01 May, Wednesday

Miksi ihmiset ylipäätään käyttävät rahaa

Kirjoittanut: Arto Ala-Seppälä - tiimistä Kipinä.

Minustako yrittäjä
Manne Pyykkö

AIHE: Digitaalinen liiketoiminta
Luokitus: 2 esseepistettä, Yksilö essee
Kirjoittaja: Arto Ala-Seppälä (14.11.2023)

Johdanto

Viimeisiä esseitä kirjoitetaan ja pysähdyn pohtimaan, että olemmeko koko Proakatemia opintojen aikana pysähtyneet pajailemaan tai miettimään mitkä asiat käyvät kaupaksi ja miksi ne myyvät hyvin. Usein intoillaan hienoja visioita ja toimintasuunnitelmia olematta ollenkaan varmoja siitä onko niille luonnollista kysyntää. Haastan nyt jokaista pysähtymään ja pohtimaan, että mitä jos toimiva liiketoiminta onkin kaikkea muuta mitä itse haluamme tehdä?

Toki on tärkeää tehdä sitä mikä on itselle tärkeää ja mille oma sydän sykkii. Liiketoiminta ei ole leikin asia ja riskejä on olemassa todella paljon. Joten mitäpä jos hiljentäisimme sisäisen egopuheemme ja pysähtyisimme pohtimaan mistä aloittava tiimiyrittäjä tai tiimiyritys voisi lähteä liikkeelle varmistaakseen kohtalaisen liiketoiminnan alun. Kauppasin ja koulutin aikoinaan tuoreita myyjiä myymään ovelta ovelle pölynimureita. Imurit todella tekevät kauppansa ja nyt ymmärrän, että sille on syynsä.

Miksi ihmiset ylipäätään käyttävät rahaa

Olen useaan kertaan miettinyt opintojeni aikana, että mitä jos tiimi ryhtyisikin tarjoamaan talkkaripalveluja, piha- tai sisäsiivouksia. Millainen potentiaali palvelutuotteissa voisi olla? Mitä jos jokainen tiimiläinen olisi valmis jakamaan keskenään työvuorot toisilleen siivouspalveluiden osalta? Tiimi voisi ensimmäisen ja toisen vuoden tarjota ja tuottaa vaikkapa toimisto ja kotisiivouksia. Tätä voisi tehdä niin pitkään kunnes kolmantena vuonna olisi kertynyt riittävästi katetta osuuskunnan tilille, että voisi kokeilla määräaikaisen työvoiman palkkaamista. Siirtyä siis työntekijästä työnantajaksi.

Siivoustoiminta on Pirkanmaan seudulla erityisen kilpailtua, mutta sehän tarkoittaa vain markkinan olemassaoloa. Ennen kaikkea potentiaalista kertoo Saana Tynin tarina siivousalan yrittäjänä, sillä hänen pääomatulonsa olivat viime vuonna 6 450 000 euroa (Iltalehti, 2023). Saanakin teki aluksi pölynimurikauppaa, tosin vaihtelevalla menestyksellä ja päätyikin asiakkaiden toiveista siivousyrittäjäksi (Kotipuhtaaksi, n.d.). 10 vuotta imureita edustaneena minulta on myös useampi asiakas kysynyt, että voisinko tehdä siivousta heille viikoittain.

Mikä taika siivouksessa sitten on? Miksi se on niin kysyttyä ja miksi se tarjoaa mahdollisuuden liiketoiminnalle? Löydämme vastauksen Manne Pyykön kirjasta Minustako yrittäjä? Pyykkö viittaa kirjassaan (2011, 36) kuluttajakäyttäytymisgurun Joe Vitale listaamaan syihin, miksi ihmiset ylipäätään käyttävät rahaa:

1. Ansaita tai tehdä rahaa
  24. Tarttua mahdollisuuteen tai tilaisuuteen
  25. Saada tai varmistaa turvallisuus
  26. Helpottaa työtä

Yllä olevasta listasta löydän heti 16 syytä miksi joku ylipäätään käyttäisi rahaa siivoukseen. Löydätkö myös nämä kohdat? Yllä olevaa listaa voidaan toki käyttää muihinkin tuotteisiin ja palveluihin. Mielestäni tämä lista on loistava työkalu, kun aletaan miettimään sitä mihin tarpeeseen liiketoiminnan voisi perustaa. On hyvin tärkeää ymmärtää miten ihmiset ylipäätään käyttävät rahaa ja miten nämä käyttötavat yhdistyvät liiketoimintaan.

Liikeidean tulisi kattaa heti alussa tärkeimmät osa-alueet, joita ovat segmentti (eli kohderyhmä), tarjonta (eli mitä myydään), toimitustapa ja imagotavoite. Näiden pohjalta tulisi pystyä vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: kenelle, mitä ja miksi ostaisi? Osa-alueiden tulee rakentua realismille ja niiden tulee toimia keskenään. Ne tuleekin rakentaa oikeassa järjestyksessä eli kuka/ketkä saadaan ostamaan mitenkin. (2011,37)

Pohdinta

Alussa totesin, että hyvin usein lähdemme umpimähkään viemään omaa ideamme eteenpäin. Rakastumme omaan ideaan ja tulemme sokeaksi sen tarpeellisuudesta. Voi toki olla, että se on hyvin tarpeellinen, mutta ovatko asiakkaat valmiita maksamaan siitä? Tämän vuoksi onkin hyvin tärkeää lähteä pilotoimaan palvelua matalalla kynnyksellä ja katsoa millaisen vastaanoton liiketoiminta saa.  Esimerkiksi siivouspalvelu on luonteeltaan sellaista mitä ei voi digitalisoida. Tokihan asiakaspolut voidaan digitalisoida hyvinkin pitkälle, mutta varsinainen työ tulee kuitenkin suorittaa hartiavoimin.

Simonen, M. 2023. Saana lähti työläisperheestä tyhjätaskuna Helsinkiin – Näin hän tienasi 6,5 miljoonaa euroa. Verkkosivu. Viitattu 14.11.2023

Koti Puhtaaksi. n.d. Miksi olemme alamme edelläkävijöitä? Tutustu yrityksemme visioon ja historiaan! Verkkosivu. Viitattu 14.11.2023

Pyykkö, M. 2011. Minustako yrittäjä? Helsinki: WS0Ypro.