Tampere
03 May, Friday
9° C

Proakatemian esseepankki

Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle



Kirjoittanut: Maria Välimäki - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

MARKKINOINTIA YRITTÄJÄLLE

Markkinointi. Tuo elämämme suola. Kohtaamme sen kaikkialla. Voimme kiinnittää siihen huomiota tai olla kiinnittämättä. Kaikki on itsestämme kiinni. Mutta mitä tarkoittakaan tuottaa arvoa asiakkaalle? Siinäpä vasta pulma. Osaammeko edes tuottaa omaan elämäämme arvoa? Mitkä ne arvot omassa elämässämme ovatkaan? Eivät välttämättä kovin selvät.

Suomalainen markkinointi on pelon sekä häpeän yhdistelmä. Näin kerrotaan markkinoinnin kirjassa yrittäjälle. Yritä siinä sitten muuttaa tätä uskomusta. Onhan tuo markkinointi aika monimutkainen. Melkein yhtä monimutkainen kuin vappuna syötävä tippaleipä. Niin paljon kiekuroita, ettei meinaa saada selvää, missä on alku ja missä loppu. Jotenkin kuitenkin siitä saadaan kiinteä kokonaisuus ja jokainen kiekura johtaa johonkin seuraavaan.

Markkinoinnissa halutaan luoda asiakkaalle mielikuva jostain tarpeesta. Halutaan tarjota jotain, mitä asiakas ei voisi kuvitellakaan tarvitsevansa. Mutta mitä hän kuitenkin arvostaa. Tuottamalla arvoa voidaan saada skeptisemmätkin tutisemaan pöksyissään. Jonotetaan ilmaisia ämpäreitä ja jännitetään loppuuko ne kesken silmän räpäytyksen. Yleensä tällaiset tempaukset vievät jalat alta. Väkijoukon tungoksessa voimme tuntea nuo markkinoinnin ihmeelliset salat.

Olisiko sisällön laatu ratkaiseva palanen? Kyllä se saattaisi olla. Miksi muuten käyttäisimme varojamme ja investoisimme sisällöntuotantoon? Kaikki kaipaavat sisältöä elämäänsä. Ihan vain pientä, tai todella suurta. Markkinoinnilla olisi hyvä olla mittarit. Muuten tuloksia on vaikea mitata. Lyhyt aikaväli ei paljasta kovin suurta totuutta, joten panostetaan siihen. Pidemmällä aikavälillä haalitut tulokset ovat todenmukaisempia.

 

Brändissä on kyse elementeistä. Brändi koostuu useammasta elementistä, joita ovat aistit, kokemukset, tekemiset sekä se mihin tunnemme kuuluvamme. Brändit liikuttavat ihmistä ja ihmiset liikuttavat brändejä. Vahvan brändin rakentaminen on merkki markkinoinnin onnistumisesta. Lainatakseni kirjan kuvausta vahva brändi on:

”Aistien selkeästi tunnistettavissa ja eroteltavissa muista. Siihen sitoutuu vahva arvolataus, jota sen käyttäjät ihailevat, arvostelevat ja johon ne luottavat. Sillä on kirkas tehtävä. Sillä on selkeä rooli. Se herättää tunteita, puolesta ja vastaan. Se on kaikissa kohtaamisissa yhtenäinen. Se on samaan aikaan merkityksellinen joukolle ihmisiä. Se on rohkea, se on tarina. Se on yrityksen johdolle sydämen asia.”

Brändin voidaan sanoa olevan asiakkaalle tarjottava arvolataus, josta subjekti on kuuluisa. Tässä yhteydessä subjektilla tarkoitetaan organisaatiota, tuotetta, palvelua, ihmistä tms.

Asiakkaan päämäärä ostovaiheessa on saada aikaan mahdollisimman hyvät kaupat. Hinnan ja laadun tulee kohdata asiakkaalle mielekkäällä tavalla. Asiakas alkaa tunnistamaan omia tarpeitaan ja punnitsee niitä arvontuoton kautta. Mikäli tuote tai palvelu tuo arvoa on se asiakkaalle tarpeeksi, jotta korvausta voitaisiin harkita.

Meitä ihmisiä on moneksi. On myyntiorientoitunutta, brändääjää sekä luovia uudistavia. Kaikille näistä löytyy oma selityksensä sekä tehtävänsä. Yrityksen on hankalaa pysyä läpinäkyvänä. Tiedon valtakautena olemme joka päivä tiedon äärellä, jolloin joudumme punnitsemaan median luomaa hässäkkää. Yritykset, joiden nimet koristavat otsikoita harkitsevat pitkään korjaamiaan tekemiään virheitä. On hyvin tärkeää pystyä puhdistamaan yrityksen maine julkisesti. Tämä vaatii taitoa ja ihmistuntemusta. Kaikkia ei voi miellyttää, mutta anteeksipyyntö, virheistä oppiminen ja niistä opiksi ottaminen luovat asiakaskuntaan arvoa, jota ei hevillä hävitetä.

Asiakkaalle voidaan tehdä arvokartta. Arvokartan avulla voidaan selvittää kenelle markkinoidaan, mitkä ovat ostajien toiveet, tarpeet, haasteet sekä unelmat. Missä markkinassa yrityksesi on tai voisi olla? Entä mitkä ovat kilpailijoiden vahvuudet sekä heikkoudet? Mikä on yrityksesi sekä asiakkaasi kohtaamispaikka ja mitkä ovat yrityksesi ylivoimaiset kilpailuedut? Mitä yrityksesi edustaa, eli mikä on sen rooli? Mikä on yrityksesi erityinen arvo asiakkaalle? Entä yrityksesi tehtävä? Voisiko yrityksesi muuttaa markkinaa ja miten kohtaatte asiakkaanne? Mistä haluatte tulla kuuluisaksi?

Aion ottaa käsikirjan tosissani ja ottaa opikseni viisaammilta. Ylläoleva kartta ohjatkoon minua kohti aarretta ja arvontuottoa asiakkailleni. Haluan olla edelläkävijä markkinoiden suurissa vesissä. Mutta tähän tarvitsen apua. En pärjää syvissä vesissä kovin pitkään yksin. Tämä kirja oli askel kohti markkinoinnin maailmaa. Aion jatkaa oppien kerryttämistä ja etsin seuraani like minded ihmisiä.

 

Lähde:

Markkinoinnin käsikirja yrittäjille, Juha Wikström

Kommentoi