Tampere
02 May, Thursday
16° C

Proakatemian esseepankki

Sähköpostimarkkinoinnilla tuloksia – Osa 2



Kirjoittanut: Annika Äijälä - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

SÄHKÖPOSTIMARKKINOINNILLA TULOKSIA – OSA 2

Haluan nostaa tähän seuraavaan osaan blogisarjaa muutamia syvemmältä myllerrettyjä asioita sähköpostimarkkinoinnista. Sähköpostimarkkinointihan on vain osa suurempaa kokonaisuutta, mutta kuten edellisessä esseessä kävi hyvin ilmi, se on myös tuloksellista oikein tehtynä ja tukee markkinointikokonaisuutta.

”Sähköpostimarkkinoinnin työkalut mahdollistavat nykypäivänä entistä paremman ja älykkäämmän viestinnän pohjautuen esimerkiksi henkilön toimintaan verkkosivustolla tai aktiivisuuteen aiempien sähköpostiviestien osalta. Tämä avaa markkinoijille paljon uusia mahdollisuuksia tehdä entistä yksilöidympää ja relevantimpaa sähköpostimarkkinointia.” (Matter.fi,2017).

VIESTIPOLKU

Viestipolku on osa sähköpostiautomaatiota. Viestipolut eli ”workflowt” aktivoituvat liidien tekemien toimien pohjalta.

Viestipolun voi ajatella tietynlaisena palvelupolkuna ja kontaktipisteinä: mitä tapahtuu, kun asiakas saa ensimmäisen viestin, jossa hänet esimerkiksi toivotetaan tervetulleeksi verkkokurssille? Mikä on seuraavan sähköpostiviestin tavoite? Montako viestiä tarvitaan hyvään ja mielenkiintoiseen asiakaskokemukseen?

Tavoitteet on myös määritettävä. Onko tavoitteena saada asiakas tekemään jotain tiettyä verkkosivuilla sähköpostiviestin perusteella? Sähköpostin voi ymmärtää myös impulssina, joka ohjaa tekemään jotain toivottua.

KUVA 1 : VIESTIPOLKU

DRIP-KAMPANJAT

Pääidea Drip-kampanjoissa on automaattisen sähköpostiviestisarjan luominen. Drip-kampanja on tiedon jakamista useampaan eri sähköpostiin, josta muodostuu oma polkunsa.

Kampanja toteutuu tietyn aikataulun tai datan perusteella määritellyn asiakaskäyttäytymisen perusteella luoden luottamusta sekä tarjoten oleellista informaatiota. Tällainen kampanja sitouttaa ihan eritavalla, kuin silloin tällöin sähköpostiviestin lähettäminen. Kun informaatiota potentiaalista asiakasta kiinnostavasta asiasta lähetellään ripotellen, niin silloin uusi viesti on lähtökohtaisesti aina positiivinen yllätys.

” Drip-kampanjoita voi käyttää monipuolisesti erilaisissa tilanteissa ja se soveltuu sekä potentiaalisten liidien jalostamiseen asiakkaiksi että olemassaolevien asiakkaiden hoivaamiseen. Monissa sähköpostityökaluissa löytyy tuki automatisoitujen kampanjoiden ja viestipolkujen rakentamiseen. ” (Matter.fi, 2017). 

SUMMA SUMMARUM

Sähköpostimarkkinointi tapahtuu aina asiakkaan ehdoilla. Asiaa voi ajatella niin, että kun asia x tapahtuu (asiakas klikkaa nettisivuilta ”Tilaa uutiskirje”), se johtaa asiaan y (kohdennettu sähköpostiviesti). Sähköpostimarkkinoinnin ei tule olla mitään rakettitiedettä, vaan selkeästi ymmärrettävää ja ”impulssinomaista”. Kun kerralla tekee asiat kunnolla strategian puolella ja hahmottelee erilaisia viestipolku-skenaarioita, automaatio alkaa tehostamaan prosesseja.

Aion ehdottomasti kokeilla tällaista markkinoinnin muotoa, ja lähdenkin liikkeelle allaolevista työkaluista. Suosittelen myös sinua kokeilemaan ja miettimään rohkeasti, mitä erilaisia markkinoinnin muotoja sinä voisit hyödyntää!

TYÖKALUJA

Drip-kampanjoiden rakentelua pääset testailemaan esim. ilmaisesta Drip.Co palvelusta (www.drip.co/) tai HubSpotin ilmaisesta versiosta.

Muita hyviä työkaluja sähköpostimarkkinoinnin toteuttamiseen ovat HubSpotin lisäksi myös MailChimp, Klaviyo, tai ActiveCampaign. Kaikki nämä ovat suhteellisen helppokäyttöisiä, ja ainakin arvostelujen mukaan näppäriä!

 

 

Lähteet:

Sähköpostimarkkinointi ja automaatio – vinkit tehokkaampaan sähköpostimarkkinointiin. 22.3.2017.

Luettu 5.5.2020

Sähköpostimarkkinointi ja automaatio – vinkit tehokkaampaan sähköpostimarkkinointiin

Kommentoi