Tampere
18 May, Saturday
13° C

Proakatemian esseepankki

Mörkö messuilla



Kirjoittanut: Marko Nevala - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Toiveuni.fi oli näytteilleasettajana Kevätmessuilla Helsingin Messukeskuksessa 30.03.–02.04. Paljon on muuttunut lyhyessä ajassa. Tuskinpa olisin uskonut, jos joku olisi puolitoista vuotta sitten kertonut, että 2023 keväällä olen Messukeskuksessa tekemässä sitä mitä vihaan itselleni tehtävän. Eli pysäyttelemässä ihmisiä ja höpöttäväni tarjoamastamme palvelusta ja tuotteesta. Vähän jotain kauppaakin siinä tuli hierottua samalla. Totisesti jopas on entisen putkimiehen työnkuva ja arki muuttunut. Ennen päivän tehokkuus mitattiin sillä, montako mutkaa pyöreään putkeen sai tehtyä päivän aikana tai kuinka mustaksi naama tuli hitsatessa. Tätä nykyä huomio on myynnissä, näkyvyydessä, asiakaskontakteissa tai palvelupolussa. Hyi helv… Ei vaan muutostahan tulin Proakatemialle hakemaan ja sitä on kyllä sitten saatukin ja tyytyväinen valintaan olen edelleen. Ei se ihme kuitenkaan ole, että välillä on pää pyörällään tässä mekastaessa.

 

Miten ne messut sitten omalla kohdalla meni? Yllättävän hyvin, ainakin omasta mielestä. Jos kutsumusammatti ei ollut putkimies niin ei se ole kyllä myyjäkään, mutta ei se kamalaakaan ollut. Omaksi yllätyksekseni olen oppinut, että ei myynti olekaan sitä, että joka toinen ihminen käskee työntämään sängyn jalan sinne, minne aurinko ei paista. Oikeastaan kaikki, jotka jonkinlaista kontaktia ottavat tekevät sen enemmän tai vähemmän ystävällisesti ja hyviä käytöstapoja noudattaen. Matkan varrella erilaista myyntikokemusta (vaikkakin edelleen vähäistä) kartuttaneena alkaa oma lähestymiskulma myyntiin pikkuhiljaa hahmottumaan.

 

Miten messut menivät Toiveuni.fi:n vinkkelistä? Helppoa se ei ollut eikä tietenkään kuulukaan olla. Vanhoilta markkinoilta jalansijan löytäminen uutena toimijana ja uudenlaisella konseptilla ei ole helppoa ja kivaa, vaikka tuote ja / tai palvelu olisikin kunnossa ja tarpeellinen. Rohkaisevaa kannustamista, palvelun kehumista ja tarpeen myöntämistäkin tippuu tasaisin väliajoin, vaan ihmisten tottumusten ja ostokäyttäytymisen muuttaminen ei kuitenkaan tapahdu ihan tuosta nuin vaan. Mieltä rauhoittaa kuitenkin tieto siitä, että jos se olisi helppoa se olisi tehty jo moneen kertaan. Suunta meillä on oikea, täytyy vain luottaa omaan tekemiseen ja jatkaa puurtamista. Kyse taitaa kuitenkin olla vain kahden pienen asian hienosäädöstä. Mistä löydämme ne ihmiset, jotka tiedostavat jo omat tarpeensa ja haluavat palvelua? Miten hienosäädämme omaa lähestymiskulmaamme ihmisiin niin, että useampi voisi havahtua ajattelemaan meidän palvelumme mahdollisuuteen auttaa juuri häntä?

Kommentoi