Tampere
02 May, Thursday
15° C

Proakatemian esseepankki

Somepäivitysten lyhyt muistilista



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Yksi henkilökohtaisia onnistumisiani oli myyntipäivien aikana tehty somemarkkinointi. Tein perjantaiaamuna Facebook-postauksen, joka sai noin parin tunnin olemassaolonsa aikana enemmän kauppaa kuin olin sanut kahtena päivänä ständimyynnillä yhteensä. Nopean arvion mukaan kauppaa tuli noin neljänsadan euron edestä.

Kyseinen päivitys ei kuitenkaan ollut tiimimme ainoa, mutta se oli ehdottomasti onnistuneimpien joukossa. Jotain päivityksessä oli kohdillaan, sillä se poiki niinkin paljon kauppaa niinkin lyhyessä ajassa. Seuraavassa siis joitain omia ajatuksiania ja vinkkejä somemarkkinoinnin perusasioihin liittyen.

Päivitykseni siis näytti tältä:

1.Valitse kohderyhmäsi ja alustasi

En laittanut omalle seinälleni FB-päivitystä, sillä en liiemmin uskonut sen voimaan. Minulla ei ole Facebookissa valtavaa kaverimäärää, ja kaukaiset koulututut eivät todennäköisesti ole kovinkaan kiinnostuneita suklaakorteista. Valuen omalla sivulla oli myöskin vähän seuraajia, ja nekin koostuvat näin alkuvaiheessa lähinnä perheenjäsenistä ja muista akatemialaisista. Tarvittiin isompaa massaa.

Olen Facebookissa Naisyrittäjät-nimisessä ryhmässä, jossa on 41 000 jäsentä. Todennäköisyys saada kauppaa näin isosta joukosta on huomattavasti suurempi kuin omasta 200 kaverin joukostani.

2. Astu asiakkaan saappaisiin

Naisyrittäjät-ryhmä on selkeä kohderyhmä. Se on täynnä naisia, jotka rakastavat joulua, suklaata, asiakkaille hyvän mielen tuottamista ja kauniita pieniä juttuja. Oli siis helppo valita, että halusin päivityksessäni mainostaa suklaakorttia suloisena mieltä lämmittävänä juttuna, joka on ihanaa antaa omille asiakkailleen. Aikaisemmat päivityksemme olivat korostaneet hyväntekeväisyttä, eli sitä, kuinka mahdollisen voiton jälkeen voisimme lahjoittaa 10 000 euroa lastensairaaloille.

En valinnut hyväntekeväisyysnäkökulmaa, sillä se on hyvin vaikea mainostaktiikka. Ihminen tekee ostopäätöksensä tunteella, ja hyväntekeväisyys on iso asia. Isoja tunteita on paljon vaikeampi herätää kuin pieniä. Hyväntekeväisyysajatus jää helposti kumeaksi sanahelinäksi, varsinkin jos lahjoittaminen sisältää ‘ehkä’-sanan ja homma tehdään kaupallisuuden, ei vapaaehtoistyön kautta. Hyvä esimerkki vahvoja tunteita herättävästä mainonnasta on Lohtu-kappale, joka tehtiin Helsingin lastensairaalaprojektin hyväksi.

Ihmiset jakavat ja kiinnostuvat tunteita herättävästä sisällöstä. En uskonut pystyväni tekemään isoa tunnepäivitystä kymmenessä minuutissa, joten otin toisen lähestymistavan. Unohdin hyväntekeväisyysaspektin ja halusin sen sijaan lähteä ratkaisemaan asiakkaan ongelmaa.

Monella yrittäjällä on halu muistaa asiakkaitaan ja tehdä hyvää jälkihoitoa. Tarjosin helposti lähestyttävää kotimaista tuotetta tähän ongelmaan. Tuotetta, joka saa ostajalleen hyvän mielen siitä, että hän saa ongelman ratkaistua vähällä vaivalla. Joulu ja jouluinen muistaminen on monille samaan aikaan ihana asia ja velvoite, ja kun sen saa hoidettua pois päiväjärjestyksestä, tulee onnellinen olo.

3. Käytä oikeaa kieltä

Sisällöntuotto on tarkkaa puuhaa, ja moni voisi siihen tutustumatta ajatella, että tärkeintä on vain, että kaikki asia on ympätty paperille. Sanavalinnat, hymiöt ja kuvat ovat kuitenkin kaikki viestintää ja me valitsemme mielenkiintoista sisältöä monen eri muuttujan avulla. Aivan ensiksi on tunnettava hieman ihmisen peruspsykologiaa. Liike, värit ja kuvat saavat huomiomme. Sitten täytyy tietää ihmisten yleisestä somekäyttäytymisestä jotain. Facebookin syötteessä ja Youtuben etusivulla sadat ja taas sadat sisällöt kilpailevat huomiostamme. Olemme tottuneet siihen, että laadukas sisältö näyttää paremmalta, joten emme jaksa edes yrittää huonon tai hitaan sisällön lukemista.

Some on kertakäyttöviihdettä ja me selaamme sitä saadaksemme jatkuvaa dopamiinia aivoihimme. Jos jokin postaus ei aukea meille välittömästi, tai sisältää pitkiä kliseisiä korulauseita, emme vaivaudu lukemaan sitä, vaan rullaamme heti eteenpäin.

Siksi on erittäin tärkeää käyttä simppeleitä lauseita, niin että ensimmäinen lause kertoo sen mistä on kyse. Itse ajattelin, että asiakas näkee heti ensimmäisenä kuvan. Siinä on kortti ja suklaata. Hän ei välttämättä tunnista mikä tuote on kyseessä, sillä suklaakortti on monelle tuntematon käsite. Hän siirtyy tekstin puoleen saadakseen vastauksen uteliaisuudelleen. Nyt on tärkeää, että asiakas saa heti ensimmäisessä lauseessa selvennyksen siihen, mitä kuva esittää. Hämmennys ei lisää uteliaisuutta. Vasta selvennyslauseen jälkeen tulee mainospuhe, jota asiakas siirtyy lukemaan, jos tuote on hänelle lainkaan relevantti.

4. Huomioi pikkuasiat

Mainonnassa tulee ottaa käyttöön kaikki keinot, jotka herättävät huomiota ja helpottavat asiakkaan selailua. On erittäin tärkeää, että ostaminen on tehty helpoksi. Facebookissa pitkät päivitykset piilotetaan Näytä lisää -napin taakse, joka täytyy huomioda. Jos suklaakortti on jo asiakkaalle tuttu, tai pelkkä esittelylause ja kuva rittävät vakuttamaan asiakkaan, on tärkeää, että asiaks ei joudu selaamaan Näytä lisää -napin taakse. Me somenkäyttäjät olemme niin kiireisiä, että yksikin kikkaus lisää voi olla se ratkaiseva tekijä. Koska halusin päivitykselläni ohjata ihmisiä verkkokauppaan, laitoin verkkokauppalinkin heti esittelylauseen jälkeen, jotta asiakkaan olisi luonnollista klikata sitä heti saatuaan tietää, mistä kuvassa oli kyse.

Käytin myös päivityksessäni tonttuhymiötä ja korostettuja sanoja tehdäkseni lukemisen mahdollisimman helpoksi. Kynnys tekstiseinän lukemiseen on paljon korkeampi, kuin kevyiden lyhyiden lauseiden, joiden välissä on hymiöitä ohjaamassa katsetta. Jokainen meistä on varmasti huomannut, kuinka bloggaajat käyttävät lyhyitä kappaleita ja kuvia postauksissaan. Blogeissa voi hyvinkin olla pari virkettä tekstiä, kuva ja taas pari virkettä ja kuva. Silmäily on somettajan lukutapa.

Erotin tärkeimmät sanat päivityksestä niin, että ne pomppaavat lukijan silmään. Tämä on varotoimenpide kaikkein nopeimmille ja laiskoimmille selaajille. Vaikka he lukisivat vain kolme korostamaani sanaa, he silti ymmärtäisivät mistä on kyse. Korostin sanat JOULUTERVEHDYS, SUKLAAKORTTI ja FAZERIN SUKLAATA, sillä nämä olivat pienin määrä sanoja, joiden perusteella asiakas voisi tehdä ostopäätöksen. Miksi-miten-mitä. Joulutervehdys kertoo miksi: jotta voit tuottaa ihanaa joulumieltä ja hyvän jälkimaun asiakkaallesi. Suklaakortti kertoo kertoo miten asiakkaalle tuodaan tämä joulumieli ja Fazerin suklaa kertoo mitä tuote käytännössä sisältää. Fazer on tunnettu ja brändibarometrien mukaan arvostettu merkki, joten sen käyttäminen mainonnassa antaa asiakkaalle arvokkaan ja luotettavan kuvan.

5. Tiedä somen rajoitteet ja tiedä miten algoritmit toimivat

En ole Googlen tai Facebookin näyttökerta-algoritmien suurtuntija, mutta maalaisjärjellä ja omalla havainnoilla pääsee ainakin alkuun. Facebookki näyttää useammalle ihmiselle sellaisia postauksia, jotka ovat laadukkaita ja mittää tätä laadukkuutta reagointien määrällä. Reagointeja ovat tykkäykset, kommentit ja ilmeisesti myös lukukerrat, mutta tähän viimeiseen en tiedä keinoja vaikuttaa. Jos postaus näkyy ihmisen syötteessä, mutta hän ei lue sitä, en tiedä voiko mainostaja tehdä asialle mitään.

Olin huomaavinani että kommentit nostavat postausta korkeammalle kuin tykkäykset, ja kommentit, jotka tulevat uusilta ihmisiltä ovat arvokkaampia kuin samojen ihmisten kommentit. On tärkeää, että postaus saa ensimmäisten minuuttiensa aikana paljon reagointeja, ja jos se ei saa, Facebook pudottaa sen alemmaksi näyttötärkeydessä. Siksi on erittäin tärkeää, että postausta tykätään ja kommentoidaan heti alusta alkaen. Saimme kaikki tiimimme Naisyrittäjät-ryhmässä olevat jäsenet kommentoimaan postausta heti alkuun, joten se sai mukavan alkusysäyksen.

Ensimmäinen kauppa postauksen kautta tuli parin minuutin sisään sen postaamisesta ja muut kaupat tulivat tasaisin väliajoin parin tunnin kuluessa. Päivitys tarvitsi tasaista kommentointia koko ajan pysyäkseen relevanttina.

Koska päivityksen ensimmäiset muutamat minuutit ovat tärkeimpiä näkyvyyden jatkuvuuden kannalta, myös päivityksen kellonajalla on väliä. Monet kohderyhmääni kuuluvat asiakkaat käyttävät somea aamulla ennen töitä tai töissä lounastauolla. Nuoret taas käyttävät somea iltayöllä. Olin ehkä hieman myöhässä aamun aktiivisimmasta sometustunnista, mutta näkyvyys oli silti hyvä.

Lopuksi

Some on markkinoinnin näkökulmasta aikamoinen viidakko, jonka opetteluun voi käyttää koko elämänsä jo pelkästään siksi, että kulttuuri ja mainontakulttuuri muuttuu niin nopeasti. Jokainen eri sivusto on myös täysin omanlaisensa kanava omilla säännöillään. Somen hyvä puoli on se, että sen harjoittelu on useimmiten täysin ilmaista.

Verkkokauppa oli hyvä keksintö somen kaveriksi emmekä varmasti olisi saaneet yhtään kauppaa somen kautta, jos olisimme tarjonneet puhelinnumeroa verkkokaupan sijasta. Verkkokaupasta ostamisen kynnys on todella matala ja sopii hyvin pieniin, halpoihin tuotteisiin, jota voi ostaa heräteostoksena.

 

Tiedonlähteet: Markkinointiassistentin oppimateriaalit ja lukuisia Youtube-luentoja eri kavavilta esimerkiksi: Simon Sinek: Start with why & Millenials in the Workplace ja Charisma on Command: Why PewDiePie is Unstoppable.

Kommentoi