Tampere
02 May, Thursday
6° C

Proakatemian esseepankki

Mikä siinä myynnissä on?



Kirjoittanut: Jesse Järvensivu - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
100 faktaa myynnistä
Andrei Koivumäki
Katleena Kortesuo
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Voi v*ttu mää vihaan myyntiä! Tämä ajatus takoo takaraivoon, kun edes ajattelen myyntiä. Mieleen juolahtaa heti kuva käytettyjen autojen kauppiaasta, jonka tunnistaa seuraavista: wet waxilla taakse kammattu tukka, feikki kultakoru ja lentävästä lauseesta: ”mulla on ollut neljä tällaista!” Miten tähän pisteeseen on jouduttu ja miten siitä päästään pois? Tässä kirjoituksella etsitään juurisyytä, sekä ratkaisua tähän ongelmaan.

 

 

Lähdin hakemaan tietoa netistä ja törmäsin Joose Luukkasen kirjoittaman artikkeliin: Mitä myynti on? Artikkelin mukaan myynti koostuu sopivassa suhteessa seuraavista: Kuuntelu, tunne, järki, hyöty ja tuote. Mikään edellä mainitusta ei saa syödä sijaa toiselta. Kuuntelemalla asiakasta saa kokonaiskuvan mitä asiakas haluaa, jolloin on helppoa sovittaa tarjottu tuote, tai palvelu hänellä. Mahdollista on myös se, että se jätetään tarjoamatta, mikäli se ei asiakkaalle sovi. Tunne taas näyttelee roolia siinä, että asiakkaan on kyettävä luottamaan myyjään. Kaupattavana voi olla jotain aina euroista satoihin tuhansiin, niin epäluottamusta herättävä myyjä ei kauppaa saa. Järki kuuluu myös suuressa roolissa kauppaa. Mitä järkevämmältä kauppa vaikuttaa (ja toivottavasti myös tuntuu) niin kauppa on mieltein itsestään selvä. Hyöty. Pitäähän kaupasta hyötyäkin. Mitä suurempi hyöty, sen suurempi todennäköisyys kauppaan. Lopuksi vielä tuote. Tuotteen on oltava kunnossa ja siihen on uskottava.

 

 

Kuuntelin myös kirjaa: 100 faktaa myynnistä (Andrei Koivumäki ja Katleena Kortesuo 2019 Alma talent) ja minulle tuli mieleen, että myyjät ovat aika ylpeitä omasta ammatistaan, tai että usein he kertovat itse olevan myyjiä. Se on jokseenkin ärsyttävää, mutta ehkä he haluavat myös mahdollisia asiakkaita tilanteesta ja paikasta riippumatta. Ken tietää. 2021 sosiaalinen media on täynnä ”huippumyyjiä”. Kaikki ajavat hienoilla autoilla, näyttävät hyvältä, syövät ravintoloissa, viikonloput menevät vesillä ja elämä on varsin hienoa. Olen päässyt seuraamaan läheltä ystävieni myyntiä ja se on ollut läsnä jokaisessa päivässäni jollain tapaa. Olen tullut siihen tulokseen, että myynti ei ole aina siltä miltä se sosiaalisessa mediassa näyttää. Kauppaa ja asiakkaita palvellaan kelloa katsomatta, eikä vapaapäiviä juuri ole. Myynnissä eurot ovat todella kireässä, varsinkin uran alkuhetkillä. Myynti on siis todella raskasta, paineensietokykyä täytyy löytyä ja sen takia se ei sovi kaikille, eikä täydykään sopia.

 

 

Voisinko itse myydä? Hyvä kysymys. Otan johdannosta hieman takaisin. Ehkä voisin, ehkä en. Myynti on ollut monilla ponnahduslauta yrittäjyyteen ja yrittäjyys kiinnostaa myös minua, enhän muuten olisi tällä hetkellä unelmieni koulussa, Proakatemiassa. Hyvänä esimerkkinä toimii myös kirjan toinen kirjoittaja Andrei Koivumäki. Andrei on kiistämättä Suomen parhaita asuntomyyjiä. Andrei on huippumyyjä ja se on tehnyt hänestä myös yrittäjän. Toki samalla alalla, mutta kuitenkin. Hän työllistää tänä päivänä kymmeniä ihmisiä. Hän on yksi Neliöt Liikkuu LKV Oy perustajista eikä se hänen ainut bisneksensä. Somesta olen ymmärtänyt, että hänen olevan myös start up -yrittäjä, tekee puhekeikkoja ja on myös parturialalla mukana. Mitä tästä siis opimme? Sen, että jos olet onnistunut aiemmassa myyntiurassa, luultavasti sinulle tarjotaan myös muita työpaikkoja, mahdollisuuksia, ovia avautuu ja sinut otetaan ennen kaikkea vakavasti. Luottamuksesta ja vakuuttavuudestahan kaikki on loppupeleissä kiinni.

 

 

Kun syvemmin mietin, haluaisin olla palvelija, oman alani asiantuntija, enkä mikään myyjä. Ehkä myyjä sanana on se mistä tämä kaikki kiikastaa. Kaikessahan on loppupeleissä kyse myyjistä ja myynnistä. Järjestyksenvalvojana toimiessani olen myös ikään kuin myynyt itseäni. Antanut kasvot ravintolalle ja yritykselle, jolle olen työskennellyt. En siis suoraan sano ei provikkapalkoille, tai liian pitkille työpäiville. Tiedostan, että sillä reitillä mitä olen valinnut kulkea, myynti tulee olemaan edessäni. Se ei ole este, vaan korkeintaan hidaste. Opit matkalta mukaan ja kohti tulevaa.

 

 

Pääsiäiseksi pieni pähkinä: onko kaikella hinta ja onko kaikki kaupan?

 

 

 

 

Koivumäki, A. & Kortesuo, K. 100 faktaa myynnistä. 2019. Alma Talent

 

 

Luukkanen, J. Mitä myynti on? 2016. Huippumyynti.

https://www.huippumyynti.fi/mita-myynti-on/

Luettu 30.3.2021

 

 

Kommentoi