Tampere
17 May, Friday
14° C

Proakatemian esseepankki

Miten päästä alkuun Linkedinin yritysprofiilin kanssa?



Kirjoittanut: Jasmi Koskela - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Miten päästä alkuun Linkedinin yritysprofiilin kanssa?

 

Alkuun

Aloittaessani Proakatemialla en edes tiennyt mikä on Linkedin. Vuosi sen jälkeen olen tehnyt Linkedinissä markkinointia, päässyt Mavi-tiimin kanssa Linkedin-koulutukseen ja jopa itsekkin vetänyt sellaisen omalle tiimilleni. Aiheeseen tutustumisesta huolimatta en kuitenkaan ole tehnyt yhtäkään postausta henkilökohtaiselle tililleni. Se olkoon kuitenkin yksi tavoite tälle keväälle.

 

Projekteja työstäessäni olen oppinut markkinoinnista sen, että osaa markkinointi ei kiinnosta ollenkaan, osaa se kiinnostaa silloin, kun se liittyy vahvasti itseen tai projektiin ja sitten on se joukko, jotka markkinoivat mielellään myös muiden tuotteita ja palveluita. Itse olen aina kokenut helpommaksi tehdä asioita muiden puolesta kuin suoraan itselleni. Toisaalta usein haaveilen siitä kuinka ihanaa olisi tuottaa sisältöä itselle ja omalle projektille. Silti huomaan, että vaikka päässä olisi kuinka hienoja ideoita tahansa, tulee mentyä silti sieltä mistä aita on matala – eli lykättyä itselle tekemistä ja otettua kaikkea muuta lautaselle.  Toisaalta nautin paljon muille tekemisestä, joten siinä mielessä suurta vahinkoa ei ole tapahtunut, vaan päinvastoin, loimme tiimini Annin kanssa projektin, jossa toteutamme sisältöä muille. Mutta sen lisäksi, että toteutamme markkinointia muille, tulemme toteuttamaan sitä myös itsellemme, jee! Mutta nyt höpinät sikseen, sillä tämä essee on sitä varten, että opin lisää Linkedin-markkinoinnista, sen mahdollisuuksista ja vajavaisuuksista. Miten Linkedin-markkinointi toimii yritysmaailmassa? Kuinka sitä kannattaisi hyödyntää?

 

 

Linkedinin ulottuvuudet

Kuten muissakin sosiaalisissa medioissa, myös linkkarissa voi olla niin yritystilejä, kuin henkilötilejä. Yritystilit luodaan henkilötilien avulla, jolloin pystytään seuraamaan sitä, keillä on pääsy tilin hallinnointiin. Nykyään yritystilejä on kolmenlaisia:

  1. Company Page, joka on yleisin yrityssivumuoto.

Pääyrityssivu on yleisin yrityssivujen muoto. Company page on ikään kuin kattokäsite Showcase-yrityssivumuodolle. Showcase-sivut luodaan pääyrityksen alle.

  1. Showcase page, jolla voi esitellä yritykseen liittyviä erilaisia liiketoimia.

Showcase-sivua on hyvä hyödyntää silloin, kun haluaa yksilöityä huomiota pääsivun alla toimivalle projektille, tuotteelle tai tapahtumalle. Jos yrityksellä on monta erilaista brändiä hallussaan, kannattaa niille tehdä omat sivut, jotta seuraajat olisivat sitoutuneempia. Showcase-sivuja tehdessä kannattaakin huomioida se, että sille rakentuu oma seuraajakuntansa, eikä seuraajat näin ollen siirry pääsivulle. (Fonecta 2020.)

  1. Educational Institution -sivua hyödynnetään oppilaitoksissa

Tätä sivua hyödyntävät lähinnä oppilaitokset ja kouluja vastaavanlaiset toimijat.

Yritystilien lisäksi linkkaria käytetään yksityishenkilönä, omaa työpaikkaa tai yritystä edustaen.

 

Verrattuna muihin sosiaalisiin medioihin, Linkedinissä esitellään vapaa-ajan sijaan omaa työminää. Toisinaan linkkarissa näkee myös rentoa sisältöä, mutta useimmiten päivitykset liittyvät jollain tavoin työhön. Miten Linkediniä kannattaisi sitten käyttää, jotta siitä saisi etenkin yrityksen myynnin kannalta parhaimman mahdollisen hyödyn?

 

 

Profiili kuntoon

Niin kuin kaikissa sosiaalisen median sivustoissa, on hyvä laittaa ensimmäisenä profiilin yleisilme kuntoon. Mikäli yritykselläsi on olemassa brändiohjeet, niiden mukaiset elementit lisätään myös Linkediniin. Mikäli brändäystä ei ole tehty, kannattaa se hoitaa ensin kuntoon. Brändin elementtejä ovat esimerkiksi profiilikuva, kansikuva ja tone of voice, eli yrityksesi teksteistä välittyvä äänensävy ja tunne. Profiilin kuvia valitessa kannattaa valita laadukkaat ja yritystä mahdollisimman hyvin kuvaavat kuvat. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa! Profiilikuvana toimii hyvin yrityksen logo, kun taas kansikuvaan voi valita toimintaa/tuotteita kuvaavan kuvan, jossa voi olla myös graafisia brändielementtejä, kuten tärkeimpiä yritykseen liittyviä tekstipätkiä (esim. slogan tai yhteystiedot), värielementtejä tai muuta grafiikkaa.

 

Kuvien lisäksi Linkedinin biosta löytyy tilaa lyhyelle vapaamuotoiselle tekstille. Tekstikenttään voi kirjoittaa sloganin tai muun kiteytyksen yritystoiminnasta. Nykyisin Linkedin-profiiliin on pakko lisätä yrityksen verkkosivu lisäämään yrityksen uskottavuutta. Tämä Call To Action -elementti on hyvä olla, jotta ostopolku olisi sujuva asiakkaille ja uusille yhteistyökumppaneille.

About-osio on yrityssivun alkuosassa oleva laajempi tekstikenttä, johon voit kuvailla yritystoimintaa entistä tarkemmin ja kirjoittaa esimerkiksi tärkeitä yhteystietoja

 

  1. Yritysmarkkinointia aloittaessa on hyvä muodostaa ensimmäisenä tavoite.

Miksi Linkediniä päivitetään? Linkedinin yksi tärkein ominaisuus on verkostojen kautta muodostunut julkaisujen levinneisyys, joka muodostuu seuraajien sitoutuneisuudesta. Sitoutuneisuutta saadaan aikaan, kun ihmiset saadaan reagoimaan postauksiin. Päinvastoin sitoutuminen voi myös laskea, mikäli seuraajasi eivät reagoi julkaisuihisi ollenkaan (Mikkola 2020).

 

Digimarkkinointi.fi (n.d.) sivuston artikkelin mukaan erityisesti B2C-myynnin tavoitteissa kannattaa ottaa huomioon se, kuinka saat seuraajasi aktivoitua mukaan keskusteluun ja niin ollen myös postauksesi leviämään.

Erilaisia tavoitteita linkkarissa voivat olla esimerkiksi työnantajamielikuvan parantaminen, brändin tunnettuuden lisääminen tai uusasiakashankinta (Mikkola 2020).

 

  1. Tee muutama postaus yritystilille ennen mainostamista.

Yritystilistä kannattaa tehdä aktiivisen näköinen, ennen kuin sitä alkaa jakamaan tai mainostamaan. Aktiivisen näköinen profiili herättää enemmän kiinnostusta ja antaa jonkinlaisen mielikuvan siitä, millaista sisältöä yrityksesi tilillä on jatkossa odotettavissa. (Digimarkkinointi n.d.)

 

  1. Aloita yrityssivun markkinointi

Markkinoinnin aloittamiseksi yrityksen Linkedinin voi yhdistää yrityksen muihin sosiaalisen median sivuihin. Yrityssivun linkki kannattaa saada myös mahdollisimman monen yksityishenkilön Linkedin-profiiliin. Tämä onnistuu esimerkiksi pyytämällä työntekijöitä lisäämään työpaikkakuvaukseensa yrityksen sivun, jolloin ohjaavia linkkejä saadaan jo kerralla useampia. Työntekijöistä saadaan myös helposti sivulle ensimmäiset seuraajat. Lisäksi linkki kannattaa liittää myös nettisivuille.

 

  1. Tee sisältösuunnitelma

Hyvän sisältösuunnitelman avulla on helpompaa suunnitella tulevaa. Ketkä kuuluvat kohderyhmäämme? Ketä yritämme tavoitella postauksillamme? Puhuttelevilla ja säännöllisillä julkaisuilla tavoitamme uusia ihmisiä, sillä aina saadessamme reaktioita julkaisut leviävät uusille verkostoille.

 

  1. Seuraa analytiikkaa ja reagoi siihen

Linkedinin yritysprofiilin analytiikkaa pääsee seuraamaan kaikki, joilla on sivun ylläpito-oikeudet. Analytics-välilehdeltä näkee seurantaa muun muassa seuraajien ja kävijöiden määrästä, julkaisuiden vaikuttavuudesta ja nykyään on mahdollista seurata kilpailijoita suhteessa omaan yrityssivuun.

 

Oman profiilin hyödyntäminen yrityssivun tukena

Linkedinissä on todella paljon yksityishenkilöiden tilejä ja yksilöt käyttävätkin usein reagoimiseen omaa profiiliaan. Linkedinin yksi tarkoitus on esitellä omaa työminää, ja ihmiset haluavat kertoa itsestään ja omista kokemuksistaan. Yritystarinoiden kertominen omasta näkökulmasta on heti paljon kiinnostavampaa ja puhuttelevampaa kuin se, että puhuu yrityksen nimen takana ilman henkilöllisyyttä. Yritysmarkkinoinnissa onkin hyvä siis hyödyntää myös ihmisiä yrityksen takana ja ottaa heidät mukaan markkinointiin. Voisiko työntekijät jakaa yrityssivun postauksia eteenpäin tai reagoida niihin?

Myös oman aktiivisuuden yhteydessä voi mainita edustamansa yrityksen tagaamisen avulla ja tarinoiden kerronnalla.

 

Loppuun

Linkedin on mielenkiintoinen sovellus, sillä siihen liittyy paljon muista someista tuttuja elementtejä, mutta silti paljon sellaista, joita ei muissa sovelluksissa ole. Linkedinissä on esimerkiksi mahdollista kohdentaa orgaanisesti, johon perehdyn myöhemmin toisessa esseessä. Hankalimmalta tuntuu se, kuinka nopeasti sovelluksia kehitetään ja jo muutaman vuoden vanhat artikkelit aiheesta eivät välttämättä pidäkään täysin paikkaansa. Tärkeintä on kuitenkin tehdä markkinointia ajatuksen kanssa ja maalaisjärjellä pärjää onneksi vielä tänäkin päivänä pitkälle.

 

LÄHTEET:

Digimarkkinointi. N.d. Linkedin yritysprofiilin luonti. Blogiteksti. Viitattu 13.2.2023.

LinkedIn-yritysprofiilin luonti

Fonecta. 2020. Mikä on Linkedin showcase-page? Blogiteksti. Viitattu 13.2.2023.

https://yrityksille.fonecta.fi/artikkeli/mika-on-linkedin-showcase-page/

Kallioinen, P. 2022. Artomen Linkedin-koulutus Proakatemian markkinointi- ja viestintätiimille.

Mikkola, E. 2020. 5 vinkkiä hyvään Linkedin yrityssivuun. Blogiteksti. Viitattu 13.2.2023

https://www.meltwater.com/fi/blog/5-vinkkia-hyvaan-linkedin-yrityssivuun

Kommentoi