Tampere
17 May, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Somemarkkinoinnin ja sisällöntuotannon perusteet



Kirjoittanut: Sami Uusikumpu - tiimistä Flyyna.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Somemarkkinoinnin työkirja
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Somemarkkinoinnin ja sisällöntuotannon perusteet

Sosiaalisen median markkinat ovat olleet kovasti kasvussa yritysten ja mainostajien keskuudessa viime vuosina. Mistä tämä johtuu? Sosiaalinen media on yhä isompi osa jokaisen arkea, ja ihmiset tuppaavat käyttämään somessa paljon enemmän aikaa. Mitä yritykset hyötyvät somemarkkinoinnista? Yrityksille on monia eri mahdollisuuksia hyötyä somesisällön julkaisemisesta. Somesta voi tavoittaa lisää näkyvyyttä, myyntiä tai ylipäätänsä luoda yrityksen sosiaalisen median brändin tunnetummaksi. Sosiaalisen median sisältö voi olla todella vaihtelevaa, yritys voi esimerkiksi tehdä asiajulkaisuja osa ajoin ja toisinaan myös vähän hassunkurisempia meemi julkaisuja. Yritykset laativat julkaisukalenterin, minkä pohjalta julkaisuja suunnitellaan.

Mitä yrityksesi hyötyy somemarkkinoinnista ja sisällöntuotannon ulkoistamisesta. Somemarkkinoinnin ulkoistaminen tuo yritykselle lisää aikaa tehdä muita hommia ja luottaa somesisällön tuottaminen osaavalle taholle. Esimerkiksi nuorilla on hyvä etumatka jo tämän kaltaiseen hommaan, koska nuoret elävät Tiktokin aikakautta. Somemarkkinoinnin ulkoistaminen myös tulee yritykselle halvemmaksi kuin palkata työntekijä tekemään some sisältöä. Jos yrityksellä ei ole somesisällöntuottajaa yrityksessä, joku työntekijä voi joutua tehdä omien töiden ohella some sisältöä ja silloin ei saada kaikkea sosiaalisen median markkinoinnin hyötyjä käyttöön.

Miksi kanavan oikein valitseminen ja optimointi on yritykselle todella tärkeää

Yrityksen on tärkeää tietää oma kohderyhmänsä. Kun tietää kohderyhmän pitää vielä tietää mitä sosiaalisen median alustaa mahdolliset asiakkaat käyttävät. Jos somesisältö on aivan huippuluokkaa ja saa paljon näkyvyyttä, mutta kohderyhmä on täysin väärä, menee hyöty aivan hukkaan. Siksi on todella tärkeä tietää tai tehdä tutkimusta siitä, mitä sosiaalisen median alustaa kohderyhmä käyttää.

Miten hashtageilla ja oikein valituilla avainsanoilla saat hyödyt irti (oma hashtag)

Oma Hashtag luo brändille omaa kokoelmaa mihin tallentuu kaikki yrityksen julkaisut. Hashtagia voi myös käyttää asiakkaat. Hashtagin kautta julkaisut tavoittavat uusia ihmisiä ja niiden avulla asiakas voi tuntea yhteenkuuluvuutta brändin kanssa. Se on myös hyvä tapa jakaa sanomaa. Esimerkiksi #flyynamedia on ihan perus hashtag flyynamedialle.

Millaisella äänellä organisaatio puhuu sosiaalisessa mediassa, millainen on julkinen kuva yrityksestä ulospäin somessa. Tämä on hyvä lause mitä pohtia, kun tekee sosiaalisen median sisältöä yrityksille. Miten yritys haluaa puhutella seuraajiaan. Onko julkaisut teitittelevässä muodossa vai puhuuko yritys minä muodossa. Kaikilla pienilläkin jutuilla on suuri merkitys kokonaisuudessa, jos esimerkiksi on aloittanut julkaisuihin kirjoittamisen tietyllä tavalla, ei sitä kannata muuttaa koko ajan.

On hyvä miettiä, onko yrityksessä jotain kiinnostavaa henkilöä, kenet voisi luoda yrityksen kasvoiksi sosiaalisessa mediassa, koska fakta on se, että ihmisiä kiinnostaa mielenkiintoiset ihmiset. Jos brändin somen takana ei ole ihmistä tai kasvoja, silloin sisältö on vaikeaa pitää mielenkiintoisena katsojille. Tästä esimerkkinä Malmin K-citymarketin kauppias, joka toimii tiktokissa nimellä hrakauppias. Hrakauppias on tehnyt itsestään henkilöbrändin ja samalla mainostaa koko ajan omaa k-citymarkettiaan. Tämä toimii, koska hrakauppias on mielenkiintoinen henkilö ja saa hauskasti yhdistettyä asiasisällön huumoriin.

Somepostaukset aiheuttavat ihmisissä usein reaktioita, millaisen reaktion haluaa ihmisen saavan omista julkaisuista. Herättääkö julkaisu kommentointia paljon, jos aihe on hyvin puhutteleva? Somemarkkinoinnissa reaktioita on pyrittämä aiheuttamaan mahdollisen positiivisella tavalla tosin. Reaktiot ja julkaisun kanssakäynnit aiheuttavat julkaisun jakautumista yhä useammalle katsojalle.

Somessa käytävät arvonnat ja erilaisten kilpailuiden järjestäminen voi buustata hyvin some seuraajien määrää ja tietoisuutta organisaatiosta. Nykyään Tiktok ja Instagram ovat täynnä erilaisia arvontoja, joissa ihmiset jakavat rahaa tai tuotteita/palveluita. Koska arvontojen määrä on suuri ei ihmiset välttämättä pysähdy ottamaan arvontaa järjestävästä yrityksestä selvää vaan osallistuu arvontaan voittaminen mielessä, jonka takia yritys ei saa täyttä hyötyä usein arvonnoista.

Some julkaisuiden oikoluku ja oikeinkirjoitus. Minulla on vaikeaa usein oikeinkirjoituksen kanssa ja siksi näen kovin tärkeänä oikoluettaa varsinkin julkaistavat tekstit. Kirjoitusvirheet vievät brändiltä uskottavuutta ja asiallisuutta. Tästä esimerkki Flyyna median Instagramin julkaisussa oli kirjoitusvirheitä ja niitä ei pystynyt muokkaamaan 14 päivään. Tästä opimme aina luetuttaa tekstit monella eri henkilöllä ennen julkaisua.

Instagram feedi, somen julkinen ilme ja brandbook. Nämä asiat ovat sosiaalisessa mediassa hyvin tärkeitä. Huomio kiinnittyy ensimmäiseksi Instagramin näkymään, jos brändivärit tulevat hyvin esiin ja julkaistut kuvat noudattavat tiettyä kaavaa ja ovat värimaailmoiltaan täsmääviä. Yrityksen Instagramin etusivu on kuin nettisivut, asiakas näkee siitä jo, haluaako mahdollisesti asioida yrityksen kanssa. Me Flyyna Median kanssa otimme brändiväreiksi mustan ja kullan värisen tekstin. S Se on osa meidän brandbookkia ja pyrimme käyttämään samoja värejä joka julkaisuissamme.

 

Miten Flyyna media hyödyntää sosiaalisen median markkinoinnin taitoja ja tarvetta.

Flyyna mediassa myymme räätälöityjä paketteja sosiaalisen median sisällöntuotantoon tai somen ylläpitämiseen. Aluksi myymme tapaamisia, missä teemme tarvekartoituksen yrityksestä ja lopulta tarjoamme räätälöityjä ratkaisuja, jotka hyödyttävät yritystä parhaiten. Pohjapaketteja ovat tilienylläpito, johon ei kuulu sisällöntuotanto, sitten on täysi palvelu, jossa kuvaamme, tuotamme, julkaisemme videoita ja ylläpidämme yhtä yrityksen sosiaalisen median alustaa. Flyyna media mitä myymme on mielestäni aika mieluinen tuote myydä, koska markkinointi on yritysten myynnin tuki ja myös mahdollinen suoramyynti työkalu.

 

Olemme alkaneet projekti tiimin kanssa tekemään kylmäsoittoja potentiaalisiin yrityksiin ja olemme jo saaneet muutaman ihan hyvän liidin, mutta ei vielä mitään isompaa, onhan hommat vasta ihan alussa.

Kalustoa meiltä löytyy kuvaamiseen, mikä on hyvä myynti valtti ja mikä erottaa meitä kilpailijoista. Meiltä löytyy 4k dronea, gimball tukea puhelimelle, valaisin ja roden kompaktit mikrofoonit. Tottakai tulevaisuudessa olisi myös tarkoitus panostaa lisää tavaroihin, jotta saamme vielä ammattimaisempaa kuvaa ja videontuotantoa.

Tästä on tarkoitus jatkaa oppimista ja syventää sisällöntuotannon ja somemarkkinoinnin asiantuntemusta, töiden ja itsenäisen opiskelun avulla.

Lähteet

Somemarkkinoinnin työkirja, Salla Virtanen, julkaistu 05.06.2020 kauppakamari, E-kirja luettu 8.10

Opiskelija Proakatemiassa

Kommentoi