On hienoa että se tuntuu sydämmessä

Kirjoittanut: Matias Savo - tiimistä Promisia.

Se tuntuu sydämessä
Lassi Seppä
Salla Nieminen

Alkuhämmästelyä

Ensimmäisenä täytyy sanoa et WAU! En olisi voinut uskoa kun Proakatemialle hain, että kohta minun kanssani samassa tiimissä tulee olemaan kaksi ”kirjailijaa”, jotka luovat esikoisteoksenaan todella ammattimaisen kirjan! Tässä kohtaa varmasti kaikki akatemialaiset tajuavat, mihin kirjaan tämä essee pohjautuu. No tietenkin Se tuntuu sydämmessä – Tarinoita uuden ajan yrittäjyydestä (Salla Nieminen, Lassi Seppä, Annika Äijälä, 2019, Eräsalon Kirjapaino).

Kun kirja tuli myyntiin, niin ostin sen välittömästi itselleni. Oli todella mielenkiintoista lukea entisten opiskelijoiden tarinoita pisteeseen, missä he nyt ovat. Kirjassa esiintyi useampi tuttu naama joiden taustalta avautui mielenkiintoinen tarina/polku pisteeseen missä he ovat nyt. Moni akatemialainen tuskailee opiskelutaipaleellaan tällä tutulla aiheella, mitä tulen tekemään koulun jälkeen. Tarinoita uuden ajan yrittäjyydestä avaa upeasti sen, kuinka paljon saamme avaimia työelämään täältä koulusta. Akatemia on synnyttänyt upeita yrittäjiä, yrityksiä sekä monen eri alan ammattilaisia.

Case Portaali

”Yritys sai alkunsa, kun rämäpäinen kokoonpano nuoria miehiä Tampereen Ammattikorkeakoulun Proakatemialla innostui virtuaalitodellisuudesta. Yrittäjyysopintojemme aikana päätimme perustaa Pirkanmaan ensimmäisen virtuaalielämysliikkeen, ja näin sai alkunsa Portaali.”

Tämä on suora lainaus Portaalin sivuilta joka varmasti kiteyttää hyvin tiiviisti sen, miten Portaali sai alkunsa. Itse kuitenkin kiinnittäisin huomiota tuohon sanaan rämäpäinen. Itse koen että tuo rämäpäisyys ei ollut yhden ihmisen luonteenpiirre vaan nimenomaa tuon ystäväporukan luonteenpiirre, joka antoi alkusysäyksen ajatuksen toteuttamiselle.

Tuo rämäpäisyys johti lainan ottamiseen, jolla tuon porukan unelma ja idea pystyttiin toteuttamaan. Juuri tällaisia esimerkkejä opiskelijamme tarvitsevat. Ja mikä Portaalista tekee vielä erikoisen on se, että se oli syntyessään lähes ainutlaatuinen liiketoimintamalli suomessa ja se sai alkunsa jo Proakatemialla eikä vasta sen jälkeen. Ei voi vielä sanoa, että loppu on historiaa, mutta kyllä Portaali on jatkanut nousukiitoaan koko sen ajan syntymisensä jälkeen. Nyt uusissa tiloissa Hämeenkadulla pyörivän virtuaalitodellisuushallin pyörittämisessä häärii perustajakolmikon lisäksi 8 muuta eri tehtävissä toimivaa henkilöä. Aika mageeta, eiks je!

Itselläni alkaa kohta viimeinen vuosi Proakatemialla ja yksi projekti minulla on käynnissä, joka voisi jatkua akatemian jälkeen. Projekti on Sport & Business Seminar. Tänä vuonna meillä on viimeinen mahdollisuus kokeilla seminaarin siipiä ja katsoa, olisiko siitä työllistämään meitä koulun jälkeen. Portaalin antama esimerkki on erinomainen meille osoittamaan sen, että rämäpäisyydellä on mahdollisuus saavuttaa merkittäviä asioita ja luoda esimerkiksi itselleen työpaikan. Todellakin haluan että SBS:n tiimi ottaa tämän rämäpäisen asenteen mukaan tekemiseen ja koitetaan rohkeasti tehdä merkittävästi suurempi ja parempi SBS kun kaikki aikaisemmat SBS:t yhteensä.

Tommi Keräsen opeilla

Täytyy heti alkuun sanoa, että Tommi Keränen on meidän tiimimme Promisia mentori. Kummitiimimme Value hommasi Keräsen meille mentoriksi hävittyään jonkin kilpailun, jota en enää muista. Keränen on lähes erittäin hyvä esimerkki Proakatemia opiskelijasta. Hän teki mielenkiintoisia projekteja, oli tiimin BL, itseasiassa kahdesti ja talous ei juurikaan kiinnostanut. Kuitenkin koulun jälkeen hän siirtyi kehittämään eTasku Solutions Oy:tä. eTasku on kirjanpitoa helpoittava sovellus. Yritys pystyy lähettämään kuvat kuiteista kirjanpitäjälle välittömästi oston jälkeen. Eli toisinsanoen tommi on nyt hyvinkin tiiviisti kytköksissä nyt taloushallintoon sillä hän on myös eTaskun toimitusjohtaja. Tommi kävi vetämässä meille myös pajan kannattavasta liiketoiminnasta ja käsittelimme paljon talouteen liittyviä termejä. Saimme myös mahtavia työkaluja yrityksen kannattavuuden seuraamiseksi.

Se mikä Tommin tarinassa on kuitenkin minun mielestä mielenkiintoisinta on se, että hän on akatemian jälkeen siirtynyt sellaisen alan työtehtävien pariin, joka ei häntä kiinnostanut pätkääkään. Tommia ei kiinnostanut itse taloushallinto vaan konsepti ja hän näki siinä mahdollisuuden, mikä herätti kiinnostuksen hypätä mukaan eTaskuun. Tämä on minun mielestäni tärkeä ymmärtää, että aivan random alallakin voi löytyä todella mielenkiintoisia työtehtäviä eikä kannata antaa olettamuksien rajoittaa mahdollisuuksia mitä sinulle akatemia ja ylipäätään erilaiset tilanteet antaa.

Herääminen

Itselläni on vielä vuosi aikaa ottaa irti mahdollisimman paljon akatemiasta. Ensimmäinen steppi tässä ”irtiotossa” on hyppääminen tiimimme BL:ksi. Vielä viime keväänä olin sitä mieltä, että minä en halua koko akatemian aikana olla BL, koska se ei kehitä minua. Nyt kuitenkin heräsin siihen, että minulla on nyt elämäni mahdollisuus oppia ja tästä syystä haluan ottaa kaiken mahdollisen irti koulusta, mitä vain henkinen ja fyysinen kestävyys antaa myöten. Haluan myös pitää sen ajatuksen mielessä, että koskaan en tiedä mitä huominen tuo tullessaan. Koulussa on opiskelijoita pitkälle toista sataa ja siellä on jokaisella opiskelijalla mielenkiintoisia ajatuksia. Kun päivästä toiseen noita ajatuksia kehitetään ja jalostetaan tulee ennemmin tai myöhemmin alkuräjähdys. Silloin syntyy timanttisia ajatuksia ja syntyy eTaskun, Discmanian, Mielan ja Aglin tapaisia liiketoimia.

Suosittelen varsinkin kaikkia akatemialaisia lukemaan tämän kirjan ja ymmärtämään mitä kaikkea tuolta voi syntyä. Kirja toimi itselle mahtavana motivaattorina ja rohkaisuna hyppäämään täysillä prosessin matkaan ja ottamaan rohkeasti askeleita oman kehityksen suhteen. Meillä on upea opiskeluympäristö, upea yhteisö ja upeita ajatuksia, jotka yhdessä toimiessaan luo timantteja, aika nättii!!!