Tampere
22 May, Wednesday
14° C

Proakatemian esseepankki

Sisältö, joka sitouttaa: Tunne kanavasi, tunne yleisösi



Kirjoittanut: Leila Ali - tiimistä Ropina.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Somemarkkinoinnin työkirja
Salla Virtanen
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.
Johdanto 

Oletko joskus sortunut ajatukseen: ”markkinoinnilla ei ole niin väliä”. Mielestäni on aika hassua ajatella, että ne sinun asiakkaasi löytäisivät sinun yrityksesi, tuotteet tai palvelut, ilman minkäänlaista markkinointia. Markkinointikeinoja on niin monia ja se on osa-alue, jossa voi jatkuvasti kehittyä. Toisen yritykselle sopiva markkinointi ei välttämättä sovi sinun yrityksellesi. Silti kannustan kysymään, seuraamaan ja lukemaan miten muut hoitavat markkinointiaan; siitä voi saada huippuideoita ja oivalluksia omaan tekemiseen. Tässä esseessä tulemme tarkastelemaan markkinointia sosiaaliseen mediaan keskittyen. Pyrin herättelemään ajatuksiasi sen suhteen kuinka sosiaalisessa mediassakin markkinointia voi tehdä hyvin erilaisin tavoin ja kuinka tärkeätä sielläkin on ymmärtää omaa asiakaskuntaa. 

Onnistunut markkinointi vaatii asiakasymmärrystä. Jotta voit viestiä tehokkaasti sinulla tulee olla ymmärrystä siitä missä potentiaaliset asiakkaasi ovat sekä siitä mitkä tekijät vaikuttavat heihin positiivisesti ja negatiivisesti. Kun oikeat, asiakkaillesi sopivat markkinoinnin alustat ovat löytyneet kannattaa markkinointia suunnitella etukäteen, näin välttyy helpommin tilanteelta, että jokin alusta tai markkinointi kokonaisuudessa olisi jäänyt hoitamatta.

Mitkä ovat oikeat kanavat? 

Ei ole järkevää olla mukana kaikissa sosiaalisen median kanavissa, vaan valita ne, jotka tuntuvat omilta – ja joihin resurssit riittävät. Ajanhukkaa on heti yritystä perustaessa tehdä yritystilit kaikkiin mahdollisiin alustoihin ja sitten postata sinne viikon verran todella säännöllisesti laadukasta sisältöä ja sen jälkeen kadota useaksi kuukaudeksi. On todellakin perusteltua valita oman yrityksen kannalta tärkeimmät kanavat, joihin pystyy ajallisesti ja laadullisesti sitoutumaan.  

Sosiaalisen median alustoja on runsaasti, joista markkinoida voi toteuttaa ainakin Instagramissa, Tiktokissa, Twitterissä (X), Facebookissa, Youtubessa, Linkedinissä ja Snapchatissä. Jokainen sosiaalisen median kanava toimii eri tavalla. Joissakin tarvitaan vain tekstiä, kun taas toisissa kanavissa kuva ja video toimii paljon paremmin.  

Sosiaalisen median markkinointia tehdessä on hyvä miettiä seuraavia kysymyksiä:  

  • Millä tavalla puhuisit asiakkaillesi tai kohderyhmällesi oikeassa elämässä? 
  • Millaista kuvaa haluat organisaatiostasi rakentaa? 
  • Millaista kieltä kohderyhmäsi ymmärtää? 

Yllä oleviin kysymyksiin vastaaminen auttaa sinua ymmärtämään paremmin mitä haluat ylipäätäsi sosiaalisen median markkinoinnillasi saavuttaa. Tämän lisäksi saat arvokasta ymmärrystä siitä, että mitkä kanavat parhaiten auttaisivat sinua tavoitteidesi saavuttamisessa. Näiden kysymysten lisäksi on todella tärkeä lisätä asiakasymmärrystä ja jollain tavalla saada dataa siitä, että missä ne sinun potentiaaliset asiakkaasi ovat. Hyviä tapoja tämän selvittämiseksi on kysyä asiakkailtasi suoraan tai toteuttaa jokin lyhyt palautekysely, johon olet sisällyttänyt kysymyksen asiakkaasi eri sosiaalisen median alustojen käyttöön liittyen. Hyvin kerätty data helpottaa oikean alusta valinnassa, mutta sen lisäksi on tärkeätä rohkeasti testata eri kanavia aika ajoin. Somessa ihmiset liikkuvat alustalta toiselle trendien mukana yllättävän nopeastikin ja sinun on helpompi olla siellä missä tapahtuu, kun olet hankkinut jo edes vähän kokemusta toisistakin alustoista. (Virtanen 2020.)

Mitä seuraavaksi? 

Jes! On saatu selville se, että mitä sosiaalisen median alustoja olisi hyvä alkaa käyttämään nyt juuri sinun yrityksesi markkinointiin, mutta mitä sinne pitäisi sitten julkaista? Tärkeää on lähteä ihan perusteista liikenteeseen ja miettiä millä tavalla yrityksesi viestii. Kuuluuko yrityksen viestintään hymiöt tai emojit, entä ainoastaan isoilla kirjaimilla kirjoittaminen tai henkilökohtaisten kuulumisten jakaminen? Hyvä olisi myös pohtia haluatteko lähteä somessa liikkeelle erinäisillä vitseillä ja meemeillä vai mieluummin tuottaa asiallisempaa sisältöä. Kun teidän näkökulmanne on selvillä, voitte alkaa miettimään miten brändinne ilmettä saa siirrettyä mutkattomasti ja siististi sosiaalisen mediaan. (Virtanen 2020.)

Hauska tapa, jonka olen huomannut tarkastellessani eri järjestöjä ja yrityksiä Instagramissa on se, kuinka he käyttävät aina tiettyä emojia tai nimimerkkiä postauksen lopussa riippuen siitä kuka on postauksen toteuttanut ja julkaissut. Pohdin, lisääkö tämä toimintatapa läpinäkyvyyttä ja luottamusta seuraajan eli potentiaalisen asiakkaan ja organisaation välillä. Entä miten se vaikuttaa organisaation sisällä? Selkeyttääkö se, kun aina työporukan kesken tiedetään, kuka on postannut vai antaako tämä kenties luvan sille, että sisältö voi olla tosi erilaista, koska kaikilla on mahdollisuus ymmärtää, että postauksen takana on eri tyyppi. Onko tämä yksi tapa tehdä viestinnästä mielenkiintoisempaa ja henkilökohtaisempaa? 

Tykkää, kommentoi ja jaa! 

Tavoitteena somessa on aiheuttaa reaktio katsojassa, postaustesi kautta. Reaktion syntyminen vaatii sitä, että sisältö tuottaa vahvan tunnerektion. Tunnereaktion aiheuttaminen, parhaimmassa tapauksessa johtaa siihen, että sisältö herättää keskustelua niin kommenteissa kuin arjessa sekä muissa keskustelualustoissa. Näiden seurauksena yritys jää paremmin ihmisten mieleen.  

Olen itse todistanut tätä mm. Instagramissa, jossa saatetaan ilmaista joku vahva mielipide tai väite lyhyessä videoklipissä, joita kutsutaan myös reelseiksi. Toinen keino, jota olen havainnut käytettävän, on se, kuinka videossa tapahtuu jotain sosiaalisesti hyväksytystä poikkeavaa. Aina ei tarvitse ottaa näin isoja riskejä erottuakseen vaan voi vain pyytää seuraajia osallistumaan arvontaan kommentoimalla ja tägäämällä kavereita, vastaamaan johonkin kysymykseen, käyttämään jotain hashtagia tai lataamaan jonkin ilmaisen videon, pdf:n, joka helpottaa heidän arkeaan. Postausten tykkääminen, kommentointi ja jakaminen auttavat kaikki siinä, että yhä useampi henkilö näkee postauksen. (Virtanen 2020.)

Kiinnostavien ja tuoreiden sisältöjen ideointi 

Okei, nyt tiedän mitä alustoja ja viestinnän keinoja tulen hyödyntämään, mutta mitä siinä postauksessa konkreettisesti tulisi olla.  Uuden julkaisun teko voi olla haasteellista, vaikka aihe, tapa ja kohderyhmä on tiedossa. Tämä tilanne vaatii ihan ensimmäisenä ymmärrystä siitä, että luovuus ei aina välttämättä synny parhaiten paineen alla. Postausten ideointiin voi käyttää erinäisiä ideointimenetelmiä ja vaikka vaihtaa ympäristöä menemällä ulos kävelylle. Näiden lisäksi voi hyödyntää useampia aivoja. Itselleni ideointi on joskus haastavaa yksin ja näin ollen, kun ideoin pienessä tai miksei isossakin ryhmässä huomaan, että pääsen paremmin eteenpäin. Toisten ideoita on joskus helpompi jatkojalostaa kuin rykäistä alusta asti täysin uutta.  

Nopeasti muuttuvat asiakaskohtaamiset 

Lukiessani Salla Virtasen somemarkkinoinnin työkirjaa (2020) ymmärsin entistä paremmin markkinoinnin tähdellisyyden ja mitä kaikkea olisi syytä ottaa huomioon. Kirja keskittyi nimensä mukaan ainoastaan sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan markkinointiin. Somemarkkinointia tulee kuitenkin suunnitella osana laajempaa markkinointisuunnitelmaa, joten tässähän on vielä vaikka mitä opittavaa.  

Käytännössä markkinointi tulee näkymään omissa projekteissani siten, että priorisoin sen. Haluan oppia tuntemaan asiakkaani mahdollisimman hyvin ja ymmärtää miten heidät parhaiten tavoitan tässä nopeasti muuttuvassa maailmassa. Pyrin olemaan mahdollisimman säännöllinen ja aito markkinointia tehdessäni, jotta yhteys asiakkaan kanssa säilyy ja kehittyy ehkä jopa syvemmäksi.  

Pidän kirkkaasti mielessäni sen, kuinka ilman markkinointia ei tule myyntiä. Voit toteuttaa ja suunnitella mahtavan tapahtuman, mutta kukaan ei tule paikalle, jos markkinointia ei ole tehty laadukkaasti. Haluan olla sisukas ja lannistumaton markkinointia tehdessäni. Muutos sosiaalisessa mediassa on jatkuvaa, joten markkinoinnin tulee todellakin olla ajan hermolla.  

Toivon, että lukiessasi tätä sinussakin herää toivo siitä, että hyvä suunnittelu, siitä kiinni pitäminen, mutta nopeasti reagoiminen palkitsee somemarkkinoinnissa. Kiva, kun saa käyttää luovuutta ja olla suoraan reaaliajassa asiakkaiden kanssa yhteydessä. Mennään näillä ajatuksilla eteenpäin!

Lähdeluettelo:

Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsinki: Kauppakamari.

Kommentoi