Tampere
20 May, Monday
13° C

Proakatemian esseepankki

Pati Finland Oy – Haave, yritys ja mahtava pettymys 



Kirjoittanut: Sami Uusikumpu - tiimistä Flyyna.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
EFSA Journal volume 14, issue 11
EFSA
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

Pati Finland Oy – Haave, yritys ja mahtava pettymys

Mikä on Pati Finland Oy ja mistä kaikki lähti? 

Pati Finland perustuu ideaan, ajatukseen ja haaveeseen, joka alkoi muhimaan jo vuonna 2018, ja jota m

e (kaksi Samia) lähdimme jalostamaan kevättalvella 2023. Toisen meistä (Sami S) perheenjäsen perusti tuolloin viisi vuotta sitten maahantuonti yrityksen, joka maahantoi korealaista kosmetiikkaa. Koreasta maahantuonti on edullista ja siitä syystä hän lähti etsimään toista tuotetta, mikä voisi toimia Suomessa, ja mitä täältä ei vielä saa. Löytyi ”krapulajuoma”. Kokonainen elintarviketeollisuuden ala ja miljoonabisnes: Korean hangover drinks. Tästä hetkestä asti ”darrajuoma” pysyi aina takaraivossa ja idea lähti kehittymään eteenpäin. 

Hypätään muutamat vuodet eteenpäin. Proakatemian markkinointi kurssilla saimme tehdä markkinointisuunnitelman yritykselle, palvelulle tai tuotteelle. Sami S päätti esitellä oman haaveensa, eli korealaisten krapulajuomien maahantuonnin. Esitys oli melko yliampuva, eli ällöttävän värikäs ja täynnä söpöjä kuvia. Tästä huolimatta hän sai yhden henkilön innostumaan jopa niin paljon, että he päättivät lähteä yhdessä puskemaan kohti maahantuontiyritystä – täysillä! Tämä mahtava ja energinen henkilö oli tietenkin tarinan toinen Sami: Sami U.

 

Lähdimme visioimaan projektia hyvin suureksi. Tavoittelimme 100 000 € pääomaa. Oma pääomaa olisimme laittaneet noin 40 000 €, vierasta pääomaa olisimme saaneet 30 000 € ja sijoituksesta tavoittelimme saavamme loput 30 000 €. Mutta mistä ajattelimme saavamme noinkin suuren summan? Korean valtio tukee vuosittain miljoonilla euroilla korealaisen kulttuurin, palveluiden ja tuotteiden viemistä ulkomaille, etenkin Eurooppaan. Seuraavaksi tahdoimme muutaman ammattilaisen mukaan ja lähdimme rekryämään Bearel Oy:n perustajia ja saimmekin heidät innostumaan ja jakamaan viisautta siitä, miten maahantuonti Koreasta toimii. 

  

Miksi perustimme juuri Oy:n ja mitä haasteita sen kanssa oli 

Molemmat Samit opiskelemme Proakatemiassa. Proakatemian koulutuksen ideana on harjoittaa yritystoimintaa osuuskunnassa, jonka kautta saa opintopisteitä ja lopulta tradenomin paperit. Olemme molemmat eri osuuskuntien jäseniä. Toinen Flyynan ja toinen Hurmoksen, joten meidän täytyi saada koulun suorittaminen ja unelmat yhdistymään tavalla tai toisella. Eli selkokielellä halusimme saada ison maahantuonti projektin jotenkin liitettyä osuuskuntaan. Kävimme tästä asiasta keskusteluja tiimivalmentajiemme kanssa ja sparrailimme myös muiden entisten opiskelijoiden kanssa. Keräilimme vinkkejä, mahdollisia pohdittavia asioita ja muiden kokemuksia asioista. 

Lopulta päädyimme ratkaisuun perustaa Oy. Siihen ratkaisuun vaikutti monta tekijää, joista suurimpia vaikuttajia oli kaksi akatemian ulkopuolista osakasta sekä rahoituksen mahdollisuudet osakeyhtiönä. Haaveet olivat suuret ja ne ylittäisivät ajallisesti myös proakatemian opintojen ajan. 

Isot unelmat 

Koko projekti alkoi meillä isosti. Darrajuoma! Mikäs sen parempi tuote myydä juuri suomalaisille! Näimme tuotteessa todella paljon potentiaalia jo ennen kuin itse edes pääsimme maistamaan sitä. Mitä pidemmälle suunnitelmat etenivät, sitä suuremmaksi suunnitelmat kasvoivat. Ensimmäinen tavoitteemme oli päästä työmatkalle Etelä-Koreaan tapaamaan juomien valmistajia. Toisena haaveena oli saada tuotteemme myyntiin Proakatemian kuuluisille myyntipäiville, jossa Proakatemian jokainen tiimiyritys myy tuotteita muutaman päivän ajan 24/7. Se olisi ollut huima mahdollisuus saada hyödynnettyä Proakatemian myyntivoimaa jo heti alkuvaiheessa. Uskoimme tuotteen inbound markkinointiin niin paljon, että ajattelimme myyntipäivien lisäävän myyntiämme myös jatkossa todella isosti. 

Ensimmäisen loppuvuoden liikevaihdon tavoitteeksi laitoimme 100 tuhatta euroa, mikä olisi ollut hyvinkin mahdollinen, jos olisimme saaneet myytyä ensimmäisen 10 tuhannen erän syksyn kosteiden opiskelijatapahtumien ja loppuvuoden rientojen aikana räiskyvää markkinointia hyödyntäen. Liikevaihdosta olisi laskelmien mukaan jäänyt myös aika hyvä summa viivan alle kasvua varten. 

Seuraavaa vuotta varten unelmoimme yrityksen kasvavan tasaisen kiihtyvällä tahdilla ja liikevaihdon nousevan jo puoleen miljoonaan. Tämä luku ei ollut aivan päästä heitetty, vaan teimme tueksi laskutoimituksia ja suunnittelimme juomille erilaisia jakelukanavia. Kolmantena vuonna, eli opiskelumme viimeisenä vuonna voisimme pyrkiä laajentamaan jakelua jo muihin pohjoismaihin. Olisimme voineet hyödyntää Proakatemian Final Camp konseptia ja tarjota tiimiyrityksille ulkomaan projektin meidän yrityksellemme. Eli jälleen hyödyntää opiskelutovereidemme voimaa ja myydä osuuskuntien avulla darrajuomia myös pohjoismaihin. 

Lopulta teimme viiden vuoden suunnitelman, jonka ideana oli valloittaa Suomen lisäksi koko Eurooppa.  Kaikki tämä pyöri päivät ja yöt meidän molempien päissä ja ehdimme unelmoida taivaalta tähdet ja kuun. Sitten seurasi vastoinkäymisiä ja lopulta pahin pettymys. 

  

Ensimmäiset haasteet matkan varrella. 

Olimme suunnittelussa jo siinä pisteessä, että pyydämme tullilta tuotenumeron millä saamme valitsemamme krapulajuoman maahan ja elintarvikevalvonnalta luvat myydä sitä. Elintarvikeviraston ensimmäinen vastaus oli; 

”Hei! 

Elintarvikkeen markkinoiminen krapulaan on kiellettyä!” 

Alkoholiin yhdistettävän tuotteen markkinointi suomessa on kiellettyä. ” Elintarvikkeiden kaupallisessa viestinnässä saa käyttää vain hyväksyttyjä terveysväitteitä tai ns. odotuslistalla olevia terveysväitteitä. 

Tällä hetkellä ei ole yhtään hyväksyttyä terveysväitettä tai ns. odotuslistalla olevaa väitettä, joka oikeuttaisi elintarvikkeen markkinoimisen krapulan ehkäisyyn, hoitoon tai parantamiseen. Tällainen markkinointi tulee lopettaa välittömästi. 

Myöskään erilaisten tutkimusten, käyttäjäkommenttien, tekstien, kuvien tai videoiden avulla kuluttajille ei saa luoda mielikuvaa, että alkoholin käytön yhteydessä nautitulla ravintolisällä tai muulla elintarvikkeella olisi alkoholin haittoja vähentäviä hyödyllisiä ominaisuuksia. 

“Elintarvikealan toimijat eivät saa esittää, viitata tai muuten antaa kuvaa, että toimijan valmistamilla, markkinoimilla tai jakelemilla elintarvikkeilla tai niiden ainesosilla olisi terveysvaikutuksia, joita kyseisestä elintarvikkeesta ei saa esittää. Tämä koskee kaikkea kaupallista viestintää, eli pakkausmerkintöjen lisäksi elintarvikkeiden markkinointia ja mainontaa kaikissa muodoissa sekä kaikissa viestintäkanavissa.” (ruokavirasto.fi, 2023) 

Emme silti vielä tässä kohtaa luovuttaneet. Voisimmehan ehkä silti myydä tuotetta ilman kiellettyjä väittämiä ja hyödyntää ihmisten suusta suuhun markkinointia, sosiaalista mediaa ja tuotteen mystiikkaa. 

  

  

Euroopan unionin elintarvikeviraston säädökset ja Euroopan ulkopuolella tapahtuva liiketoiminta 

Ulkomaiden kanssa liiketoimintaa aloittaessa täytyy muistaa, että mikään ei ikänä ole niin helppoa, mitä ensiksi ajattelee. Sen opimme kantapään kautta. Homma menee koko ajan vaikeammaksi, varsinkin kun ulkomaan kaupassa on mukana EU:n ulkopuolinen maa. Lain säädökset, kulttuuri, toimintatavat ja myös rahan näkemys vaihtelee. 

Tuotteemme on elintarvike, joten siihen liittyy vielä lisää monisivuisia lakitekstejä ja säädöksiä. Tutkimme aika pitkään tietoa elintarvikkeiden maahantuontilaista. Vaikka kuinka etsimme, emme kuitenkaan nähneet ongelmia, joita emme olisi voineet vaivaa näkemällä ratkaista. Luimme kevään aikana läpi lukemattomia eri säädöksiä ja tulkitsimme niitä parhaamme mukaan (jäi niistä onneksi kuitenkin opit talteen, ettei kaikki aika ihan hukkaan heitettyä ole ollut). 

Tässä esseessä on muutamia lukemiamme artikkeleja EU:n säädöksistä. Ne eivät ole helppolukuisia eikä helposti ymmärrettäviä, varsinkin kun jokainen on englanniksi kirjoitettu. (efsa.europa.eu, 2023) 

  (european-union.europa.eu, 2023) 

Uuselintarvikeluvan hakemuksen tekeminen Euroopan elintarvikevirastolle 

Olimme todella lähellä jo varata matkan kohti Etelä-Koreaa, kun elintarvikevirastolle lähettämäämme viestiin vastattiin. Olimme liittäneet viestiin tuotteen ainesosaluettelon ja kysyneet, että ovathan kaikki ainesosat sellaisia, joita saa varmasti maahantuoda. Silloisten omien tutkimuksiemme perusteella emme olleet kuitenkaan huomannet viitteitä mistään kielletystä. Elintarvikevirastosta vastattiinkin: “Hovenia Dulcis eli japanilainen rusinapuu on kielletty Euroopassa”. Tutkimme asiaa lisää ja tajusimme, että juuri tämän Hovenia Dulcis -puun kuoriuute sattui olemaan yksi tärkein osa juomia ja niiden toimintaperiaatetta. Menimme hetkeksi aivan lukkoon ja aivot lopettivat raksuttamasta. Sitten heräsi kysymys, että mitä nyt? 

Kyseistä ainesosaa oli yritetty hakea lailliseksi Eurooppaan jo vuonna 2015 Hovenia dulcis AB yhtiön toimesta. Tästä ruotsalaisesta yhtiöstä ei enää löytynyt muuta tietoa kuin vanha hakemus EU:lle. Hakemus kaatui liian vähäiseen tutkimukseen ihmisillä, eli ainesosasta ei ollut tarpeeksi tutkittua tietoa, vaikka se on ollut Koreassa jo 1800-luvulta alkaen käytössä. (food.ec.europa.eu, 2023) 

Tästä seurasi hetkellinen lamaannus ja masennus, joka johti lopulta asioiden lisäselvittelyyn. Luimme monia tekstejä uuselintarvike hakemuksista Euroopan Unionille. Ajattelimme, että voisimme myös tehdä uuden hakemuksen ja olla sitä kautta ensimmäisiä, jotka saavat tuoda juomia Eurooppaan. Lopulta kävi ilmi, että hakemuksen tekeminen ei olekaan pikku juttu. Sen käsittely veisi aikaa vuosia, eikä meillä edes olisi mitään uutta tutkimustietoa, mikä erottaisi meidät ruotsalaisesta yrityksestä, joka yritti hakea lupaa jo vuonna 2015. Hakemus olisi mahdollinen tehdä vain yhteistyössä darrajuomien valmistajien kanssa, koska vain he voisivat toimittaa tarvittavat lisätiedot. Ja vasta sen jälkeen, kun kliiniset tutkimustiedot olisivat saatavilla. (efsa.onlinelibrary.wiley.com, 2023) 

  

Epäonnistumisesta eteenpäin 

Tämä projekti on ollut meidän molempien yrittäjäuran hienoin unelma ja myös pahin painajainen. Kun ensimmäistä kertaa tippuu pilvistä takaisin maanpinnalle, on pudotus pitkä ja kivinen. Ensiksi me molemmat otimme vastoinkäymisen todella raskaasti. Kaikkihan oli jo liian hyvää ollakseen totta. Tästä seurasi henkinen pettymyksestä selviämisen ja jatkamisen taistelu. Mutta, kuten niin usein sanotaan ja toistetaan: yrittäjän pitää osata epäonnistua! Pitää nousta takaisin jaloilleen ja jatkaa yrittämistä, epäonnistua saa ja pitää! Vaikka projekti epäonnistui ja koimme karvaan pettymyksen, näin myöhemmin ajatellen saimme todella tärkeitä oppirahoja, joita tulemme vielä vuosia viemään käytäntöön yrittäjän polullamme. Tämä yritys sai myös molemmat meidät tajuamaan, että haluamme haastaa itseämme, rikkoa odotuksia ja tehdä jotain suurenmoista 

Tullaan kuitenkin tekemään yhteistyötä jossain merkeissä, love Samit 

Haluan lopuksi vielä kiittää Sami Uusikumpua tästä matkasta. Matka oli outo, surullinen, iloinen hauska ja raskas ja kaikkea siltä väliltä. Teit siitä upean, toivottavasti tiemme kohtaavat tulevaisuudessa useasti. Olet sen arvoinen. 

  

  

Lähteet 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/1e/Logo_of_KOTRA_%28Korea_Trade-Investment_Promotion_Agency%29.jpg Verkkosivu. Viitattu 29.10.2023 

https://food.ec.europa.eu/system/files/2019-05/novel-food_sum_ongoing-app_2018-0328.pdf Verkkosivu. Viitattu 29.10.2023. 

https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/6196  Verkkosivu. Viitattu 29.10.2023 

https://publications.europa.eu/resource/cellar/9630c2fc-ceb6-4e1b-bc37-382931d268ef.0009.03/DOC_2 Verkkosivu. Viitattu 29.10.2023 

https://herbaria.plants.ox.ac.uk/bol/plants400/Profiles/GH/Hovenia Verkkosivu. Viitattu 29.10.2023 

https://european-union.europa.eu/sites/default/files/styles/oe_theme_medium_no_crop/public/2021-02/EFSA_logo.jpeg?itok=H1VDBmPi  Verkkosivu. Viitattu 29.10.2023 

https://food.ec.europa.eu/safety/novel-food_en Verkkosivu. Viitattu 29.10.2023. 

https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/elintarvikeala/ainesosat-ja-sisalto/uuselintarvikkeet-ja-uudet-prosessit/uuselintarvikeluvan-hakeminen/  Verkkosivu. Viitattu 29.10.2023. 

https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.2903/j.efsa.2016.4594 Verkkosivu. Viitattu 29.10.2023 

https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/elintarvikeala/pakkausmerkinnat-ja-markkinointi/ravitsemus–ja-terveysvaitteet/terveysvaitteet/toiminnalliset-terveysvaitteet/krapula/ Verkkosivu. Viitattu 29.10.2023 

https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/elintarvikeala/pakkausmerkinnat-ja-markkinointi/ravitsemus–ja-terveysvaitteet/terveysvaitteet/toiminnalliset-terveysvaitteet/krapula/ Verkkosivu. Viitattu 29.10.2023 

 

 

 

 

Opiskelija Proakatemiassa

Kommentoi