Tampere
20 May, Monday
14° C

Proakatemian esseepankki

Somemarkkinoinnin salat



Kirjoittanut: Ossi Mikkonen - tiimistä Ropina.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Somemarkkinoinnin työkirja
Salla Virtanen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Tekijä: Ossi Mikkonen

 

Johdanto

 

Sosiaalinen media on ollut räjähtävässä kasvussa jo vuosien ajan. Nykyään on erittäin harvinaista, jos joku ei käytä sosiaalista mediaa millään tasolla. Sosiaalista mediaa käyttää jopa 60 prosenttia maailman väestöstä ja 83 prosenttia Suomen väestöstä. (Ketonen, 2023.)

Luultavasti jokainen somea käyttävä on varmasti joskus törmännyt erilaisiin mainoksiin selaillessaan esimerkiksi Tiktokkia. Osa mainoksista on sitä laatua, että sen ohittaa heti nähdäkseen seuraavan postauksen, kun taas osaa jää katsomaan jopa mielellään ja tuotteesta tai palvelusta voi jopa kiinnostua. Lähdetään miettimään, mitä somemarkkinointi on, ja miten sitä tehdään.

 

Mitä on somemarkkinointi?

 

Somemarkkinointi kuulostaa tietämättömän henkilön korvaan pelkkien mainosten julkaisemiselta somekanaviin. Todellisuudessa se on paljon laajempaa, ja siihen kuuluu paljon erilaisia asioita. Somemarkkinointi ei ole pelkkää mainontaa, vaan kaikkea somessa näkyvyyttä tuovaa sisältöä. (Virtanen, 2020.) Esimerkiksi kyläkaupan omistaja voi tehdä somemarkkinointia esittelemällä itseään ja liikettään mainiten hädin tuskin edes tuotteita, joita hänellä on myynnissä. Saamalla katsojia ja näkyvyyttä some-tileilleen, hän saa osan katsojista kiinnostumaan kaupastaan. Toinen esimerkki somemarkkinoinnista, joka ei ole pelkkää tuotteiden mainostamista, on Ropinan sometilit. Ensimmäinen somejulkaisumme tuli jo kauan ennen kuin olimme aloittaneet mitään projektia. Halusimme heti alkuun jonkinlaista näkyvyyttä somessa, joten julkaisimme mielestämme hauskan videon, jossa esittelemme itsemme, ja yrityksemme.

 

Kohderyhmät ja somemarkkinointikanavat

 

Sosiaalinen media koostuu useista eri kanavista. Uusia kanavia tehdään jatkuvasti, ja vanhat kanavat kuolevat pois. Facebook on WhatsAppia lukuun ottamatta Suomessa eniten käytetty somekanava. Facebookin markkinointipotentiaali on käyttäjäkunnan keski-iän myötä yli 30-vuotiaat. (Virtanen, 2020.) Valittaessa sopivaa somemarkkinointialustaa on hyvä tietää, millaista materiaalia eri alustojen käyttäjät haluavat nähdä. Facebook on loistava markkinointikanava, jos materiaali on sen käyttäjille iskevää.

Muita sosiaalisen median alustoja on esimerkiksi Instagram, TikTok ja YouTube. Somemarkkinointia toteuttaessa kannattaa valita organisaatiolle sopivimmat alustat, ja panostaa niihin. Hyvä esimerkki on Proakatemian mavi-tiimin tuottama sisältö. Kohderyhmänä akatemialle on lähtökohtaisesti nuoret, joten proakatemiaa markkinoidaan somessa eniten Instagramissa ja TikTokissa. Proakatemian someissa on paljon viihdyttävää, huumorilla höystettyä sisältöä varsinkin TikTokissa, ja uskon sen olevan ainakin osa syytä, miksi akatemialle on tänä vuonna ollut ennätysmäärä hakijoita.

 

Somemarkkinoinnin sisältö ja visuaalisuus

 

Kuvien, videoiden ja visuaalisen ilmeen avulla saadaan luotua yrityksestä muistijälkeä, joten visuaalisen ilmeen luominen kannattaa tehdä huolella. (Virtanen, 2020.) Ropinalle on valittu värit ja fontti, jotka ovat osa ropinan brändiä. On helppoa muistaa esimerkiksi mainoksia tehdessä, että fontti ja värimaailma ovat aina samat, ja asiakkaamme voivat tunnistaa meidät tästä samasta visuaalisesta ilmeestä.

Kuvat ja videot tuovat katsojat lähemmäs yritystä. Työntekijöiden ja asiakkaiden iloiset ilmeet sekä positiivisuus saavat katsojat pysähtymään katsomaan yrityksen julkaisuja. (Virtanen, 2020.) Positiivinen tunnelma tuo katsojalle paremman ilmeen yrityksestä, ja on paljon todennäköisempää, että katsojasta tulee asiakas. Kuvat ja videot ovat myös somen selaajille paljon mukavampaa katsottavaa, kuin tekstipäivitykset.

 

Somemarkkinointi akatemialla

 

Suurimmalla osalla akatemian tiimeistä on osuuskunnan omat sometilit. Katsellessani tiimien Instagram tilit läpi esseetä kirjoittaessani tulin siihen tulokseen, että iso osa tilien sisällöistä eivät sinällään ole somemarkkinointia. Tileillä on asioita, jotka ovat kohdistettu akatemialla oleville ihmisille, ja akatemiasta tietäville. Esimerkkinä postaukset tiimin mökkipajoista. Luultavasti kellään akatemian ulkopuolisella henkilöllä ei ole aavistustakaan, mikä on mökkipaja, joten tuskin hän jää katsomaan sieltä otettua kuvaa saatikka lukemaan kuvatekstiä. Yksi asia, joka on monen tiimin Instagramissa, on tiimiläisten esittelyt. Se on mielestäni hyvä asia, kunhan tilillä on muuta kiinnostavaa sisältöä.

Eri projekteille kannattaa varmasti tehdä myös omat sometilit, joissa markkinoidaan vain kyseistä projektia. Projektien mainonta osuuskuntien tileille ei varmasti tosin ole millään lailla pahaksi.

 

Yhteenveto

 

Somemarkkinoinnin kokonaisuus on laaja, ja tarjoaa yrityksille erilaisia mahdollisuuksia tavoittaa yleisönsä tehokkaasti. Esseessä tarkastelimme somemarkkinoinnin määritelmää, kohderyhmiä, kanavia ja sisältöä, joiden avulla yritykset voivat rakentaa vahvaa läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Somemarkkinointi on jatkuvasti kehittyvä ala, jossa menestys vaatii luovuutta, strategista suunnittelua ja kykyä sopeutua muuttuviin trendeihin.

Hyvin toteutettu somemarkkinointi voi johtaa merkittäviin hyötyihin, joten myös meidän tiimimme on olennaista ymmärtää somemarkkinoinnin tärkeys, ja oppia käyttämään sitä tehokkaasti varsinkin aloittaessamme uusia projekteja.

 

 

Lähteet

 

Ketonen, N. 2023. Somemarkkinointi- mitä ja miksi?. Folcan. Verkkosivu. Viitattu 22.4.2024. https://folcan.fi/somemarkkinointi-mita-ja-miksi/

Virtanen, S. Somemarkkinoinnin työkirja. 2020. E-kirja. 1.painos. Helsinki. Kauppakamari. Viitattu 19.4.2024.

Kommentoi