Tampere
22 Jun, Saturday
12° C

Proakatemian esseepankki

Somemarkkinointi yrittäjyyden tukena



Kirjoittanut: Julia Koski - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Somemarkkinoinnin työkirja
Salla Virtanen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Somemarkkinointi yrittäjyyden tukena

Julia Koski

Mitä somemarkkinointi on?

Somemarkkinointi on osa yritysten markkinointia. Somemarkkinoinnissa käytetään hyödyksi erilaisia sosiaalisenmedian kanavia esim. Instagramia ja Facebookia. Somekanavia käytetään esimerkiksi erilaisten kampanjoiden levittämiseen ja yrityksen mainostamiseen sekä yrityksen brändin rakentamiseen. Somemarkkinoinnissa pyritään luoda sisältöä, joka saisi seuraajakunnan osallistumaan ja näin jakamaan sisältöä eteenpäin. Näin saadaan tavoitettua suurempi väkijoukko. Tärkeää on muistaa, että somemarkkinointi edellyttää suunnittelua, strategiaa ja seurantaa, jotta siitä saadaan täysi potentiaali ulos. Somemarkkinoinnin tavoitteina voi olla esimerkiksi asiakkaiden hankinta, tuotteiden/palveluiden myynti tai brändin näkyvyyden lisääntyminen. (Tiedon apuna on käytetty ChatGPT)

Yrittäjien yksi suurimmista työkaluista lisätä näkyvyyttä on somemarkkinat. Kuinka saada oma naama tai oma tuote muiden tietoisuuteen? Yrittäjänä et pärjää ilman asiakkaita, kontakteja tai suhteita. Vaikka yrittäisit yksin, tarvitset ympärille suuren verkon näitä asioita. Sosiaalisenmedian kanavat on loistava tapa levittää tietoisuutta. Somemarkkinointi nykypäivänä on suuressa osassa yritysten toimintaa ja kuuluu osaksi useiden yritysten markkinointisuunnitelmaa (podimo.fi 2019).

Somen voimaa ei saa unohtaa. Somemarkkinointi voi olla erittäin tehokas ase yritykselle markkinoinnin tavoitteiden saavuttamisessa. Moni ei ajattele sitä työnä, vaikka se vie rutkasti aikaa. Vielä 5 vuotta sitten ei varmasti kukaan olisi uskonut, että yrityksiin palkattaisiin somemarkkinoiden tekijöitä, esimerkiksi erilaisia sisällöntuottajia.

Yrittäjille some voi olla myös taakka. Sieltä palautteen saa nopeasti ja varsin suoraa. Jos palautteen ottaa henkilökohtaisesti, voi some olla suuri taakka. Hyvän palautteen avulla voi kehittyä yrittäjä ja yritys eteenpäin. Somessa on myös voimaa. Se tukee loistavasti yrittäjyyttä ja varsinkin nuoria yrittäjiä. Apua saa aina pyytäessä ja monet ovat varmasti valmiita auttamaan.

 

Somemaailma menee kovaa vauhtia eteenpäin

Somessa tulee olla todellakin aallonharjalla ja se kehittyy huimaa vauhtia eteenpäin. Luin kirjan Somemarkkinoinnin työkirja (Virtanen, S. 2020), jossa kerrottiin ja ohjattiin yksityiskohtaisesti, kuinka käyttää somea markkinapaikkana omalle yritykselle. Huomasin, että kirja tehty vuonna 2020, kolme vuotta sitten. Voisi luulla, että tämä on kirjallisuuden ”vanhentumisessa” lyhyt aika, mutta some maailmassa se on erittäin pitkä aika. Somemarkkina kehittyy salaman nopeudella. Kirjassa mainittiin, että Tik Tokkiin ei kannata haaskata aikaa, koska todelliset asiakkaasi löytyvät muualta. Hujauksessa kuitenkin Tik Tok on kasvanut valtavaksi markkinapaikaksi, ja yritykset jopa palkkaavat Tik Tok -ammattilaisia töihin. Tästä huomaa, että eilisen huono juttu on seuraavan päivän loistava trendi. (Virtanen, S. 2020)

 

Miksi käyttää somea markkinapaikkana?

  1. Kustannustehokkuus: Somemarkkinointi on kustannustehokasta, koska sillä pystyy tavoittaa suuren kohderyhmän. Ihmiset ovat internetissä ja helposti tavoitettavissa myynnin ja mainosten osalta.
  2. Kohdennettavuus: Somealustat tarjoavat tarkan kohdennuksen, mikä mahdollistaa mainosten näyttämisen juuri tietylle kohderyhmälle. Tämä auttaa yrityksiä tavoittamaan juuri oikeat asiakkaat. Tämä lisää markkinoinnin tehokkuutta ja vie yritystä kohti parempia tuloksia.
  3. Asiakasvuorovaikutus: Some tarjoaa tavan luoda ja ylläpitää vuorovaikutusta yrityksen asiakkaiden kanssa. Tämä auttaa yritystä rakentamaan ja parantamaan asiakassuhteita. Hyvää palvelua saaneet asiakkaat helposti jakavat positiivista palautetta ja suosittelevat yritystä eteenpäin. Tämä taas nostaa yrityksen mainetta ja houkuttelee uusia asiakkaita.
  4. Brändin rakentaminen: Somemarkkinointi auttaa yritystä rakentamaan ja vahvistamaan brändiä. Yritys voi esimerkiksi käyttää sosiaalista mediaa brändin arvojen ja yrityksen persoonallisuuden esille tuomiseen. Tämä auttaa suuresti yritystä erottumaan kilpailijoistaan.

(Luettelon apuna on käytetty ChatGPT)

 

Kuinka kukoistaa yritystä somella?

  1. Löydä tarkka kohderyhmä: Asiakaskokemus tulee laittaa keskiöön eli asiakas täytyy tuntea. Jos asiakkaan motiiveja ja ostokäyttäytymistä ei tunne on vaikea luoda onnistunutta sisältöä.
  2. Valitse oikeat somekanavat, joilla saat kohderyhmäsi kiinni. Ihmiset ovat netissä. Kaikki kanavat ovat erilaisia. On Facebookia, Tik Tokia, Instagramia ja Linkkaria. Mikä toimii itselläsi? Toimiiko esimerkiksi nuorten suosiossa oleva Tik Tok kaikille yrityksille? Kuitenkaa ei saa unohtaa markkinoinnissa sanomalehti kansaa. Somealustat ovat kasvuvaiheessa ja ne ohjaavat suuresti kuluttajia. Mistä löydät omat seuraajakuntasi?
  3. Viestintä tulee olla aktiivista, selkää ja yhtä linjaista. Aktiivisuus on tärkeää, jotta sinut huomataan. Älä kuitenkaan ”spämmää”. Sisällön tulisi olla sellaista mikä tukee yritystä ja heidän brändiään. Myös viestinnän ja sisällön tulee olla yhtä linjaista, jotta brändi on helposti tunnistettavissa.
  4. Perehdy kilpailijaan ja ”vakoile”. Mitä muut tekevät? Miksi keksiä pyörää uudestaan? Trendien mukana pysyminen on trendikästä ja haippaa yritystä ylöspäin. Kaikkeen ei tarvitse hypätä, tulee löytää ne kanavat ja tavat mitkä sopivat juuri sinun yrityksellesi.
  5. Muista mainostaminen ja hakukoneoptimointi: Kuinka pomppaat asiakkaiden ja yritysten tietoisuuteen? Mainonta on pakollista, jos haluat tavoittaa ihmisiä.
  6. Budjetti: Varaudu sijoittamaan somemarkkinointiin. Vaikka se ei aina toisi rahallista hyötyä takaisin, voit saada jotain muuta, esimerkiksi itsesi kuluttajien ja yritysten tietoisuuteen.

Luettelon pohjana käytetty (podimo.fi 2019) (yrittäjät.fi n.d.) (dagmar.fi 2023).

 

Mitä itse olen huomannut tämän lukukauden aikana uutena yrittäjänä, että somella on voimaa. Olen ennen Proakatemialle tuloa julkaissut someen asioita ja suhtautunut ehkä somemarkkinoinnin voimaan heikommin. Kun aloitin yrittäjän polkuni, liityin Hurmoksen markkinointi tiimiin, huomasin, että olen totaalisin kuistilla somemarkkinoinnista. Kaikki brändin muodostaminen ja somemarkkinoinnin yksityiskohdat sekä kuinka somesisältöä oikeasti luodaan, olivat minulla uutta. Olen oppinut valtavasti somemarkkinoinnista meidän markkinointipäleltä tämän vuoden aikana. Esimerkiksi brändin luomisesta, somekuvista, fonteista, yhtenäisyydestä, tunnistettavuudesta. Somemarkkinointi on pitkäjänteistätyötä ja ”pilkunviilausta” jopa välillä.

 

 

Tässä esseessä käytetty seuraavia lähteitä:

ChatGPT. 15.4.2023. tekstissä tuotettu n.10 % ChatGPTä apuna käyttäen. Viitattu 16.4.2023. https://openai.com/blog/chatgpt

Dagmar.fi 12.4.2023. Mitkä 5 asiaa kannattaa huomioida sisältömarkkinoinnissa juuri nyt?. Blogi.  Viitattu 15.4.2023. https://www.dagmar.fi/sisaltomarkkinointi/mitka-5-asiaa-kannattaa-huomioida-sisaltomarkkinoinnissa-juuri-nyt/

Pikkuaho, E. ,  Taustala, D. & Ala-Seppälä, S. 16.12.2019. WTF Markkinointi by Dagmar. Podimo. Podcast. Viitattu 16.4.2023. Vaatii käyttöoikeuden. https://podimo.com/fi/shows/02869850-b984-4060-a328-d7cdc8d0fae1

Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Kauppakamari. BookBeat. Viitattu 13.4.2023. Vaatii käyttöoikeuden. https://www.bookbeat.fi/kirja/somemarkkinoinnin-tyokirja-238146

Yrittäjät.fi. n.d. Markkinoinnin muistilista. Verkkosivut. Viitattu 15.4.2023. https://www.yrittajat.fi/tietopankki/markkinointi-ja-myynti/markkinoinnin-muistilista/

Kommentoi