Tampere
17 May, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

MELIINA myyntipäiville



Kirjoittanut: Annaliina Jokinen - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Kirjoittanut Annaliina Jokinen ja Iida Manninen

 

 

MELIINAn tarina alkoi noin vuosi sitten 24H palaverin tauolla. Saimme idean alkaa valmistamaan tuoksukynttilöitä huumoritwistillä. Jo tuolloin meillä oli ajatus, että kynttilät sopisivat hyvin Proakatemian myyntipäiville. Tuossa vaiheessa koko idea kynttilöistä ei ehkä ollut kauhean vakavissaan suunniteltu projekti-idea. Kuitenkin alkuvuodesta 2022 lähdimme suunnittelemaan omaa tuotetta, ja keväällä päätimme myös siitä, että haemme myyntipäiville, kun sinne etsitään tuotteita ja palveluita.

 

Myyntipäiville pääsemisestä tulikin yksi isoimmista tavoitteistamme. Aloimme tehdä raporttia ennen Shark Tankia, jossa haettiin toimeksiantajia myyntipäiville. Raportistamme tulikin yllättävän laaja, sillä halusimme tehdä siitä oikeasti kattavan. Aina kun ajattelimme, että tämän sivun jälkeen meillä on kaikki kasassa, tuli aina jokin uusi idea, joka oli tietenkin pakko laittaa raporttiin. Luetutimme raporttiamme myös ulkopuolisilla ja saimme myös heiltä lisää hyviä näkökulmia, joita pohdimme ja otimme huomioon raportissamme.

 

Aloimme tehdä raporttia MELIINAn projektitiimin kesken, mutta saimme todella paljon apua myös muilta tiimiläisiltämme, josta olemmekin erittäin kiitollisia. Vaikka teimme raporttia myyntipäivien hakua varten, siitä oli meille todella suuri apu projektin kehittämisessä. Meidän oli ”pakko” ajatella projektin yksityiskohtia syvällisemmin, mikä vei projektiamme todella paljon eteenpäin. Kun meillä oli tiukka aikapaine, pohtiminen ja konkretisointi menivät eteenpäin todennäköisesti paljon nopeammin kuin olisi muuten mennyt.

 

Shark Tankin palauteosuudessa meiltä kysyttiin mitä personointi tarkoittaa. Se oli alusta saakka ollut meille niin itsestään selvää, että emme olleet tajunneet avata sitä raportissamme tarkemmin. Olimme tulleet liian sokeiksi omalle ideallemme. Tämä oli meille tärkeää huomata, sillä myöhemmin olemme voineet ottaa tämän paremmin huomioon esimerkiksi tuotteemme markkinoinnissa.

 

Raporttimme on tehty Shark Tankia varten muutama kuukausi sitten, ja olemme sen jälkeen menneet tuote- ja brändikehittelyssä eteenpäin. Joitain asioita olemme muuttaneet tuotteessamme ja osa asioista on vielä tarkemman pohdinnan alla. Ennen myyntipäiviä suosittelemme kuitenkin tutustumaan raporttiimme, mikäli haluaa helpotusta MELIINAn myyntiin.

 

Raportista on ollut meille apua myös myöhemmin. Kun olemme pohtineet esimerkiksi MELIINAn brändiä ja markkinointia, olemme voineet palata raporttiin useamman kerran uudestaan. Käytimme raportin tekemiseen kymmeniä työtunteja, ja se todellakin kannatti. Saimme Shark Tankissa kuulla tuomareilta, että koko esitys raportteineen ja pitchauksineen oli loppuun asti viritetty. Kova työ palkittiin ja pääsimme kuin pääsimmekin myyntipäiville.

 

Alta löydät raporttimme kokonaisuudessaan, jota ovat meidän lisäksi kirjoittaneet myös Aleksi Kolunsarka, Julia Nieminen sekä Sini-Maaria Aho.

 

(Facebook Naistenhuone & Naisyrittäjät 2022).

(Google kuvahaku 2022)

 

LÄHTEET:

Facebook. Naisyrittäjät. Manninen, I. 9.9.2022. Viitattu 13.9.2022. https://m.facebook.com/groups/89610350646/permalink/10167120170285647/

Facebook. Naistenhuone. Manninen, I. 7.9.2022. Viitattu 7.9.2022. Julkaisu poistettu ryhmästä, ei enää saatavilla

Google kuvahaku. tuoksukynttilä. Viitattu 2.10.2022

Kommentoi