Tampere
03 May, Friday
18° C

Proakatemian esseepankki

Rytmihäiriö



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Toisena kirjana luin syksyn aloitukseksi Kirsi Pihan Rytmihäiriön, joka kertoo mahdollisuuksista käyttäen kommunikaatiota. Kirjan sanoma on osittain jatkumoa edelliseen esseeseen. Kirja keskittyy muutokseen ja sen läpiviemiseen, mutta painopisteenä on viestinnän ja kommunikaation käyttäminen. Loistava kirja siitä, mitä maailma on joskus ollut ja mitä se on tällä hetkellä. Kaikki on nopeutunut ja vanhan ajan yritykset eivät pysy tahdissa mukana, elleivät paranna reagointikykyä ja mahdollisuuksien hyödyntämistä.

Muutos

Kirjan nimi rytmihäiriö viittaa tilaan, jossa maailman yrityksissä ollaan täällä hetkellä tai ainakin osassa. Kommunikaatiovalta eli valta kommunikoida ja levittää asiaa eteenpäin on viimeisinä vuosina muuttunut valtavasti. Vielä kymmenen vuotta sitten yrityksillä ja ihmisillä ei juurikaan ollut mahdollisuutta omaan kommunikaatioon. Se kuului ennen medioiden haltuun ja niiden, joilla oli voimavaroja toteuttaa sitä. Nykyään kaikilla, joilla on netti käytettävissä, pystyy käyttämään omaa kommunikaatiovaltaa eli kaikki pystyvät olemaan omia medioita. Kommunikaatio ei ole ainoa, joka määrittää onnistumisen vaan siihen tarvitaan myös nopeutta ja muutoskykyä. Ilman näitä yritykset eivät pysy nykyajan muutostahdissa mukana. Esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat heränneet maailman kovaan vauhtiin liian myöhään, ei tarvitse hakea kaukaa. Nokia on yksi näistä yrityksistä ja heidän puhelimien tarinnan tietää jokainen. Yksinkertaisesta ja ennustettavasta maailmasta on siirrytty maailmaan, jossa edellä mainitut adjektiivin ovat vaihtuneet päinvastaiseen. Siksipä nopeus, kyky muutoksiin ja kommunikointi ovat tämän hetken maailman avainsanoja menestymiseen tai jos ei sitä, niin ainakin pystyssä pysymiseen.

Kommunikaatio

Kommunikaatio on nykypäivän valtaa ja se ratkaisee yllättävänkin paljon asioita. Yritykset olivat ennen vain yrityksiä, jotka mainostivat ja tekivät liiketoimintaa. Nykyään yritykset kilpailevat liiketoiminnan lisäksi viestinnässä. Kilpailussa on kyse siitä, kenestä tykätään ja kenestä ei ja kuka on läsnä. Se yritys, joka onnistuu omassa markkinassaan vakuuttamaan kuluttajat omalla viestinnällään voittaa myös asiakkaat itselleen. Arvon ja tuloksen tekeminen kasvavat viestinnän kautta. Esimerkiksi yritys nimeltä Kotipizza on oiva esimerkki onnistuneesta viestinnän strategian muutoksesta. Kotipizza oli vuosia sitten pelkästään pizzeria. Parina viime vuonna yritys on tehnyt selkeän strategiamuutoksen omaan brändiinsä sekä viestintäänsä. Viimeisen vuoden aikana kvartaalit ovat näyttäneet vain plussaa. Todennäköisin syy tähän on viestinnässä tapahtunut muutos. Yritys on ollut aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja mainostanut itseään yrityksenä, joka parantaa maailmaa pizza kerrallaan. Tavoitetta on lähdetty saavuttamaan olemaan aktiivisena monissa eri viestinnän kanavissa ja yrityksen vastuullisuudesta kertomalla. Tämä strategia on tuottanut tulosta.

Huomio

Huomio on asia, jota melkein jokainen yritys tänä päivänä haluaa. Sillä saadaan asiakkaita, työntekijöitä ja jopa sijoittajia. Esimerkkinä peliyhtiö Rovio, jonka Angry Birds- peli lähti pääosin juurin huomion kautta lentoon. Peli sai paljon latauksia ja sitä kautta myös paljon palstatilaa eri medioissa. Näkyvyys kumuloituu suoraan pelin menestykseen. Ihmisiä alkaa kiinnostaa ja lataavat sitten pelin kännykkäänsä sekä mahdollisesti kertovat pelistä lisää Facebookissa. Kommunikaatioympäristö on muuttunut paljon siitä, mitä se on ollut, sillä omaksumme asioita huomattavasti nopeammin kuin aikaisemmin. Esimerkiksi television leviäminen puolelle koko maailman kuluttajista kesti 50 vuotta, kun Facebookilla samaan pääseminen kesti vain kymmenesosan eli viisi vuotta. Huomion saaminen tapahtuu olemalla läsnä ja kertomalla yrityksen tarina sekä reagoimalla kuluttajille tärkeisiin asioihin. Jos yritys ei ole siellä, missä sen asiakkaat ovat, ei lopputulos koskaan ole hyvä.

Lopetus

Itse en ole aikaisemmin kiinnittänyt viestintään niinkään huomiota, saati tehnyt sitä yrityksessä. Kirja oli siis oiva avaus aiheen suuntaan. Maailma on tosiaan muuttunut niistä ajoista, jolloin vain mainoksella oli väliä. Nykyään täytyy olla monessa kanavassa mukana, jotta pääsee hakemaan huomiota ja sitä kautta vaikuttamaan. Kirja olisikin hyvää luettavaa niille yrityksille, jotka painivat viestinnän kanssa. Rytmihäiriö on siis totta.

Kommentoi