Tampere
02 May, Thursday
1° C

Proakatemian esseepankki

Miten puhua kelle tahansa



Kirjoittanut: Arttu Asunta - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
How to Talk to Anyone
Leil Lowndes
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Miten puhua kelle tahansa

Ihmisten luonteen ja tapojen ymmärtämisen avulla kuka tahansa voi oppia olemaan parempi kommunikoija ja parantamaan ihmissuhteitaan. Kaikkien tulisi ymmärtää ensivaikutelman vaikutus, sillä sen voi tehdä käytännössä vain kerran. Älkäämme juksatko itseämme: ensivaikutelmat ovat todella tärkeitä. Kun tapaat jonkun ensimmäistä kertaa, tapa, jolla näyttäytyy ja käyttäytyy, on upotettu vastapuolen aivoihin ja se vaikuttaa epäilemättä kaikkiin tulevaisuuden suhteisiin, joita sinulla on kyseisen henkilön kanssa. Miten käyttää uhkaamatonta ja positiivista kehonkieltä, antaa kiitosta toiselle, kuitenkaan nuoleskelematta ja saapua tapaamisiin valmistautuneena? Tietämyksellä ja hyvällä tekniikalla tunnet olosi itsevarmaksi ja luottavaisemmaksi keskusteluun lähdettäessä. Ensimmäinen asia, jonka toinen näkee ovat kasvosi. Tästä alkaa hyvän ensivaikutelman tekeminen.

Pelkkä hymyily riittää jo viemään pitkälle. Ensinnäkin on tärkeää ymmärtää, että vain koska joku on tuntematon sinulle, se ei tarkoita, että sinun on toimittava kuten hän. Sen sijaan, kun tervehdit jotakuta ensimmäistä kertaa, tee se ikään kuin hän olisi vanha ystävä. Käännä kehosi lämpimän hymyn ohella täysin kohti häntä, jotta hän näkee sinun kiinnittävän häneen aidosti huomiota.
Tutkimukset osoittavat, että jos kosketat kasvojasi puhuessasi, vaikutat vähemmän uskottavalta. Pysy siis rauhallisena ja pidä kädet poissa kasvoistasi. Muun muassa FBI ja muut viranomaiset ovat ammattilaisia kehonkielen tarkkailussa kuulustelutilanteissa ja pienetkin eleet riittävät paljastamaan, onko henkilöllä jotain salattavaa ja onko hän puheissaan totuudenmukainen.

Kuinka he liikkuvat? Ovatko he hitaita ja varovaisia ​​vai hermostuneita ja äkkinäisiä? Kun heijastat henkilön liikkeitä, hänellä on taipumus tuntea olonsa mukavammaksi ympärilläsi. Sama koskee kieltä, joten yritä käyttää samoja sanoja ja ilmauksia. Jos esimerkiksi puhut jonkun kanssa, joka sanoo työskentelevänsä mainostoimistossa, huomaa, että he eivät ole kutsuneet sitä yritykseksi, joten tee samoin itse. Tämän voi viedä vielä askeleen pidemmälle käyttämällä sanoja, jotka liittyvät esimerkiksi heidän kiinnostuksiinsa. Jos he pitävät vaikka pesäpallosta, voisit auttaa heitä lyömään “kunnarin” tai jos jalkapallo on heidän intohimonsa, voit toivottaa heidät tervetulleiksi “avauskokoonpanoon”.

Kun puhumme, meillä on taipumus vastata alitajuisesti mutisten, kuten “huh”, “jep” tai “mm-m” vain todistaaksemme toiselle, että kuuntelemme. Mutta jos haluat tehdä hyvän vaikutelman, käytä kokonaisia ​​lauseita, jotka osoittavat kumppanillesi, että todella kuuntelet, kuten ”se oli varmasti mielenkiintoista” tai “ymmärrän, miksi teit niin”. Tämä auttaa kumppaniasi näkemään, että todella ymmärrät heitä. Toinen huippuluokan keskustelun tehostaja, joka vie sinut pelkästään tuttavuuksista läheisiin ystäviin hetkessä, on yhden voimakkaan sanan omaksuminen: “me”. Suurimmaksi osaksi ihmiset käyttävät tätä sanaa vain puhuttaessa lähimmistä ystävistä ja kumppaneista. Käyttämällä ”meitä” jonkun ympärillä, jonka haluat tuoda sisäpiiriin, nopeutat ystävyyden muodostumisprosessia. Joten sen sijaan, että sanot: “Mitä mieltä olet tästä uudesta koronaviruksesta?” Kokeile sanoa: “Kuinka luulet meidän pärjäävän tämän uuden koronaviruksen kanssa?”

Viisi vinkkiä

Yksi helppo tapa parantaa suhteita on olla huomaavainen. Ihmisten on tuuletuttava ajoittain, etenkin rankan päivän jälkeen. Ole kärsivällinen, anna heidän valittaa ja päästää olo ulos järjestelmästään. Osoita, että olet myötätuntoinen. Tsemppaa ja jopa lohduta. Tämä auttaa heitä rauhoittumaan ja kun se tapahtuu, voit siirtyä keskusteluun omasta aiheestasi.

Toiseksi, varmista, että et jätä keskustelua roikkumaan. Ystäväsi on keskellä upeaa tarinaa, kun tarjoilija keskeyttää hänet ottaakseen tilauksesi. Kun häiriötekijä on ratkaistu, älä unohda palata taaksepäin ja pyytää häntä jatkamaan siitä, mihin hän tarinassaan jäi. Itselleni on käynyt usein niin, että kerron jotain asiaani, häiriötekijä ilmaantuu ja volá, tarinani jää historiaan. Paitsi turhauttavaa, myös osoitus siitä, että toista ei kiinnosta.

Kolmas vinkki on, että joskus asiat on paras jättää sanottamatta. Jokaisella on hetkiä, joita he toivovat, että kukaan ei huomaa. Esimerkiksi jokin sanominen, epämiellyttävä haju tai jokin muu huomattavissa oleva asia. Ei siis kannata huomauttaa asiasta! Huomaavaista on jatkaa keskustelua ikään kuin se ei olisi koskaan tapahtunut. Huomaamisella tarkoitetaan jo pelkästään naaman nyrpistystä, ylimääräistä hengenvetoa tai muuta hyvin pientä elettä, jonka vastapuoli voi huomata. Neutraalius tällaisissa tilanteissa on avainasemassa.

Neljäs vinkki on palveluksen taito. Tiedät todennäköisesti tunteen, kun olet tehnyt jollekin palveluksen. Tilanteesta riippuen, jos joku pyytää sinua tekemään hänelle palveluksen heti, se on hieman erilainen tilanne, jopa epäkohteliasta. Samoin, jos teet jonkun palveluksen, älä kysy heti jotain vastineeksi. Sen sijaan anna ajan kulua, jotta he tietävät, että suoritit palveluksen hyvästä tahdostasi. Asioilla on tapana tulla takaisin myöhemmin. Lopuksi, me kaikki pidämme mielessämme kirjaa asioista, joita teemme ystäville ja kollegoille. Varmista, että olet riittävän kiitollinen ja arvostat niitä, jotka pitävät puoliasi.

Viides vinkki. Muista kuunnella ja tehdä henkisiä muistiinpanoja toisen sanomasta, koska se todennäköisesti osoittautuu hyödylliseksi myöhemmin. Tähän sisältyy heidän mahdollisesti paljastamia henkilökohtaisia tietoja ja kaikkea muuta, mikä vaikuttaa heille tärkeältä. Tuomalla yhden näistä yksityiskohdista esiin seuraavassa kokouksessasi saat varmasti rakennettua loistavan suhteen.

On ollut hauska huomata, kuinka olen kirjaa luettuani alkanut kiinnittämään huomiota erilaisiin tilanteisiin, miten niissä käyttäydyn, miten toinen käyttäytyy ja miten reagoin heidän sanomisiinsa. Vastaanko lauseilla vai tuolla tavallisella hymähtelyllä. Olen pyrkinyt ottamaan näitä neuvoja käytäntöön, mutta aikaahan se ottaa, että niistä tulee tapa. Satuinpa huomaamaan, että neuvot myös toimivat. Soitin erästä kylmäpuhelua vuokratakseni pakettiauton. Asiakaspalvelija oli puheluun vastatessaan alakuloisen ja jopa ärsyyntyneen kuuloinen. Avasin puhelun jotakuinkin näin: ”erittäin aurinkoista huomenta, Arttu Asunta tässä – – -!” Hän vastasi hieman haparoiden, että ”no… aurinkoista huomenta.” Puhelun edetessä hän alkoi mielestäni rentoutua, jopa naureskeli ja lopussa hän toivotti minulle mukavaa päivänjatkoa. Puhelusta tuli todella hyvä mieli, vaikka itse asia ei edennytkään johtuen aikatauluongelmista. Toinen asia, johon olen kiinnittänyt huomiota ovat kädet, niiden asennot ja liikkeet. Kuten jo aiemmin mainittu FBI ja viranomaiset, olen kiinnostunut ihmisten tulkitsemisesta ja siitä, miten pelkkä käsien asento ja sijoittelu kertoo jo valtavasti tietoa. Esimerkiksi jos pidät kätesi supussa lähellä kehoasi, koet olevasi uhattu tai tilanne ei ole kannaltasi turvallinen. Jos taas kerrot asiaasi käsillä samalla elehtien ja kämmenesi ovat ylöspäin, olet todennäköisimmin rehellinen ja aito siitä, mitä sanot.

Kommentoi