Tampere
19 May, Sunday
21° C

Proakatemian esseepankki

MARKKINOINTI PUREE



Kirjoittanut: Aaron Siljander - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Markkinointipsykologia - Väylä asiakasmieleiseen markkinointiin
Manne Pyykkö
Timo Rope
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Tämä on nyt kolmas opiskeluvuoteni Proakatemialla, unelmien koulussa. Olen lähes koko opintojeni ajan keskittynyt markkinointiin tehden sitä yrittäjänä niin oman tiimin projekteissa kuin asiakkaillekin. Ajatus opiskella markkinointia syntyi jo lukion loppupuolella, kun hain Proakatemialle. Markkinoinnissa minua aluksi kiehtoi sen vaikutus ihmismieleen ja kuinka markkinoija saa asiakkaan ostamaan tietyn tuotteen. Sama kiinnostus kantaa edelleen. Aluksi en oikeasti edes halunnut hakea tähän kouluun, mutta yhteishaussa oli pakko hakea johonkin ja poliisikouluun haettiin oman hakunsa kautta. Halusin siis alun perin poliisiksi ja auttaa ihmisiä sitä kautta. Kuitenkin kun astuin pääsykoepäivänä akatemian ovista sisään, mieleni muuttui täysin. ”Tänne mä haluun” oli se tunne, kun astuin ensimmäistä kertaa Proakatemian pääovista koulumme aulaan, jossa oli noin kello kahdeksan aikaan vasta muutama muu hakija minun lisäkseni – olin hyvissä ajoin paikalla.  Kevään 2021 aikana kirjoitan opinnäytetyöni omaan yritykseeni, Finesports Oy:lle. Opinnäytetyössäni tutkin parini kanssa, kuinka markkinoijana voimme vaikuttaa asiakkaanmieleen ja mitkä ovat ne markkinoinnin keinot, jotka toimivat meillä parhaiten.

 

Halun aikaan saaminen ja haluun vaikuttaminen on markkinoijan ydin tehtävä. Tämä johtuu siitä, että onnistuessaan saamaan ostohalun synnytettyä, kauppa on jo lähellä. Vaikka tällöin vähän myyntityötä tarvittaisiinkin lopullisen kaupan toteuttamiseksi, perusta kaupalle on kuitenki rakennettu ostohalun tekemisen kautta. (Rope & Pyykkö 2003, 140)

 

Kuten Ropen ja Pyykkön ajatuksista käy ilmi, kulkevat myynti ja markkinointi käsikkäin. Hyvä markkinointi tekee myymisen helpoksi, jolloin myyjän ei tarvitse käytännössä kuin merkitä osto kassaan ja palvella asiakasta hyvin. Hyvä myynti on taas samalla hyvää markkinointia, kun asiakasta palvellaan oikein. Ostohalun synnyttäminen on vaikea teema. Kirjaan Rope ja Pyykkö avaavat asiaa jokseenkin liian laajasti ja kertovat vain ihmisen haluista, kertomatta kuinka niihin vaikutetaan. Opinnäytetyössäni pyrin selvittämään datan ja kokeilun kautta, mitkä tekijät vaikuttavat tämän halun syntymiseen. Täyttä varmuutta en ehkä tule saamaan, kun en psykologi ole, mutta uskon pystyväni perustelemaan saamani tulokset datan avulla. Tähän mennessä suurin vaikuttava tekijä Finesportsin mainonnassa on ollut Call of Dutyn Warzone-turnaukset, joita ei tässä muodossa ilmeisesti ole Suomessa aijemmin järjestetty. Olemme tehneet yhteistyötä muutaman striimaajan kanssa, jotka ovat mainostaneet turnaustamme striimissään. Toinen iso vaikuttava tekijä on varmasti ollut asiakaspalvelumme turnauksen aikana. Meillä on Discordissa (yleinen puhe- ja tekstisovellus pelaajien keskuudessa) oma kanava, jolle kaikki turnaukseen osallistuvat kutsutaa. Kanavalla ilmoitetaan kaikesta turnaukseen liittyvästä ennen turnausta, sen aikana sekä sen jälkeen. Turnauksen aikana kanavalla toimii myös ”helpdesk”, jossa voi kysyä apua puheenvälityksellä. Viimeisimmässä turnauksessa eräs striimaaja kehui tätä ominaisuutta toiminnassamme. Pelimaailmassa parhaiten toimiva markkinointi on juuri tällaista. Suurin osa pelaajista käyttää selaimessaan adblockia, joka estää mainosten näyttämisen. Tämän takia pelimaailmassa mainostaminen toimii parhaiten laadukkaan sisällön kautta.

Markkinoijan eräs tehtävä onkin saada oma tuote kytkeytymään asiakkaan haluihin. Tämä tuotteen haluttavuuden rakentaminen kytkeytyy motiivi-käsitteeseen. Motiivi voidaan markkinoinnissa myös määrittää käsitteiksi ostosyy tai valintaperuste. Se on se seikka, joka saa ihmisen haluamaan juuri jotain asiaa tai tuotetta verrattuna vaihtoehtoisiin tarjokkaisiin markkinoilla. (Rope & Pyykkö 2003, 147)

 

Olemme tulleet alalle todella hyvään aikaan järjestämään turnauksia. Ala on todella nuori koko maailmassa ja varsinkin Suomessa, jonka takia koimmekin helpoksi lähteä mukaan. Warzonella on maailmanlaajuisesti kymmeniä miljoonia pelaajia, eikä peliin ole vielä järjestetty kunnon turnauksia. E-urheilu on viimeisen parin vuoden aikana kasvanut todella paljon, niin katsoja määriltään kuin sponsoroinninkin osalta. E-urheilun yleistymisen myötä voidaan olettaa pelaajien haluavan lisää kilpailua, jota me nyt tarjoammekin. Suomessa ei ole tällä hetkellä meidän lisäksi ketään muuta, joka järjestäisi Warzoneen turnauksia tällä tavoin. Aijemmat turnaukset pelissä ovat ollee ”kill race”-tyyppisiä, joissa on annettu tietty aika, jonka sisällä eniten pelissä tappoja saanut voittaa. Meidän turnauksemme eroavat tästä mallista täysin. Meillä pelaajat laitetaan samaan peliin sisään ja voittaja on se tiimi, joka on viimeisenä hengissä. Näin peli toimii muutenkin. Striimaajat pitävät kyllä omia turnauksiaan tai yhteisiä pelejä seuraajiensa kanssa, mutta se on eri asia. Mielestäni tartuimme hyvin asiakkaiden tarpeisiin tässä tilanteessa. Otimme tämän pelin turnausjärjestämisen heti haltuun ja isommat tahot huomasivat sen laadukkaan sisältömme kautta. Siirryimme viime vuoden lopulla maksetusta mainonnasta kokonaan sisältömarkkinointiin ja se on tuottanut todella hyvin tulosta. Sisällön ansiosta nämä isommat tahotkin ottivat meihin yhteyttä ja lähdemme syksyllä järjestämään isomman luokan turnauksia heidän kanssaan. Luomamme Discord-yhteisö on ollut iso apu turnauksen kasvattamisessa suositellessaan tätä ystävilleen ja osallistumalla itse mukaan. Olemme saaneet myös muutaman ihmisen innostumaan toiminnastamme niin paljon, että he haluavat auttaa meitä menestymää.

 

Markkinoijan tuloksellisuuden voidaan sanoa riippuvan kyvystä vaikuttaa oman kohderyhmänsä yksilöihin niin, että hän saan nämä toimimaan haluamallaan tavalla. Tämän vaikuttamisen voidaan sanoa olevan välillistä psykologista vaikuttamista niin, että markkinoija saa ostajien haluamaan sitä, mikä markkinoija on kauppaamassa. Tämä liittyy ajatusmallin, jossa on sanottu, että mitään sellaista ei kannata myydä, mitä asiakas ei halua ostaa. (Rope & Pyykkö 2003, 20)

 

Markkinoinnissa mittaaminen on tärkeää ja vielä tarkemmin, oikeiden asioiden mittaaminen. Ilman mittaamista, et tiedä oletko onnistunut vai epäonnistunut. Ennen mainonnan on ajateltu toimivan itse tuotteen takia, kun tuote on hyvä, se myy itse itsensä. Tässäkin asiassa on menty todella paljon eteenpäin ja itse asiakas ja hänen tarpeensa ovat mainonnan suunnittelun keskiössä, jolloin tuote myy, koska se ratkaisee jonkin asiakkaan ongelman. Kuinka tähän ostohaluun sitten vaikutetaan? Kaikki tähän liittyvät webinaarit ovat jättäneet sen kertomatta, eikä kirjassakaan annettu vastauksia tähän kysymykseen. Tahdon itse selvittää mitkä nämä tavat ovat, jotta voin tehdä työni paremmin.

 

Liian valmiiksi pureksittu mainonta kääntyykin itseään vastaan, koska se mielletään tylsäksi ja kiinnostamattomaksi. Hyvä markkinointi saa puolestaan yleensä ajattelun liikkeelle ja vaikuttaa ajattelun sekä oivalluksen kautta halutulla tavalla. (Rope & Pyykkö, 2003, 81)

 

Markkinointi on taitolaji, jossa et koskaan voi varmuudella tietää mikä toimii ja mikä ei. Tämän takia ala on niin mielenkiintoinen ja usein markkinoijat, minä mukaan lukien, iloitsee oikeasti kampanjan toimivuudesta. Digitaalinen mainonta vaatii noin kolme kuukautta, ennen kuin se alkaa oikeasti tuottamaan ja toimimaan. Kun palkkaat mainostajan, ole armollinen ja anna hänelle aikaa. Tuloksia ei yleensä tule heti, vaan se vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Tahdon opinnäytetyössäni selvittää mitkä mainostavat toimivat meillä parhaiten ja selkeyttää kohderyhmämme paremmin. Markkinoinninpsykologia kiinnostaa minua todella paljon ja onnekseni voin opiskella sitä opinnäytetyössäni. Useat markkinointiwebinaarien järjestäjät käsittelevät aiheita hyvin pintapuolisesti, eikä toimivista toimienpiteistä tai keinoista juurikaan puhuta yleisölle. Tietävätkö järjestäjät itsekään, millaiset mainokset toimivat?

Kommentoi