Tampere
17 May, Friday
20° C

Proakatemian esseepankki

Myyntiopas Sissille



Kirjoittanut: Aaron Siljander - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Guerilla Selling
Jay Conrad Levinson
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Guerilla selling eli sissimyynti on mielenkiintoinen laji. Samalla tavalla kuin sissimarkkinoinnissa, asiakkaalle myydään hänen huomaamattaan. Kiinnostuin sissi aiheista myynnin ja markkinoinnin kurssilla, kun teimme ryhmäni kanssa esitelmän aiheesta sissimarkkinointi. Innostuin aiheesta niin paljon, että minun oli saatava tietää lisää kyseisestä aiheesta. Olen kirjoittanut yhden esseen sissimarkkinoinnista ja nyt kirjoitan sissimyynnistä. Minua kiinnostaa myynnin ja markkinoinnin psykologia ja se, kuinka saadaan asiakas ostamaan juuri tietyltä yritykseltä. Sissin tarkoitus on iskeä alitajuntaan ja myydä ilman, että oikeastaan edes myydään. Tällaisissa tilanteissa asiakas on omasta mielestään myyntitilanteen johtavahenkilö, vaikka tosi asiassa sissi johti tilannetta heti alusta alkaen. 

 

Sissin yhdeksän käskyä: 

  1. Sitoutuminen: Sissin asiakassuhteet eivät ole kertaluontoisia kauppoja, vaan jatkuvia pitkiä asiakkuuksia. Sissi tekee rahaa vanhojen asiakkaidensa kanssa ja pitää heistä huolta. Proakatemialla olen valitettavan usein kuullut, että tiimit tai yksittäiset projektit eivät pidä asiakkaisiinsa juuri minkäänlaista yhteyttä kaupan jälkeen. Olen pitkään miettinyt, minkä takia vanhoista asiakkaista ei pidetä huolta. Jos teette työnne kunnolla ja annatte itsestänne hyvän kuvan asiakkaalle, todennäköisesti hän kertoo siitä myös muille.  
  1. Panostus: Sissin panostaa omaan toimintaansa enemmän kuin kestiverto myyjä. Kylmäsoitot ovat monelle hirviö, mutta sissille ne ovat parasta mitä voi olla. Puhelun aikana asiakas saadaan kysymyään kysymykset, kuten ”millainen tuote on kyseessä?”. Ennen kylmäsoittoa sissi perehtyy soitettavaan yritykseen tekemällä pienen taustatutkimuksen. Tiimidiilin aikana soitin kahdelle ABLOY:n myynitpäällikölle ja TAYS:n kehityslautakuntaan soveltaen oppimaani tietoa. Vaikken oikeastaan myynyt mitään, olin niin iloinen huomatessani, että sissitaktiikka oikeasti toimi. 
  1. Yhtenäisyys: Tekeminen on johdonmukaista ja sinunlaistasi. Sinun tyylisi tunnistaa ja sen voi yhdistää sinuun. Henkilöbrändi on liitettävissä tähän kohtaan. 
  1. Itsevarmuus: Huokuu sissistä. Hän osaa työnsä ja sen näkee. Sissi menee alueelle, jossa kukaan muu ei välttämättä ole käynyt hän tekee asiat tavalla, jota muut eivät ole vielä ymmärtäneet hyödyntää. Minusta valmentajamme kommentti eräästä tiimiläisestäni on hyvä esimerkki tähän ja se kuuluu näin ”pitkä päätyyn ja perään”. 
  1. Maltti: Hyvä ei tule hetkessä. Niin kuin edellä mainitsin, sissin asiakassuhteet perustuvat jatkuvaan asiakkuuteen ja täten kerryttää voittoa hitaasti, mutta varmasti. Olen huomannut, että yhteisössämme odotetaan valtavaa voittoa heti, eikä aina ajatella pidemmän tähtäimen voittoa. Asiakkaat, jotka tiimit saavat akatemian aikana, voivat hyvinkin olla hyödyllisiä kontakteja valmistumisen jälkeen. 
  1. Valikoima: Selkeä ja helppo valikoima tekevät ostamisesta nautinnon. Sissi pyrkii aina iskemään asiakkaansa alitajuntaan mieleen jäävällä tavalla. Asiakkaasta riippuen tuotevalikoimaa voidaan muuttaa, sillä kaikille ei kannata myydä samaa pakettia. Kuten aijemmin mainitsin, sissi ottaa selvää kontaktoitavasta yrityksestä ja myy tuotteen tai palvelun heidän tarpeidensa mukaan. Huomaan jälleen puutteen akatemian kulttuurissa. Usein projekteja tehdään omien halujen mukaan ja oletetaan, että asiakkaat haluavat juuri sitä, mitä sinäkin. Väärin. Palvelumuotoilun perusasioita on kysyä potentiaalisilta asiakkailta, mitä he haluavat. He itse tietävät parhaiten mitä haluavat. Et sinä. Lisäksi ihmiset ostavat ratkaisuja. 
  1. Kätevyys: Sissin toiminta on helposti muokattavissa, sillä hän mukautuu asiakkaan tarpeiden mukaan. Kun toimintasi on hyvää ja asiakkaasi nauttii palveluistasi, jäät mieleen ja asiakas tulee uudestaankin. Usein miten tieto hyvästä palvelusta leviää, mutta huono palvelu leviää vielä nopeammin. 
  1. Toistuvuus: Sissi taistelee hyvistä kaupoista ja keskittääkin suurimman oman myynnistään jo olemassa oleville asiakkaille. Sissi suuntaa mainoskampanjansa kolmelle eri alueelle: 10% kaikille30% prospekteille eli ihmisille, joilla on tarve sissin tuotteille tai palveluille ja 60% niille, jotka ovat joskus ostaneet jotakin yritykseltäsi. 
  1. Innostuneisuus: Sissi innostuu helposti. Heillä on aina hyvää sanottavaa kaikista ja he ovat vahvasti positiivisia. He eivät koskaan valita huonosta säästä, taloudesta tai työnantajistaan. Heidän innostuneisuutensa leviää kulovalkean tavoin. Ihmiset tahtovat tehdä bisnestä ihmisten kanssa, jotka rakastavat omaa toimintaansa. Voidaan päätellä, että sissit ovat todennäköisesti keltaisia ihmisiä. 

 

Tätä kirjoittaessani opin paljon lisää myynnistä ja sissinä olemisesta. Aihe sytytti minua vielä enemmän enkä malta odottaa, että pääsen harjoittelemaan ja käyttämään oppimiani asioita käytännössä. Sissi hallitsee palvelumuotoilun ja hänen asiakkaansa haluavat ostaa vain häneltä. Sissimarkkinointi ja -myynti on siis hyvin pitkälti palvelumuotoilua. Itsevarmuudessa minulla on vielä kehitettävää. Minun tulee osata ja tuntea oma tuotteeni sekä heikkouteni ja vahvuuteni, jotta voin todella toimia kuin sissi. Luulen, että sissiosaaminen sopisi hyvin omaan persoonaani, sillä innostun itsekin helposti ja tiimiläiseni ovat kertoneet, että innostumiseni tarttuu muihinkin. Kylmäsoitot olivat minulle aijemmin epämukavuusaluetta. Nyt olen soittanut yli sata kylmäpuhelua ja olen innostunut hyödyntämään saamiani taitoja tällä osa-alueella. Janoan yhä enemmän tietoa sissimarkkinoinnista ja sen mahdollisuuksista. Minusta tulee vielä Proakatemian historian kovin sissimarkkinoija! 

 

Kommentoi