Tampere
02 May, Thursday
17° C

Proakatemian esseepankki

Missio ja visio hukassa



Kirjoittanut: Janne Pussinen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Hurma Projektit Osk aloitti viime vuoden syksyllä pitkän ja mahdollisen tuskaisan projektin: strategian luomisen (toivottavasti) jatkuvalle yritystoiminnalleen ja oppimistiimilleen. Yleensä yritysten strategiaa luodaan erityisesti tehtävään muodostetun ryhmän kautta. Harvoin koko yritys yhdessä puristaa kollektiivisesti ulos firman suuntaa näyttävän tien. Proakatemialla ja Hurmassa olemme kuitenkin erityisessä asemassa yhteisten päätösten teossa. Koska kaikki haluavat oletusarvoisesti oppia strategiaan liittyvän prosessin ja osallistua oman yrityksensä suunnan näyttöön, on Hurmassa koko 16-hengen kokoinen osuuskunta yhteistuumin muodostamassa tulevaisuuden reittiohjeita. Onko Hurmassa siis luottamusongelma? Eikö osuuskunta pysty luovuttamaan strategian luonnin ohjaksia asiasta erityisesti kiinnostuneen pienemmän tiimin käsiin?

On mahdollista, että juuri luottamuksen puute on kyseessä, mutta todennäköisempi syy on koko Proakatemialla muodostettujen tiimiyritysten pulma. Tiimiyritykset muodostetaan enemmän pakosta kuin muut yritykset, jotka kasataan luonnollisesti yritysideoiden ympärille. Tämän takia Hurmaltakin puuttuu strategian kaksi tärkeää rakennuspalikkaa, joiden ympärillä on tanssittu jo melkein kolme vuotta: missio ja visio.

Yleensä yrityksen missio muodostuu bisnesidean pohjalta: halutaan tarjota jotain tarpeeseen vastaavaa, halutaan olla täyttämässä joku tietty kolo markkinoilla. Kun missio on selvä, voi visio muodostua helposti missioon rakentaen. Esimerkiksi viime vuosien ehkä puhutuin alumniyritys Portaali muodostui tarjoamaan palvelua, jolle perustajat näkivät tarpeen: virtuaalielämyksiä. Bisnesidean ja mission pohjalle muodostui pitkäaikainen visio: tarjota parhaat mahdolliset virtuaalikokemukset maailmassa vuoteen 2040 mennessä.

Entä kun näitä ei ole? Miten yritystoiminnan tulevaisuuttaa voidaan suunnitella, kun kasataan yhteen 16 ihmistä, jotka eivät tiedä mitä haluavat yrityksen tekevän viikon päästä, saati sitten viiden vuoden? 16 tekijää, jotka kaikki haluavat kehittää omaa osaamistaan ja tekemistään, ilman yhteistä suuntaa?

No, lähdetään muista strategiaa varten tarvittavista tiedoista. Määränpää on vielä hämärässä, mutta ehkä voidaan kartoittaan sitä, keitä me olemme. Millainen organisaatio Hurma on. Mitkä asiat motivoivat meitä tekemään yritystoimintaa yhdessä. Mikä tekee Hurmasta enemmän kuin pelkän kahvimyynnin laskutuspohjan? Kun pystymme kertomaan, keitä olemme, pystymme hahmottamaan, millainen strategia sopii meille.

Aihetunnisteet:
Kommentoi