Tampere
02 May, Thursday
15° C

Proakatemian esseepankki

Paulig konsernin esittely



Kirjoittanut: Juho-Petteri Urhemaa - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita lähteitä
Useita kirjoittajia
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Johdanto 

Taannoin päättyi Proakatemia-opintojen ensimmäinen ja viimeinen englannin kielen kurssi. Kurssista jäi hyvä fiilis monin tavoin, mutta erityisesti mieleeni jäi parityötehtävä Jarkon kanssa. Kovina kahvin nauttijoina päätimme esitellä parityössämme Pauligin. Tämä suomalainen elintarvikealan konserni sai minut innostumaan. Erityisesti Pauligin kasvustrategian pilkkominen oli jännää! Yllätyin myös paulig konsernin laajuudesta ja monipuolisuudesta. Vain noin kolmannes liikevaihdosta tulee kahvin myynnistä. Mistä tulee loput? Esseen taustana toimivat Pauligin vuosikertomus, Pauligin verkkosivut sekä useampi talousaiheinen lehtiartikkeli.

 

Paulig 

Paulig on perustettu Suomessa vuonna 1876. Gustav Pauligin liiketoiminta sai alkunsa kolonian-tavaroiden (kahvi, mausteet jauhot, konjakki, yms.)  maahantuonnilla ja myynillä. Paulig alkoi saada arvostusta visionäärisenä liikemiehenä ja painettu P kirjain tuotepakkauksen kyljessä kertoi laadusta. Paulig ymmärsi jo taannoin brändin merkityksen.

1904 Paulig perusti suomen ensimmäisen teollisen kahvipaahtimon. Paahdetun kahvin menekki ylitti raakakahvin kysynnän 1926. Kokokansan tuntema juhlamokka lanseerattiin 1929 ja sitä sai jauhettuna vuodesta 1931 eteenpäin. Voidaan sanoa, että Pauligista kehittyi merkittävä elintarviketeollisuuden toimija vuosien 1919-1947 aikana. Samalla yhtiön tunnettavuutta ja tuotteiden myyntiä laajennettiin kahvilaliiketoimintaan yrityskaupoilla.

1980 Paulig avasi kahvi-instituutin ja teki yrityskaupat iso-britanniassa. 1990 luku oli Pauligille kasvun ja kansainvälisyyden aika. Paulig laajensi toimintaa neuvostoliiton hajotessa Baltian maihin ja Venäjälle. Paulig hyödynsi kaupungistumisen trendiä ja näkyi vahvasti kahviloiden katukuvassa. 2000 luvulla vahva investointi uusiin tehtaisiin ja vanhojen uudistamiseen on jalkauttanut kestävää kasvua. Se on avannut volyymi mahdollisuuden kysynnän kattamiseksi. Nykypäivänä Paulig konserni kattaa useampia brändejä alleen. Paulig kuvaa brändeillä olevan omat persoonallisuudet ja vahvuudet. Yhdessä brändit ovat osa kokonaista perhettä, Paulig konsernia.

 

 Monien brändien pelikenttä 

Paulig konserniin kuuluu useampia brändejä. Luulin ennen, että Paulig on vain kahvia tuottava yritys, mutta se on paljon muutakin. Pauligin vahva ajatus brändeistä kertoo syyn, miksi kaikkea ei ole yhdistetty vain Paulig nimen alle. Paulig konserni kattaa nykyään siis viisi brändiä, jotka tukevat vahvasti toisiaan.

 

Paulig

Paulig on kaikkien suomalaisten tuntema kahvi brändi, jolla on ollut merkittävä rooli suomalaisen kahvikulttuurin syntymiselle. Paulig tarkoittaa kuluttajille yli 40 erilaista vaihtoehtoa nauttia kahvia, joista tunnetuin on Juhlamokka. Noin kolmannes liikevaihdosta tulee kahvinmyynnistä. Kahvi on siis edelleen tärkeä osa Pauligin liiketoimintaa, eikä se tule väistymään. Pauligilla on menestyksekästä tuntemusta ja osaamista kahvin valmistuksessa kokonaisuudessaan verrattuna moniin kilpailijoihin.

 

Santa Maria

Mausteita, tex mex, thai, intia ja bbq, siitä on Santa Maria tehty. Santa Maria on pohjoismaiden johtava maustamisbrändi. Santa Maria on Euroopan suurin tex mex tuotteiden valmistaja. Jos tässä kohtaa ei tunnista mitkä ovat Santa Marian mauseet ja tex mex tuotteet, niin kipin kapin googleen tai lähikauppaan. Tämäkin brändi on jalkauttanut itsensä vahvasti markkinalle. Santa Maria on aikoinaan ostettu Ruotsista Paulig konsernin alle.

 

Poco Loco

Poco Loco ei näyttäydy suomen markkina-alueella, joten monelle brändi on täysin tuntematon. Poco Loco on ostettu aikoinaan Belgiasta ja se tunnetaan asiakkaiden omien tuotemerkkien valmistajana (Customer brands). Poco Loco tunnetaan Belgiassa wrapeistaan, tortilloistaan ja snackseista. Poco Locolla on myös omia tuotteita myynnissä. Belgiassa työskentelee 31% Paulig konsernin henkilöstöstä, joka on yksittäisenä maana henkilöstöltään suurin. Poco Loco tuotti liikevaihtoa itsessään 286,2 miljoonaa euroa vuonna 2020.

 

Gold & Green Helsinki

Paulig konserni osti Gold & Green Helsingin alleen vuonna 2016. Gold & Green Helsinki tunnetaan nyhtökaurasta ja nykyään se tuottaa myös Delikauraa. Kyseessä on kasvipohjaisista proteiineista kehitettyjä uusia ruoka-alan innovaatioita.

 

Risenta

Risenta on myös Santa Marian tapaan ostettu Ruotsista, jossa sen päämarkkina-alue onkin. Risenta on luonnollisia ja terveitä elintarvikkeita, kuten mysliä. Risenta on kokemassa suurempaa uudistusprosessia, jossa ideana on kehittää uudet pakkaukset, reseptit ja raaka-aineet. Pohdinkin ennen tämän tiedon tietämistä, että Risentan brändin alla olevat tuotteet eivät vastaa nykypäivänä visuaaliselta ilmeeltä markkinastantardeja.

 

Kasvua nyt ja tulevaisuudessa 

 

Paulig konserni on kasvanut ja vahvistanut markkina-asemaansa voimakkaasti yrityskauppojen myötä. Paulig etsii uusia väyliä kasvuun ja konsernijohtaja kertoo käyvän useasti keski-Euroopassa ”potkimassa renkaita”. Tex mex on tällä hetkellä konsernin tärkein kasvukategoria, jota korona vauhditti etätyöskentelyn takia. Paulig on investoinut 45 miljoonaa euroa Belgiaan rakennettavaan tehtaaseen. Tehtaan on tarkoitus aloittaa toimintansa vuonna 2022 ja vahvistaa tex mex tuotteiden riittävyys seuraaviksi vuosiksi. Kasvustrategian osalta viereinen tontti odottaa jo uutta tehdasta tarpeen koittaessa. Belgiaan sijoiteltu tehdas on strateginen liike, sillä Keski-Euroopassa ovat suurimmat markkinat näiden tuotteiden osalta.

 

Nyhtökaura iskee myös markkinoilla vallitsevaan nousevaan trendiin. Paulig on nähnyt tämän mahdollisuuden jo hyvissä ajoin ja tehnyt Gold & Green Helsinki yrityksestä kaupat 2016, jotta vahvistaa asemansa myös uusien innovaatioiden osalta. Nyt nyhtökauraa ollaan saatu jalkautettua Yhdysvaltojen markkinoille erityisesti Sysco:n kautta, joka on maailman toiseksi suuri food service -alan yritys. Tuote hakee edelleen markkinalla paikkaansa ja kasvupotentiaalin huippu tulee olemaan myöhemmin.

 

Paulig hakee kasvun testaamista pilotoinnilla, kun aika on sopiva. Ideana on tuoda tex mex tuotteiden tapaan uusia helposti kokonaisuuksia valmistettavia tuotteita. Potentiaalisia laajennuksia voisi löytyä thaimaalaisen, intialaisen tai lähi-idän ruuan parista. Korona pandemia on saanut ihmiset panostamaan ruuanlaittoon ja kotona olemiseen. On toki vaikeaa arvioida mihin aikaan Pauligin olisi optimaalista kokeilla tällaisien tuotteiden markkinakysyntää. Korona on toistaiseksi lisännyt tex mex tuotteiden kysyntää, joten vastaavanlaisille muunnoksille voisi olla markkinarakoa. Muuttaako kuitenkin koronan eteneminen yleistä kuluttajien käyttäytymistä epäedulliseen suuntaan? Kulttuurielämän valloilleen pääsy uudelleen saattaa muuttaa kuluttamisen painopisteitä, joka voi näkyä epäonnistuneena markkinakokeiluna markkinan tarpeesta huolimatta.

 

Lähteet 

Paulig.fi. N.d. Luettu: 16.12.2021. https://www.paulig.fi/yritys/pauligin-historia

 

Talouselämä. 30.5.2019. TE-analyysi: Nyhtökauraa Eurooppaan ja uniikkeja makuja kahvikansalle – Pauligin uudella johtajalla edessään kovat haasteet. https://www.talouselama.fi/uutiset/te-analyysi-nyhtokauraa-eurooppaan-ja-uniikkeja-makuja-kahvikansalle-pauligin-uudella-johtajalla-edessaan-kovat-haasteet/16255487-9e88-4a9c-8c9e-e02f93647286

 

Kauppalehti. 26.6.2021. Tähtäimessä miljardin euron liikevaihto – Paulig aikoo vallata maailman texmexillä ja yrityskaupoilla. Luettu 16.12.2021. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tahtaimessa-miljardin-euron-liikevaihto-paulig-aikoo-vallata-maailman-texmexilla-ja-yrityskaupoilla/6df263eb-44de-41c0-8a0b-9dddf4a2c3e3

 

Paulig. Vuosikertomus 2020. Luettu 16.12.2021. https://www.pauliggroup.com/sites/default/files/2021-04/Paulig%20Vuosikertomus%202020_0.pdf

 

Maaseudun tulevaisuus. 29.3.2020. Tiesitkö, että Paulig on Euroopan texmexin markkinaykkönen? Suomalainen kahvitalo hakee kasvua ruuasta. Luettu 16.12.2021. https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ihmiset-kulttuuri/artikkeli-1.1033706

 

Pauliggroup. N.d. Verkkosivut. Luettu 16.12.2021. https://www.pauliggroup.com/fi/tietoa-meista/santa-maria

 

 

 

 

 

Kommentoi