Tampere
02 May, Thursday
9° C

Proakatemian esseepankki

Ole kuin kissa



Kirjoittanut: Miisa Hiltunen - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
10 syytä tuhota kaikki sometilit nyt
Jaron Lanier
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Alkusanat kissoista 

”Aloitetaan kissoista.” (Lanier 201910). Tässäpä minuun iskevä aloitus. Kissaihmisenä olen jo myyty kirjalle. Lanier (2019, 10) jatkaa, että olisimmepa me ihmisetkin yhtä vähän johdateltavissa kuin kissat. Onneksemme (ja myös minun onnekseni) kirja opettaa, kuinka olla kissa ja kuinka pitää kiinni itsehallinnasta maailmassa, jota valvotaan jatkuvasti. Teos perustelee kymmenellä tavalla, miksi sometilit kannattaa sulkea. Teos siis sopii luettavaksi juuri ennen joululomaa, kun jatkuva viestien virta niin WhatsAppista kuin Teamssistä puuduttaa ja aiheuttaa jatkuvia turhautumisen tunteita sekä keskittymisen herpaantumisen. Minä niin suljen somet kiinni joululomaksi.  

Lanier on tietokirjailija, joka on vuonna 2010 nimetty sadan vaikutusvaltaisimman henkilön joukkoon. Lanier on keksinyt termin “virtuaalitodellisuus”. Hän myös perusti ensimmäisen alan tuotteita myyvän yrityksen. Lanier työskentelee Microsoftilla, mutta korostaa kirjan kiitos –osiossa, ettei mikään kirjassa edusta Microsoftin näkemystä, vaan ainoastaan hänen omia näkemyksiään. Hypätäänpä siis suoraan asiaan.

Lanierin mukaan kymmenen syytä sulkea sosiaalisen median tilit:

Syy yksi: Vapaa tahtosi on mennyttä
Lanier (2019, 14) kuvaa, että algoritmit kalastelevat meistä valtavat määrät tietoa. Mitä linkkejä avaat? Keiden kanssa olet yhteydessä? Mitkä videot katselet loppuun saakka? Algoritmit eivät ymmärrä ihmisiä, mutta ne vertailevat toimintaamme muiden ihmisten tekemisiin ja valintoihin. 

Nykyään sosiaalisessa mediassa saadaan kaikki, etenkin mainokset, räätälöityä yksilöille sopivaksi (Lanier 2019, 14). Tämähän on toisaalta hyvä! Minun ei tarvitse katsoa mitään, mikä ei lähtökohtaisesti kiinnosta minua. Toisaalta, se on myös ärsyttävää. Ostin vähän aikaa sitten kuulokkeet ja tätä varten selailin montaa eri sivustoa vertaillen erilaisia merkkejä. Lopulta päädyin harkinnan jälkeen merkkiin x. Nyt kuitenkin joka ikinen sosiaalisen median kanavani on täynnä erilaisten kuulokkeiden mainoksia ja kyseenalaistan koko ajan enemmän ja enemmän valintaani. Olisiko kuitenkin pitänyt ostaa merkin y kuulokkeet? Valitsinko edes oikeaa väriä? Oliko hinta aivan liian kallis laatuun nähden? Turhauttavaa. 
“Ollaksesi vapaa turhista kahleista, entistä aidompi, itsemääräytyvämpi ja välttääksesi manipulointia ja vainoharhaisuutta… Kaikkien näiden hienojen syiden vuoksi sinun on syytä sulkea sometilisi” (Lanier 2019, 39).

Syy kaksi: sosiaalisen median hylkääminen on toimivin tapa vastustaa nykyajan järjettömyyttä

Lakkauttamalla sometilit, voimme parantaa mahdollisuuksia nauttia paremmista kokemuksista tulevaisuudessa. Järkevien ihmisten tulisi sulkea sometilit, kunnes saamme tilalle myrkyttömämpiä versioita. Teoksessa esitellään nimitys “SUMUTIN”, joka kuvaa “Sinun Uskomuksesi Mukautetaan Ulkopuolisten Intressien Noudattamiseen”. Sumutin on tilastoja hyödyntävä koneisto, joka muuttaa käyttäytymistä ja koostuu kuudesta osasta(Lanier 2019, 40.) 

Esimerkki sumuttimesta: jos terapeutti olisi sidoksissa valtavaan ulkopuoliseen yhtiöön ja saisi maksunsa siitä, että hänen asiakkaansa päätyisivät ratkaisuihin, jotka eivät edistäisi heidän elämäänsä, olisi silloin kyseessä sumutin. Sumutinta on siis vältettävä. (Lanier 2019, 57.) Tässä kohtaa täytyy todeta, että puolet asiasta on jo mennyt täysin ohitseni, mutta teos pitää otteessaan, sillä se on erittäin koukuttavasti ja jopa provosoivasti kirjoitettu sekä se sisältää viittauksia kissoihin. Ei auta muu kuin jatkaa syvemmälle aiheeseen. 

Syy kolme: sosiaalinen media tekee sinusta kusipään

Sosiaaliseen mediaan tulee suhtautua vakavasti, sillä vaarana on, että muutut pikku hiljaa kusipääksi. Sumuttimen koukkuun jäänyt henkilö loukkaantuu herkästi, ikään kuin toivoen pääsevänsä kinaamaan muiden kanssa. (Lanier 2019, 59-60.) Tällaista näkee sosiaalisessa mediassa usein. Ihmiset tuntuvat oikein odottavan hetkeä, jolloin pääsevät loukkaantumaan jostakin ja kinastelemaan. Todella hyvä esimerkki tästä on Donald Trump, joka on sumutin addikti. Hän käyttäytyy herkkänahkaisesti ja menettää hallintansa usein. (Lanier 2019, 61). Kumppanin valinnassa on sanonta, jonka mukaan kumppani tulisi valita sen perusteella, millaiseksi itse muuttuu kyseisen ihmisen seurassa. Tämä täysin sama on hyvä ohje myös teknologian ja sosiaalisten median kanavien valintaan. (Lanier 2019, 67.

Lanier (2019, 74) nostaa esiin pointin LinkedInista: sen käyttäjillä on parempaa tekemistä, kuin muiden edessä rehvastelu, joka taas innostaa kusipäitä. Jos jostakin, niin tästä olen eri mieltä. Olen omien LinkedIn käyttökokemuksieni ensimmäisistä päivistä inhonnut sitä, sillä mielestäni se on pahin mielistely paikka, jollaista on. Ehkä minä siis olenkin se kusipää, kun tunnen näin?! Olen kuitenkin käytännössä lopettanut linkkarin käytön, sillä toiminta alustalla tuntui itselleni niin vieraalta. Tunteeni olivat varmasti myös alkushokkia, sillä nykyisen en tunne yhtä vahvasti ärtymyksen tunteita selaillessani linkkaria. Mutta kaukana se on lempipaikoistani. Lanierilla (2019, 76) onkin tällaisiin tunteisiin oiva ohje: poistu alustalta. Niin yksinkertaistahan se onneksi on, ainakin minun ja LinkedIn kohdalla!

Syy neljä: sosiaalinen media turmelee totuuden 

Sosiaalinen media turmelee ja murentaa totuutta. Sisältöjä pakotetaan meille, teknologiayhtiöt vakoilevat ja sekaantuvat elämiimme ja kusipäät muuttavat keskustelut kinasteluiksi. Jokainen meistä on kohdannut valeihmisiä, kuten esimerkiksi Sirin tai Alexan. Näiden lisäksi valeihmisiä löytyy esimerkiksi lukemattomien hyvien tuotearvioiden tai suosittujen twiittien takaa. Sumutinalustojen valearmeijat valtaavat tilaa ja manipuloivat käskyjen perusteella. Nämä botit lisäävät palveluiden tehoa ja laajuutta. (Lanier 201980-81.) 

Syy viisi: sosiaalinen media vie sanoiltasi merkityksen

Sanoilla ei ole väliä, jos ne irtoavat asiayhteydestään. Verkossa on hyvin vähän mahdollisuuksia vaikuttaa siihen, miten sanomisemme irrotetaan kontekstista ja miten ja missä niitä sen jälkeen toistetaan. Sosiaalinen media puurouttaa merkitykset ja kaikki mitä sanomme, voidaan istuttaa uuteen asiayhteyteen. (Lanier 201989-92.) 

Syy kuusi: sosiaalinen media tappaa empatiakykysi

Tämä argumentti on edellisen syyn kääntöpuoli. Jos sosiaalinen media vie sanoiltamme merkityksen, myös muut ihmiset muuttuvat merkityksettömiksi ja heidän tilanteisiinsa on vaikeampaa eläytyä. Näemme vähemmän sitä, mitä muut saavat nähdäkseen ja tästä syystä meidän on vaikeampi ymmärtää toisiamme. (Lanier 2019, 112.)

Syy seitsemän: sosiaalinen media tekee sinusta onnettoman

Miksi monet twiitit päättyvät toteamukseen “surullista”? Jopa sosiaalisen median yhtiöiden tutkimukset ovat todenneet, että niiden toiminta tekee ihmiset surullisiksi. (Lanier 2019, 113.) Sosiaalinen media tekee meistä surullisia, vaikka esimerkiksi verkostoituminen muiden ihmisten kanssa internetin avulla kohottaa mielialaamme (Lanier 2019, 114). Sumuttimen algoritmit luokittelevat käyttäjänsä ja asettaa heidät paremmuusjärjestykseen. Algoritmien toimintaperiaate on palvella sosiaalisen median palvelujen omistajia ja mainostajia. (Lantier 2019, 118.) Mark Zuckerbergin hallinnoima Facebook omistaa sekä Instagramin että WhatsAppin. Saako tämä tuntemaan olosi nöyryytetyksi? Alistathan suuren osan elämästäsi yhden tuntemattoman ihmisen valvontaan. (Lanier 2019, 125). Mietipä sitä. 

Syy kahdeksan: sosiaalinen media yrittää viedä taloudellisen itsekunnioituksesi

Keikkatalous on yleistynyt, mikä tekee elämän suunnittelusta vaikeaa. Samaan aikaan kourallinen yrittäjiä rikastuu uskomattomalla tavalla ja syventää rikkaiden ja köyhien kuilua entisestään. (Lanier 2019, 127-128.) Tekoälyä, ei pitäisi koskaan antaa vaihtoehtona ihmisille, vaan sitä tulisi tarjota uutena arvontuotantokanavana ihmisten välillä (Lanier 2019, 137).

Syy yhdeksän: sosiaalinen media tekee politiikasta mahdotonta

Ytimekkäästi: sumutin horjuttaa poliittisia prosesseja ja vahingoittaa miljoonia ihmisiä (Lanier 2019, 149). Sumutin tahkoaa enemmän rahaa, kun ihmiset ovat ärsyyntyneitä ja ennakkoluuloisia (Lanier 2019, 165). 

Syy kymmenen: sosiaalinen media vihaa sieluasi

Lanier (2019, 178) painottaa, että sumuttimen mukaan elämän tarkoitus on optimointi. Kun käytämme sumutinta, hyväksymme myös pikkuhiljaa sen tarjoamat vastaukset elämän olemusta koskettaviin kysymyksiin.

Loppupäätelmä: ole kuin kissa

Miten toimia ilman someaLanier (2019, 189-190) muistuttaa, että jos haluamme lopettaa sosiaalisen median käytön, ei se tarkoita, että eristäytyisimme. Voimme yhä olla ystäviimme yhteydessä esimerkiksi sähköpostin kautta. Voimme myös lukea uutisia suoraan uutissivustoilta erilaisten syötteiden sijaan. Voimme jopa katsoa Youtube-videoita ilman Google-tiliä. Ennen tätä meidän on kuitenkin muututtava kissoiksi (Lanier 2019, 190). Kissat eivät ole muiden ohjattavissa, vaan toimivat vain ja ainoastaan oman päänsä mukaan. “Ole kuin kissa” -lause ja joululoma yhtä rentona ja välinpitämättömänä kuin kissa sekä ilman turhaa viestintää ja jatkuvaa provosointia (mitä tässä kirjassa on jopa liiaksi) kuulostaa parhaalta mahdolliselta asialta. Otan siis neuvosta vaarin ja vähennän joululoman aikana sosiaalisen median käyttöäni ja muutun johdattelemattomissa olevaksi kissaksi. Vieläpä erittäin mielelläni ja ilman kirjan käskyäkin. Älä siis odota, että vastaan mihinkään muuhun kuin akuuttiin ennen tammikuuta. Ajattelin jopa poistaa Teamssin, jotta en vahingossakaan eksy selailemaan kanavia joululoman aikana. Kissana oleminen alkaa heti lauantaina, kun nukun ja lepään koko päivän. Aion olla kuin kissa!

 

Lähteet: 

Lanier, J. 2019. 10 syytä tuhota kaikki sometilit nyt. Kustantamo S&S E-kirja. 

Kommentoi