Tampere
27 May, Monday
24° C

Proakatemian esseepankki

Miten MELIINAsta tuli MELIINA



Kirjoittanut: Iidaliina Manninen - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Big Rich Money - Miten tehdä yrittäjän unelmista kannattavaa liiketoimintaa
Katja Presnal, Candice Kilpatrick Brathwaite
Esseen arvioitu lukuaika on 8 minuuttia.

Kirjoittanut Iida Manninen & Annaliina Jokinen

 

Noin vuosi sitten synkkänä marraskuisena aamuna olimme suunnittelemassa tulevaa 24H-tapahtumaa. Pidimme taukoa ja Iidalla tuli Instagramissa vastaan kuva kynttilästä hauskalla etiketillä. Iida innostui ajatuksesta, mitä jos alkaisimme tekemään hauskoja kynttilöitä itse ja sai innostettua myös Annaliinan mukaan saman tien. Ideasta laitettiin myös Melissalle viestiä, koska tiedettiin huumorin uppoavaan häneen. Myös Melissa innostui hyppäämään remmiin siltä istumalta. Pikaista taustatyötä tehdessämme huomasimme, että Suomen markkinoilla ei ole kynttilöitä, joita myytäisiin huumorilla. Emme myöskään löytäneet yhtäkään suomalaista kynttilävalmistajaa, joka mahdollistaisi kynttilöiden personoinnin. Tästä alkoi MELIINAn tarina.

 

 

MELIINAn ensiaskeleet

Kun lähdimme ideoimaan kynttilöitämme, tiesimme, että haluamme valmistaa kynttilät jonkinlaisiin lasipurkkeihin. Olimme nähneet myynnissä kynttilöitä, missä on puinen sydän. Meillä ei kellään ollut kokemusta puisesta sydämestä, mutta ajatus takkatulimaisesta rätinästä kiehtoi meitä niin paljon, että ehdottomasti halusimme kynttilöihimme puisen sydämen. Olisihan se myös hieman massasta erottuva. Emme halunneet käyttää kynttilöissämme perinteisintä steariinia tai parafiinia, vaan halusimme jonkun luonnonvahan. Olimme lukeneet paljon artikkeleita, joissa puhutaan siitä, että parafiini ja steariini levittävät erilaisia myrkkyjä ilmaan, jonka vuoksi niitä ei kannata polttaa pitkiä aikoja kerralla. Jotkut jopa vertaavat sitä passiiviseen tupakointiin. Tutkimuksia aiheesta ei kuitenkaan pidetä luotettavina, vaan usein puolueellisina. Halusimme kuitenkin valita yhden ”parhaista” vaihtoehdoista, jonka itse löysimme. Kartoitimme eri vaihtoehtoja ja vahojen ”myrkyllisyys” mielessä pitäen, soijavaha oli meille paras vaihtoehto. Alusta asti meille oli selvää, että kynttilämme ovat tuoksukynttilöitä. Tähän ei ollut muuta syytä, kuin että projektitiimiä kiehtoi enemmän tuoksulliset kynttilät.

 

Sen jälkeen, kun meillä oli ajatus siitä, millainen tuotteemme voisi olla, lähdimme selvittämään mistä saamme hankittua kaikki tarvittavat raaka-aineet. Meille oli tärkeää, että hyödyntäisimme mahdollisimman paljon kotimaisia tavarantoimittajia. Olimme kuulleet eräältä kynttilävalmistajalta, että puusydänten laadussa on todella paljon eroja eri valmistajilla. Hän antoi meille suosituksen verkkokaupasta mistä ne kannattaa tilata, ja olemmekin käyttäneet siitä asti kyseistä verkkokauppaa. Kynttilöiden tuoksut valitsemme sen perusteella, mikä meistä kuulostaa hyvältä. Tuoksuja olemme tilanneet testattavaksi kolmesta eri verkkokaupasta. Valitettavasti emme ole saaneet keskitettyä tuoksujen tilaamista yhteen tai kahteen verkkokauppaan, sillä tietyt tuoksut myydään tietyissä verkkokaupoissa. Lisäksi tuoksuissa on keskenään valtavia eroja, esimerkiksi toffee tuoksuöljyä olemme tilanneet kahdesta eri verkkokaupasta, ja pidimme vain toisesta. Sen takia toffee öljy tulee meille muualta kuin muut tuoksuöljyt.

 

Lasipurkkien etsimiseen meillä taisi mennä kaikista eniten aikaa. Jostain syystä etsimme sopivia purkkeja ensin ulkomaalaisista verkkokaupoista, sillä oletimme, että Suomesta emme tulisi saamaan purkkeja järkevään hintaan. Olimme kuitenkin väärässä, lopulta kun lähdimme etsimään purkkeja suomenkielisiltä sivuilta, sopivat purkit löytyivätkin melkein heti.

 

Olimme saaneet vinkin muutamasta vahatoimittajasta, kartoitimme hinnat niiden ja muutaman muun toimittajan välillä ja lopulta päädyimme tilaamaan soijavahan Virosta. Sieltä tilaamalla vaha tulee huomattavasti halvemmaksi kuin Suomesta ostettaessa, vaikka toimitusmaksu on jonkin verran kalliimpi. Vaikka haluammekin suosia suomalaisia toimittajia, se ei aina ole mahdollista vasta aloittelevalle projektille. Suomalainen vahatoimittaja tilaa kuitenkin vahansa ulkomailta, samoin kuin virolainen toimittaja, sillä Suomessa ei soijan tuotanto ole vielä tarpeeksi suurta. Silti suomalaisilla tavarantoimittajilla hinnat ovat todella korkeita.

 

 

Testaaminen

Olemme tehneet todella paljon testikynttilöitä. Kynttilöissämme on puinen sydän, jonka vuoksi olemme joutuneet testaamaan erilaisia sydänvaihtoehtoja. Käyttämästämme verkkokaupasta voimme tilata eri kokoisia puusydämiä. Eri kokoiset sydämet toimivat eri kokoisissa kynttilöissä ja sydämiä on mahdollista käyttää myös ”päällekkäin”. Kahden sydämen päällekkäin käyttämiseen saimme vinkin tavarantoimittajaltamme. Toinen sydän toimii ikään kuin kaasuna, jonka avulla sydämen liekki jaksaa palaa. Kokeilimme kaikenlaisia yhdistelmiä ja lopulta löysimme meidän kynttiläämme sopivan yhdistelmän. Sydänten koko vaikuttaa kynttilän paloaikaan ja siihen, palaako kynttilä purkin reunoilta asti. Halusimme ehdottomasti kynttilöihimme sellaisen sydämen, jolla kynttilät palavat reunoille asti, näin saamme lisättyä kynttilöihin laadukkuutta.

 

Instagramista löytyy paljon erilaisia kynttilöihin liittyviä tilejä, joista olemme inspiroituneet. Jotkut yritykset ovat kuvanneet tileilleen videoita kynttilänvalmistusprosessistaan, joissa prosessi on kuvattu selkeästi vaihe vaiheelta. Instagram-tileiltä saimme paljon vinkkejä siihen, mistä meidän kannattaa aloittaa. Huomasimme, että todella monet liimaavat sydämen kynttilän pohjaan kuumaliimalla. Testatessamme kynttilöidemme paloaikaa huomasimme kuitenkin, että kuumaliima ei pidä sydäntä paikallaan. Mikäli kynttilän polttaa niin loppuun, että vaha on kokonaan sulanut, saattaa sydän lähteä liikkeelle. Monien kynttilävalmistajien kynttilän poltto-ohjeissa sanotaankin, että kynttilän polttaminen tulisi lopettaa, kun vahaa on jäljellä vielä yksi senttimetri. Haluamme, että kynttilöitämme voi jatkossa polttaa aina loppuun asti täysin turvallisesti, jonka vuoksi aloimme etsimään uusia vaihtoehtoja. Kokeilimme pikaliimaa, mutta huomasimme, että myös pikaliimalla osa sydämistä lähti liikkeelle. Nyt meillä onkin seuraavana kokeilussa kaksipuolinen tarra, joka on suunniteltu nimenomaan kynttilän sydämille ja toivomme, että se olisi ratkaisu tähän haasteeseen.

 

Sydänten liimaamisen lisäksi meillä on ollut haasteena se, että kun kynttilät on valettu ja vaha on jähmettynyt, kynttilöihin tulee isoja koloja. Olemme paikanneet koloja kuumailmapuhaltimen avulla, mutta koska se on valtava työ, yritimme löytää keinon, millä kolojen syntymisen saisi ehkäistyä. Emme onnistuneet löytämään tietoa netistä, niinpä päädyimme kysymään apua DIY joululahjat -Facebook ryhmästä. Saimme seuraavanlaisia vastauksia:

 

  • ”Kannattaa odottaa kuumentamisen jälkeen hetki ennen kaatoa, että vaha ehtii hieman jäähtyä. Viileämmällä kaatolämpötilalla ei tule niin helposti.”
  • ”Itse saanut ehkäistyä, kun aloin kostuttaa/imeyttää sydänlangan steariinissa ennen valamista”
  • ”Jähmettymisen aikana itse “tökin” grillitikulla noin puoleen väliin massaan asti sitten kun Pinta alkaa jähmettyä niin ei enää voi sitä tehdä. Pienentää noita aukkojen muodostumista.”
  • ”Kaadat vaan uuden kerroksen pinnalle ja annat kuivua.”
  • ”Just oli vastaava ketju tosin materiaalina steariini. Se kuulemma “kutistuu” kuivuessaan ja siksi tulee reikä, luulisin saman syyn olevan myös soijavahan kanssa.”
  • ”Auttaisko jos heti kaadon jälkeen heiluttaa, kopauttaa purkkia? Omiin kynttilöihin ei oo ilmakuplia tullut, joten tää nyt vaan heittona. Betonivalujakin tärytetään, ni tähän vähän sama?”
  • ”En ole ite noita tehny, mutta tuli mieleen, että olisko nuo ilmakuplia. Semmosia vois varmaan tulla esmes nopean kaatamisen seurauksena.”

(Facebook DIY joululahjat.)

 

Olemme testanneet näistä vinkeistä kaikkia muita, paisti sydämen kastamista vahaan ennen kynttilöiden valamista. Tähän mennessä mistään näistä ei ole ollut apua. Olemme kokeilleet myös lämmittää purkkeja ennen kynttilöiden valamista. Lisäksi lämmitimme purkkeja vahan jähmettymisen aikana, tämä auttoi siten, että kynttilöihin muodostuneet kolot eivät olleet niin isoja kuin aiemmin.

 

 

Hinnoittelu

Kun aloimme hinnoittelemaan tuotettamme, huomasimme, että alkuun keksimme ensimmäisen hinnan vain päästämme. Olimme tutkineet hieman kynttilämarkkinoita ja näin ollen laitoimme kynttilän hinnaksi kuluttajille 18 €. Huomasimme kuitenkin nopeasti, että hinta oli ihan liian alhainen. Ennen kuin haimme Akatemian myyntipäiville, aloimme pohtimaan tuotteemme hintaa tarkemmin. Tutustuimme laajasti kynttilämarkkinoihin ja laskimme oikeasti kaikki kulut auki. Laskimme kaikki materiaalikustannukset yhteen ja huomioimme myös inflaation, eli laskimme kulut vähän korkeammilla hinnoilla kuin ne sillä hetkellä olivat. Laskimme kuluihin myös omat palkkamme arvioiduilla työtunneilla. Sen jälkeen lisäsimme siihen katteen, josta tarvittaessa pystymme myös maksamaan provikkaa myynnistä. Huomasimme, että käteen jäävä osuus on todella pieni, jos myymme kynttilää 18 euron hintaan. Niinpä päätimme muuttaa hinnoitteluamme, ja nyt myös kynttilöiden jälleenmyynti on jossain määrin järkevää. Tällä hetkellä kynttilämme hinta kuluttajille on 23 euroa.

 

 

Visuaalisuus

Ensimmäinen askel liikeidean testaamiselle on sen varmistaminen, eli mielipiteiden kysyminen potentiaalisilta asiakkailta (Presnal & Kilpatrick 2021). Kysyimme syksyllä Naistenhuoneella ja Naisyrittäjät -ryhmässä mielipidettä kynttilöidemme visuaalisesta ilmeestä, sekä mahdollisia ideoita tuotteeseen liittyen. Saimme todella paljon positiivisia kommentteja, sekä kommentteja, jotka vahvistivat joitain meidän jo ajattelemia ominaisuuksia. Kyselyn jälkeen vaihdoimme kynttilöidemme kultaiset kannet mustiin, sekä muokkasimme etikettimme ulkonäköä. Huomasimme, että huumori herättää myös kynttilöissä paljon keskustelua ja mielenkiintoa. Julkaisu, jossa oli kuva kynttilästä, jossa luki ”Älä inise” sai todella paljon enemmän huomiota kuin kuva, jossa oli ”Hyvää joulua” ja ”Kiitos yhteistyöstä” kynttilät. Tämän avulla saimme vahvistusta omaan ajatukseemme, että uskallamme pitää huumorilinjan kynttilöissämme.

 

Tiedostamme, että huumorilinjauksemme rajaa asiakaskuntaamme automaattisesti, mutta halusimme silti pitää siitä kiinni. Kävimme paljon keskusteluja, jossa nousi usein esille lause ”kaikille kaikkea on ei mitään kenellekään”. Tarkoittaen sitä, että jos haluaisimme miellyttää tuotteellamme kaikkia, todennäköisesti tuotteesta tulisi niin tylsä, että se ei herätä vahvoja tunteita kenessäkään. Uskomme vahvasti siihen, että rajaamalla asiakaskuntaa, pystymme sitouttamaan asiakkaitamme paljon paremmin. Asiakas, joka haluaa ostaa MELIINAn, haluaa sen oikeasti.

 

Huumorin lisäksi haluamme, että tuotteessamme on muuten pelkistetty design. Kynttilöissämme on muuten niin paljon kaikkea: puinen sydän, tuoksu ja suupieliä nostattava teksti etiketissä, joten koemme, että itse tuote voi olla todella pelkistetty. Facebook -kommenteista huomasimme myös, että yksinkertaisesta ilmeestämme pidettiin.

 

Luimme Luovia-podcastin blogista artikkelin ”Tunnista erottautumisen elementtisi ja varasta kuin taiteilija!”. Artikkelissa kerrottiin Austin Kleonin Varasta kuin taiteilija -kirjasta, jossa kerrotaan, kuinka kaikki rakentuu jo tehdyille ja jo olemassa oleville asioille, eikä ole olemassa mitään ainutlaatuista. Ei siis tarvitse keksiä polkupyörää uudestaan, tarvitsee vain tehdä hyvää työtä, löytää oma tyyli ja erottautumisen elementti. (Härkönen, N.) MELIINAn kolme erottuvaa elementtiä ovat huumori, lämpö ja personointi. Lämmöllä tarkoitamme kynttilän lämmön lisäksi sitä, että myös me haluamme välittää lämpöä asiakkaillemme. Alkuun mietimme, voiko oma tyyli ja persoona näkyä meidän tuotteissamme, ja totesimme, että kyllä voi. Kynttilöissämme näkyy huumori, mikä on iso osa projektitiimiämme. Lisäksi olemme valikoineet kynttilöihin ainoastaan meitä miellyttävät tuoksut, joten MELIINAssa tyylimme voi jopa haistaa.

 

Se, mikä työssämme on ainutlaatuista, kumpuaa meistä itsestämme sekä siitä, millaisia tulkintoja teemme. Tehtävämme on kerätä hyviä ideoita, ja valikoida ne tiukan seulan läpi. Sitten yhdistelemme ideat ja luomme jotain vanhaan pohjautuvaa uutta. (Härkönen, N.) Juuri tällaista varastamista mekin teimme, kun suunnittelimme tuotteitamme. Poimimme ideoita muilta kynttilänvalmistajilta, ja kokosimme ideat yhdeksi tuotteeksi, ja näin syntyi MELIINA.

 

Alkuperäisen projektitiimin persoona näkyy myös itse nimessä. MELIINA on syntynyt projektin aloittaneiden jäsenten nimistä: Melissa, Iidaliina ja Annaliina = MELIINA. Vaikka myöhemmin mukaan hyppäsikin meidän tiimistämme Kolu, pidimme silti nimen ennallaan. Myöhemmin Kolun siirtyessä muihin haasteisiin, mukaan remmiin lähti Julia. Nelistään olemme MELIINAa kehittäneet eteenpäin. Meillä oli aluksi ideana laittaa MELIINAn perään vielä ”loppuliite” esimerkiksi Design tai Deluxe. Tulimme kuitenkin siihen lopputulokseen, että halusimme korostaa kotimaisuutta ja yksinkertaisuutta, jonka vuoksi päädyimmekin pitämään nimenä MELIINA.

 

 

Tulevaisuus

Olemme pohtineet jo paljon myös MELIINAn tulevaisuutta ja sitä, missä haluamme tuotteemme jatkossa nähdä. Meillä on paljon selkeitä ajatuksia, mutta myös paljon asioita, joita olemme alkaneet pohtimaan, eikä meillä ole vielä vastauksia niihin. Olemme pohtineet sitä, että jossain kohtaa meidän olisi hyvä vaihtaa etiketit toisenlaisiin. Tällä hetkellä teemme etiketit itse alusta saakka, mutta olemme miettineet, pitäisikö meidän siirtyä tilattaviin etiketteihin. Ongelmaksi kuitenkin tulisi personoinnin hitaus. Mikäli meidän pitäisi lähettää asiakkaiden haluamat etiketit eteenpäin, kestäisi siinä huomattavasti pidempään saada lopullinen tuote asiakkaalle. Todennäköisesti yksittäin tilatut etiketit tulisivat myös todella paljon kalliimmaksi, kuin mitä ne ovat itse tehtyinä. Tämänhetkisissä etiketeissä haasteena on se, että kerätessään vähänkään kosteutta, tarran liima irtoaa ja etiketti menee kuprulle.

 

Myös kynttilöidemme lasipurkkeihin olemme miettineet muita vaihtoehtoja. Tällä hetkellä käytössämme olevat lasipurkit herättävät ristiriitaisia tunteita. Joidenkin mielestä purkki on todella kiva ja joillekin lasipurkistamme tulee ”hillopurkki” -fiilis. Olemme saaneet myös kommentin, että käsintehdyssä kynttilässä kotikutoinen hillopurkkifiilis ei haittaa, se jopa korostaa sitä, että tuote on käsityönä valmistettu. Myös sitä on kommentoitu, että kun purkki ei ole mitenkään erityinen, ei tule tunnesidettä säilyttää sitä tyhjänpanttina pölyttymässä, vaan sen voi kierrättää kynttilän polttamisen jälkeen.

 

Myös markkinointiin olemme käyttäneet paljon aikaa, kun olemme pohtineet millä kärjellä haluamme lähteä myymään ja markkinoimaan tuotettamme. Haluammeko myydä nimenomaan personointia vai haluammeko keskittyä huumorin myyntiin? Vaikka nämä kaksi eivät sulje toisiaan myynnillisesti pois, markkinoinnissa olisi hyvä käyttää toista näistä markkinoinnin ”kärkenä”, jotta markkinoinnista ei tulisi liian sekavaa. Emme halua, että brändistämme välittyy tuo edellä mainittu ”kaikille kaikkea on ei mitään kenellekään” -ajatus.

 

Kynttilät mielletään usein syksyn ja talven nautinnoksi. Olemmekin yrittäneet pohtia paljon sitä, miten saisimme MELIINAn myynnistä enemmän ympärivuotista. Eri kausille sopivat tuoksut toimivat hyvänä esimerkkinä yhdestä ratkaisusta tähän. Meillä oli kesällä kokeilussa tuoksut kesäyö, samppanjapomelo sekä sitronella. Pystyimme tuoksujen ja tekstien avulla kohdistamaan kynttilöitä esimerkiksi kesän juhliin tai mökkituliaisiksi.

 

Tällä hetkellä meillä on pohdinnassa, onko MELIINAn tämänhetkinen logo liian rajoittava. Logossa on teksti, ”käsintehty Tampereella”, ja aloimme miettimään rajaako se tuotetta liikaa pirkanmaalaisten tuotteeksi. Muualla Suomessa tamperelaisuus ei todennäköisesti anna lisäarvoa tuotteelle, vaan se voi vaikuttaa jopa negatiivisesti. Tämä asia on meillä nyt selvityksen alla, ja teemme pientä kartoitusta Pirkanmaan ulkopuoliselle kohderyhmälle. Olemme miettineet myös, olisiko vielä joku sydänyhdistelmä, jolla saisimme pidennettyä kynttilöiden paloaikaa. Meillä on mielessä vielä muutama yhdistelmä, joita voisimme kokeilla. Kun nämä asiat on mietitty ja testattu loppuun, olemme varmoja siitä, että tuotteellemme on paljon kysyntää. On uskottava itseensä, jotta muutkin voivat uskoa (Presnal & Kilpatrick 2021). Ja me uskomme MELIINAan, on ollut hienoa huomata jo tässä vaiheessa, kuinka paljon positiivisia tunteita tuotteemme herättää muissa. Olemme saaneet jopa paljon kyselyjä siitä, voisiko tuotettamme saada jälleenmyyntiin.

 

Liikeidea voi olla yksinkertainen, mutta sen toteuttamisen pitäisi olla niin ainutlaatuista, ettei sitä voi kopioida helposti. Pelkkä idea yksinään ei vielä vie pitkälle, vaan vasta toteutus määrittelee idean menestyksen. (Presnal & Kilpatrick 2021.) Meillä onkin ajatuksena saada MELIINA vahvasti näkyville sosiaalisessa mediassa. Haluamme erityisesti korostaa MELIINA tiimiä tuotteiden takana, ja sitä, että valmistamme tuotteet itse. Verkkokauppamme on aukeamassa muutaman päivän sisällä, joten voimme aloittaa markkinoinnin kunnolla. Pääsemme vihdoin testaamaan, millainen markkina meille löytyy sosiaalisen median puolelta ja kuinka paljon kiinnostusta MELIINA herättää.

 

 

Lähteet:

Facebook DIY joululahjat. Manninen, I. 14.10.2022. Luettu 4.12.2022. Facebook

Härkönen, N. Luovia podcast. 2021. Jakso 110 Tunnista erottautumisen elementtisi ja varasta kuin taitelija!. Luettu 4.12.2022. #110 Tunnista erottautumisen elementtisi ja varasta kuin taiteilija! — LUOVIA (luoviapodcast.com)

Presnal, K. & Kilpatrick Brathwaite, C. Big Rich Money. 2021. Basam Books. E-kirja. Viitattu 5.12.2022. Saatavilla: Big Rich Money – Katja Presnal – E-kirja – Äänikirja – BookBeat

Kommentoi