Tampere
02 May, Thursday
1° C

Proakatemian esseepankki

Markkinoinnin tilkkutäkki



Kirjoittanut: Pyry Paaso - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Sisältöstrategia - Asiakaslähtöisyydestä tulosta
Kati Keronen
Katri Tanni
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Markkinoinnin tilkkutäkki

 

 

Elämme todella hektistä ja informaation täyteistä arkea. Näkö- ja kuuloaistimme altistuvat päivän mittaan jatkuvalla syötöllä erilaisille ärsykkeille. Iso osa näistä ärsykkeistä on nimenomaan markkinointia. Markkinointia, jolla meihin pyritään vaikuttamaan.

 

 

Markkinoinnin maailma on nykyaikana todella haastava ja muuttuva pelikenttä. Ensinnäkin ympäristömme on erittäin monimutkainen. Kaikkea tuotetta tai palvelua mitä tarvitsemme, on saatavilla kymmeniä ja taas kymmeniä vaihtoehtoja ja hintaluokkakin vaihtelee todella laajasti. On digitaalisia lisäpalveluja sekä asiantuntijapalveluita, joilla meille näitä palveluita mainostetaan.

Kirjassa oli mielestäni todella hyvä esimerkki aktiivisuusrannekkeista. Ranneke sinälläänhän on todella simppeli vaan toimiakseen tarvitset juuri oikeanlaisen puhelimen ja siihenkin juuri oikeanlaisen applikaation, jolla aktiivisuusranneketta voidaan lukea. Eri verkkokauppojen tuotekuvauksia lukemalla ei käy selväksi mitä eroa on 39 euroa ja 249 euroa rannekkeilla.

Montaa rannekkeen ostajaa mietityttää kysymys: Mikä olisi paras juuri minulle? Monella jää juuri tämän kysymyksen takia ostamatta, kun ei sitä itselleen parasta löydy juuri tuotekuvausten yhtenäisyyden takia löydy. Tai jos löytyikin, saattaa se johtaa pettymykseen. Keskimääräisen aktiivisuusrannekkeen käyttöiän ollessa vain muutamia kuukausia.

Ostopäätös kun tehdään yleensä mielikuvan pohjalta tuotteesta ja sen käytöstä. Ja kuitenkin kaikki haluavat olla ylpeitä hankkimastaan tuotteesta. On siis erittäin haastavaa tässä nykyaikaisessa ja digitaalisessa maailmassa. Luoda asiakkaalle riittävän innostava, mutta myös samalla realistinen kuva tuotteesta, joka hänen pitäisi ostaa ja josta hän vielä olisi tyytyväinen. On siis erittäin tärkeää tietoa, että mikä tuote tuottaa kenellekin asiakkaalle parhaan arvon.

Tähän samaan soppaan, kun lyödään lisäksi se, että ihmiset ovat todella laajasti hajaantuneet eri tiedonjakokanaviin. Ja näitä kanavia tulee kuin sieniä sateella lisää. Pitäisi osata ensinnäkin segmentoida se meidän asiakasryhmämme. Jonka jälkeen löytää se kohderyhmä eri kanavista ja vieläpä pysyä perässä, milloin ja missä kanavissa se kulkee. On kuitenkin olennaista, että materiaali on koukuttavaa ja ollakseen koukuttavaa on sen kohdattava oikea kohderyhmä, oikeassa kanavassa ja oikealla tavalla.

 

 

Ihmisten jakautuminen kiinnostustensa mukaan haluamiinsa kanaviin tuo haastetta markkinoinnin toteuttamiseen, varsinkin kun näissä pienemmissä ryhmissä ollaan helposti todella allergisia mainoksille. Taas toisaalta, mikäli saadaan tuotettua juuri oikeanlaista mainontaa, jonka juuri tuo kyseinen kohderyhmä kokee arvokkaaksi. Saa markkinointi tiimi lisätukea kohderyhmältään ja sana leviää hyvinkin nopeasti.

Kommentoi