Tampere
02 May, Thursday
13° C

Proakatemian esseepankki

Olisiko sinusta huippumyyjäksi?



Kirjoittanut: Fanni Sillanpää - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Huippumyyjä - Ominaisuudet ja tositarinoita
Tuija Rummukainen
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Tutkimukset osoittavat syyn, miksi huippumyyjät eroavat keskivertomyyjistä noin kahdeksassa eri ominaisuudessa. 

 

  1. asenne
  2. ajankäytön hallinta/ tavoitteellisuus
  3. myyntiesittelytaidot
  4. tuotetietous
  5. ulkoinen olemus
  6. uusasiakashankinta ja lisämyynti
  7. kyky tulla toimeen erilaisten persoonien kanssa
  8. kaupanpäätöstaidot

 

Huippumyyjä suhtautuu työhönsä, niin kuin huippu-urheilija omaan lajiinsa. Myyntityö ajatellaan pään sisällä usein monimutkaiseksi, vaikka se todellisuudessa on todella yksinkertaista. Huippumyyjän täytyy osata arvostaa työtään, koska myyjän asenteella saa paljon tulosta. Jos keskiverto myyjä ei saa kauppaa tehtyä tai hän saa reklamaation, hän masentuu ja menee purkamaan oloaan muualle. Huippumyyjä taas analysoi tilanteen ja jatkaa pää pystyssä eteenpäin. Myyntiorganisaatiot selittelevät myynnintuloksia liian korkeilla hinnoilla, vaikka todellisuudessa hinnalla ei useimmissa tapauksissa ole tekemistä kaupankäynnin kanssa, vaan se on myyjästä kiinni. On hyvä analysoida työtään; missä voisin olla vielä parempi, minkä asian jo hallitsen, mistä saisin lisää lisätietoa? Kuinka tärkeää voikaan olla myytävän tuotteen tai palvelun arvostaminen, se jos joku näkyy asiakkaalle. Itse ainakin koen, että pystyn myymään hyvin, kun oikeasti olen tuotteen tai palvelun takana täysin. Myyjä ole ylpeä siitä, että olet myyjä! 

 

Huippumyyjät pystyvät kuuntelemaan asiakasta ja sisäistämään asiakkaan toiveet. Asiakkaan kallisarvoista aikaa ei kannata käyttää siihen, että myyjä puhuisi vaan myyjän kannattaa puhua muutama sana ja heti perään heittää asiakkaalle avoinkysymys. Huippumyyjät tietävät tuotteestaan perusasiat hyvin. He oppivat pelkistämään osaamisensa niihin perusasioihin, joita asiakkaat usein kysyvät. Jos asiakkaalla on tarve hankkia tuotteesta yksityiskohtaista tietoa, hän tekee sen oma-aloitteisesti kotona Internetistä tutkimalla. Kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa tarkoittaa muun muassa kykyä mukautua toisen ihmisen ajatuksiin ja eleisiin. Kauppoja tehdään vain ja ainoastaan hyvässä fiiliksessä. Itse olen joskus jättänyt tuotteen ostamatta, koska myyjä ei ole oikeasti ollut siinä tilanteessa mukana. Hän on ainoastaan nähnyt tilastot ja luvut siitä, kuinka hänen pisteen nousee tämän kaupan ansiosta. 

 

Myyjän ulkoisella olemuksella ja sillä mielikuvalla, jonka antaa näytille asiakkaiden keskuudessa, on merkitystä silloin, kun haluamme kuulua huippumyyjiin. Pukeutumisessa kannattaa miettiä toimialaa, jolla työskentelee ja jolle menee pitämään myyntiesittelyä. Ylilyönnit täytyy välttää täysin. Huippumyyjät haluavat myös arvostaa terveyttään ja he myös panostavat siihen paljon. Hymy on ensivaikutelmaa antaessa todella tärkeässä roolissa, se viestittää hyväksyntää. Kättelyn tulee olla tyylikäs ja napakka. 

Kuinka huippumyyjät valmistautuvat myyntitilanteisiin? 

 

  1. Fyysinen valmistautuminen 

He pitävät huolen, ettei edellisenä iltana ole mitään rasitetta, joka haittaisi myyntipäivän suoritusta. Kiinnittävät paljon huomiota ravintoon, raskaat ateriat vievät paljon energiaa. Riittävä uni ja muu lepo on kaiken tärkein 

 

  1. Henkinen valmistautuminen

Myyntitilanteeseen he laativat tavoitteen, jolloin he pystyvät tsemppaamaan itsensä ennen tilannetta oikeaan mielentilaan. Usein he käyvät mielessään monta kertaa myyntiesittelyn mielikuvaharjoituksena. Mielikuvissaan he buustaavat eniten sitä tilannetta, kun asiakkaan kanssa kätellään ja nimet kirjoitetaan sopimukseen.  

 

  1. Käytännön asioiden valmistelu

Huippumyyjillä on aina mukana tarvittavat materiaalit myyntiesittelyä varten. Kaupat eivät koskaan jää kiinni siitä, ettei jotain olennaista ole unohtunut matkasta. He ovat heti valmiina ja valppaina. 

 

Keskivertomyyjän tunnusmerkit ovat liian vähään tyytyminen, kun hän saa tehtyä kaupan, hän lopettaa ylimääräiset ponnistelut siihen. Toisin huippumyyjät omaavat ketjuttamisen taidon. Heillä on aina vetää hihasta jokin lisämyyntituote, jonka aivan varmasti saavat myytyä kaupan päälle. Heidän kertakauppansa ovat selvästi suuremmat kuin muiden myyjien. He osaavat tehdä ostamisesta helppoa ja vaivihkaa auttavat asiakasta ostamaan enemmän, mitä asiakas oli alkujaan ajattelut ostavansa. Kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa tarkoittaa muun muassa kykyä kuunnella toista ihmistä ja kykyä mukautua toisen ihmisen ajatuksiin ja eleisiin. Kauppoja tehdään vain ja ainoastaan hyvässä fiiliksessä. Itse olen joskus jättänyt tuotteen ostamatta, koska myyjä ei ole oikeasti ollut siinä tilanteessa mukana. Hän on ainoastaan nähnyt tilastot ja luvut siitä, kuinka hänen pisteen nousee tämän kaupan ansiosta. Asiakkaan arvostaminen huippumyyjillä näkyy sanattomassa ja sanallisessa viestinnässä. He pystyvät kuuntelemaan asiakasta keskittyneesti, osaavat kysyä tarkentavia kysymyksiä oikealla hetkellä. He jopa mukautuvat asiakkaan rytmiikkaan puhenopeudessa ja kehonkielessä.  

Kommentoi