Tampere
03 May, Friday
18° C

Proakatemian esseepankki

Markkinoinnin tavoitteita



Kirjoittanut: Siiri Eronen - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Voita markkinoinnilla
Timo Rope
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

 

Myynti, imago, viestintä, voitto ja monet muut asiat ovat linkittyneitä yhteen sanaan, markkinointi. Markkinointi on jokseenkin haastavaa nykypäivänä, sillä taso on koventunut ja markkinoinnilla erottuminen voi olla vaikeaa. Yhä useampi ihminen on markkinoinnin ammattilainen. Se on trendikästä ja hyvää markkinointia voidaan jopa kadehtia. Markkinointi on avain asemassa liiketoiminnan pyörittämisessä, etenkin alkutaipaleella. Kun aloittaa tyhjästä ainoa keino, jolla yritys voi lisätä tunnettavuuttaan on markkinointi. Ei kukaan löydä juuri perustettua yritystä tyhjästä, joten jollain tavalla on pakko saada jalka oven väliin. Helpoin ja tehokkain tapa siihen on yleensä markkinointi. Nykypäivän markkinointi on siirtynyt sinne missä ihmiset ovat, sosiaaliseen mediaan. Kun markkinoinnissa onnistuu, pystyy yritys myös saavuttamaan tunnettavuuden lisäksi myös liiketoiminnallisia tavoitteitaan. Mutta mitkä ovat oikeasti markkinoinnin tavoitteet? Ja miten tavoitteita saavuttamalla voi voittaa? Sitä aion pohtia tässä esseessä. Timo Ropen kirjassa Voita markkinoinnilla (2011, Kauppakamari) perehdytään markkinoinnin “juoneen” ja siihen mitkä tekijät vaikuttavat markkinoinnissa onnistumiseen. 

 

Yksi markkinoinnin tärkeimmistä tavoitteista on lisätä yrityksen tunnettavuutta sekä brändiä. Jokaisella yrityksellä pitää olla brändi. Ilman brändiä ei yksinkertaisesti pysty markkinoimaan. Kun brändi on suunniteltu hyvin, myös markkinointi on helppoa. Hurmoksen markkinointi tiimiin liittyessä ajattelin, että brändin luominen on todella nopea ja yksinkertainen juttu. No niin ei ollutkaan. Halusimme tiiminä, että Hurmoksen markkinointi onnistuu, joten käytimme aikaa brändin luomiseen. Pohdimme tarkkaan mitä haluamme viestiä ulospäin ja millaisen kuvan haluamme luoda meistä osuuskuntana. Brändimme ei ole vieläkään täysin valmis, mutta pohja on jo hyvä. Markkinointi on loppujen lopuksi suhteellisen helppoa tehdä, kun on selvät raamit siihen mitä halutaan viestiä ja millä tavalla. Kun yrityksen brändi tunnetaan ja sitä arvostetaan, se auttaa erottumaan kilpailijoista ja houkuttelemaan uusia asiakkaita. Vaikka brändin rakentaminen vaatiikin aikaa, vaivaa ja sijoituksia, se on silti kannattava investointi, joka voi tuottaa paljonkin hyötyä pitkällä aikavälillä.  

 

Jos aletaan miettimään kenelle yritykset oikeasti tekevät markkinointia? No asiakkaille tietty. Markkinoinnin tavoitteena on luoda sekä vahvistaa asiakassuhteita. Markkinoinnin avulla voidaan löytää täysin uusia asiakkaita, mutta myös ylläpitää sekä vahvistaa vanhoja asiakassuhteita. Yrityksen tulevaisuuden ja menestyksen kannalta keskeistä on nykyasiakkaisiin satsaaminen. Se, että ei koskaan unohdeta niitä, keiden luottamuksen yritys on jo saanut. Kun jollekin asiakkaalle saat myytyä oman brändisi, esimerkiksi markkinoinnin avulla, kannattaa sitä asiakassuhdetta ylläpitää. Uusien asiakkaiden hankkiminen on nimittäin huomattavasti vaikeampaa, kuin vanhojen asiakassuhteiden ylläpito. Eli kun yritys on tuore ja asiakkaita ei vielä ole, on markkinointi avainasemassa. Kaikki ulosanti on erityisen tärkeää, ja se pitää muistaa tehdä oikein. Tämän huomasin, kun aloitimme markkinoinnin Hurmoksessa ja olimme markkinointi tiimin kanssa hieman epätietoisia siitä, kenelle haluamme tehdä markkinointia ja millä tavalla. Eli kuka meidän kohderyhmämme on. Markkinointi voi olla hyvää, mutta täydellistä siitä tulee sitten vasta, kun sen kohdentaa oikeille ihmisille. Esimerkiksi miettimällä, kuka olisi meille mahdollinen uusi asiakas? Markkinointia tehdessä on aina hyvä miettiä asiaa asiakkaan näkökulmasta. Mitä tunteita, ajatuksia tai kysymyksiä yrityksen markkinoinnista herää. Sekä kuvastaako markkinointi yritystä ja sen brändiä. (Rope, T. 2011) 

 

Myynnin kasvattaminen, tärkeä markkinoinnin tavoite. Jokainen yritys varmasti haluaa voittoa myös rahallisesti. Markkinoinnin avulla myyntiä voidaan saada. Sanotaan että ilman myyntiä ei ole markkinointia eikä ilman markkinointia ole myyntiä. Minusta tämä on täysin totta. Myynnin kasvattaminen vaatii yleensä markkinoinnin ja myynnin yhteistyötä, mutta markkinoinnin rooli on keskeinen myynnin kasvattamisessa. Puhutaan, sitten myynnistä tulee aina esille markkinointi, tai toiste päin. Yritykset voivat itsessään myydä markkinoinnilla tuotteitansa tai palveluja, ja se usein vetoaa asiakkaisiin. Ihmiset nykypäivänä haluavat helppoutta. Senkin takia suurimmaksi osaksi markkinointia tehdään nykypäivänä sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median kautta markkinointi on vaivatonta, niin yrityksen kuin asiakkaankin näkökulmasta. Yrityksen sosiaaliset mediat voivat niin sanotusti itsestään lisätä myyntiä. Jos sosiaalisten medioiden sisältö on hyvää ja kohderyhmän asiakkaisiin vetoavaa, myös myynti kasvaa. Asiakkaat jakavat postauksia muille ja samalla tietämättään lisäävät kyseisen yrityksen mainetta ja myyntiä. (Rope, T. 2011) 

 

Maineen lisääminen on yksi vaikeimmista tavoitteista. Maineen lisääminen vaatii jatkuvaa työtä ja sitoutumista, mutta se on tärkeä investointi, joka varmasti auttaa yritystä menestymään. Mainetta ei voi ostaa, sen voi vain ansaita. Maineen avulla yrityksesi saa huomiota eri kanavissa sekä parhaimmillaan herättää kiinnostusta ammattilaisissa. Jotta markkinoinnilla saataisiin mainetta, on herätettävä erilaisia tunteita. Markkinoinnissa on siis onnistuttu, jos se herättää ihmisessä, joitakin tuntemuksia. Olivat ne sitten negatiivisia tai positiivisia. Joskus jopa negatiiviset tuntemukset voivat olla parempia kuin positiiviset. Jos markkinointisi esimerkiksi ärsyttää voi sen myötä lähteä liikkeelle huhuja, jotka eivät pidä paikkaansa. Tällä tavalla yrityksesi nimi alkaa puhututtamaan ja painuu ihmisten mieleen. Usein myös kilpailijoista voi huomata onko oma maineesi kasvanut. Jos onnistut markkinoinnissa, saattavat kilpailijat alkaa kopioimaan toimintamallejasi. (Tolvanen, V. 2015) 

 

Markkinoinnin tavoitteita on monia, mutta tässä esseessä kävin omasta mielestäni niistä tärkeimpiä. Tavoitteita pitää aina olla, kuten myös markkinoinnissa. Joskus tavoitteiden saavuttaminen vie vain vähän aikaan ja joskus taas se voi kestää todellakin pitkään. Markkinoinnissakin voi onnistua vaan jos luottaa ja uskoo omaan taitoonsa. Se on myös taito, jonka oppii vain tekemällä ja kokeilemalla. Harvemmin markkinoinnissa voi epäonnistua, ja siksi se onkin helppo kenen tahansa opetella. Parhaitenhan virheistä oppii. Uskon, että tulen itse kehittymään ja oppimaan markkinoinnista paljon tulevien vuosien aikana. Markkinointi on kasvava trendi ja sen merkitys yritysmaailmassa tulee varmasti kasvamaan lähivuosina.

 

Lähteet:  

Rope, T. 2011. Voita markkinoinnilla. 1.painos. Helsinki: Kauppakamari. Viitattu 16.4.2023. 

Villetolvanen.com. 15.1.2015. Maine ei synny markkinoimalla. Blogi. Viitattu 16.4.2023. https://www.villetolvanen.com/2015/01/15/maine/  

Aihetunnisteet:
Kommentoi