmyyjänä.

Motivaaation tulee olla myyntityössä kohdallaan, sillä muuten tekeminen syö tehokkuutta ja intoa (Kukkola 2016b). Näin kävi minulle McDonald’s:ssa. Alkuaikoina minusta tehtiin kuukauden työntekijä, ja viimeisinä työkuukausinani halusin vain piiloutua keittiöön, koska myynti ei kiinnostanut minua lainkaan. Kukkola (2016b) lisää, että motivation ollessa heikko, työ ei myöskään palkitse tekijäänsä, ja lopputulos jää tavoitteista. Puhelinmyynti taas oli omalta osaltani uusasiakashankintaa, joka on myynnin vaikein osa-alue ja johon ei pitäisi pakottaa ketään (Kukkola 2016b).

Myyntipäivänä olin kenties ensimmäistä kertaa myymässä jotakin niin, että motivaatio oli kohdillaan, mutta päivän alussa kokemuksen tuoma itsevarmuus puuttui. Motivaatio tuli siitä, että halusin tietysti auttaa Promisian myyntipäivien voittoon, mutta itsevarmuus löytyi vasta iltapäivällä muiden innoittamana. Soitin iltapäivällä Promisian asiakkaalle muissa asioissa ja onnistuin yllätyksekseni myymään hänelle useita lahjakortteja! Palasin puhelun jälkeen Promisian “tukikohtaan”, ja kerrottuani puhelun tuloksesta sain raikuvat aplodit! Tunsin itseni aivan voittamattomaksi, koska tiimin tuki sai minut innostumaan myymisestä! Nappasin pöydällä olevan kontaktilistan, ja päätin ottaa seuraavaksi puhelimen päähän jonkun täysin tuntemattoman ja myydä hänelle vaikka ja mitä.

Maaliskuun myyntipäivänä sain todella huomata, kuinka suuri vaikutus myyjän motivaatiolla ja itseluottamuksella on myyntityön onnistumiseen ja etenemiseen. Tunsin silti vielä myyntipäivän jälkeenkin pientä morkkista siitä, että olin ahdistellut ystäviäni myyntiasioissa niin pian Promisian kyselyjen teettämisen jälkeen. Promisian voitettua maaliskuun myyntikilpailun, kerroin voitosta kavereilleni. Esittelin pahoitteluni siltä varalta, että joku oli kokenut myymisen raivostuttavana, mutta lisäsinkin sitten, että oikeastaan en ole pahoillani, koska Promisia voitti! Yksi kavereistani vastasi: “Myynnissä ei pyydellä anteeks, Pitää olla suden moraali ja kuminen maksa.” Anteeksipyytämisestä kaverini oli aivan oikeassa. Luulen kuitenkin, että tarvitsen myyntityöstä vielä lisää kokemusta ennen kuin voin allekirjoittaa suden moraalin ja kumisen maksan.

LÄHTEET

Kukkola, E. 2016a. Eero Kukkola. Luettu 1.4.2018