Tampere
02 May, Thursday
2° C

Proakatemian esseepankki

Mitä on Lean Service Creation?



Kirjoittanut: Vili Anttonen - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
The Lean Service Creation Handbook
Hanno Nevanlinna
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Lean Service Creation

 

Mitä on lean service creation (LSC)?

LSC prosessissa tähdätään hyödyntämään kahta asiaa, valmiiksi löytyviä resursseja ja teknologiaa. Tällä tavoitellaan saada aikaiseksi kaupallinen, käyttäjäkeskeinen ratkaisu, joka luo samalla positiivisen vaikutuksen sekä ympäristöön että yhteiskuntaan. Toisin sanoen LSC on setti kanvaita, jolla autetaan sinua ja sinun tiimiäsi innovoinnissa ja vastauksien löytämisessä.

 

Miten LSC toimii käytännössä?

LSC metodissa täytetään erilaisia kanvaita, jotka kyselevät, ohjaavat ja herättävät ajatuksia. Samalla se rohkaisee sinua ja tiimiäsi käyttäytymään ja ajattelemaan erilailla. Kanvaat auttavat fasilitoinnissa, palautteen annossa, testauksessa, prototyypeissä, iteroinnissa ja oppimisessa.

” Treat LSC like a trusted friend who has been in your situation many, many times previously. And like a true friend, LSC is ready to ask difficult questions and push you out of your comfort zone. The LSC canvases are not designed to do your job for you, but they do provide a starting point, a robust set of specific questions to answer and of concrete actions to take.”

2019, Futurice Oy, The Lean Service Creation Handbook.

Tässä on aivan loistava tiivistys siitä, miten LSC toimii. Omin sanoin LSC muuttaa ajatteluasi, auttaa sinua löytämään ongelmia, mitä ei muuten löytäisi ja antaa jokaiselle olla samalla tavalla äänessä. Eli introverttien unelma!

Miten sitten bisneksen kannalta?

LSC käyttäessä on olennaista tiedostaa kyseisen tuotteen tai palvelun tavoite. Miksi yrityksesi tekee tätä tuotetta? Mitä tavoitetta tällä tuotteella tai palvelulla koitetaan ratkaista? Näiden kysymysten avulla päästään sinne mehukkaaseen ytimeen, mistä palvelumuotoilussa on oikeasti kyse. Jos sinne ytimeen ei päästä, niin silloin ei yleensä voida vaikuttaa oikeaan ongelmaan. Tämän takia on myös tärkeää, että asiakkaasi, jolle palvelua olet luomassa, on tiiviisti palvelun kehittämisessä mukana. Asiakkaalta on myös tärkeä tietää mikä palvelun strateginen tarkoitus on, ketä kaikkia palvelu koskee, akatemialaisille tuttu mistä tiedät olevasi perillä ja mitkä asiat rajoittavat palvelun luontia?

Tunne asiakkaasi

Sen lisäksi että tunnet asiakkaasi niin sinun on myös tärkeä tuntea palvelun loppukäyttäjät. Tätäkin varten LSCn valikoimasta löytyy oma kanvaansa. Täytyy tietää käyttäjien määrä, paljonko he palvelusta maksaisivat, kuinka usein palvelua käytetään, kuinka moni on lopettanut sen käyttämisen ja muuta. Tässä vaiheessa, jos itseltäsi ei löydy vielä vastaavaa palvelua, voit verrata sitä vastaavaan kilpailijan tuottamaan palveluun ja etsiä vastauksia sen avulla. Samalla tulee kilpailijat tutuksi ja saatat huomata jo asioita mitkä toimivat ja mitkä eivät toimi. Kuten joku on tainnut joskus mainita ”ei sitä pyörää kannata keksiä uudelleen”. Palvelua tai tuotetta kehittäessä ei ole häpeä kopioida hyviä ideoita muista palveluista. Tätä kannattaa lähestyä siten, että ensin bongaa hyvän idean tai aspektin palvelusta ja tämän jälkeen lähtee työstämään siitä omaa. Näiden tietojen avulla pystyt luomaan erilaisia asiakasryhmiä, joilla on erilaisia ongelmia. Tässä on hyvä käyttää myös visuaalisuutta hyväksi ja jos oikein innostuttaa, niin piirtää jokaiselle asiakasryhmälle oma keulahahmonsa.

”Oh, and defining your groups by basic demographics is plain lazy.”

2019, Futurice Oy, The Lean Service Creation Handbook.

 

LSC kokonaisuudessaan käy kanvaiden avulla läpi palvelusi tavoitteet, käyttäjät, ideoinnin, konseptin luonnin, bisnes-modelin sekä validoinnin. Se on mielestäni kokeilemisen arvoinen metodi ja ennen kuin tämä alkaa kuulostaa vielä enemmän myyntipuheelta, niin jätä tämän tähän. Jos LSC kiinnostaa enemmän, niin kaikki kanvaat ja niistä enemmän kertova käsikirja löytyvät ilmaiseksi futuricen nettisivuilta.

https://futurice.com/lean-service-creation/

 

Lähteet:

Hanno Nevanlinna, 2019, Futurice Oy, The Lean Service Creation Handbook.

Kommentoi