Tampere
19 May, Sunday
10° C

Proakatemian esseepankki

Sissimarkkinointi



Kirjoittanut: Iines Vänninmaja - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Sissimarkkinointi
Jari Parantainen
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

 

Luin Jari Parantaisen Sissimarkkinointi -kirjan. Itseäni sissimarkkinointi kiinnostaa todella paljon, sillä alamme kohta suunnittelemaan meidän projektillemme omannäköistä markkinointia. Budjettimme on alussa lähes nolla ja asenne tekemiseen taas täysi kymppi, joten sissimarkkinointi sopisi meille kuin nenä päähän. Tästä voisin ensi syksynä tehdä vielä myöhemmin uuden esseen ja kertoa, minkälainen markkinointi on meidän projektissamme toiminut, ja mikä ei ole mennyt ihan niin nappiin.

 

Mitä sissimarkkinointi on?

Sissimarkkinoinnissa käytetään luovuutta, järkeä ja mielikuvitusta pienellä budjetilla. Eli yksinkertaisuudessaan tällä markkinoinnilla tarkoitus on tuottaa maksimituloksia minimipanoksin (Parantainen 2007, 10). Tämä markkinointikeino sopii hyvin yrityksille, joilla ei ole heti budjetoida suuria summia markkinointiin, mutta takataskusta löytyy pilkettä silmäkulmassa ja yrittäjän nälkäinen asenne.

Monella voi olla sissimarkkinointia kohtaan valmiita ennakkoluuloja tai vahvoja ajatuksia liittyen esimerkiksi katutaiteilijoihin tai on saattanut painautua uutisista jokin tietty mielikuva jonkun ison yrityksen tekemään tempaukseen, josta on tullut rutkasti sakkoja. Loppujen lopuksi monet eivät aina edes osaa erottaa milloin on kyseessä perinteistä markkinointia, sissimarkkinointia tai myyntiä. Käsitellään seuraavassa kappaleessa hieman sissimarkkinoinnin ja perinteisen markkinoinnin eroja.

 

”Älä anna kenenkään horjuttaa valitsemaasi markkinoinnin linjaa, mikäli se toimii hyvin.”

– Jari Parantainen

 

Miten sissimarkkinointi eroaa perinteisestä markkinoinnista?

Perinteinen markkinoija tavoittelee lineaarista kasvua uusia asiakkaita hankkimalla sekä etsii tilaisuuksia kilpailijoidensa lyömiseksi ja hävittämiseksi. Perinteisessä markkinoinnissa uskotaan yksittäisiin keinoihin esimerkiksi mainonta, suoramarkkinointi, hyvät web-sivut ja näin edelleen. Perinteinen markkinoija keskittyy myös laskemaan, kuinka monta kauppaa hän on tehnyt. (Parantainen 2007, 15.)

Sissimarkkinoija taas tavoittelee enemmän rajumpaa geometrista kasvua ja tavoittelee voittoa liikevaihdon sijaan. Hän etsii tilaisuuksia useampiin ja suurempiin kauppoihin jo olemassa olevien asiakkaiden kanssa. Sissimarkkinoija haluaa yhdistää useita markkinoinnin menetelmiä tehokkaiksi kokonaisuuksiksi eikä laske tekemiensä kauppojen, vaan asiakassuhteidensa määrää. (Parantainen 2007, 16.)

Monet sissimarkkinoinnin periaatteet kuulostavat aivan perinteiseltä markkinoinnilta, sillä jokainen hyvä markkinoija tuntee hyvin asiakkaansa ja viestii heille kekseliäästi ja erilaisilla keinoilla. Tärkein eroavuus tulee siinä, että sissimarkkinoija käyttää enemmän järkeään ja luovuuttaan, kuin rahaa.

 

”Kaikkia miellyttävä viesti ei välttämättä myy yrityksen tuotetta eniten.”

Kirjassa pohdittiin mielenkiintoisen kaavan kautta sitä, kuinka hieman ärhäkkä ja provosoiva versio myy paljon paremmin kuin semmonen neutraalin laimea ”ihan kiva” versio. Kaaviossa tämmöinen ”ihan kiva” mainos sai eniten yhdentekeviä mielipiteitä, joten ostokynnys oli olematon. Kun taas tällaisella erottuvalla ja ärhäkällä mainoksella saatiin kahta ääripäätä eli niitä, jotka ottivat hieman nokkiinsa, mutta myös puolet niitä, jotka rakastivat, kun joku hieman tökki muurahaispesää ja uskalsi poiketa normista. Näin ostokynnys oli paljon suurempi ja voidaan todeta, että sovinnaisia sääntöjä hieman rikkova mainos myy paremmin! (Parantainen 2007, 49.)

 

Sissimarkkinoijan tuotteistusprosessi

Kirjassa (Parantainen 2007, 302) on kerrottu yksinkertainen tuotteistusprosessi, josta kirjoitan tähän tiivistetyn version, jotta se jäisi paremmin mieleen. Mainittakoon vielä, että tuotteistamisella tarkoitetaan sitä, että tavarasta tai palvelusta tehdään kilpailukykyinen tuote markkinoille.

Ensimmäisenä päätät, kuka on asiakas. Toisena hahmotellaan lyhyitä tarinoita, joissa kuvataan asiakkaan arkipäivää. Minkälaisia ongelmia asiakas kohtaa päivittäisessä työssään? Tämän jälkeen etsitään asiakkaan polttavin ongelma, jonka osaat ratkaista.

Seuraavaksi kuvaat palvelusi. Yksi tuotteistamisen tärkeimpiä tavoitteita on tehdä ostamisesta helppoa. Keksi tuotteelle helppo ja lyhyt nimi sekä tiedä mitä tuotteesi maksaa. Hinnoittele palvelusi kannattavasti.

Laadi markkinointiviestit. Esimerkiksi myyjän Powerpoint-esitys ja tee sitten tuotteestasi pdf-muotoinen esite ja web-sivu. Tämän jälkeen julkista tuote ensin omalle väelle ja kouluta se kaikille työntekijöille. Lanseeraa asiakkaille. Tässä vaiheessa on hyvä pohtia, kannattaisiko palvelun toimivuutta ensiksi testata tutun asiakkaan kanssa yhteistyössä.

Viimeisenä alat valmistelemaan palvelusi seuraavaa versiota. Jokainen työntekijä kerää asiakaspalautetta ja toimittaa sen tuotepäällikölle. Hän sitten kirjaa kehitystoiveet seuraavaa tuoteversiota varten.

Kun meillä osuuskunnassa on mahdollisesti tulossa omia tuotteistushankkeita, on tärkeää sen aikana tehdä katselmuksia muidenkin, kuin projektiryhmän kanssa, jotta saadaan arvokkaita mielipiteitä. Näin kaikki on voinut vaikuttaa lopputulokseen ja olla myös osana projektia.

 

Sissimarkkinoinnin käynnistäminen

Takataskusta löytyy nyt pilke silmäkulmassa ja yrittäjän nälkäinen asenne. Mitä seuraavaksi? Ensimmäisenä rakennetaan yritykselle ammattimainen ilme ja keskitytään varsinaiseen liiketoimintaan. Tässä kirjasta pieni to do -lista, jotta päästään alkuun;

  • Kokoa napakka kuvapankki ja rakenna asiakastietokanta

Tehokas sissimarkkinoija kokoaa itselleen tietokannan, jonka avulla huolehditaan, ettei yksikään kohderyhmään kuuluva pääse unohtumaan. Pitää hankkia niin yksinkertainen tietokantaohjelmisto kuin mahdollista, jotta sitä on helppo ja yksinkertaista käyttää. (Parantainen 2007, 411.)

  • Varmista, että omistat markkinointimateriaalisi tekijänoikeudet

Muista etukäteen sopia markkinointimateriaalien suunnittelijan kanssa, että tekijänoikeudet siirtyvät yksinomaan haltuusi. Pdf-tulosteiden lisäksi tarvitset logon alkuperäisen vektorimuotoisen tiedoston sekä mahdollisesti PC-yhteensopivat versiot. Sama pätee esitteisiin, lomakkeisiin ja käyntikortteihin. Kaikista näistä muokattava tiedosto itselle. Nämä ovat tärkeitä muistaa, sillä ilman tekijänoikeuksia et pysty logoa päivittelemään ajan saatossa ilman alkuperäisen version tekijän lupaa. (Parantainen 2007, 411.)

  • Päivitä web-sivut ja käynnistä Google-markkinointi

Lyhyesti ja ytimekkäästi, tee hyvät ja ammattimaiset sivut, päivitä ydinsisältöä itse ja käytä tavallisia staattisia html-sivuja julkaisujärjestelmän sijaan. Käytä ohjelmistoa, jolla automatisoit rutiineja esimerkiksi Microsoft, FrontPage, Adobe GoLive ja Macromedia Dreamweaver. (Parantainen 2007, 410.)

  • Tilaa yritysilme ammattilaiselta

Kannattaa alkuun investoida muutamalla sadalla tai jopa tuhannella eurolla ammattilaiseen, jolta saadaan tilattua kunnollinen yritysilme. Esimerkiksi logo/liikemerkki, käyntikortit sekä PowerPoint-pohjat. Varsinkin, jos ei ole itse graafinen suunnittelija tai löydy vaadittavia taitoja. Sen nopeasti huomaa, onko kyseessä amatöörin tekemä vai koulutetun ihmisen työ. (Parantainen 2007, 410.)

 

Tiedosta ja vältä markkinoijan ansat

Kirjassa (Parantainen 2007, 130) mainitaan yhdeksän kohdan miinalista, jotka vaanivat yrityksiä heidän polullaan. Jotta näihin miinoihin ei astuta, on tärkeää tunnistaa ne;

  1. Et lähetä riittävästi viestejä.
  2. Viestisi ei tavoita asiakastasi.
  3. Asiakkaasi ei huomaa viestiäsi.
  4. Asiakkaasi ei usko viestisi kuuluvan hänelle.
  5. Asiakkaasi ei ymmärrä viestiäsi.
  6. Asiakkaasi ei tunne tarvettaan.
  7. Asiakkaasi ei usko ratkaisuusi.
  8. Asiakkaasi on liian vaikea ostaa.
  9. Asiakkaasi ei reagoi viestiisi.

Mitä opin miinojen väistämisestä?

  • Pitää varaa työkalenterista aikaa markkinoinnille ja sille, että sitä markkinointia oikeasti tapahtuu tarpeeksi.
  • Mittaan esimerkiksi viestien tuloksia ja muutan toiminnassa yhtä asiaa kerrallaan ja mittaan aina uudestaan. Saan selville esimerkiksi sen, että lähetänkö viestejä liian vähän, väärille ihmisille vai kaipaako viestien sisältö parannuksia.
  • Seurailen tarkasti eri markkinointimenetelmien tehoa.
  • On tärkeää mitata ostajien todellisia aikeita ja käytöstä, kuin mielipiteitä.
  • Rakennan selkeän strategian.

 

Vinkkejä ja pohdintoja

On tärkeää ennen sissimarkkinointia panostaa oman kohderyhmän miettimiseen. Mitä tarkemmin pystytään rajaamaan kohderyhmän asiakkaat, sitä tehokkaammin pystytään toimimaan. Sissimarkkinoinnissa sinulla tulee olla yksi fokus, tai sinulla ei ole fokusta ollenkaan. (Asiakashaku 2016.) Otetaan muutama testiasiakas, jotka kuuluvat kohderyhmään ja pohditaan heitä tarkemmin. Miksi halutaan juuri tällaisia asiakkaita ja mistä niitä löydetään/tavoitetaan lisää?

Kun kohderyhmä on rajattu ja löydetty, pitää miettiä myymistä, sillä sitähän se markkinointi myös on. Mitä tuotetta halutaan myydä sissimarkkinoinnin avulla ja kuinka se tuote eroaa kilpailijoihin? Mitä eroavaisuuksia niillä on? (Asiakashaku 2016.)

Tuotteen erilaisuus sekä sen edut on hyvä tuoda esille, jotta asiakas osaa tehdä nopeita perusteluita, miksi hänen kannattaisi valita juuri tämä tuote. Ostopäätös tehdään yleensä tunteella, mutta ihminen tarvitsee silti loogisen syyn ostamiseen.

 

Loppupohdinta

Kirjaa oli todella mielenkiintoista lukea ja sain poimittua monia vinkkejä, jotka tulevat olemaan apuna oman markkinoinnin suunnittelussa. Inspiroiduin siitä, kuinka omalla innovaatiolla ja asenteella voi saada tehtyä sissimarkkinointia todella tehokkain tuloksin pienellä budjetilla. Kyllä sen perinteisen suuren budjetin markkinoinnin ehtii myös hyvin toteuttaa, kun päästään vauhtiin!

Markkinoinnin oppiminen on tuntunut minusta välillä suurelta kakkupalalta, jota yrittää saada nieltyä yhdellä haukulla. Tosi montaa asiaa pitää osata ottaa huomioon ja miettiä syvemmin, jotta päästään toivottuihin tuloksiin. Niin kuin totean aina moneen asiaan;

Pitää ottaa baby steps eikä hättäillä.

 

 

Tässä tekstissä on käytetty seuraavia lähteitä:

 

Parantainen J. 2007. Sissimarkkinointi. Nextory. Viitattu 14.4.2023. Vaatii käyttöoikeuden.

https://www.nextory.fi/kirja/sissimarkkinointi-10058024/

Asiakashaku. 12.5.2016. Sissimarkkinointi – 4 tehokasta vinkkiä. Verkkosivu. Viitattu 14.4.2023.

https://asiakashaku.fi/sissimarkkinointi-4tehokasta-vinkkia/

Kommentoi