Tampere
18 May, Saturday
16° C

Proakatemian esseepankki

Sosiaalisen median markkinointi



Kirjoittanut: Jeremias Seppänen - tiimistä Ropina.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Somemarkkinoinnin työkirja
Salla Virtanen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Sosiaalisen median markkinointi

 

2 pisteen essee

Johdanto

Tässä esseessä käymme läpi asioita, joita nykypäivänä melkein jokainen kaduntallaaja joutuu miettimään. Kiihdytämme ensimmäisenä siihen, mitä on somemarkkinointi, jonka jälkeen lennämme korkealla sosiaalisessa mediassa mainostamisessa. Mainostamisen jälkeen kerron älypuhelimestasi, jonka jälkeen laskeudumme takaisin kirjaan Somemarkkinoinnin työkirja (Virtanen, 2020) sekä omaan sosiaalisen median minään.

 

Mitä on somemarkkinointi?

Sosiaalisen median markkinoinnista kun puhutaan, tarkoitetaan yleensä yleisesti sillä sitä, että miten esimerkiksi yritys tuo itseään, tuotteitaan, palveluitaan tai tavoitteitaan esille eri sosiaalisen median kanavissa. Se ei siis ole pelkkää mainontaa, vaan kaikkea näkyvyyteen liittyvää. Kirjassa Somemarkkinoinnin työkirja (Virtanen 2018), kerrotaan hyvin esimerkkejä siitä, kuinka erilaiset yritykset tai organisaatiot tekevät somemarkkinointia. Kirjasta voisin kertoa esimerkkinä sen, että kuinka kultasepänliike saattaa esitellä omaa korusarjaansa, mutta muutenkin voi esitellä omaa pajaansa tai pelkästään vain itseään. Tämän lisäksi hän voi jakaa asiakkaidensa kommentteja tai kertoa vaikkapa tukevansa paikallista urheiluseuraa. Sama urheiluseura saattaa taas vastalahjaksi kertoa somessa, että kyseinen kultasepänliike on lahjoittanut heille pelipaidat. (Virtanen 2020, 12)

Sosiaalinen media tarkoittaa eri ikäisille ihmisille vähän eri asiaa. Vanhemmat ihmiset saattavat ajatella, että sosiaalinen media rajoittuu tai on vain Facebook, mutta nuoret osaavat aika hyvin kertoa mitä kaikkea eri alustoja on.

 

Sosiaalisessa mediassa mainostaminen

Kuten kaikki tietää, on mainostaminen muuttunut sosiaalisen median tuon jälkeen huomattavasti. Vaikka tienvarsimainoksiakin vielä näkee, niin se ei ole enää se ykkösvaihtoehto yrityksille mainostaa heidän tuotteitaan tai palveluitaan.  Nykyään näkee paljon enemmän vaikuttajamarkkinointia, kuin milloinkaan aikaisemmin. Esimerkiksi YouTubessa, tuntuu että melkein jokainen video on tehty jonkun yhteistyökumppanin kanssa mainokseksi katsojille. Tietenkin se on ihan ymmärrettävää, koska he saavat siitä paljon enemmän tuloja, kuin ihan pelkästä videosta ilman yhteistyökumppania.

 

Eri kanavien erot somemarkkinoinnissa

Eri sosiaalisen median kanavilla, eli palveluissa markkinointi on hyvinkin poikkeavaa toisistaan. Jos vertailee Facebookin, Instagramin ja Tiktokin markkinointitapoja, niin tulee huomaamaan, että niissä on erittäinkin poikkeavia mainoksia toisistaan. Usein Facebookissa huomaa, että esimerkiksi yritykset ovat ostaneet omia mainoksia kyseiselle sivulle, josta ne voi huomata. Instagramissa taas tehdään paljon eri somettajien kanssa yhteistöitä, jossa somettajat mainostavat yrityksen tuotteita maksua vastaan. Tiktok on mielestäni villi länsi. Siellä joskus olleena, olen huomannut, että minulle tuli etusivulle paljon videoita, jossa mainostetaan omaa tuotetta, ja tehdään mahdollisimman ”näyttävä” mainosvideo omalle tuotteelle, esimerkiksi paidalle. Kyseinen video saattaa keskittyä esimerkiksi paidan kestävyyteen, ja siinä yritetään ”rikkoa” paitaa, sitä oikeasti yrittämättä.

 

Keskustelusi vaikuttavat mainoksiin

Oletko ikinä ihmetellyt esimerkiksi jonkun keskustelun jälkeen, kuinka sosiaalisessa mediassa on tullut jokin mainos juuri siitä asiasta tai jopa kaupasta, mistä olet juuri äsken puhunut? Muistan ainakin itse, kuinka tätä ihmettelin ja ihmettelen edelleenkin, kun näin käy. Muistan muutaman viikon takaa sellaisen kerran, kun olimme isäni kanssa syömässä hänen ystävänsä kanssa. Tämä keskustelun aikana he puhuivat pianoliikkeestä, jossa oli ollut hieno piano myynnissä. Parin tunnin jälkeen, avattuani puhelimen, niin omalle Instagram etusivulle tuli mainos kyseisestä pianoliikkeestä. Tätä kutsutaan kohdennetuksi mainonnaksi. Se tarkoittaa siis sitä, että älypuhelimesi kuuntelee sinua ja keskustelujasi koko ajan, jotta voi laittaa mainoksia sinun kiinnostuksen kohteistasi. Tämä voi olla jopa ”vaarallista” huonolle rahankäyttäjälle, jos on tottunut tekemään heräteostoksia tai nopea ostospäätöksissään, koska etusivulle tulee juuri ne tuotteet, mistä olet juuri puhunut. Onko sinun mielestäsi oikein, että puhelin sinua kuuntelee? Jos et tätä halua, niin luultavasti voit laittaa sen pois päältä. Minä en tätä ole tehnyt, joten sen toimivuuden sataprosenttisuudesta en lähtisi vannomaan.

 

Kirjasta

Kirjassa Somemarkkinoinnin työkirja (Virtanen, 2020) puhutaan paljon ”nykynuorille” normaaleista ja ihan itsestään selvistä asioista. Tätä kirjaa en välttämättä lähtisi itse suosittelemaan juuri tälle kohderyhmälle. Kuitenkin, vaikka siellä on tälle kohderyhmälle itsestään selviäkin asioita, niin luulisin, että ne voi olla joillekin melkeinpä siansaksaa. Esimerkiksi jos minun pitäisi kertoa isovanhemmilleni somemarkkinoinnista, niin tämä kirja olisi nappiosuma siihen. Kuitenkin jotain positiivista haluan sanoa tästä kirjasta, niin voisin sanoa, että kirjassa oli hyviä harjoituksia somemarkkinointiin. Vaikka olemme projektiryhmässä jo mietitty näitä asioita, niin näitä asioita voisi käydä läpi muutenkin. Harjoitus tekee mestarin.

 

Oman sosiaalisen median minä

Kirjaa lukiessa aloin itse pohtimaan oman sosiaalisen median toimintaa. Olen itse käyttäjänä muutamassa sosiaalisen median kanavassa, mutta en ole missään kovinkaan aktiivinen. Voisin päivitellä kuvia ja ajatuksiani vähän useammin ja sitä kautta hankkia lisää seuraajia esimerkiksi Instagramissa, mutta kannattaako se, kun en sitä edes halua. Olisiko siitä paljon enemmän hyötyä kuin haittaa, jos en halua tulla somessa tunnetuksi? Näitä kysymyksiä pohdin, ja tulin loppupäätelmään siitä, että haluan olla sosiaalisessa mediassa mahdollisimman tuntematon. Ennen sosiaalista mediaakin ihmiset ovat voineet menestyä suuresti, joten miksi ei myös nyt?

Sosiaalinen media ja siellä markkinointi on melkoinen viidakko, johon olen eksynyt itsekin monia kertoja. Vaikka se on erinomainen työkalu oman palvelun tai tuotteen mainostamiseen, niin ihmiset viettävät ihan liikaa aikaa sen kuplassa.

 

Lähteet:

Virtanen, S. Somemarkkinoinnin työkirja. 2020. E-kirja. 1.painos. Helsinki. Kauppakamari. Viitattu 18.4.2024

Kommentoi