Tampere
17 May, Friday
18° C

Proakatemian esseepankki

Radiomainos Pilkkeelle



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Pilke Stay Up late -projektin tiimoilta on saanut kokeilla monia uusia asioita. Yksi näistä on radiomainoksen tekeminen. Mainos tehtiin vapaasti jaossa olevalla Audacity ohjelmalla. Sain lyhyen perehdytyksen ohjelman käyttöön toiselta sitä jo käyttäneeltä. Kuitenkin uuden ohjelman opettelu osoittautui haasteelliseksi, onneksi YouTubesta löytyi ohjevideoita. Uuden ohjelman opettelu oli antoisaa ja aion hyödyntää sitä tulevissakin projekteissa.

Radiomainostamis mahdollisuus aukesi kartoittaessamme mahdollisia yhteistyökumppaneita Pilkkeelle. Radio SUN koettiin toimivaksi kanavaksi, sillä se on paikallinen media ja tavoittaa viikoittain noin 80 000 eri kuulijaa. Tapahtuman kohderyhmä sijoittuu maantieteellisesti sopivasti juuri Radio SUN kanavan kuuluvuusalueelle.

Mainoksen tekoa varten tarvittiin myös mikrofoni (kiitokset lainasta Atte ja Ramu) ja mainosäänet sekä mainoksen käsikirjoituksen ja muut efektit. Mainoksen pituuden, 20 sekuntia, määritti ennalta yhteistyökumppanimme Radio Sun. Mainos oli kuultavana Radio Sun kanavalla 23.-28.4.2018 yhteensä 30 toistoa, toistojen sijoittelu oli kelluvasti klo 7-20 välille.

Ennen mainoksen tekemistä perehdyimme hyvän radiomainoksen saloihin. Radiomedian nettisivuilla kerrotaan, että mainoksen viestin tulee olla yksinkertainen, relevantti, herättää kuulijan huomio ja olla helposti muistettava. Etsimme netistä hyviä radiomainoksia. Yksi tekijä, joka yhdisti monia mainoksia, oli ydinviestin toisto mainoksen alussa ja lopussa, oli sitten kyseessä firman nimi tai tuote, jota mainostettiin. Koetimme saada Pilkkeen nimen siis sekä alkuun että loppuun mainosta.

Pilke-tiimiläisemme Nuppu hahmotteli etukäteen mainoksen käsikirjoituksen, jota hienosäädettiin sitten yhdessä pienen porukan kanssa. Mainosääniksi valikoitui tapahtuman juontajana toimiva Aleksi Kauppinen ja allekirjoittanut. Yllätyin heti alkuun miten vähän puhetta 20 sekuntiin mahtuu ja kuinka hassua on oma äänen kuuleminen nauhalta. Vaikka meillä ei ollut aiempaa kokemusta radiomainonnasta, mainoksen tekeminen onnistui odotettua paremmin. Olemme tyytyväisiä lopputulokseen ja tästä voitkin kuulla tuotoksemme.

 

 

Kiitokset yhteistyöstä Radio Sun.

 

Lähteet:

http://radiosun.fi/myynti/miksi-sun/

https://www.radiomedia.fi/yhteiskunnallinen-markkinointi/valitse-radio/jussi-turhala-nain-syntyy-hyva-radiomainos

Kommentoi