Tampere
01 May, Wednesday
16° C

Proakatemian esseepankki

Omaa ammatillista henkilöbrändiä rakentamassa



Kirjoittanut: Jonna Satama - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Henkilöbrändi: asiantuntijasta vaikuttajaksi
Tom Laine
Ville Tolvanen
Jarkko Kurvinen
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Meillä kaikilla on henkilöbrändi. Se on muiden ihmisten muodostama mielikuva ja käsitys osaamisestamme sekä tavastamme tehdä asioita. Se on maineen ja imagon kokonaisuus kuten Wikipediassa sana määritellään. Kirjassa Digitaalinen jalanjälki jakavat Vassinen ja Isokangas henkilöbrändin kahteen osaan: Ammatillinen brändi ja persoonabrändi.

Persoonabrändi määrittää kuka ja mikä ihminen on, kun kaikki tittelit ja ammattinimikkeet otetaan pois eli kuka pohjimmiltasi olet. Persoonabrändi rakentuu elämän aikana itsestään. Tässä esseessä tullaan enemmän keskittymään ammatilliseen henkilöbrändiin sekä henkilöbrändäykseen. Kuinka omaa osaamista ja ammattitaitoa brändätään ja miksi se on tärkeää? Jos haluan konseptoida yritystoimintaa, joka pohjautuu omaan asiantuntijuuteeni, kuinka kasvatan tunnettavuuttani ja oman henkilöbrändini arvoa?

Kirjassa Asiantuntijasta vaikuttajaksi kerrotaan, että ihmiset ostavat mieluummin ajatuksen siitä, miksi teet jotain kuin mitä teet. Tarinat tekevät asioista mielenkiintoisia ja mukaansatempaavia. Ei ole tylsiä aiheita ja tarinoita, on vain tylsiä kertojia. Seuraavassa luvussa kerron oman tarinani lyhyesti, kuinka olen aloittanut matkani autoritäärisestä lajivalmentajasta ja edennyt kohti ilmapiirin ja mielen valmentamista, jonka parissa haluan tulevaisuudessa työskennellä. Vuosien varrelta on mukaan mahtunut paljon tarinoita, jotka ovat kehittäneet omaa ajatteluani ja asioihin suhtautumista. Näistä hetkistä pystyy ammentamaan paljon oppia.

Täältä se kaikki alkoi

Olen ollut kiinnostunut valmentamisesta jo vuosien ajan. Se on ollut mielenkiintoinen harrastus jota olen tehnyt hyvin suurella intohimolla kehittäen itseäni jatkuvasti. Parikymmentä vuotta sitten aloittaessani valmennuksen, se keskittyi lähinnä fysiikkaan ja lajitaitoihin. Vasta myöhemmin vuosien saatossa kiinnostukseni alkoi mennä yhä vahvemmin henkiselle puolelle. Todellinen oivallus tapahtui pelatessani Lapinlahdella. Siellä valmentajana toiminut Juha ”Junnu” Pohjola osoitti toiminnallaan ja tavallaan kohdata pelaajat, mikä merkitys valmentajalla oli pelaajan ja joukkueen mentaalisen puolen kannalta. Hän myös sparrasi ja mentoroi minua kohti siirtymistäni takaisin valmennuksen pariin muutaman pelaamiseen keskittyneen välivuoteni jälkeen. Tärkeimpänä oppinani muistan keskustelut, joissa hän sanoi, että tärkeintä valmennuksessa ovat kahdenkeskiset keskustelut pelaajien kanssa. Pelaaminen tapahtuu suurimmaksi osaksi pelaajien korvien välissä. Tuo ajatus on ollut siitä eteenpäin keskeinen osa valmennusfilosofiaani. Lapinlahdelta siirryin Nokialle valmentajaksi ja näiden 11-vuoden aikana Nokiasta kehkeytyi lajin kestomenestyjä. Ensimmäisenä vuotena nousimme ”divarista” SM-sarjaan voittamalla jokaisen pelin. Ensimmäinen SM-vuosi oli harjoittelua, jossa opettelimme uutta pelinopeutta ja taitotasoa. SM-sarja oli jotain muuta kuin divari. Pahimmillaan ensimmäisenä kautena tappiot olivat kaksinumeroisia, mutta niistä peleistä opittiin paljon. Ne näyttivät meille sarjan vaatimustason. Tappioista huolimatta joukkueessa oli poikkeuksellisen hyvä ilmapiiri ja se ilmapiiri on ollut joukkueen voimavarana koko olemassaolonsa ajan. Siinä on keskinäistä kunnioitusta, välittämistä, itselle nauramista, huumoria ja oma tapansa tehdä asiat. Joukkueella ei ollut tarve tehdä kuten muut vaan tehdä ne omalla tavallaan. Ensimmäisen SM kauden jälkeen Nokia on saavuttanut 5 mestaruutta ja 4 hopeaa. Joukkueesta oli kasvanut voittavajoukkue.

Viimeiset kaudet Nokian valmentajana oma kiinnostukseni oli siirtynyt yhä enemmän lajista ja strategiasta ilmapiiriin ja pelaajien pään sisäiseen maailmaan. Tämä osa-alue valmentamisesta on sellainen, johon tunnen valtavaa intohimoa ja halua kehittyä. Ja sitä kohti alan rakentamaan omaa ammattitaitoani ja ammattimaista henkilöbrändiä, jotta voisin tulevaisuudessa työskennellä tämän parissa.

Omat kulmakiveni:Inhimillinen minä, huumori ja intohimo

Millaista henkilöbrändiä haluan itsestäni välittää? Itselleni tärkeintä on olla rehellisesti sitä mitä olen. Ei enempää eikä vähempää, vain juuri se mikä olen. Haluan kohdata ihmiset inhimillisesti avoimena peittämättä omaa sisintäni kuoren alle. Toinen asia on huumori. En ainakaan haluaisi ottaa itseäni liian vakavasti, joskus ehkä otan, joten se vaatii vielä työstämistä. Kaikessa tekemisessäni tulisi huokua ajatus ”tosissaan mutta ei vakavasti”. Asiat tehdään sata lasissa ja tavoitteellisesti mutta hymyssä suin. Ei tämä ole niin vakavaa ja jos on, niin sitten on syytä pysähtyä miettimään, että miksi näin. Kolmantena asiana, jonka haluaisin tekemisestäni huokuvan, on intohimo. ”Täytyy palaa, että voi sytyttää muut”. Se tarkoittaa asiaan paneutumista ja heittäytymistä koko sydämellään. Kun oma liekki roihuaa, niin se tarttuu muihinkin. Nämä kolme asiaa ovat olleet valmentajana peruskiveni ja niiden päälle rakennan kaiken tulevan. Haluan ammatilliseni henkilöbrändäykseni ilmentävän näitä.

Nyt kun alan rakentamaan ammatilliselle brändilleni sisältösuunnitelmaa, täytyy ensimmäisenä kirkastaa sisältömissioni ja visioni, jonka jälkeen tulee aika miettiä sisältöstrategiaa kuten kanavavalintoja, kuten kirjassa Asiantuntijasta vaikuttajaksi kerrotaan. Mikä on tekemisen suuri kuva ja mikä on keskeinen tehtävä jokaisella julkaisulla?

Oman pään kautta:Mielen voima urheilussa

Ensimmäiseksi olen suunnitellut podcast sarjaa, jossa on tarkoitus vierailijoiden kanssa keskustella erilaisista mentaalisen puolen asioista urheilussa. Podcastin nimi on: Oman pään kautta: Mielen voima urheilussa. Vierailijoiksi toivon saavani eri lajien urheilijoita, valmentajia, henkisiä/psyykkisiä valmentajia jne. Tämän podcast sarjan tarkoitus on tutustua urheilun maailmaan urheilijan pään sisäisen maailman kautta. Miten joukkueesta kasvaa voittavajoukkue? Miltä flow tila tuntuu? Miten päästään yli ja mennään eteenpäin epäonnistumisista tai muista yllättävistä asioista, joita vastaan tulee urheilijan elämässä ja uran aikana? Miten pelaajat sitoutuu joukkueen yhteiseen tavoitteeseen ja kuinka se saadaan sopimaan yhteen yksilöllisten tavoitteiden kanssa? Miten urheilijan pää toimii erilaisissa painetilanteissa? Millainen pelaaja haluaa laukoa ratkaisevan rankkarin? Kuinka nollata epäonnistunut suoritus ja saada itsestä paras irti seuraavaan? Tässä on joitain otsikoita, joita olen pohtinut mielenkiintoisiksi aiheiksi. Lopullisiksi ne kehittyvät vierailijoiden mukaan.

Podcastin lisäksi on mentävä sosiaaliseen mediaan. Se ei henkilökohtaisesti itselleni ole kovin tuttua, koska olen pysytellyt jo viisi vuotta sieltä kokonaan pois. Ymmärrän kuitenkin että siellä tehdään brändäys suurelta osin, joten ammatillisen henkilöbrändäyksen suhteen en pysty sitä välttämään. Näiden alustojen suhteen täytyy vielä tehdä harkintaa. Missä niistä on kohderyhmäni ja missä niistä haluan tuottaa tasaisesti ja johdonmukaisesti brändin mukaista sisältöä.

Brändäyksen kymmenen käskyä

Kirjassa asiantuntijasta vaikuttajaksi (s 247-258) luetellaan henkilöbrändäyksen kymmenen käskyä ja ne tässä käyn läpi seuraavaksi:

  1. Ala merkittäväksi: Anna kutsumuksesi näkyä. Kulje omaa tietäsi, äläkä seuraa vain muiden polkuja. Innostava ihminen on kiinnostunut monesta asiasta ja yhdistelee asioita uusiksi oivalluksiksi. Tällä tavoin ne tuovat mielenkiintoista uutta sisältöä kaikille seuraajille.
  2. Kerro tarinoita: Tarinat vetoavat tunteeseen. Faktojen kertominen vetoaa järkeen, mutta tunne on se, mikä muistetaan. Ei ole tylsiä tarinoita, on vain tylsiä kertojia.
  3. Rakenna luottamusta: Auta ihmisiä ja tuota heille lisäarvoa. Mitä ihminen saa tuottamastasi sisällöstä ja miten se voi auttaa häntä.
  4. Herätä tunteita: ätä jälkiä, joista jää ajateltavaa. Itse olen aina halunnut välttää olemasta ”haaleessa veessä”. Tämä tarkoittaa hajutonta, mautonta, käden lämpöistä ihmistä, jossa ei ole mitään omaa särmää. Kirjassakin kehotetaan olemaan henkilö, jota toinen rakastaa ja toinen vihaa. Jossain määrin tunnistan tämän itsestäni.
  5. Ole ihminen: Juuri edellä mainittu särmä tekee ihmisestä ihmisen. Virheet ja inhimillisyys tekee ihmisestä kiinnostavan.
  6. Tunne kohderyhmäsi: Älä yritä olla kaikkea kaikille vaan paras kohderyhmällesi.
  7. Rakenna tulevaisuutesi: Muodosta visio. Mitä haluat olla ja miksi? Miten sinne päästään ja mitä se vaatii. Entä miten edistystä mitataan?
  8. Ole johdonmukainen: Valitse teemasi, mistä haluat tulla muistetuksi
  9. Rakasta palautetta
  10. Ole paras itsesi: Sinä riität sellaisena kuin olet. Ole oma itsesi ja laita persoonasi peliin. Älä tee kuin muut vain raivaa oma tiesi.
lopuksi

Olen nyt ainakin pinnallisesti perehtynyt henkilöbrändäykseen, joka on auttanut ymmärtämään sen merkitystä. Samanlaiset asiat toistuvat kuin yritystä perustaessa. Täytyy kirkastaa omat arvot, missio ja visio ja toteuttaa niitä johdonmukaisesti, jotta saa kohderyhmänsä luottamuksen. Sisältösuunnitelma kuten projektisuunnitelma sisältää strategian tavoitteineen ja mittareineen, kuinka kohti visiota edetään. Tarinat ja oma persoona vetoavat tunteisiin ja lisäävät luottamusta. Samoja elementtejä löytyy niin myynnin kuin markkinoinnin saralta. Itsensä ja oman osaamisen myyntiä ja markkinointiahan henkilöbrändäys onkin. Tärkein oivallus, jonka tässä sain oli se, että pohdin tarkemmin oman kohderyhmäni enkä pyri olemaan liian laajassa kuvassa jotakin kaikille. Ja on ihan ok olla oma persoonallinen itsensä, vaikka se sitten ei kaikille maistuisikaan. Mitä muuta tahansa paitsi tylsää haaleaa massaa.

 

 

Lähteet:

Isokangas, A. & Vassinen, R. 2010. Digitaalinen jalanjälki, Talentum

Kurvinen, J. Laine, T. Tolvanen, V. 2017 Henkilöbrändi, Asiantuntijasta vaikuttajaksi, Alma talent, Helsinki

Kommentoi