Tampere
04 May, Saturday
6° C

Proakatemian esseepankki

Nyt tarkkana markkinoinnissa



Kirjoittanut: Milla Aaltonen - tiimistä Ropina.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Markkinoinnin uudet 4 p:tä
Somemarkkinoinnin työkirja
Eka Ruola
Salla Virtanen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Markkinointi voidaan ajatella monella tavalla, riippuen täysin siitä oletko tavallinen tallaaja vai markkinoinnin moniosaaja.

Tavalliselle tallaajalle markkinointi yleisimmin voi olla Youtube-mainoksia, erilaiset pakkausten ulkonäöt, alennusmyynnit ja tarjoukset sekä eri brändien lähettämät sähköpostin tilauskirjeet.

Markkinointi voi olla kuluttajalle huomaamatonta, positiivista ja negatiivista riippuen siitä miten se vaikuttaa heidän arkeensa ja kulutuskäyttäytymiseen.

 

Mitä markkinointi sitten on ja pitää sisällään?

Markkinointi on liiketoiminnan toiminto, joka pyrkii luomaan arvoa tuotteille ja palveluille sekä edistämään niiden myyntiä ja jakelua. Se sisältää monia erilaisia toimenpiteitä, kuten mainontaa, myynninedistämistä, brändin rakentamista, asiakassuhteiden hallintaa ja markkinatutkimusta.

Esimerkiksi markkinoinnin tavat ja toiminnot mitkä eivät välttämättä näy suoraan kuluttajalle tai kuluttaja ei ole osannut ajatella asiaa ovat mm. (B2B) -markkinoinnissa käytettävät markkinointitoimenpiteet, jotka voivat kohdistua yritysten välisiin suhteisiin, sponsorointia esimerkiksi urheilu- tai kulttuuritapahtumissa sekä verkkosivustojen analytiikka ja markkinatutkimus, joka tapahtuu taustalla ilman että kuluttajat ovat tietoisia siitä.

Markkinointia voi siis tapahtua milloin vain ja missä vain tavallisen tallaajan tietämättä.

 

Markkinoinnin “säännöt”

Puhutaan markkinoinnin eettisyydestä. Moni ei varmaan tule ajatelleeksi, että markkinoinnille on olemassa tietynlaiset lait ja säädökset.

Markkinoinnin eettisyys on olennainen osa liiketoimintaa, joka koskettaa suoraan kuluttajien luottamukseen ja yrityksen maineeseen. Yritysten ja markkinoijien velvollisuutena on harjoittaa liiketoimintaa rehellisesti, avoimesti ja kuluttajia kunnioittaen. Yksi keskeisimmistä eettisen markkinoinnin periaatteista on rehellisyys ja totuudenmukaisuus. Kuluttajilla on oikeus saada objektiivista ja totuudenmukaista tietoa tuotteista ja palveluista, jotta he voivat tehdä tietoisia ostopäätöksiä. Harhaanjohtava mainonta tai liioitellut väitteet voivat horjuttaa kuluttajien luottamusta ja vaikuttaa negatiivisesti yrityksen maineeseen pitkällä aikavälillä.

Toinen keskeinen näkökulma markkinoinnin eettisyydessä on kuluttajien yksityisyyden kunnioittaminen. Yritysten on pidettävä huolta siitä, että henkilötietoja käytetään asianmukaisesti ja että kuluttajilla on mahdollisuus hallita omia tietojaan. Mainonnan kohdentaminen perustuu usein kuluttajien kerättyihin tietoihin, ja siksi on tärkeää, että tämä tapahtuu läpinäkyvästi ja noudattaen asianmukaisia tietosuojakäytäntöjä.

Lisäksi markkinoinnin eettisyyteen liittyy mainonnan harhaanjohtavuuden välttäminen. Markkinoinnin viestinnän tulee olla totuudenmukaista ja rehellistä, ilman liioittelua tai harhaanjohtavia väitteitä. Kuluttajien on voitava luottaa siihen, että mainokset esittävät tuotteet ja palvelut realistisesti ja että ne eivät hyödynnä kuluttajien heikkouksia tai tunteita manipuloidakseen heitä ostopäätöksissään.

Onnistunut markkinointi liiketoiminnassa edellyttää rehellisyyttä, avoimuutta ja kuluttajien kunnioittamista. Eettinen markkinointi edistää pitkäaikaista asiakassuhdetta, vahvistaa brändiä ja luo positiivista vaikutusta yrityksen maineeseen ja kannattavuuteen.

 

Miten asiakas voi joutua harhaan markkinoinnissa?

Asiakasta voi vahingossa johtaa markkinoinnin avulla harhaan, mikäli ei ole tietoinen markkinoinnin säädöksistä. Tavat voivat olla hienovaraisia ja vaikeasti havaittavia.

Harhaan voidaan johtaa kun liioitellaan tuotteen ominaisuuksia, käytetään kuvitteellisia asiakasarvosteluja, piilotetuilla lisämaksuilla, valikoivalla tietojen esittämisellä ja harhaanjohtavalla hinnoittelulla. Tällainen harhaanjohtava markkinointi voi houkutella asiakkaita ostamaan, mutta se voi myös vahingoittaa yrityksen mainetta ja luottamusta pitkällä aikavälillä.

Yksi yleisimmistä harhaanjohtavan markkinoinnin muodoista on liioitellut väitteet tuotteen ominaisuuksista. Mainoksissa saattaa käyttää epätarkkoja ilmaisuja, kuten “maailman paras” tai “tehokkain”, jotka voivat antaa virheellisen kuvan tuotteen toiminnasta. Lisäksi markkinoinnissa saatetaan käyttää kuvitteellisia asiakasarvosteluja, hintavirheitä ja piilotettuja lisämaksuja houkutellakseen asiakkaita ostamaan.

Harhaanjohtava markkinointi voi lyhyellä aikavälillä lisätä myyntiä, mutta se voi aiheuttaa vakavia haittoja yrityksen maineelle ja luottamukselle pitkällä aikavälillä. Kuluttajat voivat menettää luottamuksensa yritykseen, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti asiakassuhteisiin ja brändin arvoon. Siksi eettisen markkinoinnin periaatteiden noudattaminen on ratkaisevan tärkeää yrityksen menestykselle ja kestävälle kasvulle.

 

Markkinoinnin hyvä tapa

Markkinoinnilla on tietyt pelisäännöt, eikä markkinointi saa olla hyvän tavan vastaista. Markkinoinnin pitää heijastaa yhteiskunnassa yleisesti hyväksyttyjä periaatteita ja arvoja. ( Kuluttajansuojalaki, viitattu 22.4.2024 )

Hyvä markkinointi rakentuu useista keskeisistä periaatteista, jotka ohjaavat markkinoijien toimintaa. Asiakaskeskeisyys on kivijalka, joka vaatii markkinoijia syventymään asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin. Rehellisyys ja avoimuus muodostavat perustan luottamukselle asiakkaiden ja yrityksen välillä. Arvoa tuottava sisältö ja jatkuva oppiminen ovat polttoaineita, jotka pitävät markkinoinnin moottorin käynnissä. Lisäksi eettinen toiminta ja vastuullisuus sekä avoin vuorovaikutus ja kuuntelu ovat avaintekijöitä, jotka edistävät pitkäaikaisia asiakassuhteita ja yrityksen menestystä kilpailluilla markkinoilla. Yhdessä nämä periaatteet muodostavat vahvan perustan, jonka päälle rakentuu merkityksellinen ja kestävä markkinointistrategia.

 

Mihin päädyttiin?

Markkinoinnin eettisyys ja harhaanjohdettavuus ovat kaksi vastakkaista ääripäätä, jotka vaikuttavat suoraan siihen, miten yritykset viestivät tuotteistaan ja palveluistaan kuluttajille. Eettinen markkinointi perustuu rehellisyyteen, avoimuuteen ja kuluttajien kunnioittamiseen, kun taas harhaanjohdettava markkinointi pyrkii manipuloimaan kuluttajien mielikuvia ja tekemään ostopäätöksiä virheellisen tiedon perusteella.

On tärkeää, että yritykset tunnistavat vastuunsa markkinoinnin eettisyydestä ja pyrkivät toimimaan rehellisesti ja avoimesti kaikissa markkinointitoimenpiteissään. Kuluttajien luottamuksen säilyttäminen ja pitkäaikaisten asiakassuhteiden rakentaminen edellyttävät eettisten periaatteiden noudattamista ja rehellistä viestintää.

Samalla on tärkeää olla tietoinen markkinoinnin harhaanjohdettavista käytännöistä ja pyrkiä välttämään niitä kaikin keinoin. Kuluttajien pettäminen ja harhaanjohtaminen voivat aiheuttaa vakavia vahinkoja yrityksen maineelle ja luottamukselle, ja ne voivat myös johtaa oikeudellisiin seuraamuksiin.

Markkinoinnin eettisyys on olennainen osa vastuullista liiketoimintaa, ja yritysten tulisi pyrkiä toimimaan rehellisesti ja avoimesti kaikissa markkinointitoimenpiteissään. Vain näin voidaan rakentaa kestäviä asiakassuhteita ja saavuttaa pitkän aikavälin menestystä markkinoilla.

 

Lähteet:

Harhaanjohtavuus markkinoinnissa ja asiakassuhteessa – Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi)

Kuluttajansuojalaki 38/1978 – Ajantasainen lainsäädäntö – FINLEX ®

Mainonnan tunnistettavuus – Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi)

Markkinoinnin hyvä tapa – Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi)

Markkinoinnin uudet 4 P:tä, E-kirja, Eka Ruola 2021.

Somemarkkinoinnin työkirja, E-kirja. Salla Virtanen. 2020.

Kommentoi