Tampere
20 May, Monday
8° C

Proakatemian esseepankki

MELIINAn Myyntipäivämateriaalit



Kirjoittanut: Iidaliina Manninen - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Teimme ennen Myyntipäiviä kokonaisvaltaisen MELIINA-tuoteinfon Proakatemian tiimeille jaettavaksi. Halusimme tehdä materiaaleista tarpeeksi kattavat, jotta ne toimisivat mahdollisimman hyvin myynnin tukena. Aloitimme materiaalien tekemisen hyvissä ajoin tammikuussa ja käytimme niiden tekemiseen useita päiviä. Välillä luetutimme materiaaleja muilla Samoalaisilla ja pyysimme palautetta niistä. Tammikuussa pääsimme Roiman pajaan kertomaan MELIINAsta, jolloin pääsimme hyödyntämään materiaalejamme ensimmäistä kertaa ja näkemään mitä niihin tarvitsee vielä lisätä. Läpinäkyvyyden lisäämiseksi Roimalaiset pyysivät meiltä laskelmaa siitä, mistä tuotteemme hinta koostuu, joten teimme tarkat laskelmat ja lisäsimme ne materiaaleihimme.

 

Erityisesti käytimme aikaa MELIINAn myynti-infon ja myyntistrategian laatimiseen. Aloitimme tietysti tarkistamalla, mitä myyntistrategian kuuluu pitää sisällään. Määrittelimme MELIINAn asiakasprofiilin, kirkastimme erottautumistekijät, loimme myyntiprosessin ja dokumentoimme nämä tiimeille jaettavaksi. Meille oli valtava apu edellisen vuoden Myyntipäivien toimeksiantajien Treffiboksin, Hekumun ja Joulumysteerin infoista.

 

”Myyntistrategia määrittelee millä myynnin tavoitteet aiotaan saavuttaa. Hyvä myyntistrategia on yksityiskohtainen, mittava suunnitelma, jonka avulla päästään asetettuihin myynnin tavoitteisiin” (Novavara 2017).

 

Shark Tankissa saimme palautetta siitä, että emme olleet avanneet mitä kynttilän personointi tarkoittaa. Myyntipäivä infoon osasimme tarkentaa personointia niin, että se on varmasti selkeää jokaiselle, joka myy MELIINAa. Myös tiimien myyntipäiväpajoissa käytimme aikaa personoinnin läpikäymiseen. Myyntipäivillä päätimme tehdä personoinnista mahdollisimman yksinkertaista ja loimme sille tietyt raamit, ja personointi oli saatavilla vain yritysasiakkaille.

 

Shark Tankiin tehdystä raportista oli meille muutenkin paljon hyötyä tehdessämme Myyntipäivien materiaaleja. Olimme tehneet koko syksyn ajan paljon ajatustyötä Myyntipäiviä koskien, joten olimme ehtineet miettimään lähes kaikkia materiaaleihin tulevia asioita. Tämän ansiosta materiaalien teko helpottui huomattavasti, kun niiden teko oli ajankohtaista.

 

Infopaketin lisäksi teimme erillisen brandbookin tukemaan MELIINAn markkinointia. Englanninkielisiä opiskelijoita varten Julia teki materiaaleista myös englanninkieliset versiot.

 

Alta löydät linkit Myyntipäivien materiaaleihin. Infopaketin ja brandbookin ovat koonneet Iida Manninen ja Julia Nieminen, brandbookin teossa oli mukana myös Melissa Keränen.

 

https://drive.google.com/file/d/1iSlv2IyDjT7i8_R418WR_nvHRzBQOU57/view?usp=share_link

https://drive.google.com/file/d/1hXQpcf-yk1oc8bM6cwWCWFQ2nkgHwUvR/view?usp=share_link

 

 

Lähteet:

Novavara. 2017. Myyntistrategia on suunnitelma jolla tavoitteet saavutetaan! Viitattu 24.4.2023. Myyntistrategia on suunnitelma, jonka avulla tavoitteisiin päästään. (novavara.com)

Kommentoi