Tampere
03 May, Friday
17° C

Proakatemian esseepankki

Matkalla parhaaksi



Kirjoittanut: Inga Keski-Heikkilä - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Tietoisesti paras - Epävarmuus, kaaos, sattuma - menesty niistä huolimatta
Jim Collins
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Viimeistään yrittäjyydessä on pakko alkaa sietämään epävarmuutta. Jokaisen yrittäjyyden tiellä tulee vastaan tilanteita ja kausia, jossa tuntuu, että elo on vain tulipalojen sammuttelua. Siksi on tärkeää osata katsoa kauas ja yrityksen ulkopuolelle. Mitä maailmassa tapahtuu ja mitä markkinoilla tapahtuu. Jotta kaaosta ja epävarmuutta onnistuu sietämään, kannattaa opetella skenaarioajattelu ja miettiä, mikä olisi pahin mahdollinen tilanne ja miten selviytyä siitä. Tietenkään koko elämäänsä ei kannata siihen tuhlata, vaan miettiä myös positiivisia skenaarioita ja kuinka valmistautua siihen.

 

Hiljaista on, se on tuo huono sää.

 

Olen monta vuotta työskennellyt kaupan alalla, jossa myynti on luonnollisesti vaihtelevaa ja kausiluontoista. Olen pistänyt merkille, että monessa työpaikassani on tuudittauduttu siihen, että myynti nyt vain hiljenee tiettyyn aikaan ja sadepäivinä ihmiset eivät liiku kaupoilla. Paikkaillaan myyntiä sitten joulukuussa, kun ihmiset hankkivat joululahjoja. Kyseenalaistan tätä ajattelutapaa hiukan. Mitä jos valmistautuisimme paremmin noihin niin sanottuihin hiljaisiin kausiin? Koska tiedämme että niitä nyt vain tulee, niin voisimmeko omalla toiminnallamme panostaa niihin entistä enemmän? Voisimmeko tehdä niille kausille erilaisia palvelupaketteja tai uusia tuotteita? Ulkoisia tekijöitä on helppo syyttää, mutta viimekädessä olemme itse vastuussa suoriutumisestamme.

 

Kehittyminen

 

Välttääksemme hiljaiset aikakaudet, joita väistämättä tulee joka alalla, on yrityksen kehityttävä jatkuvasti. Yrityksen tulee löytää uusia kanavia ja reittejä, millä paikataan kausia, jolloin liikevaihto muuten notkahtaisi. Uuden kehittäminen ei kuitenkaan koskaan ole kovin helppoa ja vaatii resursseja. Siksi niihin ei kannata ladata kaikkia panoksia, vaan testata aluksi pienellä mikä toimii ja mikä ei. Unohtamatta kuitenkaan päätoimista tehtäväänsä. Tästä erinomainen esimerkki löytyy omasta projektistamme. Tiesimme että se kuuluisa hiljainen aika on tulossa, ja jotain oli keksittävä, jotta saadaan ihmiset liikkeelle. Halusimme perustaa second hand -myymälän. Koska kaksi meistä on melkoisia innostujia, ajattelimme että vuokrataan sille oma liiketila, ja lähdetään isosti liikkeelle. Onneksi yksi meistä kyseenalaisti tätä ideaa ja pian hoksasimme ajatella asiaa tarkemmin. Mitkä skenaariot uuden liiketilan kanssa kävisivät toteen ja mitkä olisivat mahdollisia? Ensimmäisenä tulivat vastaan resurssit. Päätimme siis kokeilla ensin pienesti nykyisessä liiketilassamme ja teimme sinne pienen erillisen second hand -osaston. Sillä tavoin pystyimme testaamaan sen kysyntää ja mahdollisuuksia, sekä katsomaan mitä resursseja se vaatii. Moni tuli täysin yllätyksenä ja olemmekin taputelleet itseämme selkään, että onneksi ei lähdetty isosti. Tuota pientä osastoa on helppo muokata ja kuukauden jälkeen totesimmekin, että se on oikeastaan parempi, että nämä kaksi liikettä on yhdistettynä samassa tilassa, koska ne tukevat toinen toisiaan. Ja taidamme ehkä jopa olla ainoita Tampereella, jotka ovat perustaneet uuden tavaran liikkeeseen second hand -osaston. Tämä muutos on saanut erittäin positiivista palautetta asiakkailta ja onnistuimme sillä paikkaamaan tuota hiljaista aikaa, joka oli tulossa.

 

Eli uutta innovaatiota tai palvelua kehittäessä, kannattaa säilyttää maltti. Kannattaa aloittaa pienestä, testata, muuttaa ja parantaa. Muutosta ja parannusta tulee jatkaa niin kauan, että se todellakin toimii ja vasta sitten lähteä isosti. Eikä silloinkaan pidä lopettaa parantamista ja kehittämistä. Tärkeintä on kuunnella asiakkaita ja muuttaa toimintaa sen mukaan mikä asiakkaille toimii ja muistaa myös kehittää toimintaa itsensä kannalta niin, että se ei vie liikaa resursseja. Esimerkiksi me muutimme asiakkaiden myyntijaksoja kahden viikon jaksoista kuukauden jaksoiksi, koska huomasimme tuon kahden viikon jakson olevan meidän kannalta liian resursseja vievää. Myös asiakkaat hyötyivät, sillä heidän tuotteensa on meillä kauemmin myynnissä ja menevät suuremmalla todennäköisyydellä kaupaksi. Pienesti testaamisen suurin hyöty kuitenkin on se, että jos se menee aivan pieleen, ovat menetykset todennäköisimmin paljon pienemmät. Kun oikea suunta on varmistettu ja testattu, ei muuta kuin tuulta päin ja isosti!

 

Visio ja tavoite

 

Visiot ovat usein hienoja korulauseita, mutta kuinka moni oikeasti toimii niiden mukaan ja siihen tähdäten? Tavoitteitakin asetetaan, jotta päästään kohti visiota. Asetetaanko tavoitteet liian kauas tai unohdetaanko ne pilkkoa pienempiin osiin? Jos tavoitellaan myynnillistä kasvua ja tavoitteena on nostaa vuodessa liikevaihtoa 100%. Tarkastelu saattaa tapahtua vasta vuoden loppumetreillä, jolloin analysoidaan, ollaanko tavoitteessa, vai ollaanko päästy lähellekään. Huomattavasti tehokkaampaa on pilkkoa tavoite kuukausi-, jopa viikkotasolle. Mitä pitää viikossa ja kuukaudessa muuttua, jotta tavoitteeseen päästään? Järkevämpää on nousta joka kuukausi 8% kuin ensimmäisen puoliskon aikana 5% ja lopun puoliskon aikana 95%. Tasainen kasvu takaa sen, että muutoksiin on helpompi reagoida. Kasvu kuitenkin tuo mukanaan paljon hankintoja ja mahdollisesti uuden työntekijän. Jos vasta loppuvuonna herätään siihen, että tuotteet loppuu kesken, eikä yrityksen resurssitkaan riitä, ollaan varmasti tulipalojen keskellä, eikä toiminnan kehittymiseen ehditä enää keskittyä, kun on niin monta paloa sammutettavana.

 

Onko vain joillain onnea?

 

”Heillä oli kyllä onni matkassa!” Olet niin onnekas, on lause, jota olen alkanut vakavasti kyseenalaistaa. Onko oma ja yrityksen onni vain tähtien asennosta kiinni? Varmasti joissain tilanteissa kyllä, esimerkiksi onnettomuuksissa. Mutta kävisikö hirvikolarissa huonommin, jos kuskina olisi kokematon juuri kortinsaanut kuljettaja, kuin työkseen autoa ajava kuljettaja? Todennäköisesti tuo kokenut kuljettaja selviäisi tilanteesta pienemmällä vahingolla, koska hänellä on todennäköisimmin enemmän kokemusta auton hallinnasta ja äkkinäisistä tilanteista. Varmasti myös onnella on näppinsä pelissä. Yritysmaailmassa onni on seilaava ja kiertävä tuuli. Jokaisen kohdalle onni tulee joskus, mutta ilman taitoa ja kokemusta harvemmin onnen eteen pääsee. Siksi sen saavuttamiseen tarvitaan sitkeyttä ja ennen kaikkea muita ihmisiä. Koska onni on seilaava aalto, ja kun sen kohdalleen onnistuu saamaan, siitä kannattaa ottaa kaikki hyöty irti. Onni suosii niitä, jotka sisukkaasti menevät eteenpäin ja kehittävät itseään ja toimintaansa. Jos lopetamme etenemisen, voimme olla varmoja siitä, että onnen tuulahdukseen on vaikea päästä. Yleisesti kuvittelemme, että suuret saavutukset johtuvat olosuhteista ja jopa onnekkuudesta. Tärkeämpää on se mitä itse teemme ja kuinka toimimme.

Kommentoi