Tampere
02 May, Thursday
17° C

Proakatemian esseepankki

Reflektio: Kipinän toinen myyntipäivävoitto



Kirjoittanut: Fiia Ketonen - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Vihaan myyntiä!
Tero Ojanperä
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Reflektio: Kipinän toinen myyntipäivävoitto

Johdanto

Tämä on henkilökohtainen reflektio vuoden 2023 myyntipäivistä ja niiden voitosta.

Kun Kipinä näki päivänvalon, koko tiimillä oli vahva tahto voittaa myyntipäivät. Niihin panostettiin ja valmistauduttiin hyvin, ja haimmekin voiton kotiin murskavoitolla. Vuoden 2023 myyntipäiville haimme omalla tuotteella, Kipinä Tales -nimisellä yrityskasvatuskirjalla. Valitettavasti emme päässeet mukaan, mutta kyseinen projekti on silti jatkunut.

Oma tuote myyntipäivillä oli valtaosan haave, ja itsekin olisin mieluiten osallistunut tällä tavalla myyntipäiviin. Aloimme huomata eriäviä mielipiteitä ja motivaatioita myyntipäiviä kohtaan. Osa ei halunnut osallistua ja osa taas halusi todella voittaa.

Myyntipäivät 2023

Teimme Kipinänä päätöksen olla osallistumatta vuoden 2023 myyntipäiviin. Lopulta saimme kuitenkin tiedon, ettei kilpailusta jättäytyminen ole mahdollista. Tämän jälkeen motivaatio ja energia alkoi muuttua. Jos kerran meidän täytyy osallistua, sama se on sitten voittaa uudestaan!

Lopulta oma motivaatiokin oli huipussaan ja halusin antaa parhaani voittoa varten. Itselläni oli ennen myyntipäiviä takana melko rankka viikko ennen myyntipäiviä, joten fyysinen energia oli jo valmiiksi vähän vähissä. Ekana päivänä oli myös todella vaikea pitää taukoja, kun oli juuri päässyt vauhtiin. Valitsin itselleni puhelinmyynnin sekä yrityksille myymisen, sillä se tuntui itselleni luontevimmalta ja helpoimmalta. Myyminen lähtikin sujumaan melko helposti.

Kipinän yleinen energia

Tiimin energia vaikuttaa merkittävästi lopputuloksiin. Hyvä organisaatioenergia mahdollistaa uusiutumisen ja innovaation sekä tukee ketteryyttä ja adaptiivisuutta. (Energy Coaching, 2021) Saimme tietää myyntipäiviin osallistumisesta melko viime tipassa, joten valmistautumisemme jäi ensimmäisiä myyntipäiviä heikommaksi. Olimme kuitenkin ehtineet luoda strategiat ja jakaa rooleja, mutta yksi isoimmista voittoon johtaneista tekijöistä on Kipinän kyky tehdä nopeita muutoksia tarvittaessa.

Huomasimme toisena päivänä, että ovelta ovelle myyminen ei lähtenyt käyntiin halutulla tavalla ja oli kaiken lisäksi vielä aikaa vievää. Iso motivaatioon vaikuttava tekijä oli toisten tiimien tekemien myyntien näkeminen varauskalenterista. Se jumiutti tiimin sekä useammankin teki mieli luovuttaa. Lopulta päätimme kuitenkin panostaa tiukemmin puhelinmyyntiin sekä jättää ovelta ovelle myymisen vähemmälle.

Myymisen perusteita

Toisen päivän jumiutuminen oli meille voiton kannalta melkein kohtalokas hetki, mutta meidän myyntipäiväjohtajien sekä yhteisen motivoinnin avulla pääsimme eteenpäin. Myyntiä tapahtuu vain myymällä ja myyjäksi kasvetaan, ei synnytä. (Ojanperä, T., Pyyhtiä, T. & Rehn, A.). Me perustimme myyntipäivien strategian tiimirooleillemme ja vahvuuksillemme, sekä motivoimme ja kannustimme toisiamme kaikkina päivinä. Kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia myyjiä, kunhan pääsee käyttämään omia vahvuuksiaan.

Reflektointia omasta suorituksesta

Itselleni ehkä merkittävin motivaation lasku tapahtui perjantaina. Olin todella väsynyt, myyminen takkusi enkä jaksanut puskea puhelimessa yhtään. Kysyin siis tiimiltä voinko jättää puhelimessa soittelun ja auttaa toisella tavalla, joten otin vastuullinen tilausvahvistusten täyttämisen ja lähettämisen, laskustustietojen etsinnän, formssin täytön sekä välillä myös etsin potentiaalisimpia asiakkaita keräämistämme listoista toisille soitettavaksi. Tämä tuntui tehokkaalta, oli sillä hetkellä itselle mielekästä ja nopeutti energisten myyjien toimintaa. Vielä ihan viimeisen 10 minuutin aikana täytin tilausvahvistusta samalla kuin myyjä oli vielä puhelimessa asiakkaan kanssa.

Lähteet

Fiia Ketonen. 2023. Muistiinpanot myyntipäivistä.

Energy Coaching. 2021. Organisaatioenergian johtaminen on kilpailuetu. Energy Coaching blogi. Luettu 30.4.2023.  https://energycoaching.fi/blogi/organisaatioenergian-johtaminen-on-kilpailuetu/

Ojanperä, T., Pyyhtiä, T. & Rehn, A. Vihaan myyntiä! Myynnin myytit ja modernit mahdollisuudet. 2023. Alma Talent.

Aihetunnisteet:
Kommentoi