Tampere
02 May, Thursday
17° C

Proakatemian esseepankki

Pitchaamisen pikakurssi



Kirjoittanut: Eero Karjanlahti - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Pitch!: Innostavan tiivistämisen taito
Elsa Ervasti
Joonas Turunen
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Pitchaus on myyntipuhe, jolla pyritään vakuuttamaan kuulijat esimerkiksi yrityksestä, tuotteesta tai ihmisistä sen takana. Perinteisimpien pitchauksien pituudet vaihtelevat 30 sekunnin ja 5 minuutin välillä. Lyhyen myyntipuheen jälkeen kuulijoilla pitäisi olla tunne, että haluavat kuulla esitellystä asiasta vielä lisää. Jon Gallaghan on kiteyttänyt asian hyvin ”Parhaat myyntipuheet saavat minut tuntemaan, että juna on juuri lähdössä asemalta eikä odota minua, jos en itse hyppää kyytiin.”

Pitchaamisen voi yrityksen esittelyn ja myyntipuheiden lisäksi liittää kaikkeen. Työpaikalla täytyy vakuuttaa esimies jostain asiasta, töihin hakiessa täytyy vakuuttaa haastattelija sekä esimerkiksi lasten täytyy vakuuttaa vanhempansa miksi täytyisi päästä kaverille yökylään. Näissä kaikissa on kyse asian myymisestä toisella ja sitä helpottaa hyvä pitchaamisen taito.

 

Mitä hyvään myyntipuheeseen sitten sisältyy? (vuosiyrittajana.fi)

 

– Ensivaikutelma ja lopetus ovat tärkeimpiä. On tärkeää aloittaa napakasti turhia jaarittelematta ja mennä suoraan asiaan sekä lopettaa niin, että se jää kuuntelijoille mieleen.

 

– Ongelmaan on käytävä saman tien kiinni ja kuvattava ongelman ydin. Liiketoiminta usein tarvitsee ongelman ja siitä syystä sen esittely on tärkeä.

 

– Miten esittelemäsi liiketoimintamalli tai yritys ratkaisee ongelman? Lisäksi voi nopeasti käydä läpi miten ongelmaan on saatu ratkaisu, miten ratkaisu on ainutlaatuinen ja miksi juuri sinä ratkaiset sen tulevaisuudessa. Kuvat ovat tähän hyvä keino.

 

– Liiketoimintamallin esittely sekä kilpailijoiden läpikäynti. Liiketoimintamallista on hyvä esitellä ainakin talouspuoli. Miten yritys saa rahaa, keitä asiakkaat ovat ja minkäkokoinen markkina on. Kilpailijoitakaan on turha vähätellä, mutta silti on oltava itsevarma ja kertoa miten eroat muista tällä idealla.

 

– Teoriatietoa on myös oltava. Tärkeää on kertoa, miten ongelmaa on tutkittu. Esimerkiksi tutkimukset ja haastattelut aiheeseen liittyen on hyvä käydä läpi.

 

– Yritystiimin osaaminen ja erikoistaidot kiinnostavat kuulijoita varmasti.

 

Hyvään pitchaukseen ei riitä pelkkä sisältöjen täydellinen tuntemus. Ne ovat hyvä runko, jonka osattuaan voi alkaa keskittyä muuhun olennaiseen. (Pitch!: Innostavan tiivistämisen taito, 2020)

Puheen tyyli ja elekieli vaikuttavat yleisöön. Jokaisella nämä ovat tietysti omanlaisensa, mutta tärkeimpänä vinkkinä on varmasti se, että puheesi kuuluu kaikille. Myös oma innostuksesi kuuluu puheestasi ja on uskottavuuden kannalta tärkeää, että olet skarppina ja energisenä puhumassa – se tarttuu varmasti myös yleisöön.

Visuaalisilla seikoilla on myös paljon merkitystä sekä itsesi, että esittelemäsi idean kannalta. Siististi pukeutuminen tuo vakuuttavuutta ja haluavathan mahdolliset sijoittajatkin, että olet itsekin ideasi lisäksi siisti. Myös mahdollisessa powerpoint esityksessä on hyvä käyttää lauseiden sijaan kuvia, sillä ne jäävät paremmin mieleen ja näin pystyt antamaan visuaalisesti ideasta paremman kuvan.

Kaikki tässä kappaleessa mainitut asiat onnistuessaan ovat kuitenkin seurausta hyvästä valmistautumisesta. Hyvä valmistautuminen on siis kaikkein tärkeintä. Se tuo suurimpana itsevarmuutta esiintymiseen, mikä taas näkyy kuuntelijoille positiivisena asiana.

Aina pitchaaminen ei ole suurille joukoille yritysidean esittelyä vaan se voi olla myös paljon muuta. Esimerkiksi uuden työvuoron pyytämistä esimieheltä tai myöhäisemmän nukkumaanmenoajan neuvottelua vanhempien kanssa. Pitchaaminen on siis tärkeää lähes jokapäiväisessä elämässä, siksi on hyvä, että sen perusteista tietäisi jokainen.

Aihetunnisteet:
Kommentit
  • Marianne Kuosa

    Hyviä perusvinkkejä pitchaamiseen! Näitä taitoja tosiaan tarvitaan jokainen 🙂

    5.5.2022
Kommentoi