Tampere
17 May, Friday
9° C

Proakatemian esseepankki

Muutama kokemus somemarkkinoinnista



Kirjoittanut: Taru Ojala - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Somemarkkinoinnin työkirja
Salla Virtanen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Markkinoinnin essee

 

Yrityksen käynnistäminen sosiaalisen median avulla ja sosiaalisen median tärkeys yrityskuvan luomisessa pienyrityksen näkökulmasta

 

Pohdinta

Miksi sosiaalinen media on nykypäivänä tärkeä pienelle yritykselle? Esimerkiksi asiakaskunnan luomiseen? Toki riippuen alasta ja yrityksen toimialasta etenkin, yrityksen sosiaalisen median tärkeysaste yritykselle vaihtelee. Itselläni on kokemusta toiminimi yrittäjyydessä hius ja kauneudenhoitoalalla ja haluan avata markkinoinnin tärkeyttä varsinkin yrityksen alkuvaiheessa oman kokemukseni pohjalta tässä esseessä. Luin Salla Virtasen kirjoittaman kirjan nimeltä Somemarkkinoinnin työkirja, josta sain paljon uutta ja hyvää tietoa, mihin moneen pystyinkin samaistumaan. Haluan kuitenkin lähestyä aihetta oman kokemukseni näkökulmasta sivuten hyviä pointteja lukemastani kirjasta.

 

Aloittaessani yritystoimintaa vuosia sitten, tiedostin jo alussa kuinka kuinka tärkeää sosiaalinen media itselleni tulee olemaan oman alani ja asiakaskuntani vuoksi, sillä pääasiallinen kohderyhmäni oli nuoret aikuiset, n. 16–30 vuotiaat naiset, jotka löytävät perille suurimmaksi osaksi sosiaalisen median kautta. Tästä tein myös pientä omakohtaista tutkimusta, jonka tuloksista kerron myöhemmin.

 

Asiakaskunta

Aiemmin palkkatöissä toimiessani suurin osa asiakkaistani löysi perille nimenomaan sosiaaliseen mediaan julkaistujen työkuvieni perusteella. Asiakaskuntani jo palkallisena koostui n.  16–30 vuotiaista, pääosin naispuolisista henkilöistä, jotka löysivät perille nimenomaan sosiaalisen median avulla. Tämän pohjalta pystyin jopa valmiiksi olettamaan että yrittäjänäkin minulla tulee olemaan suhteellisen sama tilanne. Monesti uudet asiakkaat kertoivat kysymättäkin, että kuinka päätyivät juuri minun luokseni laittamaan hiuksiaan. Valehtelematta varmaan 80 % asiakkaistani kertoi tulleensa ostamaan minun palveluitani sen perusteella mitä he olivat etukäteen tutkineet sosiaalisesta mediasta.

Omakohtaisen kokemuksen perusteella kyseisellä alalla, jolla minä toimin, etenkin työkuvat sosiaalisessa mediassa toimivat ikäänkuin tietynlaisena takuuna ja luottamuksen herättelijänä omasta työstäni. Riippuen tottakai palvelusta ja asiakkaasta, keskimäärin eniten minulla kävivät asiakkaat, jotka kuluttivat kampaamopalveluihin karkeasti sanottuna n. 150e / kerta. Tämä on jo sellainen summa, minkä eteen monet haluavat tehdä taustatyötä, että mistä saisivat juuri itsellensä parasta vastinetta rahoillensa. Mainittakoon myös, että ovathan hiukset näkyvä osa omaa ulkonäköään ja niihin mielellään moni haluaa panostaa.

 

Sosiaalinen media – yhteydenottokanavana enemmän kuin perinteinen puhelinsoitto liikkeeseen

Työkuvien lisäksi sosiaalisessa mediassa erittäin tärkeäksi omalla kohdalla osoittautui erilaiset yhteydenotto tavat sosiaalisen median kautta tarjoamiini palveluihin. Yrittäjänä toimiessani todella pieni osa omalla kohdallani enää soitti liikkeeseen puhelimitse. Yhä useammat ottivat yhteyttä ainoastaan laittamalla viestiä sosiaalisessa mediassa, jossa kynnys on ehkä matalampi ottaa yhteyttä. Ainakin moni asiakkaistani kertoi, että suurimmalle osalle viesti sosiaalisen median kautta oli helpompaa kuin ottaa puhelin käteen ja soittaa suoraan liikkeeseen. Toki oli niitäkin, ketkä olivat sitä mieltä, että soittaminen liikkeeseen on parempi tapa saada heti vastaus asiaan.

 

Sosiaalinen media on myös työaikaa

Toki sosiaalisen median kautta yhteyden ottamisessa ovat hyvät ja huonot puolensa, sillä valitettavasti yllättävän moni ei ymmärrä sitä, että meillä on työajat myös somessa. Yllätyin, miten monen oli vaikeaa käsittää, että miksi minä en ole vastaamassa esimerkiksi myöhään illalla heidän yhteydenottoihinsa instagramissa, vaikka puhelimella tietysti kävinkin. Monesti pidin itse kiinni tavasta vastata sosiaalisessa mediassa viesteihin arkisin noin kello 8.00– 18 välillä, milloin minulla oli liikkeessäkin töitä. Valitettavan moni ei tätä ymmärtänyt ja minä sainkin lukuisia kertoja viestejä perääni tyylillä ”haloo miksi et vastaa jo” noin kello yhdeltätoista illalla.

 

Vaikka sosiaalisen sosiaalinen media on tietyllä tapaa matalan kynnyksen yhteydenottotapa, se on silti työväline meille yrittäjille ja meilläkin on työajat. Mielenkiintoista ajatella, että en ole itse ainakaan törmännyt siihen, että joku soittaisi hius ja kauneudenhoitoalan liikkeeseen illalla ja laittaisi viestiä perään klo 23, että ”haloo miksi ette vastaa” sillä vastaushan on ilmiselvä; emme ole enää töissä vaan vapaa-ajalla ja vastaus tulee seuraavana arkipäivänä. Monesti olen miettinyt, että miksi yrityksen sosiaalisessa mediassa oletetaan tekijän olevan paikalla vastaamassa asiakkaan yhteydenottoihin myös iltaisin?

 

Sosiaalisen median ja siihen liittyvän viestinnän stressi

Sosiaalisen median kautta tulvivat viestit työasioihin liittyen ovat yllättävän raskas ja stressaava huolen aihe vapaa-ajalla. Yrittäjänä muutenkin helposti hoitaa asioita vapaa-ajallakin, mutta sosiaalisen median tulviessa työviestejä, välillä tuntui että töistä ei pääse irtautumaan vapaa-ajalle hetkeksikään. Yllättävän paljon ainakin itselläni oli päiviä, jolloin tuntui että työt jatkuivat vuorokauden ympäri, vaikka kotona olinkin työpäivän jälkeen ennen seuraavaa työpäivää. Monesti sorruin ajatukseen nopeasti luen ja vastaan tähän viestiin” iltaisin. Toki tähän tilanteeseen olisi ollut ratkaisu kirjautua puhelimella ulos kaikista sometileistä työpäivän päätteeksi, mutta jotenkin se vain tuntui liian hankalalta ja ajatusta seurasi pelko siitä että mitäpä jos jollekkin olisikin tapahtunut jotain, jos joku olisikin saanut allergisen reaktion hiusväristä?

 

Pohdinta

Jälkikäteen ajateltuna kokonaan erillinen työpuhelin olisi voinut olla fiksu ratkaisu!

Kommentoi